هادی پژوهش: فارس نیازمند آرامش و نشاط سیاسی است / با همه ائمه جمعه و نهادهای دیگر انقلاب تعامل خوب و منطقی داریم/ روحیه‌ای آزاداندیش افشانی یک فرصت برای فارس است/ فرمانداران استان فارس بیش از سایر استانها با دولت همگام هستند

خبر پارسی –پژوهش معاون سیاسى -امنیتى -استاندارى درگفت و گویی تفصیلی با روزنامه افسانه عنوان کرده است فارس نیازمند آرامش و نشاط سیاسی است.متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
* شما بعد از دوره همکاری‌تان در دولت اصلاحات و در استانداری فارس، چند سالی را خارج از شیراز زندگی کردید.چه شد که از شیراز رفتید و این سالها را چگونه گذراندید؟
من از سال ۷۶ تا ۸۰ در شیراز بودم، بعد آن به استان گلستان رفتم و سپس به استان خراسان. تا سال ۸۴ نیز خراسان بودم و از سال ۸۴ تا ۹۴، هیچ‌گونه مسؤولیت دولتی نداشتم، البته بیکار هم نبودم. اما ۱۴سال از فارس دور بودم و ۱۰ سال از کار دولتی.
*دورانی را که شما در فارس بودید، می‌توان دوران نشاط سیاسی استان معرفی کرد. در آن دوران فضای بسیار خوبی در استان وجود داشت، اما حدود سال ۸۰ فضا کمی بسته‌تر شد، هرچند که باز هم نسبت به ۸ سال دولت قبل؛ فضای آزادتری در استان وجود داشت. با توجه به اینکه شما در فضای بانشاط سیاسی کار کرده‌اید و شناخت خوبی نیز از آن دوران دارید، تفاوت امروز با سال‌های گذشته را در چه می‌بینید؟ فضای سیاسی و مجموعه مدیریتی کنونی استان را چگونه می‌بینید؟ و به طور کلی چه تفاوت‌هایی میان این دوره و آن دوران وجود دارد؟
به نظر من مقایسه میان این دوره و دوران اصلاحات از جهات مختلف مناسب نیست . آن دولت، دولتی دیگر بود، با نگاهی متفاوت ؛ امروز ما در دولتی دیگر هستیم. مابین آن دولت [اصلاحات] و این دولت، مصایبی بر کشور و استان رفت که شاید جبران کردنش در دورانی کوتاه میسر نباشد. به اعتقاد من در ۸ سال دولت قبل، ما یک بازگشت و رجعتی بد در همه بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته‌ایم و آثار و تبعات منفی آن‌ها نیز به این زودی برطرف نخواهد شد. اما امروز ما شاهد یک تحول و دگرگونی فراگیر در جامعه هستیم و می‌بینیم که با همه مشکلاتی که داریم جامعه‌مان زنده و پوینده در بخش سیاسی معمولاً با فراز و فرود روبرو هستیم. هر تفکر و دیدگاه سیاسی تلاش می‌کند که رویه و منش سیاسی خود را در جامعه در قالب به دست گرفتن قدرت جابیندازد. این امر در همه دولت‌ها نیز مشهود و ملموس است. البته اگر نخبگان سیاسی به مردم قدری بیشتر توجه کنند و به قانون اساسی و قانون عادی نیز پایبند باشند، مشکل کمتر خواهد بود.
این را بگویم که به نظر من مهندس افشانی روحیه‌ای آزاداندیش دارد و برای استان فارس یک فرصت است. او امروز به دنبال برطرف کردن کمبودهای مدیریتی و مجموعه مشکلات استان است. بقیه دستگاه‌ها هم مجبورند برای پیشبرد امور استان، خود را با سیاست‌های کلی دولت و نماینده عالی دولت در استان هماهنگ و همسو کنند. زمینه کار و فعالیت نیز برای همه وجود دارد.
*البته منظور من هم مشکلی از جانب مردم نبود. منظورم درباره آن مجموعه‌ای است که در آن ۸ سال بر سر کار بوده است و هنوز نپذیرفته که فضا عوض شده است. مثلاً هنوز تعدادی از فرمانداران کنونی، با دولت گذشته در ارتباط هستند و حتی برخی در جلسات منتسب به دولت گذشته شرکت کرده اند. مثلاً در شیراز، چند ماه قبل از آمدن شما، اعضای دولت قبل در مکانی دولتی جلسه برگزار کرده‌اند. سؤالم این است که آیا فضایی که هم اکنون وجود دارد، فضایی هست که در آن نشاط سیاسی رخ دهد؟ در حال حاضر مشخص است که تعدادی از فرمانداران و بخشداران نمی‌توانند با برنامه‌های دولت همراه و همسو باشند. خود رییس‌جمهور این موضوع را می‌داند، وزیر کشورش هم می‌داند و البته شاید خود وزیر کشور بخشی از این مشکل باشد.
منظورتان استان فارس است؟
*بله منظورم استان فارس است.
من این حرف شما را قبول ندارم. عمده فرمانداران همراه با دولت‌اند و دست‌کم فرمانداران استان فارس بیش از سایر استانها با دولت همگام هستند. فرمانداران فارس عمدتاً منصوب دولت تدبیر و امید هستند. اما این وضعی را که شما می‌گویید هم قبول ندارم. چون بعید می‌دانم هنوز کسی داشته باشیم که این شرایط را نپذیرفته باشد و اگر نپذیرد جائی در دولت به عنوان نماینده عالی و سیاسی دولت یازدهم نخواهد داشت.
*برای آنهایی که نپذیرفته‌اند، چه برنامه‌ای دارید؟ تا آن جایی که من اطلاع دارم، ۳ نفر از فرمانداران دولت قبل هنوز در همان سمت خود هستند و تنها شهرشان عوض شده است.
خب شما باید کمی صبر کنید.
*با توجه به انتخابات پیش رو، فرصت قانونی شما برای تغییر فرمانداران دقیقاً تا چه تاریخی است؟
تا زمانی که روز شمار انتخابات از طریق وزارت کشور واصل نشود، امکان جابجایی هست.
* فرمانداری شیراز وضعیتش چگونه است؟
فرماندار شیراز به وزارت کشور معرفی شده است.
*یعنی شما به دنبال گزینه دیگری برای فرمانداری شهر شیراز نبودید؟
وقتی گزینه‌ای معرفی شده، دیگر چرا دنبال گزینه دیگری باشیم. مگر اینکه مشکل قانونی پیدا شود.
***مسایل فرهنگی استان
* آقای استاندار در مراسم معارفه که برنامه‌ها و اولویت‌های خود را نام برد، بر تجارت، محیط زیست، آموزش و پرورش و بسیاری موارد دیگر تأکید کرد، اما به برنامه‌های فرهنگی اشاره‌ای نشد. تا جایی که ما خبر داریم، ظاهراً استاندار هنوز مشاور فرهنگی انتخاب نکرده اند. حال نگاه مجموعه مدیریت جدید به فرهنگ چیست؟
نگاه دولت تدبیر و امید نگاهی فرهنگی است و مسلماً ما در سطح استان پهناور و باستانی و فرهنگی فارس در کنار امور اقتصادی و عمرانی به مسائل فرهنگی توجه خواهیم داشت و امور فرهنگی زیربنای سایر امور است.
*منظورم به فرهنگ و هنر است؛ ادبیات، موسیقی، سینما، تئاتر، شعر و…
این‌ها نیز، بخشی از فرهنگ است. فرهنگ مجموعه‌ای است از آیین‌ها، رسوم، سنت‌ها و رفتارهایی که در جامعه نهادینه شده است. استان فارس مهد شعر و ادب و موسیقی است و در گذشته بزرگانی چون حافظ و سعدی و … نام شیراز را بلند نموده اند و امروز هم هنرمندان و شعرا و ادیبان بزرگی در عرصه های مختلف هنری در فارس هستند که در سطح ملی فعال می باشند. حمایت از طرح ها و پروژه های فرهنگی جزء برنامه های کاری استانداری است.
*بگذارید بحث را کمی باز کنم. چون مقوله فرهنگ نیز با پرسشم درباره نشاط سیاسی در ارتباط است. یکی از درخشان‌ترین دوره‌های فرهنگی این استان، مربوط به دوره‌ای است که دکتر انصاری لاری استاندار بود. دکتر انصاری مشاورانی قوی در حوزه فرهنگ داشت که کارهای بزرگی نیز در این زمینه انجام دادند. آن دوران هنوز هم در ذهن بسیاری باقی مانده است و وقتی از اهالی فرهنگ درباره آن دوران می‌پرسیم، می‌گویند احترامی که در آن زمان به اهالی فرهنگ گذاشته می‌شد، کم‌نظیر بود. اهالی فرهنگ هیچ‌گاه چیزی نمی‌خواسته‌اند، اما همین که به کارشان، به شأن و منزلت‌شان احترام گذاشته شود؛ برای‌شان کافی است. البته آن‌ها اقدامات فرهنگی دولت‌ها را هم رصد می‌کنند. اما ۸ سال گذشته، دورانی عجیب و غریب بود. آن فضا برای اهالی فرهنگ ذهنیت بدی به وجود آورد و حالا اهالی فرهنگ می‌خواهند مطمئن شوند که وضع تغییر کرده است.
ما ۸ سالی را پشت سر گذاشتیم که در آن هیچ چیزی جای خودش نبود. به نظرم الان در دوران گذار از وضع سابق هستیم. درباره دولت اصلاحات که اشاره کردید، باید توجه کنید که به جز ویژگی‌های شخصی دکتر انصاری که انسانی فرهنگی و دانشمند بود، آن دوره نیز دورانی متفاوت بود. دولت اصلاحات نگاهی فرهنگی داشت، البته نه اینکه امروز نگاه دولت فرهنگی نیست، اما شرایط آن دوران با امروز قابل مقایسه نیست. اما نگاه دولت اصلاحات، در دولت احمدی نژاد به بهانه غیرواقعی نگرش به ارزشها وجود نداشت. اما امروز نگاه دولت تدبیر و امید به مقوله فرهنگ نگاهی بالا و برتر از دولت قبل است. هرچند وارث شرایط بد گذشته در مقوله فرهنگ می باشیم، لذا با چالش‌ها و خرابی‌های زیادی در هر یک از این حوزه ها روبرو هستیم که ترمیم‌شان به زمان زیادی نیاز دارد. با این حال اگر می‌خواهید بدانید که نگاه دولت به موسیقی و سینما و نشر کتاب چگونه است، به برنامه‌های وزارت ارشاد نگاه کنید. من فکر می‌کنم هنرمندان و اهالی فرهنگ باید توجه داشته باشند که تنها دو سال از عمر این دولت گذشته است، در حالی که در ۸ سال گذشته، به نام دین، ارزش و انقلاب کارهایی کردند که ضد دین، ضد ارزش، ضد انقلاب و ضد فرهنگ بود. اگر به شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… نگاه کنید، رویکردها و عملکردها مشخص است.
*حال اگر بخواهیم به آینده نگاه کنیم، برنامه‌های شما برای حوزه فرهنگ چیست؟
ما باید ابتدا مراحل ترمیم را پشت سر بگذاریم. به اعتقاد من با توجه به وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور و برنامه‌های وزارت ارشاد، آینده ای روشن با حفظ حدود و شعور ارزشی متناسب با مقبولات منطقی و شرعی را در پیش خواهیم داشت.
*به وعده‌های رییس‌جمهور اشاره کردید. در سفر هیأت‌ دولت به استان فارس، هیچ مصوبه شاخص فرهنگی برای استان تصویب نشد. به عنوان مثال هیچ اتفاق روشنی در خصوص بزرگ‌ترین خواسته فرهنگی استان که تکمیل تالار مرکزی شیراز بود، رخ نداد. آیا شما تاکنون برنامه‌ای برای تالار مرکزی شیراز داشته‌اید؟
به نظرم ما در استان فارس در حوزه فرهنگ مشکل نرم افزاری نداریم. در سخت افزاری متناسب با شأن و جایگاه فرهنگی استان با مشکل مواجه می باشیم در عین حال یک فرد هنرمند حامل پیام ظریف و لطیف و اثرگذار هنری است و در هر شرایطی هنرمند قادر است هنر خود را منتقل کند. با داشته‌های فعلی هم می‌توانیم خیلی خوب کار کنیم.
*ما هم این بازخورد را از خود اهالی فرهنگ گرفته‌ایم و حتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد هم در جریان سفر رییس‌جمهور به شیراز، تکمیل تالار مرکزی را مهم‌ترین اولویت فرهنگی فارس برشمرد. اتفاقاً اینکه شما پرسیدید که کار فرهنگی منوط به تالار مرکزی شیراز است یا خیر، بله هست. چون ما در شیراز یک سالن تخصصی برای اجرای تئاتر و کنسرت موسیقی نداریم.
من این نیازها را نفی نمی‌کنم. اما باید پرسید با همین امکاناتی که هست، چه اتفاق فرهنگی و هنری قرار است رخ دهد. خیال کنید تالار مرکزی شیراز را داریم؛ برنامه‌ها برای استفاده از این تالار چیست؟ من فکر می‌کنم مشکل ما عدم خودباوری، اتکا و اعتماد در کار فرهنگی صرفاً به ابزار است. وجود مکان مناسب را نفی نمی کنم اما به بهانه نبود تالار کار فرهنگی را یا انجام ندهیم یا اینکه در حد نیاز و در خور شأن نباشد باز می گویم شهر شیراز نیازمند تالارها، سالنها و امکانات وسیع هنری است اما با داشته هایمان کار خوب و جذاب و گیرا ارائه کنیم.
*در حال حاضر چند پلاتو در طبقه بالای تالار حافظ و قسمتی از سازمان اسناد در حال ساخته شدن است. اما همه اینها پلاتو است، یعنی تئاتر بلک‌باکس است و تئاتر صحنه‌ای نیست. مثلا الان تماشاخانه استاد هودی، تا ۶ ماه آینده برای نوبت تمرین رزرو شده است. یعنی تئاتر و موسیقی دارد تولید می‌شود، اما مکان و امکانی برای ارایه‌اش نیست.
من این موضوع را انکار نکردم، اما ما نباید فرار کنیم.
*کسی فرار نکرده است. اتفاقا هنرمندان و اهالی فرهنگ در آن ۸ سال سخت ایستادند و کار خودشان را خلق کردند. اما حالا با روی کار آمدن دولت جدید، انتظار اهالی فرهنگ آن است که همان حرف‌های سابق را نشنوند و همین یک تالار که سال‌ها پیش کلنگش زده شده و الان معطل چند میلیاردتومان است؛ کامل شود.
توجه کنید که درآمدهای ما عمدتا از فروش نفت است. ما در دولت قبل بالغ بر ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیارد دلار فروش نفت داشته‌ایم. اما امروز دولت چنین درآمدی ندارد و در بدیهی‌ترین امور هزینه‌ای خودش مانده است. ما نباید توقع معجزه داشته باشیم که با گذشت دوسال از عمر این دولت و با نفت۴۰ دلاری بتوان معجزه کرد. همچنین شما آثار تحریم‌ها را فراموش نکنید. نفت می‌فروشیم، ولی پولش به داخل کشور به راحتی برنمی‌گردد و باید اهالی فرهنگ متوجه محدودیت‌های دولت باشند.
*تعریف شما از امنیت سرمایه‌گذاری چیست و چه اقداماتی باید صورت گیرد تا سرمایه گذار احساس امنیت کند؟
سرمایه و سرمایه گذار با یک وزش باد خفیف مخالف از دست می‌رود. چون سرمایه‌گذار به دنبال امنیت در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و باید اعتمادش جلب شود. باید برایش امکانات مهیا شود، موانع اداری از سر راهش برداشته شود و در گرفتن مجوز کارش تسریع شود، اما اگر این شرایط فراهم نشود و ما بخواهیم با شاقول سیاسی او را تراز کنیم، هیچ سرمایه‌گذاری نخواهد آمد. در حالی که برای ایجاد رونق اقتصادی، به حضور سرمایه‌گذاران و ورود سرمایه به استان نیازمندیم. چون در سایه ورود سرمایه است که می‌توانیم تولید ایجاد کنیم و به تبع آن اشتغال و رونق. بنابراین نهادهای دولتی و غیردولتی باید بستر را برای تحقق سرمایه‌گذاری فراهم کنند.
*به نظر شما نرخ بالای بیکاری که اخیراً برای استان اعلام شد، چه هشدارهایی می تواند در پی داشته باشد؟
بیکاری مادر همه جرایم است.
*به نظرتان مهم‌ترین بحرانی که فارس با آن روبروست چیست؟ بحرانی که مقابله با آن در اولویت برنامه‌های شما قرار دارد؟
در حوزه اقتصاد بزرگ‌ترین بحران استان، کم‌آبی و خشکسالی است و نتیجه خشکسالی و عدم مدیریت در بهره برداری آب است و این سبب بروز بسیاری از پدیده های ناهنجار است. دیگر بحران، بحران شکاف بین نسلی است و همچنین عدم خودباوری و عدم گرایش به فکر و اندیشه و عملیاتی نمودن طرح ها است.
*چند ماهی بیشتر به انتخابات نمانده و می دانیم که شرط برگزاری هر انتخاباتی، فضای باز و بانشاط سیاسی است. قبل از روی کار آمدن مجموعه جدید مدیریت استانداری، سخنرانی چهره‌های سیاسی کشور در فارس و شیراز، با ممانعت افراد و گروه‌هایی روبه‌رو می‌شد و بعضاً برای خود افراد نیز مشکلاتی ایجاد می‌شد. اوج این اتفاقات نیز ماجرای حمله به علی مطهری بود که باعث وارد آمدن لطمه به جایگاه فارس و شیراز نیز شد. حالا به توجه به در پیش بودن انتخابات، آیا شما تلاش می کنید که دوباره وقایعی مشابه آنچه برای علی مطهری اتفاق افتاد، رخ ندهد؟
سؤالی که ما باید از خودمان بپرسیم آن است که، ما از چه چیزی و چه کسی می‌ترسیم؟ حتا اگر افرادی که برای سخنرانی می‌آیند، لاییک و سکولار و دگراندیش باشند؛ این اعمال ما [ممانعت از سخنرانی] از ضعف ما تلقی می‌شود، در حالی که اسلام از یک پشتوانه قوی فکری و منطقی برخوردار است و نظام فکری ما نیز یک نظام پوشالی نیست که اگر نسیم مخالفی بوزد، به هم بریزد. وقتی ما مدعی هستیم که برای دنیا برنامه فکری و نظری داریم، این چه ترسی است که اگر کسی آمد، نتوانیم تحمل کنیم. شهید مطهری در کتاب «علل گرایش به مادی‌گرایی» نقل به معنا می‌گوید: ما چنان از منظر تئوریک و عملی قوی هستیم که حتا اگر متعصب‌ترین اساتید ماتریالیست هم بیایند در دانشگاه‌های ما تدریس مارکسیسم کنند، خللی در مبانی فکری ما به وجود نمی‌آید. ما مگر برخورد ائمه‌مان با مخالفان‌شان را از یاد برده‌ایم؟ پس ما یا به خودمان اطمینان نداریم، یا داستان دیگری پشت این قضایاست. چرا ما باید یک استان و مردمش را با رفتارهای غیرمنطقی و خشن با این اعمال، بدنام کنیم؟ برخی ممکن است بگویند چه دلیلی دارد که یک نفر بخواهد بیاید در دانشگاه‌ها سخنرانی کند و ایجاد بلوا کند. من می گویم مگر دانشگاه محل تبادل اندیشه‌ها و نظرات مختلف نیست؟ پس باید بیایند و حرف بزنند؛ اگر جواب دارید، بروید منطقی جواب‌شان را بدهید. لذا مادامی که کسی از حقوق اجتماعی‌اش محروم نشده باشد و مراجع صالحه حکم ندهند که فردی حق حرف زدن ندارد، ما نمی‌توانیم جلویش را بگیریم. اگر حرف کسی را قبول ندارید، خب جوابش دهید؛ نه اینکه با چوب و سنگ و چماق بر سرش بریزیم. اعمال این چنینی دون شأن نظام اسلامی و ارزش‌های ماست. به نظرم ما بعضی اوقات با حب و بغض و با نگاه سیاسی برخورد می‌کنیم، عملی که در نظام فکری ما جایگاهی ندارد.
*من متوجه مخالفت شما با به هم زدن سخنرانی‌ها شدم. اما اگر فرض بگیریم که دوباره بخواهد اتفاقی مثل حمله به علی مطهری صورت بگیرد؛ واکنش استاندار فارس به عنوان رییس شورای تأمین استان به چنین اتفاقی چه خواهد بود؟
ما اصلاً اجازه چنین اتفاقی را نخواهیم داد. کسی که نظام و قانون اساسی را قبول دارد، چه دلیلی دارد که به خاطر یک انتقاد، با چوب و چماق به استقبالش برویم. ما [به عنوان مجموعه استانداری فارس] وظیفه‌مان این است که امنیت نشست‌ها و میتینگ‌های سیاسی مجوزدار را بر عهده بگیریم و این کار را نیز حتماً انجام خواهیم داد. خط قرمز ما قانون است، نه افراد و اشخاص. اگر کسی قانون را رعایت کند، باید بیاید حرفش را بزند و ما اگر خلاف قانون و با ارزش ها حرف زد با پاسخ مناسب برتری خود را نشان دهیم دین اسلام و مذهب تشیع دین سلم و مدارا است.
*در یکی دو سال گذشته ، فضای سیاسی استان بسیار سنگین بوده است آیا این فضای سنگین برای شما ایجاد مشکل نمی‌کند و می‌توانید با آن برنامه های خود را اجرایی کنید؟
بدون زحمت نیست، اما ما به اجرای قانون اصرار داریم و تضمین می‌کنیم که امنیت نشست‌ها، همایش‌ها و میتینگ‌های سیاسی مجوزدار را برقرار کنیم. خلاصه اینکه امسال سال انتخابات است و باید برای ایجاد نشاط سیاسی و همچنین فضایی پرشور همراه با مشارکت بالا تحمل کنیم. نظرات مخالف را و انگ سیاسی بی دینی، بی اعتقادی و ضدیت با ارزش ها را به کسی نزنیم. مردم مسلمانند، مردم معتقد به نظام هستند و معلوم نیست که دین و ایمان و اعتقاد من به نظام بیشتر از سایر باشد و فکر کنیم که دیگران کمتر اعتقاد دارند و یا عامل بیگانه اند.
*آیا در دادن مجوز به گروه‌ها و احزاب سیاسی نیز همکاری می‌کنید؟
بله. ما هیچ مشکلی نداریم. اگر حزبی مجوز داشته باشد، اجازه برگزاری میتینگ و همایش را به او می‌دهیم.
*اولویت شما در حوزه سیاسی استان چیست؟
برقراری آرامش و ایجاد یک فضای پرنشاط سیاسی.
*چه نوع آرامشی؟ دوره قبل از شما هم می‌گفتند می‌خواهیم آرامش برقرار کنیم، بنابراین هیچ‌کس هیچ حرفی نزند تا آرامش به هم نخورد.
آرامش همراه با نشاط سیاسی. نشاط سیاسی به این معنی نیست که من دستم را بگذارم جلوی دهانم و چیزی نگویم. تمام احزاب و جریان‌های سیاسیِ قانونی، حق دارند که با رعایت قانون فعالیت سیاسی کنند. حیات و نشاط سیاسی نیز در گروی این است که احزاب و گروه‌ها هم پایبند به قانون باشند. به خصوص در ۶ ماه آینده که بهار فعالیت سیاسی احزاب سیاسی است.
*در شهرستان‌ها چی؟ اگر فرمانداران و بخشداران شما نتوانند این فضای پرنشاط را مهیا کنند…
فرمانداران هم موظف هستند که از قانون تبعیت کنند.
*اگر نکردند؟
(خنده) آن وقت دیگر حساب‌شان با کرام‌الکاتبین است.
*یکی از اشتباهات تیم مدیریتی سابق استان، وجود مشاوران و مدیران ضعیف بود. اما ظاهراً این تیم هنوز هم بر سر کار است، دارد مشاوره می‌دهد و فعالیت می‌کند.
ببینید الان مرا در ترازوی سنجش خود قرار دهید. تیم موجود را ارزیابی کنید برگشت به گذشته مطلوب نیست و نباید در گذشته بمانیم هر چند مدیریت عالی استان‌‌ (مهندس افشانی) فردی موفق در کارها بوده است و به کار آشنا می باشد و از علم و آگاهی و توانمندی و جرأت در انجام کارهای بزرگ برخوردار است.
*رابطه مجموعه استانداری با دفتر امام‌جمعه و سپاه چگونه است؟
خوب است. ما با همه ائمه جمعه و نهادهای دیگر انقلاب تعامل خوب و منطقی داریم و خود را جدا از آن ها نمی دانیم.
*چندی پیش آماری منتشر شد از لیستی ۱۸۵ نفره که بیش از یک سال است به اسم فعالیت مذهبی و… در حال فعالیت انتخاباتی است. به نظر می‌رسد افراد و جریان‌هایی که پول و امکانات دارند، از یک‌سال قبل فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرده‌اند. نماینده‌های فعلی مجلس هم فعالیت‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند. آیا شما این افراد و فعالیت‌هاشان را رصد می‌کنید؟ و احیاناً با آنها برخوردی صورت خواهد گرفت؟
نمایندگان مجلس که تا خرداد ۹۵ نماینده هستند و می‌توانند فعالیت داشته باشند و به حوزه‌های انتخابیه‌شان بروند. بنابراین ما نمی‌توانیم این فعالیت‌های آن ها را به عنوان فعالیت انتخاباتی در نظر بگیریم. اما دیگران اگر رفتارهایی داشته باشند که احتمال و شائبه تبلیغات پیش از موعد داشته باشد، ما آن افراد را رصد می‌کنیم.
*یعنی نمی‌توانید بر فعالیت‌های نماینده‌های کنونی مجلس نظارت داشته باشید؟ بعضی از آن‌ها در ۴ سال گذشته حتی یک اظهار نظر نداشته‌اند، اما حالا هفته‌ای چند بار حرف می‌زنند و سفر می‌کنند.
آنها چون نماینده مجلس هستند، می‌توانند هر کجا بروند و صحبت کنند و ما نمی‌توانیم بر رفتار آنها نظارت داشته باشیم. اما کسانی که نامزد احتمالی هستند، اگر رفتاری انجام دهند که تبلیغات پیش از موعد باشد، معمولاً این موارد در پرونده‌های مربوط به انتخابات درج می‌شود. البته این راه هم بگویم که برخی افراد که سال ها در امور قانون گذاری بوده اند و خود مسئول تدوین برخی از قوانین بوده اند. اما امروز جوری حرف می زنند و علیه دولت ادعاهایی مطرح می کنند که گوئی هیچ نقشی در امور نداشته اند. مثلاً از پرداخت یارانه انتقاد می کنند. در حالی است که همین ها در دولت گذشته همراهی و تأیید کرده اند آن روز که تخلفات رخ می داد سکوت کرده اند اما در حال حاضر یادشان آمده است که تورم است، بی کاری است، رکود است. مسلماً این چیزی جز حب و بغض های سیاسی نیست. دنبال این هستند که شیرینی توافق هسته ای را تلخ کنند آثار آن را با آدرس غلط دادن کم کنند و دولت را متهم به سستی و کاهلی در حفظ منافع ملی کنند. البته اینها برای رأی است نه برای خدا و دلسوزی در حق نظام
*آن آمار ۱۸۵ نفره که ما داشتیم، درست است؟
آمارها معمولا متغیر است. ما در استانداری لیست‌های زیادی داریم، اما تا زمانی که ثبت‌نام آغاز نشود، نمی‌توانیم اسم کسی را کاندیدا بگذاریم. فعلاً می‌توانیم بگوییم داوطلبان احتمالی.
*فعالیت کاندیداهای احتمالی در شهرستان‌ها را هم رصد می‌کنید؟
در شهرستان‌ها فرمانداران موظف هستند امور مربوط به انتخابات را دنبال و به ما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.