ورود پروژه “صد سال موسیقی ایران برای پیانو” به بارار جهانی

????????????????????????????????????

خبرپارسی – برنده جایزه فرهنگ و هنر بنیاد انگلبرت سوئیس اعلام کرد که دومین فصل از پروژه “صد سال موسیقی ایران برای پیانو” با نام “شهرزاد اثر علیرضا مشایخی” توسط لیلا رمضان پیانیست بزرگ و سرشناس کشورمان در عرصه بین‌المللی وارد بازار جهانی موسیقی شد .

لیلا رمضان در گفت‌وگو با ایسنا منطقه فارس، با بیان اینکه “شهرزاد” اثری برای راوی و پیانو است گفت: این اثر در ۹ بخش آفریده شده و از آثار به نسبت طولانی ادبیات پیانوی موسیقی است .

وی افزود: این اثر به گونه‌ای نوشته شده که به تنهایی و بدون راوی نیز امکان اجرای کنسرتی داشته باشد .

رمضان گفت: در اپرای شهرزاد که در حقیقت داستانی از شهرزاد زاده تخیل مشایخی است، رابطه صحنه‌ها در کنار گفتار راوی اجرا می‌شود .

وی افزود: در واقع راوی داستان “شهرزاد” را نقل می‌کند و بین هر کدام از این نقل‌ها، قطعه پیانو مربوط به آن اجرا می‌شود .

این پیانیست بین‌المللی خاطرنشان کرد: در اجرای این بخش‌ها گاهی تم‌ها در برخوردهای گوناگون مرتبط با طول اثر در جلوه‌های جدید ظاهر می‌شوند .

رمضان ادامه می‌دهد: داستان شهرزاد بهانه‌ای برای جستجو و بیان اندیشه‌های فلسفی آهنگساز است .

وی افزود: این فصل از پروژه صد سال موسیقی ایران برای پیانو با همکاری هنرمندان ارزشمند ایرانی جمشید شمیرانی و پسرشان کیوان ضبط شده است .

رمضان گفت: جمشید شمیرانی نقل‌کننده داستان شهرزاد است و بداهه‌نوازی‌ها بر روی تنبک، سنتور و دف توسط کیوان همراهی می‌شود .

وی با بیان اینکه بداهه‌نوازی جزیی از آهنگسازی علیرضا مشایخی نبوده و بنا به پیشنهاد من توسط کیوان شمیرانی انجام می‌شود تا شنونده ارتباط بهتر و بیشتری با متن داستان برقرار کند .

رمضان یادآور شد: پروژه “صد سال موسیقی ایران برای پیانو” توسط شرکت مهم فرانسوی هارمونیا موندی پخش جهانی می‌شود .

وی در بخشی دیگر از سخنانش از سال‌ها تلاش خود برای ایجاد ارتباط بین موسیقی ایران و موسیقی معاصر جهان به عنوان پیانیست سخن گفت و اظهار داشت: اجرای ایده “صد سال موسیقی ایران برای پیانو” از ۴ سال پیش جنبه اجرایی به خود گرفت و پس از تحقیق و تماس با آهنگسازان بزرگ ایرانی کار جمع‌آوری و آرشیو کردن این قطعات و نت‌ها انجام شد .

این پیانیست تا کنون قطعاتی از بالغ بر سی و پنج آهنگساز ایرانی اجرا کرده است .

برنده جایزه فرهنگ و هنر بنیاد انگلبرت سوئیس افزود: این پروژه شامل قطعاتی برای پیانو از ابتدای قرن بیستم میلادی تا امروز از آهنگسازان ایرانی است که علاوه بر تحصیل در موسیقی سنتی ایران در زمینه موسیقی کلاسیک غرب نیز فعالیت‌های بسیار زیادی داشته‌اند .

بنیانگذار و مدیر هنری جایزه پیانوی «باربد» گفت: این اولین بار است که تمام آهنگسازان در یک پروژه حضور دارند و قطعاتشان در کنار هم اجرا می‌شود .

رمضان یادآور شد: این پروژه در قالب CD4 وارد بازار موسیقی جهان می‌شود که فصل اول این مجموعه تحت عنوان آهنگسازان هزار و نهصد و پنجاه با اجرای قطعاتی از محمدرضا درویشی، بهزاد رنجبران، نادر مشایخی، ایرج صهبایی، هرمز فرهت، فوزیه مجد و رضا والی وارد بازار شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.