نشست زمستانی روزنامه نگار در زوم با مرد مو سپید مطبوعات فارس

خبر پارسی – روزنامه نگار در زوم،زمستان را با مرد سپید موی مطبوعات فارس آغاز می کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، نشست هفدهم از سلسله نشست های تاریخ مطبوعات فارس،با عنوان«روزنامه نگار در زوم»،نیم قرن فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو روزنامه نگار پیشکسوت استان را بررسی می کند.

بنا بر گزارش مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،خسروحقگو فعالیت مطبوعاتی خود را از اواسط دهه ۴۰ شروع کرد.

او ابتدا با روزنامه توفیق که روزنامه ای درمایه طنز بود به صورت آزمایشی مشغول به کار شد و در حین کار مورد توجه برادران توفیق و شخص دکتر عباس توفیق که سردبیر روزنامه بود قرار گرفت و به عضویت هیات تحریریه در آمد و تا مدت ها با روزنامه یاد شده همکاری داشت.

حقگو بعداز روزنامه توفیق با روزنامه پیغام امروز تهران مشغول به کار شد و سرپرستی روز نامه را در استان فارس عهده‌دار گردید و همزمان آموزش روزنامه نویسی را زیر نظر رضا مرزبان سردبیر وقت روژنامه فرا گرفت و به کار گزارش نویسی و تهیه خبر و نوشتن مطالب کوتاه پرداخت که حاصل آن بعد از یکی دو سال ستون ثابتی شدتحت عنوان کارگاه عیارسنجی.

حقگو در این ستون با زبان شیرین مباحث و مشکلات اجتماعی آن روز شیراز را به نقد و چالش می کشید .وی تا پایان کار روزنامه پیغام امروز در اوایل انقلاب به این روزنامه وفادار ماند.

خسروحقگو مثل بقیه همکارانش در آن زمان بخاطر کمبود نیرو معمولا در اکثر رشته ها قلم می زد گاهی نقد تئاتر و سینما می نوشت وگاهی گزارشی از هنرمندان آن موقع تهیه و درمجلات مختلف هنری وموقق مثل “هفته نامه فیلم “و “ستاره سینما “به چاپ می رساند.

حقگو ارتباط نزدیکی با هنرمندان آن روزهای تئاترشیراز مثل، استاد رحیم هودی، زنده یادمحی الدین لایق . کاظم تعبدی،زنده یاد جمشید اسما عیل خانی و مهدی فقیه داشت و اغلب شب های تمرین و اجرای تئاتر راپ شت سن وهمراه یاران عاشق تئاتر در تنها تالار شهر دردانشکده ادبیات نزدیک حافظیه می گذراند.

حقگو از معدود خبرنگاران شهرستانی است که موفق شده با ستاره های آن زمان سینمای ایران چون محمد علی فردین ،ناصرملک مطیعی، علی حاتمی منوچهروثوق، و ایرج قادری به گفت و گو بنشیند.

این روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی همچنین در مقطعی از زندگی رسانه ای خود دستی هم بر ورزشی نویسی داشت و زیر نظر برادران لارودی اخبار فوتبال شیراز را منتشر و تحلیل می کرد و درورزش کشتی نیز کشتی ازمنوچهرلطیف کشتی نویس معروف هفته‌نامه کیهان ورزشی نکته‌ها آموخت.

او همچنین سابقه همکاری با روزنامه های مختلفی مثل “کوشش”. “پرچم خاورمیانه” ، “پست تهران” و روزنامه “سلام را دارد “و مدتی نیز با هفته نامه ورزشی “تاج” ارگان رسمی باشگاه تاج سابق همکاری داشته است.

حقگو هم اکنون با داشتن نمایندگی وسر پرستی حدو د ۲۲۰ تا۲۵۰ عنوان روزنامه وهفته نامه وماهنامه وفصلنامه مثل آرمان ،آفتاب یزد ،شرق،قانون ،وقایع اتفاقیه. دنیای اقتصاد، شهروند، صدا، مهرنامه، تجربه و…. از خبر وآگهی و توزیع درسطح شهرشیراز گرفته تااقصی نقاط استان مشغول فعالیت می باشد که درواقع می توان گفت موسسه نامبرده زیر عنوان پیغام امروز یکی از بزرگترین واحد های توزیع نشریات درسطح کشور می باشد .

مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس روز پنج شنبه دوم دی ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۸ در تالار اندیشگاه میزبان این روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی در هفدهمین نشست روزنامه نگار در زوم است.

photo_2016-12-21_11-44-35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.