به بهانه سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم / قرآن من شرمنده ام

خبر پارسی – سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی از فردا در شیراز آغاز می شود که برخی دستگاه های اداری در نصب بنرهای چندین متری در رابطه با این دوره از مسابقات قرآنی، مسابقه گذاشته اند!

مزین کردن شهر و دیاری که رهبر معظم انقلاب سومین حرم  اهل بیتش نامید، به کلام گهر بارقرآنی البته که کار پسندیده ای است اما از آن مهمتر تربیت قرآنی شهروندان است که به نظر می رسد کمتر به آن همت ورزیده ایم.نصب بنر تبلیغاتی و پارچه نوشت های قرآنی باید در نهایت دقت صورت گیرد تا خدای ناکرده به هر دلیل حرمت کلام خدا خدشه دار نشود ضمن اینکه کار برای خدا  باید خالصانه باشد اما متاسفانه گاهی اسم دستگاه های مشارکت کننده در برگزاری مسابقات قرآنی کم از عنوان مسابقات در پارچه نوشته ها نیست!

حضرت امام (ره) در بیانی که بر لزوم عمل به قرآن و پیروی از اولیای دین برای سعادت فرد و جامعه دارند،می فرمایند:من امیدوارم که این مجتمعی که شما دارید،در پناه قرآن شما به تربیت های قرآنی برسید، و بچه های خودتان را تربیت قرآنی کنید. عمل آنها را منطبق کنید با دستورات پیغمبر اکرم. عمل خودتان را منطبق کنید با دستورات رسول‏ اللّه‏ تا نجات پیدا کنید در اینجا و آنجا (.۱۶/۰۸/۱۳۵۸ – صحیفه نور جلد دهم)

از نبی اکرم (ص) نیز نقل شده است:

کسی که قرآن را بیاموزد و به آن عمل نکند، خدا او را در روز قیامت کور محشور می کند، پس می گوید خدایا به خاطر چه مرا کور محشور کردی در حالی که من بینا بودم. خداوند متعال می فرماید: چگونه تو آیات ما را خواندی و آنها را به فراموشی سپردی (به آنها عمل نکردی).

 «عقاب الاعمال، ص ۵۲»

در پایان کلامی از دکتر علی شریعتی را بهانه می کنیم که در یک جامعه دینی انتظار بیشتری می‌رود صداقت را رعایت کند و از کذب و ریا و دروغ و خلاف واقع به دور باشد ،امیدواریم همه دستگاه های ما عمل به قرآن را جایگزین مسابقه بنر چسبانی قرآن کنند!

قرآن من شرمنده ام

قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است؟ ”

 چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .

قرآن ! من شرمنده توام اگر تورا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ام .

یکی ذوق می کند که تورا بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق میکند که تورا فرش کرده ،‌یکی ذوق می کند که تورابا طلا نوشته ، ‌یکی به خود می بالد که تورا در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و …  آیا واقعا خدا تورا فرستاده تا موزه سازی کنیم ؟

قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و تورا می شنوند ،‌ آن چنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند .. اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است …

قرآن !‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه ،

‌خواندن تو آز آخر به اول ،‌یک معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان که تورا حفظ کرده اند ، ‌حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند .

خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو .

آنان که وقتی تورا می خوانند چنان حظ می کنند ،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم.

سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور ۹ گروه تواشیح به‌همراه هفت قاری ممتاز و بین‌المللی خانم و آقا اول تا ششم اسفند‌ در شیراز برگزار می‌شود. دو گروه تواشیح “مشکات” و “ام‌ابیها” به‌همراه ۲ قاری کشوری محافل ویژه بانوان را برگزار می‌کنند، همچنین هفت گروه تواشیح به‌همراه پنج قاری بین‌المللی برنامه‌ها و کرسی‌های تلاوت ویژه آقایان را به‌مدت ۱۰ روز در استان فارس برگزار خواهند کرد. گروه‌های تواشیح “طه”، “مصباح الهدی”، “شمیم بهشت”، “اخلاص”، “اسوه”، “نورالمبین” و “کوثر” محافل سی‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان را همراهی می‌کنند.

قاسم مقدمی، وحید وکیلی، عباس هاشمی، حمیدرضا احمدی‌وفا و سید‌جواد حسینی پنج قاری بین‌المللی کشورمان هستند که به‌همراه میثم التمار قاری و مبتهل عراقی و احمد شحات احمد سید، قاری مصری به اجرای برنامه در محافل سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خواهند پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.