نمایشگاه “۱۰تا۱۰” یک هنرمند عکاس در شیراز /اشاره ای ۱۰ فریمی به روز دهم محرم / گام های دیجیتالیزم بلندتر و چابک تر شده است

خبر پارسی – بخشی از ۳۶ فریم عکسی که محمدحسین نیکوپور در جریان عاشورای حسینی بندر دیلم در استان بوشهر گرفته است با عنوان “۱۰ تا ۱۰” در نمایشگاهی دانشجویی میهمان “دیوار هنر” موسسه آموزش عالی ارم شیراز می شود. “۱۰تا۱۰” اشاره ای ۱۰ فریمی به روز دهم محرم است.

در این نمایشگاه که از ۲۶آذر تا سوم آذرماه ۱۳۹۲ در این دانشگاه برگزار می شود ۱۰ فریم از عکس های مجموعه ۳۶ تایی این هنرمند عکاس در اندازه ی ۱۶ در ۲۱ سانتی متر با تکنیک تکرنگ سیاه و سفید به نمایش در می آید.

نیکوپور که این عکس ها را در جریان آیین های روز عاشورای محرم امسال در بندردیلم استان بوشهر تهیه کرده است در گفت و گویی به تشریح این مجموعه پرداخت و گفت: سال ۱۳۸۴ در جریان آیین های محرم بندردیلم به عکاسی به شیوه فتوشیمی(عکاسی آنالوگ) پرداختم که به نظرم از تجربه های شیرینی بود که در طول دوران عکاسی مستند- اجتماعی به دست آوردم، از این رو امسال نیز با همین رویکرد به این نقطه از جنوب سفر کردم تا بار دیگر گوشه هایی از آیین های سنتی و مدرن عاشورا را عکاسی کنم، چراکه در طول سالیانی که از برپایی سوگواری های سیدالشهدا(ع) می گذرد این آیین ها به مرور دچار دگرگونی هایی شده است که نیاز به مطالعه دارد و باید برای ماندگاری آن کاری تصویری صورت می گرفت.

کنکاش تصویری با نگاهی موشکافانه به آیین های عاشورا

این هنرمند که اکنون در مقطع کارشناسی ارتباط تصویری مشغول به تحصیل است و کاردانی خود را در رشته عکاسی خبری از دانشکده ی خبر شیراز دریافته، مجموعه عکس های مستند – اجتماعی با رویکرد آیینی را در ایران نیازمند سازوکارهایی ویژه عنوان کرد و افزود: چون در کشور ما نگاه به این ژانر عکاسی همواره به گونه ای بوده که دست کم تصویری مبهم از این گونه عکاسی را رقم زده است، از این رو در پیوند با آیین های مذهبی همچنانی که جنبه های اصلی این آیین ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته، می شود با نگاهی موشکافانه حاشیه های این آیین ها هم به کنکاش تصویری گذاشته شود.

IMG_3218

نیکوپور با اشاره به اینکه در تهیه مجموعه مستند تصویری “۱۰ تا ۱۰” ویژگی های گرافیکی و کارکردهای این هنر را در کنار عکاسی مورد توجه قرار داده است،  منظور از ۳۶ فریمی بودن این مجموعه را ادای دینی به عکاسی فتوشیمی(آنالوگ) عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال ۸۴ با دوربین فتوشیمی به سراغ این موضوع رفتم و اکنون نیز بر اساس همان نگاتیوهای عکاسی دید خود را ارتقا دادم، از این رو برای گرامی داشتن فن عکاسی آنالوگ که پایه و اساس هنرهای تصویری است و به یاد حلقه های ۳۶تایی فیلم ۱۳۵ عکاسی مجموعه ی یادشده را به این صورت برگزیدم.

وی اعلام کرد:عنوان “۱۰تا۱۰” اشاره ای است به ۱۰ فریم عکسی که از روز دهم محرم گرفته ام.

وی با یادآوری اینکه عکاسی مستند- اجتماعی و خبری بیش از اینکه امروزه مدیون فناوری های جدید دیجیتال باشد، خود را مدیون دوربین ها و ابزار آنالوگ باید می داند، تصریح کرد: عکاسی گرچه به کمک دیجیتالی شدن دست کم در سرعت عمل بخشیدن به کار عکاسان خبری و مستند – اجتماعی گام های بلندی برداشته است، اما دچار آفت هایی هم شده که باید از سوی کارشناسان این هنر به جامعه عکاسی و کسانی که گام به این وادی از هنر می نهند گوشزد شود.

عکاسی خبری با تعاریف و آفت های نوین دستخوش دگرگونی است

این عکاس خبری رسانه های داخلی و خارجی تفاوت میان عکاس خبری و عکاسان دیگر ژانرها را در تفاوت نگاه و انتقال مفاهیم بی واسطه عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس تئوری های آکادمیک عکاس خبری صرفا با در نظر گرفتن عناصر و ویژگی های خبررسانی معرفی می شود، گرچه به نظر من در دنیای امروز که همگی در وضعیت پسامدرن به سر می بریم تعاریف پیشین دستخوش دگرگونی شده و عکاسی خبری نیز از این وضعیت مستثنی نیست. از این رو تفاوت عکاسی خبری در دیدگاه نوین تنها ژانری است که دیگر ژانرهای عکاسی را در خود جای می دهد در حالیکه سایر شاخه های عکاسی به تنهایی کارکرد ویژه خود را دارند.

نیکوپور دخالت دید هنری در عکس خبری را بی تاثیر ندانسته و خاطرنشان می کند: گرچه همواره عنوان می شود که عکس خبری تنها باید انتقال دهنده مفاهیم خبری باشد، اما از سویی چنانچه محصول عکاس خبری ردپایی از دیدگاه های هنری نیز داشته باشد اینگونه نیست که متهم به مخدوش کردن این ژانر بشود. چراکه به طور مثال در عکاسی ورزشی که این نیز زیرمجموعه عکاسی خبری قرار دارد با استفاده از تکنیک های عکاسی می شود همراه با اطلاع رسانی جنبه های زیباشناسی عکس را هم رعایت کرد یا در عکاسی تئاتر و استیج این موضوع صادق است.

IMG_1479

گام های دیجیتالیزم بلندتر و چابک تر شده است

وی یکی از دیگر آفت های دیجیتالیزم در عکاسی را تفاوت دیدگاه برشمرد و گفت: در دنیای امروز گرچه سرعت فناوری ها و گام های دیجیتالیزم بلندتر و چابک تر شده است، از سویی نیز آفت های این شتاب گریبانگیر آنهایی شده که رعایت موازین قانونی و حرفه ای نمی کنند و با دیدگاهی غیرحرفه ای پا به عرصه های گسترده ی هنر عکاسی گذاشته اند تا این موضوع شدت بگیرد که گروهی تنها کاربر دوربین عکاسی اند و نه عکاس. چراکه بیش از اینکه تکیه بر دانش عکاسی را در گرفتن عکس رعایت کنند ترجیح می دهند در نقش کسی که دوربین را راهبری می کند ظاهر شوند. این موضوعی است که متاسفانه در کشورما به خاطر رعایت نشدن قوانین کپی رایت در تمامی زمینه ها آشکار است و تا هنگامی که به صورت سفت و سخت این قانون رعایت نشود گروهی از این بازار آشفته ی دیجیتالیزم بهره می برند.

IMG_0434

این عکاس خبری آزاد با مهم برشمردن آموزش عکاسی به صورت پایه ای بر اساس آموزه های فتوشیمی(آنالوگ) قرار گرفتن پایه عکاسی به شیوه ی دیجیتالی را در دانشکده های عکاسی فارس مناسب اما ناکافی عنوان و تصریح کرد: اینکه آموزش های آکادمیک بر اساس فناوری های روز در دانشکده ها صورت می گیرد خود به تنهایی کاری پسندیده است، اما به فراموشی سپردن تاریخچه و خاستگاه عکاسی کاری است که نباید از سوی کارگزاران و استادان رشته های هنری به ویژه هنرهای تصویری مبنای آموزش علاقه مندان هنرهای تجسمی قرار گیرد.

آموخته های عکاسان تجربی در هیچ کتاب و جزوه ای قرار نمی گیرد

نیکوپور با ستودن تلاش های هنرمندانی که به صورت تجربی عکاسی را دنبال می کنند، بهره بردن از تجربیات این گروه از عکاسان را در شاخه های مختلف عکاسی راهگشای تعالیم امروزی این هنر در موسسه های آموزشی و دانشکده ها عنوان کرد و افزود: با رشدی که رشته های هنرهای تصویری به کمک فناوری های نو در دهه ی اخیر داشته می شود این آموزه ها را همراه با دانش نوین در قالب کارگاه های مستمر به کار گرفت تا هم بخشی از آموخته های عکاسان تجربی که در هیچ کتاب و جزوه ای قرار نگرفته در اختیار علاقه مندان به عکاسی قرار گیرد و هم آموزش ضمن خدمتی باشد برای آنهایی که هیچگاه این فرصت نیافتند که عکاسی را به صورت آکادمیک دنبال کنند.

وی درباره ی فعالیت های کنونی خود به خبرنگار ما، گفت: در حال حاضر که دوران دانش آموختگی رشته گرافیک را طی می کنم افزون بر دنبال کردن عکاسی تئاترهای روی صحنه ی تماشاخانه های شیراز، درحال فراهم کردن زمینه های ترجمه ی کتابی با موضوع عکاسی خبری، مستند اجتماعی و شهروندخبرنگاری هستم. در کنار این ها افزون بر مربی گری عکاسی چندی پیش هم کارگاهی یکروزه با موضوع گرافیک مطبوعاتی برای سردبیران و مدیران مسئول نشریات دانشجویی استان فارس در دانشگاه پیام نور شیراز برگزار کردم که تجربه ی جدیدی دست کم برای من در فعالیت های رسانه ای است. در کنار این کارها تلاش می کنم با بازنگری در نگاتیوهای به جا مانده از دوران عکاسی فتوشیمی(آنالوگ) که از دوران پرخاطره ی عکاسی برای روزنامه ی “خبرجنوب” باقی مانده، محصولی عکاسانه با درهم آمیزش این نگاتیوها به دست آید تا به عنوان موضوع نمایشگاه های بعدی ام فراهم شود.

این عکاس خبری و مستند اجتماعی با اعلام اینکه نمایشگاه عکس “۱۰تا۱۰” پس از دانشگاه ارم شیراز در بخشی از کافه فردوسی شیراز برگزار خواهد شد، ابراز کرد: نشست نقد و بررسی آثار این نمایشگاه، دوشنبه دوم دی ماه ۱۳۹۲ ساعت ۳۰/۱۷ با حضور اساتید و دانشجویان عکاسی و گرافیک در سالن اجتماعات دانشگاه ارم برگزار می شود.

کارنامه هنریمحمدحسین نیکوپور(زاده ی ۱۵ اردیبشهت ۱۳۵۶- شیراز)

او روزنامه نگاری را از “خانه روزنامه نگاران جوان ایران” به صورت تجربی از بیش از یک دهه پیش آغاز کرده که پس از تشکیل نخستین تحریریه جوانان تالاسمی که منجر به انتشار ماهنامه “پگاه” شد به عضویت انجمن روزنامه نگاران جوان استان فارس درآمد. وی به فاصله کوتاهی به عنوان عضو هیئت رئیسه این انجمن انتخاب شد و پس از نخستین نمایشگاه مطبوعات جنوب کشور در شیراز به شکل    حرفه یی به روزنامه “نیم نگاه” و پس از آن به روزنامه خبرجنوب” پیوست تا به عنوان عکاس خبری این روزنامه فعالیت کند. پس از تجربه هفت ماهه عکاسی برای “خبرگزاری فارس” به عنوان عکاس خبری خبرگزاری مهر در شیراز مشغول به کار شد.

این هنرمند عکاس تاکنون یک نمایشگاه عکس خبری و مستند اجتماعی با عنوان فتوژورنالیست” در نگارخانه ملی شیراز به صورت فردی برگزار کرده و در دهمین جشنواره مطبوعات کشور به بخش مسابقه تک عکس خبری نشریات محلی راه یافته است. همچنین در نخستین جشنواره عکس “تصویر پایداری” مورد تقدیر قرار گرفت. وی همچنین در نخستین نمایشگاه عکس های خبری استان فارس که اسفند ۱۳۸۴ در نگارخانه وصال برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفت. او پیش از این نیز با دو عکس از نهمین انتخابات ریاست جمهوری به همراه تعدادی از عکاسان خبری دیگر در نمایشگاهی با عنوان “مردم ، انتخابات، ایران امروز” در خانه فرهنگ ایران در پاریس حضور داشت.

وی که در رشته ی عکاسی خبری از دانشکده ی خبرشیراز در مقطع کاردانی از تحصیل فارغ شده و دوره ی کارشناسی ارتباط تصویری دانشگاه ارم شیراز پشت سر می نهد، هم اکنون مربی عکاسی دیجیتال آموزشگاه های هنری شیراز است.

 

در کارنامه ی نمایشگاهی محمدحسین نیکوپور افزون برنمایشگاه فردی “فتوژورنالیست” که در نگارخانه ملی شیراز از ۸ تا۱۴ دی ۱۳۸۲ برگزار شد بیش از ۱۰ نمایشگاه گروهی قرار دارد که نمایشگاه عکس های دومین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان شیراز/ نگارخانه سرو مجموعه فرهنگی و هنری حافظ شیراز/ ۲۴ تا ۲۷شهریور ۱۳۸۰ نخستین نمایشگاه عکس های خبری فارس(یادواره شهدای عکاس و خبرنگار سانحه هوایی C130) / نگارخانه وصال / ۲۳ تا ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ نمایشگاه گروهی “هشت سال با خاتمی” / تالار آبی مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران – تهران/ ۸ تا ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ نخستین نمایشگاه سراسری عکس عاشورا(قاب سرخ) / سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مشهد/ ۱۳۸۴ نمایشگاه گروهی “زن در قاب” (به مناسبت روز خبرنگار) / نگارخانه آبگینهشیراز/ ۳۰ مرداد تا ۵ شهریور ۱۳۸۵ نمایشگاه گروهی “مردم، انتخابات، ایران امروز” / خانه فرهنگ ایران – پاریس/ ۲۶ سپتامبر تا ۲ اکتبر ۲۰۰۵ نمایشگاه گروهی اعضا انجمن عکاسی کانادا(کلوپ عکس کارون) /گالری هفت ثمرتهران/ ۱۲ تا ۱۷ آبان ۱۳۸۵ نمایشگاه گروهی اعضا انجمن عکاسی کانادا(کلوپ عکس کارون) / موزه هنرهای معاصر – اصفهان/ ۱۴ بهمن تا ۴ اسفند ۱۳۸۵ نمایشگاه دائمی گروهی مان هنرنو/گالری مان هنرنو – تهران نمایشگاه گروهی عکس ارمنستان/ نگارخانه باغ مهرجوان – شیراز/ ۱ تا ۸ آذر ۱۳۸۶ نمایشگاه گروهی مسابقه عکس تئاتر ایثار / نگارخانه سرو مجموعه فرهنگی و هنری حافظ – شیراز/ ۱۵ تا ۲۴ مهر ۱۳۸۷ نمایشگاه گروهی جشن تصویر سال / خانه هنرمندان ایران – تهران / ۲۲ تا ۲۸ آذر ۱۳۸۷ نمایشگاه پنج عکاس خبری/ نگارخانه حوزه هنری فارس – شیراز/ ۱تا۹ آذر ۱۳۸۵ از جمله این رویدادهاست.

 

این مستندساز در پیشینه فیلمسازی خود،تجربهساخت فیلم کوتاه و مستند “ماراست قامتان” – ۱۳۸۰ برای انجمن سینمای جوانان ایران، کارگردانی فیلم کوتاه و مستند “چشمان پرسکوت” – ۱۳۸۲ برای انجمن سینمای جوانان ایران، ساخت فیلم کوتاه و مستند “جیم.واو.الف.نون” – ۱۳۸۳ برای سازمان ملی جوانان ایران، کارگردانی فیلم کوتاه و مستند “طلوع یعنی شکفتن” – ۱۳۸۳ برای تحریریه جوان روزنامه خبرجنوب، ساخت فیلم کوتاه و داستانی “نهایت۱/۱۲” – سال ۱۳۸۳ و طراحی و کارگردانی فتوآرت مستند “چاپ دوم” در سال ۱۳۸۷ دارد.

 

حضور و جوایز در جشنواره های فیلم:

بخش مسابقه ب نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای فیلم ماراست قامتان /۲۹ مهر تا ۴ آبان ۱۳۸۱ بخش مسابقه فیلم های مستند نخستین جشن سینمای آزاد برای فیلم ماراست قامتان/فرهنگسرای هنر – تهران/۱ تا ۷ مهر ۱۳۸۱ بخش مستند اولین جشنواره فیلم کوتاهو عکس جوانان فارس برای فیلم ماراست قامتان / مجموعه فرهنگی و هنری حافظ – شیراز/تابستان ۱۳۸۲ بخش مستند سومین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان شیراز برای فیلم ماراست قامتان/ مجموعه فرهنگی و هنری حافظ – شیراز/ ۱۸ تا ۲۱ آذر ۱۳۸۱ بخش مسابقه فیلم های مستند نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم ماراست قامتان / ۱۸ تا ۲۱ آذر ۱۳۸۱/ مشهد بخش مسابقه فیلم های مستند نخستین جشنواره فیلم های کوتاه ایرانی برای فیلم ماراست قامتان / باشگاه ایرانیان دبی – ۱۳۸۱ بخش مسابقه فیلم های مستند نخستین جشنواره فیلم، نماهنگ، انیمیشن آرمان برای فیلم چشمان پرسکوت/ مجموعه فرهنگی و هنری حافظ – شیراز/ ۱ تا ۴ اسفند ۱۳۸۵ سومین جشنواره فیلم تصویر هنرمند برای فیلم مستند چشمان پرسکوت/ خانه هنرمندان ایران – تهران/ ۱۵ تا ۲۶ آبان ۱۳۸۵ پنجمین جشنواره فیلم تصویر هنرمند برای فتومونتاژ مستند چاپ دوم/ خانه هنرمندان ایران – تهران/ ۲۲ تا ۲۸ آذر ۱۳۸۷ مروری بر اثار یک سینماگر جوان(نمایش و نقد و بررسی فیلم های ماراست قامتان و چشمان پرسکوت)/تالار آزادی – شیراز/ ۹ مرداد ۱۳۸۲

  جوایز و تقدیرنامه ها:لوح تقدیر و جایزه سومین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان شیراز برای فیلم ماراست قامتان لوح تقدیر و جایزه اولین جشنواره فیلم و عکس جوانان فارس برای فیلم ماراست قامتان لوح تقدیر نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم ماراست قامتان لوح تقدیر و جایزه نخستین نمایشگاه عکس های خبری فارس

گواهی نامه ها:گواهی نامه فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران گواهی نامه مهارت عکاسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهی نامه مهارت تصویر برداری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهی نامه دوره کوتاه مدت روزنامه نگاری مرکز مطالعات و گسترش رسانه ها گواهی نامه فیلمسازی کالج بین المللی کانادا گواهی نامه کارگاه فیلم مستند شیراز(به مدت ۷۰ ساعت از ۲ تا ۱۲ مرداد ۱۳۸۴)

عضویت ها:عضو انجمن عکاسان کانادا(کلوپ عکس کارون)،عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و عضو خانه مطبوعات استان فارس.

IMG_3226

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.