لزوم آسیب شناسی بروزخشونت درجامعه/ محبت و اخلاق گرایی را باید در جامعه رواج داد

خبر پارسی – در میان مردم ایران نقل قولی است مبنی بر اینکه در جریان کودتای ۲۸ مردادعده ای که صبح فریاد حمایت از مصدق سر می دادند ،عصر کودتا، فریاد مرگ بر مصدقشان چنان بلند بود که گویی نخست وزیر ایران یک خائن تمام عیار است.

متاسفانه وجودچنین رفتارهایی نه تنها در فضای سیاسی بلکه به طور کلی در جامعه ما قابل رویت و لمس است.در واقع قهرمان ساختن از یک فرد یا یک گروه و تخریب ضرب العجلی  این قهرمان به یک بی اخلاقی سیاسی، فرهنگی واجتماعی در جامعه ما تبدیل شده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی مصداق واقعی بروز خشونت در جامعه است.

فضای سیاسی- فضای ورزشی

درکشور ما و در دنیای سیاست مردان و زنان بسیاری بوده اند که تا زمانی که بر مسند مسئولیت تکیه زده بودند توسط برخی سنمبل خدمت و صداقت بوده اند اما پس از ترک کرسی مسئولیت ،آماج تندترین اتهامات قرار گرفته اند.

اما  فضای ورزش کشور  نیز از این قاعده بی اخلاقی مبری نیست.نتایج  تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی اگرچه به لحاظ ،آماری چندان امیدوارکننده نبود،اما عملکرد فوق تصوریوزپلنگ های ایرانی در مقابل راه راه پوشان آرژانتینی و حتی تساوی مقابل دژهای نیجریه ای چنان سطح توقع مردمان یکی از تاریخی ترین سرزمین های جهان را بالابرد که برد پرگل مقابل لشگر حرفه ای های بوسنی را به مثابه جویدن لقمه ای کوچک در دنیای توپ و تورمی دانستند.

اما باخت ۳بریک در مقابل بوسنی، از یوزپلنگ های ایرانی و مربی دورگه آفریقایی پرتغالییشان  ناگهان در دیده و زبان برخی از مردم ایران چیز دیگری ساخت .هرچند آنالیز عملکرد تیم ملی از حوصله این بحث خارج است ،اما آسیب شناسی رفتارهای هیجانی مردم ما در چنین رخدادهایی لازم و ضروری می رسد.

درحالی که هجمه فراوان به داور بازی ایران و آرژانتین وستاره این تیم یعنی لیونل مسی  در فضای مجازی جدی گرفته نشدو فعالان اجتماعی و فرهنگی در خصوص بروز چنین خشونتی هیچ هشداری به جامعه ندادند ،بعد ازمسابقه تیم ملی فوتبال با بوسنی ،علیرضا حقیقی که یک  شبه به سوژه پز دادن ایرانی ها در  فضای مجازی تبدیل شده بود،ناگهان و  قبل از بازگشت به رختکن ورزشگاه فونته‌نووا شهر سالوادورنا آماج حملات ناجوانمردانه ای قرار گرفت که شاید خود او هم باور نمی کرد.

362715_408

اینکه فضای مجازی که منتسب به دروازه بان ملی پوش کشورمان حقیقی بوده است یا خیر ،ذره ای از اهمیت موضوع نمی کاهد .در واقع آنچه قابل تامل به نظر می رسداین است که ریشه بسیاری از رفتارهای هیجانی در جامعه ما برگرفته از خشونت هایی است که خواسته یا ناخواسته در جامعه رواج دارد.

درحالی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید : «جُلوسُ المَرْءِ عِنْدَ عِیالِهِ اَحَبُّ اِلَى اللّهِ تَعالى مِنِ اعْتِکافٍ فى مَسْجِدى هذا»؛یعنی  نشستن مرد در کنار خانواده اش، در نزد خداى تعالى از اعتکاف در مسجد من محبوب تر است ودرشرایطی که خود رسول الله (ص)به  حضرت خدیجه، بسیار مهر مى ورزید و مراعات حال او را مى کردو قبل از انعقاد نطفه حضرت فاطمه (س) و در حالیکه به فرمان خدا بانوخدیجه را ۴۰ روز تنها گذاشتند خطاب به آن بانوی بزرگوار فرمودند: فَلا تَظُنّى یا خَدیجَهُ اِلاّ خَیْراً فَاِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یُباهى بِکَ کِرامَ مَلائِکَتِهِ کُلَّ یَوْمٍ مِراراً»؛ جز خیر گمانى مبر؛ که خداوند عزوجل روزى چندین مرتبه به خاطر تو به فرشتگان بزرگش مباهات مى کند،متاسفانه در جامعه ما مهروزی در خانواده به یک تابو تبدیل شده است.

در جامعه ما پدرها و مادرها مقابل فرزندانشان از ابراز محبت به یکدیگر امتناع می کنند و بروز محبت به یکدیگر را در حضورفرزندان   زشت می دانند.اما این پدر و مادر هنگام مشاجره رعایت فرزند را نمی کنند و مقابل او با هم مشاجره می کنند. در بسیاری از خانواده های ایرانی فرزند با چشمان گریان شاهد  داد و بیداد پدرو مادر است. در واقع سئوالی که مطرح است  این است که کودک و نوجوان ایرانی باید از کجا مهرورزی را بیاموزند؟ مهرورزی در رسانه ها ممنوع است. در مدرسه ممنوع است. در خانواده ممنوع است و… .

درواقع ریشه بروز برخی خشونت ها و عدم بروز مهرورزی ها بین ایرانیان را باید در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان شناسایی کرد.در حالی که ذهن کودک در ایران بیشتر از مهرورزی، خشونت را می آموزد،نباید توقع داشت در بروز رفتارهای هیجانی منتظر آثاری از مهرورزی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.