وضعیت نگران کننده اصلاح طلبان در شیراز؛آراء خاموش همچنان خاموش است!

خبر پارسی – فرزاد صدری – نتایج اولیه چند پایگاه معتبر نظر سنجی حکایت از شکست معنا دار اصلاح طلبان در انتخابات را می دهد.این نظر سنجی در پایان گفته اصلاح طلبان باید منتظر معجزه بنشینند!
سئوال اساسی در همین یک کلمه نهفته است.«معجزه». به راستی معجزه اصلاح طلبان چیست و چگونه به وقوع می پیوندد؟ روشن کردن رای های خاموش همان معجزه ای است که اصلاح طلبان در انتظارش هستند اما معجزه هرگز کار آسانی نیست که اگر بود نامش معجزه نبود! به راستی صاحبان آرا خاموش چرا حاضر نیستند پای صندوق انتخابات بیایند؟این جمعیت که تعدادش هم کم نیست به هیچکدام از گروه های سیاسی باورندارند و جمله معروفشان سگ زرد برادر شغال است،می باشد!
می گویند :شغالی گـشنه و رانده شده از روستا خود را در معدن گوگرد به رنگ زرد در آورد و به شمایل یک سگ ولگرد بی‌آزار دوباره وارد روستا شد. بارش باران ترفندش را بر ملا کرد و مردم ده که او را برادر شغال صدا می‌زدند دریافتند که سگ زرد نه برادر بلکه خود شغال است!
سگ زرد کنایه از بدی است و شغال کنایه از بدتراست . در این مثل می گوید درست است در هنگام مقایسه سگ زرد بهتر است شغال است ولی در عمل باهم فرقی نمی کنند و رفتار یکسان دارند. این مثل زمانی استفاده می شود که می خواهند دو انسان بد را باهم مقایسه کنند و می گویند یکی از دیگری بهتر است ولی هر دو یک رفتار را در زندگی دارند.
حالا اما آراء خاموش، گروه های سیاسی موجود در جامعه را بکی از یکی بدتر می دانند و لابد هر دو گروه سیاسی نتوانسته اند اعتماد صاحبان آرای خاموش را به خود جلب کنند.چرا که هر دو گروه سیاسی به جای تبیین و تبلیغ برنامه های خود،دیگری را متهم می کند و به جای اثبات ،نفی می کند.متاسفانه هیچ کدام از دو گروه سیاسی موجود در جامعه نتوانسته تصویر روشن و درستی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاکم شدن مردمسالاری دینی ارائه دهد .یک گروه دیگری را به دزدی و اختلاس و رشوه متهم می کند و گروه مقابل آن یکی را به جاسوسی و فتنه و دور شدن از ارزش ها متهم می کند.صاحبان آرای خاموش از خود می پرسند اگر واقعا هردوگروه که طبیعتا باید چکیده آرمان های انقلاب باشند این همه مشکل دارند چه امیدی می توان به انقلاب و آرمان هایش داشت؟
اصلاح طلبان معتقدند بیش از ۷۰ درصد از آرا خاموش به آنها تعلق دارد.اما توان و اراده و برنامه ای برای زنده کردن این آرا خاموش ندارند.این دوستان کافی است از ستادهای خود و فضای مجازی بیرون بیایند و به سطح شهر بروند و با مردم چهره به چهره صحبت کنند.مانور دادن در فضای مجازی و برگزاری نشست مطبوعاتی در ستادهای انتخاباتی هیچ رای خاموشی را زنده نمی کند!
به سطح شهر برویم.به محله پرجمعیت سعدی.جایی که ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز جولان تبلیغاتی می دهد و انصافا هم خوب تبلیغ کرده.به مناطق مسکونی و پرجمعیت آزادگان و فضیلت و فضل آباد هم که پا می گذاری ضرغام صادقی دیگر نماینده اصولگرای شیراز تبلیغات فراوانی کرده و خود را در معرض قضاوت قشر متوسط این مناطق قرار داده.حالا به شمال شهر شیراز بروید جایی که بیشتر آرا خاموش نهفته است و استراتژی اصلاح طلبان زنده کردن این آراست.بازهم تبلیغ اصولگرایان خود نمایی می کند و اصلاح طلبان همچنان مرد شماره یک واتساپ و تلگرام و اینستاگرام هستند آن هم در گروه هایی که فقط خودشان و خودشان هستند!برای همدیگر از خوبی های جناحشان می گویند و جناح رقیب را چلمنگ و بی برنامه می دانند!به سطح شهر که برمی گردی اصولگرایان اتفاقا برنامه دارند و خوب هم برنامه دارند!آنها در میان مردم حضوری زنده و چهره به چهره دارند عکس های تبلیغاتی نامزدهایشان را با گل و لبخند به مردم می دهند و رای جمع می کنند!
انتخابات مجلس هشتم در شیراز نشان داد که در نبود کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان می شود تنها با کسب ۹۲ هزار و ۶۴۲ رای نفر اول سبد آرا شیراز باشی آن هم با فامیلی جذاب دستغیب برای مردم شیراز! هرچند احمد رضا دستغیب (علی اصغر) در این دوره هم مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان بود و هم حزب اعتماد ملی. ذو الانوار اما هیاتی رای جمع کرد و موفق به کسب ۸۳ هزار و ۹۳۴ رای شد.بعد از او قادری با تکیه بر آرا هیاتی اصولگرایان ۶۰ هزار و ۶۸۵ رای به خود اختصاص داد تا خورسندیان دیگر کاندیدای اصولگرایان با ۴۷ هزار و ۵۴۷ رای در مقابل ۴۶ هزار و ۲۴ رای آن یکی دستغیب که خود را اصلاح طلب می دانست و نیز با کریم زارع کاندیدای متمایل به تکنوکرات ها که ۴۵ هزار و ۵۴۷ رای جمع کرده بود،به دور دوم انتخابات راه پیدا کنند هرچند احمد رضا دستغیب فرزند فخرالدین نه با تکیه بر آرا سیاسی اصلاح طلبان، که با استفاده از فامیلی خود توانست برنده دور دوم انتخابات شود.
تجربه انتخابات در همه شهرها و البته در شیراز نشان داده ۳ فاکتور قومیت،پایگاه صنفی و پایگاه سیاسی عامل اصلی رای آوری کاندیداهاست.عواملی که در انتخابات مجلس نهم هم توانست نقش ایفا کند هرچند رای هیاتی اصولگرایان مهمترین فاکتور پیروزی آنها در انتخابات مجلس نهم در شیراز بود.ضرغام صادقی با ۱۴۸ هزار و ۴۵۲ رای نماینده اول شیراز در مجلس شد و جعفر قادری با ۱۲۲ هزار و ۳۳۶ رای نفر دوم انتخابات. فامیلی احمد رضا دستغیب نبز برای او ۱۲۱ هزار و ۶۹۷ رای جمع کرد و حسین ذوالانوار با ۱۰۷ هزار و ۳۲۰ رای توانست در دور دوم انتخابات، آرا متکی بر فامیل محسن مکارم شیرازی را که ۹۸ هزار و ۹۳۳ رای جمع کرده بود پس بزند.
در مجلس نهم ۱ میلیون و ۷۱ هزار نفر واجد شرایط رای در شیراز بودند که فقط ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۵۱۱ هزار و ۴۲۴ نفر در انتخابات شرکت کردند و ۵۰ درصد آرا همچنان خاموش ماند با این وجود ضرغام صادقی توانست حدود ۱۴۸ هزار و پانصد رای جمع کند و قادری و دستغیب هم بالای ۱۲۰ هزار رای جمع کردند.در حال حاضر و در استان فارس: سه میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۴۳ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و ۲۴۸ هزارو ۴۱۴ نفر در شهرستان شیراز می توانند در انتخابات شرکت کنند.اگر اصلاح طلبان بتوانند آرا خاموش را زنده کنند و به حد نصاب رای سازگارنژاد در مجلس ششم یعنی حدود ۱۸۰ هزار رای برای نفر چهارم خود برسند می توانند امیدوار به رای آوری در انتخابات مجلس دهم باشند وگرنه فعالیت صرف در فضای مجازی و سخنرانی در ستادهای انتخاباتی برای آنها رای جمع نخواهد کرد! تاکید می کنم پایگاه صنفی،سیاسی و قومیتی سه عنصر تعیین کننده در انتخابات است و البته قومیت ها نیز باید لیستی رای دهند چه فایده لرها فقط به مسعود رضایی و یا بهرام پارسایی رای دهند و مثلا ترک ها فقط رایشان علی اکبری باشد؟! راستی فرج اله رجبی تنها کاندیدای شیرازی فهرست اصلاحات است که همه کوچه پس کوچه های شیراز را کف دست است.لهجه شیرین شیرازی او چقدر در زنده کردن آرا خاموش موثر است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.