معاون شهرداری شیراز: نباید سیل دروازه قرآن را به یک عامل انسانی تنزل داد

خبرپارسی – معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز با تصریح اینکه بارندگی اخیر در حوزه آبریز دروازه قرآن طی بیش از ۲۰۰ سال گذشته تجربه نشده است، گفت: نباید سطح این موضوع را به یک عامل انسانی تنزل داده و تاکید داشت که با انجام یک کار کوچک مشکلی ایجاد نمی شد.

 با اشاره به نتایج تحقیقات سازمان زمین شناسی پیرامون حادثه سیل شیراز، تاکید دارد که علت وقوع این حادثه در دروازه قرآن و شهرک سعدی، بسیار فراتر از عامل انسانی است.

آرش فرج زاده شنبه ۲۴ فروردین در جمع خبرنگاران، گفت: براساس گزارش‌های اولیه استانداری، شورای شهر و آمارهای سازمان زمین شناسی، میزان بارش روز ۵ فروردین در ۲۷ کیلومتر مربع حوزه آبریز دروازه قرآن شیراز، حدود ۴۵۰ هزار مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به این حجم بارش یعنی آبی که ظرف مدت ۱۶ دقیقه از آسمان نازل شده حدود ۷۴ میلمتر در ساعت بوده، حال آنکه آمارهای درازمدت نشان می دهد بیشترین حجم بارندگی در این حوزه آبریز ۹ میلیمتر در ساعت بوده است.

فرج زاده با تصریح اینکه میزان بارندگی ۵ فروردین در حوزه آبریز دروازه قرآن شیراز حدود ۸ برابر نرم آنهم در کوتاه مدت بوده است، گفت: همه کارشناسان مطلع هستند که بارندگی شدید کوتاه مدت همواره آثار مخرب بیشتری به همراه دارد زیرا میزان جذب آب در زمین به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.

معاون شهرداری شیراز ادامه داد: براساس گزارش سازمان زمین شناسی، بالغ بر ۱۴۳ هزار مترمکعب آب از کل ۴۵۰ هزار مترمکعب بارندگی حوزه آبریز دروازه قرآن، در سطح جاری شده است؛ یعنی یک سوم کل میزان بارندگی.

او با بیان اینکه جاری شدن این حجم آب در مدت زمانی کوتاه به معنی سیل است، گفت: طراحی لوله در حوزه آبریز دروازه قرآن براساس آئین نامه ها باید براساس یک دوره ۵۰ ساله بارش انجام می شد اما در این نقطه با درنظر گرفتن یک دوره ۱۰۰ ساله انجام شده بود.

معاون شهرداری شیراز با تصریح اینکه چنین حجم بارندگی در حوزه آبریز دروازه قرآن طی بیش از ۲۰۰ سال گذشته تجربه نشده است، گفت: نباید سطح این موضوع را به یک عامل انسانی تنزل داده و تاکید داشت که با انجام یک کار کوچک مشکلی ایجاد نمی شد.

فرج زاده اضافه کرد: حتی اگر کف لوله های تعبیه شده در محل دروازه قرآن مانند کف دست تمیز بود و هیچ مانعی هم در مسیر قرار نداشت، باز هم چنین حجم آبی موجب جاری شدن سیلاب می شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز تاکید دارد که اصلاح مسیر این حوزه آبریز و سایر مسیرها خصوصا تنگ سرخ و رودخانه خشک، نیازمند کار بزرگ با اعتباراتی بسیار سنگین و همراهی تمام دستگاه‌های ذیربط در سطح ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.