مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شیراز: سال آینده سال «خواندن» است/مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس: کتابداران ازکتاب جان می گیرند و به کتاب جان می دهند

خبر پارسی – در آیین گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تکریم مقام کتابداران و خادمان کتاب فارس از ۱۰۰ فعال ممتاز حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.
در این آیین که صبح امروز در هتل شیراز با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندارفارس، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های کشور، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، فرمانداران و شهرداران برگزیده، اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز و جمع کثیری از کتابداران و فعالان حوزه کتاب برگزار شد، فعالان این حوزه مورد تجلیل قرار گرفتند.
پیمان نامه کتابدار فارس در قالب یک طومار به طول ۸ متر که در آن برای ترویج کتابخوانی و خدمت صادقانه به کتابخوان ها فارس هم قسم شدند قرائت و امضا شد.
همچنین سرود ویژه کتابداران کاری از گروه سرود بچه های آباده در آیین تکریم مقام کتابداران و خادمان کتاب فارس رونمایی و اجرا شد.
مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور معتقد است کتابخانه ها باید به مراکز تأثیرگذار فرهنگی در کشور تبدیل شود.
دکتر محمد جوهرچی که صبح امروز در آیین تجلیل مقام کتابداران و خادمان کتاب فارس سخن می گفت با اشاره به طومار امضا شده توسط کتابداران استان گفت: این طومار همدلی و همراهی کتابداران فارس در عرصه فرهنگ و کتاب است.
وی با اشاره به سیاست ها و خط مشی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: امیدواریم کتابخانه ها به مراکز تاثیر گذار فرهنگی تبدیل شود که استان فارس در این میان با وجود خیران نیک اندیش و مدیران فرهنگی می تواند نقش خوبی ایفا کند.
مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را تحویل سال اهالی کتاب دانست و ابراز امیدواری کرد: باید در این روز آرزو کرد حال همه ما دغدغه مندان کتاب که خیلی هم خوب نیست به احسن حال برسد.
جوهرچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حیطه پژوهش و آموزش دچار رخوت و افت و خیزهایی بود که برای رفع مشکلات آن برنامه های مدونی طراحی شده است. بر همین مبنا برنامه های آموزش غیرحضوری تدارک دیده شده که فراخوان آن طی چند روز آینده اعلام می شود.
وی افزود: در نهاد کتابخانه های عمومی کشور سال آینده سال «خواندن» است که امیدواریم گام های بلندی در این مسیر برداشته شود.
معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس از کم بودن میزان مطالعه ابراز نگرانی کرد.
هادی پژوهش که در جمع فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابداران فارس سخن می گفت، تمدن ایرانی را از نام آورترین تمدن های بشری دانست که با استفاده از مکتوبات خود توانسته تمدن ایرانی اسلامی را به جهان عرضه کند. او با این ال گفت: امروز ما هر چه داریم از جیب قدمای خود داریم و در دوران کنونی متناسب با امکانات پیشرفت خوبی نداشته ایم و نتوانستیم حافظ، سعدی، مولوی، ملاصدرا و سهروردی و شیخ اشراق را جهان معرفی کنیم.
وی افزود: البته دانشمندان بزرگی همین امروز از ایران برخاسته اند اما متناسب با شرایط امروز در شان پیشینه ایران اسلامی نیست.
وی مدرک گرایی دانشجویان را یکی از دلایل اصلی این موضوع دانست و تاکید کرد: کسب علم و دانش و مطالعه در اولویت جوانان قرار نداردو دانشجویان و دانش آموزان به صورت کانالیزه درس می خوانند تا فقط وارد بازار کار شوند و همین باعث شده حتی در رشته خود هم اطلاعات خوبی ندارند.
معاون استاندار فارس با تاکید براینکه کتاب غریب مانده است و این یک آفت بزگ به شمار می رود تصریح کرد: برای تمدن سازی باید مطالعه و آگاهی زیاد شود چراکه این امر با نادانی و کتاب نخواندن محقق نخواهد شد.
پژوهش با بیان اینکه انقلابی باید در حوزه مطالعه صورت گیرد گفت: فرهنگ را باید ساخت وگرنه با کارهای دستوری، بخش نامه و صورتجلسه فرهنگ ساخته و کسی کتابخوان نمی شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در حوزه کتاب باید از مهد کودک ها و آموزشگاه ها آغاز شود تا مطالعه کردن در جامعه نهادینه شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس هم دراین آیین کتابداران را کسانی دانست که که از کتاب جان می گیرند و به کتاب جان می دهند.
سیدمحمدامین جعفری حسینی گفت: کتابداران در شرایط سخت و در حالی که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند با روح بزرگ خود به کتاب و کتابخوان ها خدمت می کنند که کار بزرگ آن ها را می توان را یک حماسه فرهنگی توصیف کرد.
او افزود: اگر امکانات و کتابخانه های بیستر و بزرگ تری در اختیار این قشر فرهنگی و زحمتکش جامعه بود قطعا اکنون فارس، فارس دیگری بود.
مدیرکل کتابخانه های فارس تصریح کرد: مدیران و مسئولان باید به این باور برسند ملاک ارزیابی استان فارس و شهر شیراز بلندی آسمان خراش ها و پاساژها، متراژ خیابان ها و آپارتمان هایش نیست بلکه جهان شیراز را با فرهنگ و ادب و هنر می شناسد که در کتاب متجلی است. پس خواهش می کنم بعد از این جلسه فضایی فراهم شود که کتاب، کتابدار و کتابخانه به جایگاه واقعی خود برسند.
جعفری از معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس خواست زمینه را برای برگزاری انجمن کتابخانه های استان فارس که به تعویق افتاده است همکاری کند. وی گفت: کتابداران بدون هیچ چشمداشتی به کتاب و کتابخوانی خدمت می کنند و امیدوارند بیش از گذشته به کتاب توجه شود .
وی گفت: متاسفانه امکانات سخت افزاری بسیار اندکی در اختیار اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و کتابداران استان قرار دارد و امیدواریم بتوان برای کتابداران و کتابخوانان کارهای جدی انجام داد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس تصریح کرد: کتابخانه های استان به جز یکی دو کتابخانه به نحوی فقط قفسه های کتاب هستند اما کتابداران با قدرت تمام با این امکانات محدود به کتاب و کتابخوانی خدمت می کنند.
در ادامه این مراسم از مقام کتابداران و خادمان کتاب استان فارس تقدیر شد.
عبدالرضا منصوری، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لامرد، محسن پورزارعی فرماندار و رئیس محترم انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فراشبند، عبدالرضا قاسم پور فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی محترم شهرستان داراب، علیرضا صحرائیان، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم، سید محمد موسوی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مهر، محمد اسداللهی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بوانات، داریوش دهقان، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کوار به دلیل برگزاری جلسات انجمن به نحو مؤثر، پیگیری مصوبات جلسات انجمن، حمایت‌های مختلف از کتابخانه‌های عمومی، اختصاص بودجه‌های مختلف برای ساخت، تجهیز، تعمیر و بهسازی کتابخانه‌های عمومی تجلیل شدند.
محمد قنبرنژاد شهردار لار، احمدرضا فقیهی کیا شهردار استهبان، مهدی رهنما، شهردار آباده، حامد صداقت، شهردار لطیفی لارستان، نورالدین ارجمند، شهردار دوبرجی داراب، امیر تهمتن، شهردار میانشهر فسا، مقصود جعفری شهردار لپویی، رضا یارایی شهردار بهمن آباده، روح اله اردشیری، شهردار نوجین فراشبند، احمد اعلایی شهردار اقلید شهردارانی بودند که به خاطر پرداخت مطلوب سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمدهای شهرداری و حمایت از کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌های مختلف کتابخانه‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند.
مهدی شفیعیان بخشدار سیمکان جهرم، یارویس محمدی بخشدار مرکزی شهرستان شیراز، یوسف قربانی بخشدار مرکزی قیر، محمد باقر مسعودی بخشدار مرکزی اقلید، وجیهه محمدی دهیار روستای معزآباد جابری خرامه، غلامعباس خادمی، دهیار روستای جمال آباد ارسنجان، غلامرضا غلامی کتابدار و دهیار روستای خواجه جمالی نی ریز، اسماعیل شریفی اکبرآبادی، دهیار روستای اکبر آباد کوار،، حسن قربانی حیاتی، دهیار روستای دولت آباد دژگاه فراشبند، عوض احمدی دهیار روستای دهکویه لارستان، امیر حیاتی دهیار روستای بابایی اقلید و حسین علی نیا دهیار روستای پاقلات لامرد هم به دلیل حمایت های همه جانبه از کتابخانه های روستایی و تلاش در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاهای استان تجلیل شدند.

علی باز قربانی خیر کتابخانه ساز شهرستان آباده، اهداء کننده کتابخانه زنده یاد سعید قربانی شهر سورمق، حاج علی جباری خیر روستای الغدیر داراب، اهداء کننده کتابخانه روستای الغدیر، شیخ محمد بن عبدالکریم زرعونی خیر شهرستان خنج، اهداء کننده کتابخانه عمومی شیخ زرعونی سده، حسین کاظمی خیر شهرستان آباده، اهداء کننده کتابخانه عمومی مسجد جامع صغاد، حاج محمد حسن عالیشوندی خیر شهرستان فراشبند و به نمایندگی از دو خیر دیگر به نام های عزیزالله عالیشوندی و علی اکبر عالیشوندی، اهداء کننده ۳۰۰۰ متر مربع زمین در شهر فراشبند، محمد محمودی خیر شهر اوز لارستان، اهداء کننده مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال به کتابخانه عمومی شهر اوز، گیتی دوایی اهداء کننده مجموعه نفیس تابلوهای نقاشی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان به کتابخانه حافظیه شیراز، حاج عباس رضایی اهداء کننده کتابخانه و کمک های مادی و معنوی پس از واگذاری کتابخانه روستای ده شیخ شهرستان لامرد، سید حسن موسوی اهداء کننده ۱۶۵۰ عنوان کتاب از شهرستان کوار، هاشم کرونی اهداء کننده ۱۳۵۰ عنوان کتاب از شهرستان شیراز، سید محی الدین حسینی اهداء کننده ۹۶۰ عنوان کتاب از شهرستان ارسنجان و عبدالحسین فرهنگ اهداء کننده ۴۵۰۰ عنوان کتاب از شهرستان شیراز هم در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
حجت الاسلام و والمسلمین محمد صباحی، امام جمعه و عضو حقیقی انجمن کتابخانه ای عمومی خرامه، زهرا سیامک خبرنگار و عضو انجمن شهر صغاد آباده، محمود رحمانی، عضو انجمن کتابخانه های عمومی فراشبند، حمیدرضا هادی، رئیس اداره میراث فرهنگی نی ریز و حمیدرضا صدری مدیرعامل موسسه تولیدی صنعتی گنجینه حضور مستمر در جلسات انجمن و ارائه پیشنهادات و راهکارهای مفید، جذب کمکهای خیرین در شهرستان و تلاش و پیگیری‌ سازنده در زمینه ارتقا فرهنگ مطالعه و افزایش مطالعه مفید تقدیر شدند.
در ادامه زینب محبی، افسانه مظفری، محمد جواد روستایی، مریم باقری، سعیده حسینی، علیرضا تقوی نژاد، یاسمن رنجبر، مهدخت کمال پور و فاطمه دلشاد به عنوان کتابداران نمونه انتخاب و تقدیر شدند. فاطمه صفری، طاهر رجبی، فیروزه قشقایی، زهرا نصر، ناهید صالحی و روح اله منوچهری مسئولین نمونه کتابخانه های استان در سال ۱۳۹۴ هستند.
حمید اسلم بخش، زهرا ابراهیمی، مجتبی امیرزاده، سید علی اصغر احمدی زاده، محمد حسین فیروزی و سید حسین افضلی روسای اداره شهرستان های آباده، ارسنجان، جهرم، لامرد، فسا و اقلید هم تجلیل شدند.
کتابخانه عمومی ملا محمد شفیع ارسنجانی به عنوان کتابخانه برتر نهادی کتابخانه های عمومی استان و کتابخانه قدمگاه به عنوان کتابخانه برتر مشارکتی کتابخانه های عمومی استان انتخاب شد.
بهروز اله یاری، حمیدرضا دانا، سید محمد رضا موسوی، اسماعیل رئیسی، مسعود آبچر و سید شهرام حسینی نیز نیروهای خدماتی کتابخانه های استان تقدیر شدند.
در این مراسم از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی نیز تقدیر شد. دکتر احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به خاطرهمراهی و هم دلی فکری و عملی و حمایت جدی در تعالی و پیشرفت فرهنگ کتابخوانی در سطح شیراز، دکتر جمشید جعفر پور نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی عضو کمسیون فرهنگی مجلس و تلاش جدی جهت رفع موانع حقوقی و قانونی خدمت رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تلاش در جهت حمایت قانونی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در قوه قانون گذار کشور، محمود رضا طالبان نایب رئیس شورای شهر و عضو انجمن شهرستان شیراز برای پی گیری کننده مجدانه و هدفمندانه خواسته ها و حقوق انجمن کتابخانه های عمومی شیراز در صحن علنی شورای شهر و شهرداری شیراز، مسعود رحیمی زاده ذی حساب محترم اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همکاری فراگیر با این اداره کل، مجید خوش اقبال حسابرس دیوان محاسبات برای همکاری در تاییدیه اسناد، همکاری در کمک به دریافت نیم درصد، احمد عبادی حسابرس دیوان محاسبات برای همکاری در کمک به دریافت نیم درصد و حمایت از مجموعه کتابخانه های عمومی استان، علیرضا دوستی معاون بانک تجارت با همکاری فراگیر با اداره کل کتابخانه های عمومی استان، مجتبی جعفری زوج ناشر و یار همراه اداره کل کتابخانه های عمومی استان در کلیه ی برنامه های تبلیغی و ترویجی نهضت مطالعه مفید و آرمان اقتداری شهروند فعال در جذب مشارکت ها و همراهی های خیرین کتابخانه یار، تلاش در جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی ، محمد ابراهیم فرشته برای حمایت از برنامه ها و زمانبندی های اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس و کمک به ایجاد ارتباط عمیق میان مدیریت ستادی استان و اداره کل، علیرضا نیک پیمان ایده پرداز حوزه کتابخوانی و خدمت بی چشمداشت در برنامه های اداره کل در زمینه کل آرایی و طراحی دکور، انیس دشتستانی رئیس کمپین کتابخوانی و تلاش در نشر فرهنگ مطالعه کتاب در فضای مجازی و برگزاری دوره های مطالعه کتاب در کتابخانه های شیراز، بیژن کیا، شهروند فعال برای تلاش در نشر فرهنگ مطالعه کتاب در فضای مجازی و برگزاری دوره های مطالعه کتاب در کتابخانه های شیراز، حمیدرضا غلامی به خاطر همکاری فراگیر با اداره کل کتابخانه های عمومی استان و برگزاری ویژه برنامه های مرتبط با بخش کودک کتابخانه ها، مجید دهقانی پژوهشگر و کتابخوان حرفه ای، لیلا پارسایی کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه دهنده مشاوره هدفمند جهت تامین و تعالی مدیریت بودجه و اعتبارات اداره کل کتابخانه های عمومی در سطح استان و شهرستان ها، حامد عبداللهی برای همکاری فراگیر با کتابخانه های عمومی شهرستان مرودشت، احسان اسماعیلی یاری دهنده به کتابخانه نابینایان و طراحی و راه اندازی سیستم تلفن گویا، ویرایش کتب گویا، آموزش مسائل فنی، کاظم حسینی یاری دهنده به کتابخانه نابینایان، طراحی و راه اندازی سیستم تلفن گویا، ویرایش کتب گویا، آموزش مسائل فنی، زینب ملایی برای همکاری با بخش کودک کتابخانه عمومی صادق آل محمد اقلید و علیرضا کامی شیرازی در این بخش برگزیده شدند.
علی محمد پشوتن، پارسا بهمنی، احمدرضا سهرابی، نجمه اشرفی، محمد حسین نیکو پور، حلیمه زارع، فاطمه هاشمی نیک خبرنگارانی بودند که به دلیل پیگیری مستمر در اطلاع رسانی رسانه ای و تهیه خبر و گزارش‌های مختلف و مناسب درباره کتابخانه‌های عمومی استان مورد تقدیر قرار گرفتند.
پیمان نامه کتابدار فارس در قالب یک طومار به طول ۸ متر که در آن برای ترویج کتابخوانی و خدمت صادقانه به کتابخوان ها فارس هم قسم شدند قرائت و امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.