همایش ملی زبان و هویت در شیراز؛صالحی امیری: زبان فارسی بزرگترین سرمایه ملی است/یوسف نیری: سعدی ملاک زیبایی، بقا و هویت زبان فارسی است/بهزاد مریدی: فارس سیاست گذاری فرهنگی باشد/افشانی: زبان ملی برای حفظ وحدت و یکپارچگی تقویت شود

خبر پارسی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای ما ایرانیان تقویت زبان فارسی تقویت هویت دینی و ملی است، گفت: کسب بقای این سرزمین در گرو حفظ هویت یعنی زبان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سیدرضا صالحی‌امیری در همایش ملی زبان و هویت در شیراز اظهار داشت: فرهنگ هر جامعه متشکل از قانون، عرف و سنت آن جامعه است و امروز برای درک همه‌جانبه انسانی چاره‌ای جز درک هویت خویش نداریم و ناگزیر به شناخت هویت خود هستیم.

وی با بیان اینکه هویت از مفاهیم بنیادین جامعه‌شناسی و فرهنگ است، گفت: بر اساس هویت است که احساسی در ما شکل می‌گیرد که این احساس سبب تمایز فرد با دیگری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هویت ملی هر کشوری برگرفته از باورها، سنت‌ها و تاریخ آن کشور است، افزود: هر ملتی برای تکامل نیازمند یک هویت است که در سرزمین ما این هویت زبان فارسی است.

صالحی‌امیری بیان کرد: زبان به مثابه عامل پیوند دهنده ملت‌هاست و در واقع عامل اصلی جریانات سیاسی و فرهنگی کشور زبان فارسی است.

وی با بیان اینکه بررسی دقیق و عالمانه تأثیر زبان بر هویت امری مشخص و لازم است، خاطرنشان کرد: هویت ملی با زبان ملی پیوندی ناگسستنی دارد؛ هویت ایرانی در ایران باستان با زبان پهلوی و دین زرتشتی شکل گرفت و در دوران اسلام با زبان فارسی و مذهب تشیع آمیخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پرچم، سرزمین، اعیاد، سنت ها و اسطوره‌ها مولفه‌های هویت ایرانی است، تصریح کرد: مؤلفه زبان نقش مهم و حیاتی در ساخت هویت ایرانی دارد و بر آن تأثیر می‌گذارد.

صالحی‌امیری با بیان اینکه هویت ایران بر دو سطوح عمده زبان و تاریخ استوار است، گفت: زبان فارسی بزرگترین سرمایه ملی است که در کنار دیگر مولفه‌ها نمود پیدا می‌کند و تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ زبان فارسی و تقویت آن به این دلیل است که زبان میراث باشکوه و رمز هویت ملی و سبب سربلندی ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: زبان فارسی زبان شعر، ادب و عرفان، زبان حکمت و دانش و زبان ادبیات کلاسیک پرآوازه ایران اسلامی است، به همین دلیل است که هویت ملی ایرانیان بر زبان فارسی استوار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تهدیدها و آسیب‌هایی که زبان را تهدید می‌کند افزود: ورود واژگان بیگانه به زبان فارسی یکی از این آسیب‌هاست.

صالحی‌امیری با بیان اینکه هیچ زبان از ورود واژگان بیگانه برکنار نیست، گفت: ورود واژگان بیگانه به زبان فارسی به خودی خود آسیب نیست چرا که اگر این‌گونه بود زبان فارسی در طی مسیر خود و ارتباط با دیگر زبانها دچار بحران هویت می‌شد.

وی افزود: امروزه زبان نقش و جایگاه ویژه‌ای در مراودات جهانی دارد و در واقع زبان محملی برای مراودات و ارتباطات بشری شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه برای ما ایرانیان تقویت زبان فارسی تقویت هویت دینی و ملی است، خاطرنشان کرد: کسب بقای این سرزمین در گرو حفظ هویت یعنی زبان است و زبان فارسی وام‌دار بزرگ‌مردی در خراسان (فردوسی) است و اگر امروز به زبان فارسی سخن می‌گوییم مدیون تلاش‌های سعدی و فردوسی هستیم.

پروفسور نیری:سعدی ملاک زیبایی، بقا و هویت زبان فارسی است

محمد یوسف نیری استاد دانشگاه شیراز نیز در همایش ملی زبان و هویت گفت: متاسفانه امروز بزرگترین تهدید زبان فارسی در بازار و فضای اقتصادی است به طوری که زبان فارسی در این مکان ها در حال خفه شدن است.

این استاد دانشگاه افزود: با ابراز تاسف باید گفت امروز لحن هایی دربازارعامه رواج دارد و تابلوهایی از اسامی، عنوان ها و کلمه های ناپسندی در سر در مغازه ها گذاشته شده که زبان فارسی را دچار چالش کرده است.

وی اظهار داشت: چطور است که اگر یک پزشک در تابلو مطب خود دچار خطا شود سریع به او اخطار داده می شود اما هیچ کس نیست که به نام هایی که برای مغازه ها انتخاب می شود نظارت داشته باشدو به این اسامی ناپسند تذکر دهد؟

‌پروفسور نیری با بیان اینکه متاسفانه امروز زبان فارسی متولی مشخصی ندارد اظهارداشت: نمی دانم آیا مغازه دارانی که از زبان فارسی در نام گذاری اسامی مغازه های خود استفاده نمی کنند احساس سرشکستگی می کنند؟

وی اضافه کرد: سعدی ملاک زیبایی، بقا و هویت زبان فارسی است و اگر می خواهیم زبان فارسی به عنوان ارزش و هویت ما پاس داشته و حفظ شود باید مردم ما با زبان سعدی باهم حرف بزنند زیرا سعدی ملاک جاویدان است.

او ادامه داد: بر این اساس مرکز سعدی شناسی ما باید به عنوان یک مرکز علمی دائمی، مستقل و قدرتمند با بهره گیری از استادان برجسته در استان فارس فعال شود تا بتواند در مورد زبان فارسی تصمیم گیری کند.

‌ پروفسور نیری با بیان اینکه مرکز سعدی شناسی شیراز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تقویت شود عنوان داشت: اگر زبان تضعیف شود خرده فرهنگ های ما در کشور از بین می رود و به همین دلیل لازم است توجه جدی به حفظ زبان فارسی شود.

وی گفت: زبان فارسی یکی از عظیم ترین ظرفیت ها و گرانسنگ ترین میراث بشری است که صرفا به عنوان یک زبان مطرح نیست بلکه یک هویت مقدس دارد.

تدوین ٢ میلیارد و ۶٠٠ میلیون واژه زبان فارسی

فرج‌الله خداپرستی، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این همایش از خلق ایده پیکره زبان فارسی سخن گفت و افزود: در این پیکره زبانی توانمندی‌های زبان فارسی با ٢ میلیارد و ۶٠٠ میلیون واژه نشان داده شده است.

وی با بیان اینکه زبان علاوه بر نقش ارتباطی نقش هویتی نیز دارد، خاطرنشان کرد: زبان پدیده‌ای زنده و تاثیرگذار است که همواره مورد تهدید و تخریب قرار می‌گیرد و به همان نسبت به حکم زایایی می‌تواند مورد گسترش قرار گیرد.

استاندار فارس: زبان ملی برای حفظ وحدت و یکپارچگی تقویت شود

استاندار فارس در همایش ملی زبان و هویت گفت: باید برای حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور زبان ملی بیش از گذشته تقویت شود که این مهم نیازمند اهتمام و همت بزرگان این عرصه است.

سید محمد علی افشانی در همایش ملی زبان و هویت در شیراز بیان کرد: زبان به مثابه سازه ای است که ادیان و اقوام مختلف را در کشور به هم مرتبط می کند و انسجام و وحدت ملی در کشور حاصل زبان است.

وی افزود: تضعیف زبان به معنای تضعیف هویت و منافع ملی یک ملت است لذا صاحب نظران و فعالان باید برای حفظ زبان ملی بکوشند.

افشانی با بیان اینکه بدون زبان امکان هیج مبادله ای نخواهد بود اظهارداشت: زبان عامل تکامل و پیشرفت و توسعه بشری است و زبان عنصری است که بیش از همه، جامعه ما را به هم مرتبط می سازد.

او ادامه داد: دانش بشری حاصل تجمیع همه داشته هایی است که در طول تاریخ توسط زبان اندک اندک جمع شده است.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی کارهای بزرگی را در کشور انجام داد به طوری که وی گشاینده انسدادهای پیش روی انقلاب بود.

وی عنوان داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار مردم بود و مردم با فرهنگی غنی ما نیز در بدرقه او نشان دادند که قدر می دانند و خدمت گزاران خود را فراموش نمی کنند.

بهزاد مریدی :فارس به عنوان رنگین کمان اقوام ترسیم کننده سیاست گذاری فرهنگی باشد

بنا بر گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در دبیرخانه همایش ملی زبان و هویت ١۵٠ مقاله دریافت شده که از این تعداد ۴٩ مقاله به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

بهزاد مریدی در همایش یاد شده افزود: فراخوان ارسال مقاله برای این جشنواره تابستان جاری اعلام شد که پس از داوری ها در این همایش ٢۵ مقاله فاخر این جشنواره برای علاقه مندان ارائه می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه مولفه هایی از جمله زبان تشکیل دهنده هویت ملی است که عموم مردم را به هم متصل می کنند بیان کرد: زبان و فرهنگ حوزه ای گسست ناپذیر است لذا به واسطه اندیشه ها و دغدغه های بزرگان بحث تقویت و توسعه زبان ملی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

دبیر همایش ملی زبان و هویت اظهارداشت: بسیار ساده انگارانه است که خیال کنیم زبان بی حوزه فرهنگ معنا دارد و باید دانست که زبان و فرهنگ در کنار هم تکمیل کننده و راهگشا هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: هویت ایران رنگین کمانی از اقوام است که زبان و گویش های آنان هویت ملی را قوام و دوام می بخشد.

بهزاد مریدی با برشمردن چند مولفه برای زبان و هویت ملی و بیان اینکه مولفه هایی که همه را به هم بسته می کند دین، زبان و نژاد است، افزود: با یادآوری اینکه خاطرات جمعی و نژاد دیگر مولفه هایی است که همه ایرانیان را همبسته می سازد، باید دانست که زبان همه را گرد خویش می آورد.

این استاد دانشگاه با توجه به برپایی نخستین همایش ملی «همایش ملی زبان و هویت» در شیراز، عنوان کرد: طلیعه این همایش از تابستان امسال شکل گرفت و با مشارکت اهالی علم و دانش و فرهنگ آغاز شد و بیش از ۱۵۰ مقاله گردآوری گردید تا در نهایت ۴۹ مقاله انتخاب و ۲۵ مقاله اکنون توسط شرکت کنندگان ارایه می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این همایش بحث توسعه زبان فارسی را به شکل جدی مد نظر دارد.

وی اظهار در پایان اظهار داشت: امیدواریم این رخداد ارزشمند ملی، فتح بابی به حساب آید تا فارس به عنوان رنگین کمان اقوام و شاید پرگویش ترین مناطق ایران زمین بتواند ترسیم کننده سیاست گذاری فرهنگی باشد.

بنا برگزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس،نشست های علمی این همایش با حضور استادان دانشگاه در صبح و عصر با محورهایی مانند، همایش ملی زبان و هویت نظریه ها و دیدگاه ها در زبان و هویت، تحول جامعه و تأثیر آن بر زبان و هویت، ویژگی ها و کارکردهای زبان و هویت در جامعه، مختصات فرهنگی اجتماعی زبان و هویت و رابطه زبان با هویت خرد ملی و کلان جهانی برگزار شد.

چگونگی آموزش زبان فارسی برای تقویت زبان و هویت ایرانی اسلامی در جهان، زبان و سطوح هویت (هویت جهانی، منطقه ای، ایران فرهنگی، ملی و محلی)، زبان و خودبیگانگی فرهنگی هویتی، آسیب شناسی مباحث هویت ایرانی اسلامی در ارتباط با زبان، راهبردها و سیاست های تقویت هویت ایرانی اسلامی از طریق زبان، چگونگی کاربرد زبان ها و گویش های ایرانی در تقویت زبان و هویت ملی از موضوع های مرتبط با این همایش بود.

پایان بخش آیین گشایش همایش ملی زبان و هویت در شیراز تقدیر از دکتر فرج الله خدا پرستی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام موسوی لاری و جمعی از هنرمندان و مسئولان بود .

همایش ملی زبان و هویت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد و بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور از دیگر نهادهایی بودندکه در برپایی این همایش همکاری داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.