نگاهی به کارنامه آیت اللهی/سید چگونه آمد و چگونه رفت؟

خبرپارسی-رفتن آیت اللهی از هیات فوتبال فارس قطعی شده و زمزمه های استعفای او عاقبت رنگ واقعیت به خود گرفت.در این مجال نگاهی به عملکرد او داریم:

سبد محمد هادی آیت اللهی متولدسال ۱۳۳۶ است. نزدیکانش وی را حاجی صدا می زنند. در فوتبال فارس فقط با این نام شناخته می شود و از هرکس سراغ حاجی را بگیری او را نشانت خواهد داد. رسانه های محلی به وی لقب سید فوتبال فارس داده اند. لقبی که خودش هم از آن استقبال می کند. او سالهاست در ورزش حضور دارد . خوش برخورد، صبور اما دل نازک است! با هر انتقادی برآشفته نمی شود ولی هرجا حس کند بیرحمانه مورد تاخت وتاز قرار گرفته هم تاجایی که ممکن است وارد جنگ های رسانه ای نمی شود.او اما هرگاه منتقدش را ببیند حتی اگر ماهها از آن مطلب گذشته باشد با یادآوری ویرگول های آن مطلب به طور کامل و دقیق گلایه خود را دوستانه مطرح می کند.

صدای خوبی دارد و از اعضای اصلی هیئت امنای مسجد آقا احمد شیراز است. مسجدی که در مناسبت های مختلف میزبان جمعیت انبوهی است واغلب ورزشکاران به آنجا می روند. مداحی ها را اغلب خودش انجام می دهد. جدالش با فیروز کریمی بر سر نورافکن های حافظیه و تقابلش با شاه حسینی که منجر به رفتن رییس سابق کمیته انضباطی از فدراسیون شد را همگان به یاد دارند.وبلاگی دارد که در دوران درگیری اش با خدابخش مدیرکل سابق تربیت بدنی فارس به عنوان یک تریبون از آن بهره می برد و جنگ های جالبی را رقم زد. ساعتش را روی مچ دست راستش می بندد و هرگاه خود را حق به جانب بداند از بالای عینک به مخاطبش نگاه می کند. اهل تفریح و رفاقت است وبرخلاف ظاهر تندش خیلی راحت با دیگران می جوشد. جالب است بدانید آیت اللهی سابقه کار خبرنگاری و قلمزنی در عرصه ورزش را هم دارد.

خودش از گذشته اش چنین می گوید«ورود من به ورزش از سال ۱۳۴۴ درست زمانی که در آستانه ۸ سالگی بودم، شکل گرفت. از دبستان مهذبیه شیراز با مدیریت حاج خیرا… کشتکاران که از پیشکسوتان ورزش و بنیانگذاران فوتبال فارس بود. ایشان به دلیل مسئولیتی که داشت نفرات مستعد را جمع آوری و پرورش می داد. به هر حال زمانی که به فوتبال وارد شدم شخصیت هایی مثل آیت ا… سید محمد مهدی دستغیب تولیت آستان احمدی و محمدی (شاهچراغ (ع)) به عنوان یکی از چهره های شاخص مجموعه ای بود که کشتکاران در آن کار می کرد و به صورت مداوم هفته ای ۳ روز در تمرینات ورود پیدا می‌کرد. از سال ۴۶ به مسابقات شهرستان شیراز ورود پیدا کردم و در طول دوران ورزشی خود در تیم های مختلف توپ زدم و فعالیت کردم که از آن جمله می توان به تیم هایی مثل متحد، کاتر پیلار، پیام، پاس، شهربانی، آرشام و شیراز جوان اشاره کرده که در تیم های پیام، شیراز جوان و پاس مربی گری کرده ام.

در سال ۵۳ به عنوان جوان‌ترین عضوی که کارت مربی گری را گرفت در کلاس داود نصیری شرکت کردم، سال ۵۶ مربی گری درجه ۲ و سال ۵۸ مربی گری فدراسیون را گذراندم، به هر حال نه تنها در ورزش فوتبال سابقه زیادی دارم که در دوچرخه سواری هم کارت مربی گری و داوری را دارم و سال ها در این رشته فعالیت کردم.

او ادامه می دهد« در سال ۱۳۵۹ به عنوان رئیس شورای فوتبال استان فارس انتخاب شدم. در مجمعی که بعد از انتخاب نوآموز به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال صورت گرفت. آن زمان هنرپرداز مدیر کل تربیت بدنی دقت نظرش بر این بود که شورایی را با نام شورای فوتبال استان تشکیل دهد و در نهایت من به عنوان ریاست این شورا انتخاب شدم. آن زمان همکاران من اکبر کیا و مهدی آصف بودند و می شود گفت اولین مسئولیت را پس از انقلاب من در هیأت فوتبال استان داشتم و مسابقات فوتبال استان را آن زمان ساماندهی کردم ، به هر حال این مسئولیت ادامه داشت تا اردیبهشت ماه ۶۳ که به عنوان مدیر کل تربیت بدنی کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدم. البته یادآوری می کنم که در آن موقع محل خدمت من سپاه بود و ورزش سپاه را در همان سال های اولیه نیز ساماندهی کردم. (سپاه منطقه ۹) در هر کاری که ورود کردم دلیل آن سابقه ورزشی و توانمندی خودم بوده است.

همه‌ی مسئولیت‌های من هم ورزشی نیست مسئولیت های اجتماعی هم دارم. من از یک خانواده روحانی هستم که جایگاه خاص خودش را دارد اما از خانواده روحانی خود سوء استفاده نکردم. من در ۲۴ سالگی سرپرست بزرگترین کاروان ورزشی کشور را در بازی های آسیایی دهلی بر عهده داشتم. این در حالی بود که حدود ۴ سال در هیچ مسابقه‌ای خارج از کشور شرکت نکرده بودیم. علاوه بر آن در اوج جوانی به عنوان مدیر کل مجموعه آزادی کار کردم و هنگامی که در سال ۶۰ از بازی های آسیایی دهلی برگشتیم یک سال بعد یکی سال ۶۱ و در سن ۲۵ سالگی به عنوان معاون تربیت بدنی فارس منصوب شدم و در سال ۶۳ هم به عنوان مدیر کل تربیت بدنی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شدم. در سال ۶۴ نیز به عنوان سرپرست تیم های کشتی آزاد و فرنگی به ژاپن رفتم و در هر ۲رشته با کسب ۱۴ مدال طلا قهرمان شدیم. در سال ۶۹ به عنوان مشاور و مسئول جهاد ورزشی استان فارس مشغول به فعالیت شدم و در سال ۷۰ به عنوان نماینده ورزش استان با اعتباری که استاندار وقت (دانش منفرد) در اختیار گذاشت ۲ سال پیاپی به عنوان نماینده استان و نیز نماینده آموزش و پرورش به چین سفر کردم و خریدهای ورزشی برای استان و نهاد آموزش و پرورش انجام دادم. در سال ۷۳ به عنوان مسئول اداره امور ورزش استان و نیز مسئول اداره نظارت تربیت بدنی منصوب و تا سال ۸۱ در این پست مشغول به این کار شدم. در سال ۸۱ مسئولیت تربیت بدنی شیراز را به عهده گرفتم که تا چند سال پیش ادامه داشت. البته لازم به توضیح می دانم که در دهه ۷۰ علاوه بر مسئولیت هایی که داشتم مسئول هیأت دوچرخه سواری استان هم بودم و مسئولیت هیأت ناشنوایان فارس را هم داشتم!

رییس هیئت مدیره باشگاه مقاومت بسیج بودم ورییس بسیج ورزشکاران فارس. عضو شورای حل اختلاف خاص که برای وساطت قتل ها وارد کار می شد. طرح آسیا ویژن فارس با حضور من وهمکارانم به عنوان طرح برتر آسیا انتخاب شد ومن هم نایب رییس ویژن ایران هستم. عضویت در هیئت رییسه فدراسیون فوتبال هم در کارنامه ام وجود دارد»

او اکنون نایب رییس اول فدراسیون فوتبال است و از ۲۴آذر سال ۷۸ریاست هیات فوتبال فارس را برعهده گرفت. آن زمان فارس تیم فجر شهید سپاسی را در لیگ برتر(دسته اول آن زمان) -تیم برق را در لیگ دسته یک( دسته دوم آن زمان)-تیم مرصاد را در دسته سوم و یک تیم جوانان و نوجوانان در لیگ کشورداشت.

آیت اللهی نفوذ به لایه های بالای مدیریتی که یکی از شرایط موفقیت در ورزش و به خصوص فوتبال کشور است را خوب بلد بود و توانست از لابی هایش به نفع فارس گام هایی جدی بردارد.کلاس های متعدد مربیگری و داوری و انتخاب فارس به عنوان پایگاه برتر ویژن آسیا برای راه اندازی آن در سایر استان ها به همین دلیل بود. داشتن بیش از ۲۱۰۰ مربی که هفتاد نفرآنها درجه A آسیا، بیش از یکصد نفرشان B آسیا، بیش از سیصد نفرشان C آسیا هستند و هفتصدو پنجاه داور فعال که بیش از شصت درصدش معدل سنی زیر بیست و شش سال دارد و دارای درجه بین المللی ، ملی ، یک، دو و سه هستند، اولین داور بین المللی بانوان،داور فینال مسابقات فوتبال ساحلی جام ملتهای آسیا و اعزامی به مسابقات جام جهانی همین رشته و جوان ترین کمک داور لیگ دسته اول آزادگان هم مربوط به فارس در دوران مدیریت آیت اللهی بوده است.

در دوران مدیریت آیت اللهی فجر عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی جام حذفی و بهترین تیم شهرستانی را به دست آورد. مرصاد تا یک قدمی لیگ برتر سید و مخابرات هم همین راه را پیمود اما یکی از آنها امتیازش نصیب ایرانجوان بوشهر شد و دیگری هم راه کازرون را در پیش گرفت. برق هم تا دسته دوم سقوط کرد.بیش از ۹۰ بازیکن از فارس به تیم های مختلف لیگ برتر راه یافتند و در این سالها در عرصه ها و رده های مختلف فارس الغ بر ۱۴۰ملی پوش داشت. مربیانی چون مقیم، کلانتری، پیروانی ، استخری و…به تیم های ملی راه یافتند و در این زمینه نیز فارس پیشرو بود.

منتقدین آیت اللهی نبود نیروهای کارآمد و تاثیرگذار در هیات و شیوه سنتی و کدخدامنشی وی را از عمده ترین نقاظ ضعف وی می دانستند و البته ارتباط خوب او با مدیران ارشد ورزش و فوتبال را هم باید پلکانی برای تعالی این فوتبال قلمداد کرد که شاید جانشین او نتواند در این زمینه توفیقات وی را کسب کند.وی به سبب نفوذ بین روسای هیات های استان ها همواره در انتخابات فدراسیون نقش موثری در رای گیری ها و جذب آرا به سمت یک کاندیدا داشت و از این حیث برای فارس هم امتیازاتی می گرفت.او هم نقاط مثبت داشت وهم منفی .در همه این سالها لیگ برتر را خوب میزبانی کرد و در این بخش نمره قبولی گرفت.

کارنامه آیت اللهی را باید باتوجه کمبودهای جاری در ورزش کشور سنجید. بی پولی ورزش کشور کار را برای هیات هم سخت می کرد و البته استقلال باشگاهها سبب می شود تا نتوان نتایج خوب یا بد آنها را صرفا متوجه هیات فوتبال استان دانست اما نگاه آماری به این مقوله کارنامه نسبتا” موفقی را نشان می دهد و باید دید در ادامه فوتبال فارس به کدام سمت و سو می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.