وزیرعلوم: مردم شیراز زیر سایه سعدی و حافظ به قله رفیع ادب فارسی دست یافته‌اند

خبرپارسی – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مردم شیراز را خطاب قرار داد و افزود: شما مردمان خردمند شیراز در زیر سایه بلند سعدی و حافظ به قله رفیع زبان و ادب فارسی دست یافته‌اید و بی‌شک خوش نامی مردم شیراز به واسطه تابش نور معرفت از این بزرگان است.

منصور غلامی، شامگاه یکشنبه اول اردیبهشت ماه در آیین بزرگداشت سعدی شیرازی بر سر مزار وی گفت: عشق و دوستی شاخص‌ترین عناصر کلام و اندیشه سعدی است و اندیشه او بر مبنایی پی ریخته شده است که نمود آن را می توان در جای جای آثارش یافت.

او معتقد است سعدی شاعر فرهنگ است و مروج عقلانیت؛ دانش را قدر می شناسد و هنرمند را در صدر می نشاند حاکمان را حکمت می آموزد، عارفان را عرفان، عاشقان را عشق و مردمان را نوع دوستی و مهر.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مردم شیراز را خطاب قرار داد و افزود: شما مردمان خردمند شیراز در زیر سایه بلند سعدی و حافظ به قله رفیع زبان و ادب فارسی دست یافته‌اید و بی‌شک خوش نامی مردم شیراز به واسطه تابش نور معرفت از این بزرگان است.

غلامی با بیان اینکه سعدی ستاره تابناکی است که در این سرزمین خوش درخشیده است، گفت: به درستی که هفت قرن است که بر خوان او میهمانیم و در فراز و نشیب رخدادهای روزگاران به او دل بسته ایم و کلام و اندیشه اش را پاس داشته ایم.

مهمان ویژه مراسم یادروز سعدی، سخنان نغز سعدی را آمیخته با پند دارویی دانست که به شهد ظرافت بر آمیخته شده تا سعادت و رستگاری بشر را رقم زند.

وزیر علوم سپس به همدلی و مهمان نوازی مردم شیراز در حادثه دردناک سیل شیراز اشاره کرد وافزود: این رفتار نشانه بارزی از پیوند فرهنگی ۷۰۰ ساله مردم با سعدی است، مردم شیراز با درک و پاسخ به شعر بلند سعدی نشان دادند که بنی آدم اعضای یک پیکرند.

وی سعدی را خداوندگار زبان فارسی خواند و گفت: آثارش از چنان آوازه ای برخوردار است که مرزهای شرق و غرب را درنوردیده و مخاطبان کلام خویش را مجذوب بلاغت و فصاحت و شیوایی حدیث خود ساخته است اینگونه است که ذکر جمیل سعدی در افواه عوام افتاده است.

غلامی آثار سعدی را عصاره و بازتاب فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی دانست و گفت: اندیشه‌های ناب و زلال حکمت او روشنای تفکری است که در فراسوی زمان خود به حرکت در می آید تا در ماورای مرزهای زمانی و مکانی آنسوی بشریت را باز شناسد و دغدغه های فکری اش را بازگو کند.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بازتاب کلام سحرآمیز و جادویی اندیشه سعدی در فرهنگ و هنر فارسی زبانان از سویی بر ذهن و زبان جهانیان و از سوی دیگر در میان سخن سرایان ایران بی همتا است.

غلامی گفت: جهان دیدگی، تجربه اندوزی، برون نگری، علم اندوزی و حشر و نشر با مردمان جوامع گوناگون خمیرمایه سازنده شخصیتی واقع نگر و چند بعدی از سنخ تساهل و تسامح سعدی است.

یادآور می شود یکم اردیبهشت‌ هر سال مراسم یادروز سعدی با حضور ادیبان، هنرمندان، مسئولین و مردم شیراز بر سر مزار این شاعر بزرگ برپا می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.