قانون نوسازی به عنوان مهمترین قانون شهردار ی مغفول مانده

خبرپارسی – عضو شورای شهر شیراز گفت: مهمترین و اصلی ترین قانون شهرداری «قانون نوسازی و عمران شهری» است ومی تواند تمام بودجه شهرداری را تامین کند که متاسفانه مغفول مانده است .

سیروس پاک فطرت در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر شیراز با بیان اینکه  مترقی ترین و پیشرفته ترین قانون  شهرداری ها را «قانون نوسازی و عمران شهری» که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد است و افزود: این قانون مصوب ۷/۹/۱۳۴۷ است و در چند دهه اول عمر این قانون تامین اعتبار و پرداخت بخش عمرانی بودجه شهرداری ها از این طریق میسر میسر بود.

پاک فطرت اعتقاد دارد ظرفیت «قانون نوسازی و عمران شهری» چنانچه به مواد و تبصرهای آن عمل شود جوابگوی کل بودجه جاری و همچنین بخشی از بودجه عمرانی شهرداری هم خواهد بود.

این عضو شورا گفت: در سه دهه اخیر که موضوع خود کفایی شهرداری ها مطرح شده است، متاسفانه شهرداری ها به جای اینکه بصورت اساسی و اصولی به فکر  تامین منابع مالی پایدار باشند و به اجزاء «قانون نوسازی و عمران شهری» جامه عمل بپوشانند، عمدتأ به سمت فروش تراکم – تغییر کاربری– تفکیک اراضی و غیره رفته اند تا بتوانند پاسخگوی تامین اعتبار و پرداخت تعهدات خود باشند.

او با تاکید بر اینکه، در سه دهه گذشته حدود ۸۰% در آمد شهرداریها چه به صورت قانونی و چه شبه قانونی از محل فروش تراکم – تغییر کاربری– تفکیک اراضی– صدور پروانه ساختمانی و از این قبیل تامین شده است، ادامه داد: در شرایط فعلی تحصیل درآمد از موارد مذکور میسر نیست و شهردای ها، خصوصأ کلان شهرها از نظر کسب درآمد با مشکل و یا حتی می توان گفت به یک بن بست تاریخی مواجه شده اند که امروزه خود دغدغه بزرگی است برای شهرداری.

پاک فطرت راه برون رفت از این بن بست را اجرای کامل قانون «قانون نوسازی و عمران شهری» دانست و خطاب به شهردار شیراز گفت: برای اینکه به نحو صحیح بتوان قانون مذکور را اجرایی و عملیاتی کرد بایستی کل املاک شهر شیراز را ممیزی کرد .

این عضو شورا در ادامه از شهردار شیراز مصرانه خواست اهمیت ویژه ای برای پروژه ممیزی املاک قائل شده و در وهله اول به جهت ضرورت اقدامات انجام شده را در یکی از جلسات صحن علنی شورا ارائه و بصورت ماهانه نیز گزارش اقدامات صورت گرفته پروژه ممیزی را به شورا ارسال دارند تا با تعامل و همدلی شهرداری و شورای اسلامی شهر و احیاناً سایر ادارات و نهادهای بیرونی در سال جاری  علاوه بر اجرایی شدن پروزه مییزی شاهد بهره برداری از دستاوردهای آن نیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.