وقتی آدم ها جای تابلوها را می گیرند! سرانه فرهنگی شیراز روز به روز آب می رود!/سقف سینما پرسیا واقعا فرو ریخت؟/خداحافظی حافظ با سینما!

خبر پارسی – فرزاد صدری – شیراز را می گویند پایتخت فرهنگی است اما وقتی صحبت از سرانه فضاهای شهری می شود، یا از سرانه ورزشی شیراز حرف می زنیم یا از سرانه فضای سبزآن!یاد ندارم در تمام این سال ها خبرنگاری یا رسانه ای و یا مسئوولی دغدغه جدی برای سرانه فضای فرهنگی شهر داشته باشد گاهی هم که نق و نوقی است گلایه از کمبود اعتبار برای برنامه های فرهنگی و یا نداشتن برنامه های خلاقانه فرهنگی بوده است.
در کلانشهر مثلا فرهنگی شیراز به تعداد انگشتان یکدست هم نگارخانه وجود ندارد!جالب اینکه نگارخانه وصال اجاره ای است و مهلت اجاره آن هم تمام شده که اگر نبود درایت بهزاد مریدی مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاداسلامی،این نگارخانه نیز همین چند وقت پیش از تعداد ناچیز نگارخانه ها کم می شد.در واقع فرهنگوران شیرازی شانس آوردند که مالک نگارخانه، همشهری جناب مدیر کل فرهنگ و ارشاداز آب درآمد و قضیه با ریش گرو گذاشتن حل شد اما از آن طرف قصیه جناب مدیر کل در شرایطی که آه در بساط اداره اش نیست چندین میلیون خرج ساخت و ساز می کند و تنها فضای نگارخانه ای ساختمان اداره ارشاد را به فضای اداری اختصاص می دهد تا با خودش مساوی کرده باشد!
بررسی ها نشان از بودجه بسیار هنگفت فرهنگی در شهرداری و شورا شهر می دهد،بودجه ای که کمتر همتی برای استفاده از آن برای ایجاد فضاهای فرهنگی می شود .اگرچه فرهنگسراها با رویکردی فرهنگی احداث می شود اما در اغلب موارد رویکرد آموزشی این فرهنگسراها در حوزه های غیر فرهنگی! غالب می شود.
تعطیلی سینما حافظ از بدترین خبرهای فرهنگی بود که در طول این چند سال شنیدیم جالب اینکه رئیس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از تعطیلی این سینما استقبال می کند و می گوید: برخلاف سینما پرسیا که تعطیلی آن موجب تاسف بود و خلا آن احساس می‌شود، تعطیل شدن سینما حافظ به نفع شهر است!
بهروز مرامی در توجیه حرف خود می گوید: ساختمان سینما غیرایمن بود و مخاطب چندانی هم نداشت، شاید اگر مخاطبش خوب بود تلاش می‌کردیم مقاوم‌سازی شود، اما حافظ یک سینمای راکد فاقد توجیه بود و شاید اگر این سینما، سینمای فعال و پویایی بود، این تجهیزات می توانست به صورت رایگان از سوی موسسه سینماشهر در اختیار آن قرار گیرد.
سئوال ما این است امثال شما برای این وضعیت چه برنامه ریزی داشتید؟چه حمایتی کردید و با کدام دستگاه اجرایی چانه زنی کردید؟چند بار با مالکین سینما جلسه اساسی داشتید و چند بار با طرح و برنامه به کمیسیون فرهنگی شورای شهر رفتید؟بروید بررسی کنید ببینید بودجه فرهنگی یک سال گذشته شهرداری چقدر بوده است؟باور کنید با نیمی از این بودجه در طول سال می شود شیراز را حداقل به یکی از مهمترین قطب های فرهنگی خاورمیانه تبدیل کرد اگر همت داشته باشیم ،اگر برنامه ریزی و هدف داشته باشیم. نمی شود که در اتاق مدیریتمان بنشینیم، پول مهربانان پرواز کند و بر گونه ما بوسه زند!سینما فعال نیست تو چی کار کردی برای فعال کردنش؟!برنامه داشتی؟برنامه ات خوب بود؟چرا عملیاتی نشد؟
یک سئوال دیگر :کسی تا حالا فکر کرده چرا باید باور کنیم سقف بهترین سینمای شهر خیلی خود جوش و یه هویی فرو بریزه ؟!احیانا شیطنتی از جنس سوختن باغ های قصر دشت در کار نبوده؟! راستی زدن یک سقف سینما چقدر هزینه داره و چقدر طول می کشه؟اصلا ریختن سقف اتفاق بود؟سینما مخاطب نداشت؟مجموعه فرهنگی شهر برای تربیت مخاطب برنامه داشت؟مدیریت ارشد استان چه؟ از برنامه ها حمایت کرد؟ قول هزینه داد؟راستی چند روز دیگر جشنواره فیلم فجر است برای برگزاری این جشنواره در شیراز دغدغه هم داشته است ؟
…کاش برای خرید صد میلیون چفیه ده برنامه تاثیر گزار فرهنگی برای زنده نگه داشتن یاد شهدا می داشتیم، اهدا چفیه خوب است اما کافی نیست.فونداسیون فرهنگی شهر دارد یکی یکی می ریزد. چند وقت پیش سقفی فرو ریخت دیروز آدم ها را به جای تابلو هنری در نگارخانه کاشتیم! و امروز سینمایی تعطیل شد با این توصیف،خدا کند آرامگاه های حافظ و سعدی با وسعتشان حفظ شوند اگر محوطه این آرامگاه ها را اداری نخواهیم! فارس با ۱۴ هزار و ششصد شهید مرکزش یادمانی برای شهدا ندارد و ما میلیون میلیون چفیه هدیه می دهیم شاید مدیری سرش از بی توجهی به آرمان شهدا درد گرفت!عجیب است، درد را از هر طرف بنویسی درد است!…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.