نمایشگاه کتاب شیراز؛ساعت ۷ به وقت خاموشی!/ خودکشی برای ۱۰ هزارتومان!

خبر پارسی – فرزاد صدری – بدون تردید نمایشگاه کتاب مردمی ترین رویداد فرهنگی فارس در طول سال است اما حیف که از این ظرفیت استفاده درستی نمی شود و گاهی باید گفت سال به سال دریغ از پارسال!
به گزارش خبر پارسی در حالی که آمارها حکایت از فقر کتابخوانی و سرانه مطالعه در کشور می دهند،برگزاری نمایشگاه کتاب استانی می تواند فرصتی برای توجه بیشتر مردم به کتاب و کتابخوانی و البته امیدواری به افزایش سرانه مطالعه باشد اما به گمانم حداقل نمایشگاه امسال کتاب شیراز هیاهو برای هیچ بود!
تصور کنید از جنوبی ترین نقطه شهر می خواهید به شمالی ترین نقطه آن برای حضور در نمایشگاه حرکت کنید.در حالی که مثلا ما شاهد مهمترین رویداد فرهنگی استان هستیم،اما هیچ وسیله نقلیه ای نه تنها در جنوب شهر بلکه در هیچ کدام از نقاط شهر برای شرکت در این رویداد فرهنگی تدارک دیده نشده و هیچ دستگاه فرهنگی هم نمی خواهد شهروندان در جشن کتاب حضور پررنگ تر و موثری تری داشته باشند.دو راه بیشتر پیش روی شما نیست اگر وسیله شخص دارید که باید از وسیله شخصی خود استفاده کنید در غیر این صورت یا باید از تاکسی استفاده کنید و یا باید چند خط اتوبوس را تا رسیدن به مقصد تغییر دهید و نعش شما به نمایشگاه برسد!
حالا شما به هر طریق ممکن به نمایشگاه کتاب رسیده اید در بدو ورود پارکبانان نمایشگاه جشن کتاب را برایتان زهر مار می کنند! به جای اینکه کسی به شما در ورودی مهمترین جشن فرهنگی مردم خوشامد بگوید و نقشه جغرافیایی نمایشگاه و کروکی غرفه ها را به شما بدهد،کارتی را تحویل شما می دهد که برای ورود به جشن مردمی باید پول پرداخت کنید!
وارد نمایشگاه که می شوید بی نظمی موج می زند.کمترین تابلوهای راهنما در نمایشگاه نصب شده و شما با کلی دردسر محل فروش بن کتاب را پیدا می کنید.حالا با تنی خسته باید حداقل یک ساعت در صف خرید بن بایستید.درصف همه غر می زنند.یکی می گوید :نمی شد یک دستگاه نوبت دهنده می گذاشتند تا بعد از این مسافت طولانی مجبور نباشیم این همه سر پا بایستیم؟
دیگری می گوید:این روزها حتی بلیت مسابقات فوتبال، اینترنتی به فروش می رسد به نظرم بن های تخفیف را هم می شد اینترنتی ارائه دهند.
نفر سوم هم می گوید:حالا تا نوبتمان برسد و بخواهیم کتاب بخریم نمایشگاه تعطیل شده!اعلام کرده اند وقت نمایشگاه تا ساعت ۷ شب است همین کارها را می کنند که می گویند شیرازی ها سر شب می روند بخوابند!
جالبترین نظر را اما شخص چهارم دارد.او می گوید: اصلا نیازی به این کارها نیست!ما کلی وقت صرف می کنیم تا از طریق دریافت بن، ده درصد تخفیف بگیریم.ده درصد هم قرار است ناشران به ما تخفیف بدهند.خب این چه کاری است.۲۰ درصد تخفیف را ناشران یکجا ارائه بدهند. راحت!
مشغول صحبت با مردم هستم که به باجه فروش بن می رسم.باجه ای که حتی در دولت قبل هم برنامه ریزی بهتری برای آن شده بود و می شد از شعب سطح شهر هم بن کتاب دریافت کرد.سرانجام وقت دریافت بن فرا می رسد و تازه متوجه می شوی که بازنده بزرگ نمایشگاه کتاب هستی!متصدی باجه سطح تحصیلات شما را می پرسد و معطل پاسخ هم نمی ماند!شما را با تحصیلات کارشناسی تشخیص می دهد و یک کارت بن کتاب ۵۰ هزارتومانی به شما می دهد و ۴۰ هزار تومان از شما دریافت می کند! اگر هزینه سوخت خودرو خود و هزینه پارکینگ و انرژی و وقتی که در صف خرید بن هدر داده اید را محاسبه کنید متوجه خواهید شد که چرا بازنده بزرگ نمایشگاه کتاب شیراز هستید!تازه اگر از هزینه های خرید چای و بیسکویت و کیک بگذرید!
در غرفه های ناشران برتر هم نهایت لطفی که به شما می کنند همان تخفیف ده درصدی است،چرا که هیچ ناشر خوبی به شما بیشتر از ده درصد تخفیف نمی دهد.
تخفیف ده درصدی ناشران هم چیزی از درد شما کم نمی کند چرا که می توانستید با صرف همین مقدار هزینه و شاید کمتر کتاب های مورد نظرتان را از کتابفروشی های سطح شهر تهیه کنید.
دوباره مشغول حساب و کتاب می شوم.برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب ادعا دارند یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بن کتاب در نمایشگاه عرضه می کنند اما پولی را که از مردم دریافت می کنند به حساب نمی آورند!اگر بابت هر کارت بن کتاب ۵۰ هزارتومانی از شما ۴۰ هزارتومان دریافت کنند مشخص می شود که رقم واقعی بن های کتاب چیزی نزدیک به ۲۶۰ میلیون تومان است که با این نوع عرضه و استقبال کم رمق بخش عمده آن به دست کتابخوانان نخواهد رسید و شاید توجه به تجربه های پیشین به جای رواج کتابخوانی،کارِ برخی از دست اندرکاران را رواج دهد؟!
یادم می آید در دولت اصلاحات نمایشگاه کتاب در اداره کل پست یعنی در داخل شهر برگزار می شد و متولیان فرهنگی وقت، به جای اینکه مردم را به نمایشگاه کتاب بفرستند نمایشگاه کتاب را نزد مردم می آوردند اتفاقی که هم شور و شوق مردم را برای خرید کتاب بیشتر می کرد و هم در وقت و هزینه آنها صرفه جویی می کرد.در حال حاضر بسیاری از علاقمندان کتاب ترجیح می دهند از کتابفروشی های سطح شهر خرید کنند تا مجبور نباشنداین همه مشقت راه را به جان بخرند آن هم برای ده هزار تومان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.