معاون شهردار: شیراز ظرفیت ایجاد ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد

خبرپارسی – معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: کلانشهر شیراز ظرفیت ایجاد ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد که از یک مسیر ۶۰ کیلومتری، در حال حاضر ۲۲ کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد .

مجتبی زوربخش سه‌شنبه ۲۱ بهمن در یک نشست خبری با بیان اینکه نخستین پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری کشور در باغ جنت شیراز تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود افزود: جلساتی با شهردار منطقه چهار و هیئت دوچرخه سواری برگزار و تمام ساز و کارهای احداث این پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری بررسی شده و در حال تلاشیم که تا قبل از ایام نوروز ۹۸ این مهم راه‌اندازی و قابل استفاده برای دوچرخه سواران شود .

وی با بیان اینکه در سال ۶۹ سهم دوچرخه از حمل و نقل شهری حدود ۹ درصد بوده است افزود: این سهم در سال ۷۸ به ۳ درصد کاهش پیدا کرد و اکنون به یک درصد تقلیل یافته است و این درحالی است که وزارت کشور سهمیه ۶ درصدی برای دوچرخه در نظر گرفته شده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مهمترین هدف ایجاد مسیر دوچرخه سواری در شیراز را دسترسی راحتتر مردم به ایستگاه های مترو عنوان کرد وافزود: راه‌اندازی پیست دوچرخه سواری به طول ۲۲ کیلومتر در فاز یک نقاط پرتردد در دستور کار قرار گرفت .

زوربخش افزود: فاز نخست پیست دوچرخه سواری از ایستگاه نمازی به سمت ملاصدرا، ملاصدرا به سمت رحمت آباد و قصردشت، قصردشت به سمت باغ عفیف‌آباد و باغ عفیف‌آباد به سمت بلوار ستارخان در دو مسیر اجرایی شده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مسیر بلوار کریمخان زند با محوریت دو ایستگاه مترو امام حسین(ع) و زند را فاز بعدی اجرای طرح دوچرخه سواری شیراز اعلام کرد و گفت: کلانشهر شیراز پتانسیل ایجاد ۲۳۸ کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد که با مطالعات انجام شده از یک مسیر ۶۰ کیلومتری، در حال حاضر ۲۲ کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد .

زوربخش از استقرار ۴ کانکس در مسیر ۱۸ کیلومتری خبر داد و گفت: در راستای اشاعه سیاست‌های تشویقی و فرهنگ استفاده بیشتر از دوچرخه با نظر مساعد شهردار و اعضای شورای شهر شیراز، مقرر شده که در سه ماه اول دوچرخه دردو ساعت اول رایگان و به ازاء هر یک ساعت بعد از آن مبلغ ۵۰۰ تومان دریافت می شود .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه نرم افزار مخصوص برای ثیت نام همشهریان تهیه شده که در نوع خود بی نظیر است، ادامه داد: این نرم‌افزار مجهز به اعلام میزان عرضه و تقاضای دوچرخه در مسیرهای مشخص، جی‌پی‌اس و مکان‌یاب است .

او میزان هزینه اجرای این طرح را بالغ یر ۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا کنون مبلغ ۳ میلیارد تومان از کل هزینه شده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت : تمام راکبین دوچرخه در این مسیرها دارای بیمه بی نام هستند که در صورت هرگونه رخداد شهروندان خدمات لازم به شهروندان ارائه می شود .

زوربخش یادآور شد: در منطقه هشت شیراز که بافت تاریخی در آن مستقر شده نیز با همکاری یک سرمایه‌گذار کانکس‌های دوچرخه پیش بینی شده و دسترسی به مراکز تاریخی و سیاحتی با دوچرخه در حال بررسی و اجرا قرار دارد .

وی مسیرهای پیش‌بینی شده راه‌اندازی پیست دوچرخه در فاز دو را نیز اعلام و اضافه کرد: آرامگاه سعدی به باغ دلگشا، باغ دلگشا به چهارراه حافظیه و باغ جهان‌نما، چهار راه حافظیه به میدان اطلسی و میدان اطلسی به بلوار کریمخان زند از مسیرهای تعریف شده فاز دو است که به زودی در دستور کار قرار خواهند گرفت .

  رئیس مرکز مطالعات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه چرایی سیر نزولی استفاده از دوچرخه در شیرازافزایش تولید خودرو و استفاده از خودر با مالکیت شخصی ذکرگرد و افزود: استفاده از دوچرخه، موجب کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.