نابینایی در کمین مصرف خودسرانه داروهای چشمی

خبرپارسی – کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به مصرف خودسرانه داروهای چشمی، هشدار داد.

به گزارش «وب دا» در شیراز، دکتر «کیمیا حمیری» گفت: با توجه به این که امروزه در خواست داروهای چشمی در داروخانه ها رایج است؛ باید نسبت به خطری که مصرف نابه جای این داروها در بروز بیماری های خطرناک چشمی و گاهی کوری منجر می شود، هوشیار بود.

او با تاکید بر اینکه مصرف داروهای چشمی باید بانظر پزشک معالج باشد، افزود: یکی از نشانه های شایع چشمی، قرمزی چشم است که به دلایل مختلفی ممکن است پدیدار شود؛ این مشکل بیشتر مواقع به علت التهاب ملتحمه (لایه شفاف خارجی چشم ) بروز می یابد که عوامل مختلفی مانند ویروس، باکتری و یا حساسیت می تواند داشته باشد.

به گفته این دکتر داروساز، نگهداری داروهای چشمی در شرایط مناسب، آنها را مستعد ایجاد تحریکات چشمی یا عفونت می کند.

او در این زمینه توضیح داد: مواد نگهدارنده قطره های چشمی نیز در برخی افراد ممکن است خود موجب آلرژی شود؛ بنابراین در صورت استفاده از لنز باید مطمئن شویم که بیمار نکات بهداشتی را رعایت کند، بهتر است موقع مصرف دارو، بیمار لنزها را درآورده و به مدت سی دقیقه بعد، مجدد استفاده کند و به طور کلی بهتر است بیمار در طول دوره درمانی، از لنز استفاده نکند.

دکتر «حمیری» با هشدار نسبت به پرهیز از به کار بردن داروهای چشمی برای کودکان، بدون تجویز پزشک، گفت: قطره چشمی «کرومولین» در کودکان زیر چهار سال و زنان شیرده باید با مشورت و نظر پزشک صورت گیرد؛ همچنین قطره چشمی «نفازولین-آنتازولین» در کودکان زیر ۶ سال و مادران باردار، مگر با تجویز پزشک معالج ممنوع است.

او ادامه داد: ترشحات زرد رنگ چشم به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است علامت یک عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد، ترشحات آبکی چشم نیز می تواند بر اثر ویروس ایجاد شده باشد که تنها پزشک قادر به تشخیص این موارد است و باید از مصرف خودسرانه دارو های چشمی خودداری کرد.

مردم استان فارس در صورت داشتن هرگونه سوال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تلفن های ۰۷۱۳۲۳۳۱۰۱۷ و یا ۱۴۹۰ و یا ۱۹۰ تماس برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.