مسجد محل کشمکش های سیاسی جناح ها نیست/ جناح چپ و راست خدا و امام زمانشان یکی است /گفت و گوی متفاوت خبر پارسی با حجت الاسلام حدائق:مساجد ما جاذبه ندارند/ رفتار و گفتار روحانیون و مسجدی ها می تواند سبب جذب یا بریده شدن جوان ها از مسجد شود

خبر پارسی – مستانه مرتب – عبادت پرورش دهنده روح انسان و پاسخگوی نیازهای طبیعی و مهم اوست و مسجد می تواند به عنوان خانه خداوند، بهترین مکان برای راز و نیاز انسان باشد.

شیراز را به عنوان سومین حرم اهل بیت می شناسیم،شهری که اماکن مذهبی بسیاری دارد و یکی از مراکز مهم توریست مذهبی در کشور است.اگر به دیده نقد واقع بینانه بخواهیم نگاهی به روند کار مساجد و حسینیه ها بیندازیم متاسفانه آنطور که شایسته است نتوانسته اند در جذب مردم بخصوص جوانان موفق باشند،مگر در مراسم و موقعیت های خاص مثل شب های قدر یا ایام محرم که این نیز خیلی مربوط به فعالیت های مساجد و حسینیه ها نمی شود و بیشتر برخاسته از اعتقادات خودشان است.

باید پذیرفت که دوره شعار و نصیحت گذشته و ذائقه مردم بخصوص نسل جدید تغییر کرده و برای رونق بیشتر مساجد می بایست از جاذبه آفرینی و فرهنگ سازی استفاده کرد.

مردم نقدهای مختلف و فراوانی به روش کار مساجد دارند که همگی معقول و قابل قبول به نظر می رسد،اینکه چرا در مساجد نماز صبح که مهمترین نماز یومیه است به جماعت برگزار نمی شود یا چرا درب مساجد به غیر از وقت نماز همیشه بسته است،آیا درب خانه خدا را باید به روی مردم ببندند؟شهرداری شیراز تصمیم دارد طرح -مسجدمحوری- را ایجاد کند،اما آیا –مسجدمحوری- فقط ساخت مسجد و هزینه برای تعمیرات و دادن امکانات است؟برای جذب جوانان به مساجد چه برنامه ای داریم و اساسا آیا یکی از مشکلات کم شدن تعداد مسجد روها نیست؟

در این راستا گفت و گویی داریم با حجت الاسلام حاج علیرضا حدائق تا پاسخگوی سوالات باشند…

10620834_526666844099526_1173950531_n

 *چه تفاوتی بین مسجد در صدر اسلام و زمان کنونی وجود دارد؟

 مسجد در زمان پیامبر مرکز تحولات و اتفاقات جامعه بود.در این مکان گسترش فرهنگ دینی،اقتصادی،سیاسی،قضایی و نظامی اتفاق می افتاد. حتی کلاس های درس و مشاوره و حل و فصل اختلافات هم مربوط به مساجد بود.درب مسجدها همیشه باز بود یا اصلا دربی نداشتند تا هیچکس در کشور اسلامی بی سرپناه نماند.ایشان به هر جا می رسیدند ابتدا مسجد می ساختند مثل مسجد قبا و مسجد النبی،در واقع رسول الله معمار مسجد بودند و در ساخت آن مثل سایرین کمک می کردند. البته شکل جامعه در آن زمان متفاوت بود و الآن هر کدام از این مسائل صاحب ارگان های مربوط به خود است، اما بسیاری از آن فعالیت ها قابل اجراست که متاسفانه از مساجد حذف شده و از رونق و صفای خانه خدا کاسته است.

*چه دلایلی باعث کاهش مراجعه مردم به مساجد شده است؟

 دلایل آن بسیار مفصل و ریشه دار است.ابتدا باید بتوانیم در مساجد جاذبه ایجاد کنیم.مسجد باید مرکز آراستگی،نظافت و زیبایی باشد.آیه ی صریح قرآن می گوید که:زینت های خود را در مسجد به کار بگیرید.بهترین امکانات باید در مساجد باشد و زیباترین معماری ها برای آن استفاده شود.حتی باید در محلی ساخته شود که در معرض دید عموم و بهترین مناطق شهر باشد.متاسفانه در بسیاری مواقع می بینیم زمینی را که هیچ کاربردی ندارد و انتهای یک کوچه بی رفت و آمد است و به هیچ دردی نمی خورد برای ساخت مسجد اختصاص می دهند.مسجد و مسجدی ها هم باید پاکیزه باشند و بهداشت عمومی رعایت شود.بوی بد به مشام نرسد و فضا معطر باشد.

 پیامبر اکرم فرمودند: کسانی که می خواهند بدنشان زیر خاک پوسیده نشود مسجد را تمیز کنند.

حضرت اسماعیل و حضرت زکریا خادم خانه ی خدا بودند.برای جذب جوان ها می توان کلاس های آموزشی ،فرهنگی و هنری و علمی و تخصصی در رده های مختلف سنی برگزار کرد،حتی کلاس هایی مثل ریاضیات و آموزش زبان های خارجی.باید فضاهای تحقیقاتی مثل کتابخانه ها و اینترنت را فراهم نمود.می توان به فضای مسجد امکانات رفاهی،درمانی و حتی تفریحی هم افزود.وجود فروشگاه های لازم یا درمانگاه می تواند رونق و جاذبه بوجود بیاورد.

 یکی دیگر از راههای جذب مردم رفتار خود مسجدی هاست.پیامبر می فرمایند: مسجدی ها و مذهبی ها الگو هستند.اگر آنها راه را گم کنند و به دین عمل نکنند ومراقب رفتارهایشان نباشند نتیجه ی بدی بر دیدگاه دیگران خواهد داشت و دافعه ایجاد خواهد شد.رفتار آنها همچنین باید به دور از تکبر و کاملا مردمی باشد. پیامبر جلوی جوانان و نوجوانان بلند می شدند و به آنها شخصیت می دادند.

سخنان روحانیون و منبری ها باید جذاب باشد و برنامه ریزی فرهنگی برای آن ایجاد شود و در واقع سخنرانی ها باد خوراک معنوی باشد. رفتار و گفتار روحانیون و مسجدی ها می تواند سبب جذب یا بریده شدن جوان ها از مسجد شود.

*مردم از بسته بودن درب مساجد گلایه دارند….

من هم موافق این قضیه نیستم. حتی اگر مسجد را صرفا محل عبادت بدانیم،عبادت زمان خاص ندارد و نباید آنرا صرفا در وقت نماز یومیه خلاصه کرد.مردم باید بتوانند هر وقت دوست دارند برای راز و نیاز به خانه خدا بیایند.ضمن اینکه درب خانه خدا را نباید بست چون ممکن است افرادی در شرایطی قرار بگیرند که موقتا به یک سرپناه احتیاج پیدا کنند،کجا بهتر از خانه ی خدا؟ البته از سوی دیگر بحث امنیت مساجد هم اهمیت دارد که این مشکل قابل حل است،می توان از پایگاه های مقاومت مساجد یا حتی نیروهای سرباز کمک گرفت. اگر بتوان درآمدزایی هم ایجاد کرد می توان با گذاشتن نگهبان هم این مشکل را از سر راه برداشت.مسجدالحرام و مسجد النبی شبانه روزی هستند و همه چیز کنترل می شود. این اتفاق در حرم امام رضا(ع) هم افتاده و اگر بخواهیم امر غیر ممکنی نیست.حتی خواب در مسجد بی فضیلت نیست اگر افراد بخواهند در این مکان استراحت کنند. مردم را نباید از فضایل محروم کرد.

*چگونه می توان فرهنگسازی کرد تا مردم به مساجد روی بیاورند؟

این مبحث باید از مدارس آغاز شود. رسانه ها هم باید همکاری کنند. مردم باید بدانند نمازی که در مسجد می خوانند با نمازی که در خانه می خوانند چقدر متفاوت است و چه فضیلت هایی دارد. اگر تعداد نمازخوان ها از یازده نفر بیشتر شود، اگر تمام درخت ها قلم شوندو دریاها مرکب گردند و تمام انس و جن بخواهند ثواب آن را بنویسند،نمی توانند! حتی انتظار قبل از نماز جماعت عبادت است. چقدر خوب است که ازدواج ها را هم در مساجد با رعایت شأن آن برگزار کنیم،کاری که مسیحیان در کلیساها انجام می دهند اما در کشور ما با این همه ادعای دیانت فرهنگ سازی نشده است.مسجد فقط مخصوص برگزاری عزاداری ها نیست.

 *برخی شهروندان که مسجد را کنار گذاشته اند،علت آن را سیاسی شدن بیش از حد مسجد محله شان می دانند،نظر شما در این ارتباط چیسـت؟

 سیاست جدا از زندگی مردم جدا نیست و باید در مساجد اتفاقاتی که در ایران و جهان می افتد اطلاع رسانی شود اما این به معنای سوء استفاده سیاسی از خانه ی خدا نیست. مسجد محل کشمکش های سیاسی و جناحی نیست و نباید تریبون افراد خاصی باشد چون این رفتارها باعث محروم شدن عده ای دیگر از فضای مسجد می شود.مسائل سیاسی ما اصولش مشخص است،التزام به نظام و ولایت،حالا برخی با نگاه راست و بعضی با نگاه چپ به آن نگاه می کنند.از این تفرقه ها که متاسفانه به خانواده ها هم کشیده شده فقط دشمنان ما سود می برند.جناح چپ و راست خدا و امام زمانشان یکی است،و این برای اتحاد در مساجد کافی است و نگاه جناحی به مساجد بسیار اشتباه و خطر آفرین است.

1 دیدگاه برای “مسجد محل کشمکش های سیاسی جناح ها نیست/ جناح چپ و راست خدا و امام زمانشان یکی است /گفت و گوی متفاوت خبر پارسی با حجت الاسلام حدائق:مساجد ما جاذبه ندارند/ رفتار و گفتار روحانیون و مسجدی ها می تواند سبب جذب یا بریده شدن جوان ها از مسجد شود

  1. حاج آقا طاهری دبیر جامعه روحانیت شیراز در مصاحبه با شیرازه فرمودند :دنبال این نبوده ام ابوالمشاغل باشم
    منظورشان به دکتر …… یکی از نماینده های شیراز در مجلس بود که شده ابوالمشاغل استان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.