مهر یعنی معلم؛ با معلمان مهربان نیستیم!/وقتی مطالبات رهبر انقلاب زمین می ماند!/مقایسه معیشت معلمان ایرانی با معلمان دنیا+جدول

خبر پارسی – در دنیای امروز آموزش و پرورش به عنوان اساسی‌ترین رکن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است و هچ تحولی در جامعه بدون توجه به نقش آموزشی در آن امکان‌پذیر نیست.شاید بر همین اساس بود که رهبر فرزانه انقلاب در مراسم روز معلم این نقش آفرینی را یاد آور شد و به دولتمردان تاکید کرد: مسئولان دولت بویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاههای دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایه گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است.
رهبر محترم انقلاب با هوشمندی هرگونه هزینه در مجموعه آموزش و پرورش را سرمایه گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده می دانند.ایشان نیک می دانند که معلم یک آگاهی دهنده و یک جهت دهنده است بر همین اساس سرمایه گذاری در این رابطه را ارزش افزوده می دانند. در کشورهای توسعه یافته دغدغه اصلی دولتمردان تأمین نیروی کار شایسته است تا نیاز آموزش به مدرس را بر طرف کند. از نظر این کشورها باید وضعیت معیشتی آموزگاران به نحوی باشد که جذابیت کافی برای جلب نیروهای تازه نفس داشته باشد.نکته ای که از نگاه تیزبین رهبر هوشمند انقلاب پنهان نمانده و در دیدار امسال خود با معلمان با اشاره به نقش معلم در تربیت انسانهای بزرگ و شخصیت های برجسته گفتند: وظیفه معلم تربیت نسلی با ایمان، دانا، دارای اعتماد به نفس، امیدوار به آینده، با نشاط، روشن بین، با اراده و دارای سلامت جسمی و روحی است.وظیفه معلم در واقع ایجاد جامعه انسانی برتر و والاتر است که در امتداد وظیفه انبیاء یعنی تعلیم و تزکیه است.
حضرت آیت الله خامنه ای محقق شدن رسالت واقعی معلمان را نیازمند الزاماتی دانستند و گفتند: یکی از این الزامات توجه به مسئله معیشت معلمان است. مسئولان دولتی بویژه مسئولان اقتصادی باید با وجود محدودیت ها، نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش و معلمان داشته باشند و آن را در مسائل اولویت دار خود قرار دهند.
ایشان با تأکید بر اینکه اگر درخصوص مسئله معیشت معلمان غفلت شود، دشمن سوءاستفاده خواهد کرد، افزودند: البته معلمان انسانهای مؤمن، نجیب و هوشیاری هستند و متوجه توطئه های دشمنان و افراد کینه توز نسبت به نظام اسلامی هستند که می خواهند به بهانه معیشت معلمان شعارهای فتنه گرانه و خطی و سیاسی مطرح و برای نظام دردسر درست کنند.
با این مقدمه یاد آور می شویم چند روز دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود و به نظر می رسد مطالبات رهبر معظم انقلاب در رابطه با معیشت معلمان بر زمین مانده است! متاسفانه رسانه ها کوچکترین افزایش حقوق معلمان را در بوق و کرنا می کنند تا همواره از زبان عوام بشنویم: معلمان هر دقیقه حقوقشان افزایش می یابد و …. این در حالی است که برخی از دستگاه ها که وضعیت مالی بسیار خوبی دارند چراغ خاموش حقوق پرسنل خود را چندین برابر می کنند و تسهیلات بسیار خوبی هم به آنها پرداخت می شود اما هیچکس صدایش را هم نمی شنود! به عنوان مثال کارکنان بانک ها در کمتر از یک دهه با استفاده از انباشت سرمایه معلمان در بانک ها و تسهیلات بسیار آسان و بازپرداخت بسیار کم در کمتر از یک دهه صاحب خانه و ماشین می شوند اما معلم جماعت باید ۳۰ سال کار کند تا شاید بتواند از مستاجری نجات پیدا کند.تلخ اینکه همین جماعت عوام که حقوق معلم را خوب توصیف می کنند وقتی پای خواستگاری کردن آنها به میان کشیده شود می گویند:معلم چی داره که بخواهیم دخترمان را به او بدهیم!
گفته می شود میزان حقوق معلمان در امریکا بنا به ایالات مختلف متفاوت است. مثلا در ایالت واشنگتن حقوق یک معلم از پایه ۳۶ هزار دلار در سال شروع می‌شود و تا حدود ۵۲ هزار دلار هم می‌رود اما در نیویورک، بالاترین میزان حقوق حدود ۷۲ هزار دلار است. میزان حقوق بنا به مقاطع مختلف هم متفاوت است اما در حال حاضر می‌توان رقم ۵۰ هزار دلار را به عنوان میانگین حقوق معلمان در امریکا در نظر گرفت.
در بریتانیا هم میزان حقوق بنا به مناطق مختلف متفاوت است. مثلا در مرکز شهر لندن، میزان حقوق در بالاترین سطح خود به ۳۶ هزار پوند معادل ۵۶ هزار می‌رسد و در مناطقی دیگر از انگلستان (به جز لندن) حدود ۲۱ هزار پوند یا ۳۳ هزار دلار است. میانگین این رقم چیزی در حدود ۴۵ هزار دلار است.
در فنلاند، میزان حقوق معلمان از ۲۹ هزار دلار در معلمان تازه کار پایه ابتدایی آغاز می‌شود و تا ۴۵ هزار دلار در معلمان پرسابقه می‌رسد. در کره جنوبی، کف حقوق ۲۶ هزار دلار است و نهایت آن ۷۴ هزار دلار. به طور میانگین ۵۰ هزار دلار.
اما در قطر و ترکیه، قیمت‌ها کمی کمتر است. در قطر میانگین حقوق معلم بین ۲۸ هزار تا ۴۴ هزار دلار است و در ترکیه، از ۲۳ هزار دلار آغاز می‌شود و به ۲۷ هزار دلار خاتمه پیدا می‌کند.
اما برای مقایسه با وضعیت سایر مردمان هر کشور لازم است که وضعیت تولید سرانه ملی مورد بررسی قرار گیرد. میزان درآمد سرانه در ایالات متحده، ۴۹ هزار دلار، در بریتانیا، ۳۷ هزار دلار، در فنلاند، ۳۶ هزار دلار، در کره جنوبی، ۳۲ هزار دلار، در قطر، ۱۰۲ هزار دلار و در ترکیه، ۱۵ هزار دلار است. در عین حال، شاخص قیمت مصرف هم نکته مهمی است چرا که وضعیت مخارج یک کشور را نشان می‌دهد. طبق اطلاعات سایت «نامبئو»، فنلاند با شاخص ۱۰۶ گرانترین قیمت میان این کشورهاست. بریتانیا با شاخص ۱۰۲، قطر با شاخص ۸۲، امریکا و کره با شاخص ۸۰ و ترکیه با شاخص ۶۴ در جایگاه دوم تا ششم قرار دارند. در جدول زیر، سه شاخص درآمد سرانه، شاخص قیمت و میزان حقوق معلمین با کشور ایران مقایسه شده است.

۱۳۹۲۰۲۱۷۰۰۰۲۷۸_PhotoL
با توجه به این جدول مشخص است که وضع معلمان در امریکا از سایر کشورها مناسب‌تر است زیرا اولا حقوق معلمان در حد سرانه ملی است و ثانیا شاخص مصرف‌کننده، بسیار بالا نیست. کشور کره جنوبی را می‌توان در جایگاه دوم بهترین کشورها از نظر حقوق معلمان قرار داد. وضع در قطر، بریتانیا و فنلاند هم مناسب است با این تفصیل که قیمت‌ها در فنلاند و بریتانیا بالا است و سهم معلمان قطری از ثروت کشورشان، اندک ارزیابی می‌شود.
با این توضیح برمی گردیم به ایران جایی که حقوق معلمان با ارفاق در سال چیزی حدود ۶ هزار دلار است!گفته می شود درآمد سرانه هر ایرانی در سال ۱۱ هزار و پانصد دلار است.با این توصیف درآمد معلم حدود ۵۰ درصد سرانه است یعنی یک معلم در تمام طول سال باید دغدغه معیشت زندگی خود را داشته باشد با این وجود معلوم نیست بر اساس کدام منطق و برهان حقوق معلمان را خوب توصیف می کنیم.اگر حقوق آنها خوب بود بالاترین مقام حکومتی مملکت نمی گفتند: «مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاههای دیگر داشته باشند.» رهبر معظم انقلاب تاکید دارند وضعیت معیشتی معلمان فراتر از دستگاههای دیگر باشد چرا که ایشان به درستی می دانند جامعه را معلمان می سازند همچنانکه معلمان و آموزگاران از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ،بخشنده ترین انسان ها دانسته شده اند. آن حضرت می فرماید: «آیا شما را از برترین بخشنده آگاه نسازم؟ خداوند، بخشنده ترین است و من، بخشنده ترین فرزند آدم علیه السلام هستم و بخشنده ترین کس پس از من، فردی است که دانشی می آموزد و آن را منتشر می کند».
یک بار دیگر آمار حقوق دریافتی معلمان سایر کشورها را در ذهن خود مرور کنید.توصیه های رهبر معظم انقلاب و روایت پیامبر اکرم را نیز از صافی ذهن خود بگذرانید.چقدر به معلمان خود رسیده ایم؟چقدر بدهکار آنان هستیم.چقدر احترامشان را داریم؟متاسفانه جامعه ما یک جامعه سیاست زده است.شبکه های مجازی ،سایت ها و رسانه ها کلمه به کلمه و واو به واو سخنان رهبری در دیدار اردیبهشت ماه امسال ایشان با معلمان را منتشر می کنند اما نه بخش بهبود معیشت معلمان را بلکه آنجایی که به درستی فرمودند: مذاکره در زیر شبح تهدید معنایی ندارد و ملت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را بر نمی تابد! بیان همین اشارت درست رهبری کافی بود تا مطالبات ایشان برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان فراموش شود.مهرماه نزدیک است با معلمان مهربان باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.