فوتبال جهان و ابتذال !!!!!

عبدالکاظم دریساوی:
خبرپارسی – مجله” ال “پرتیراژ ترین مجله مد جهان در جام جهانی ۲۰۱۴ با توجه به جایگاه فوتبال در افکار عمومی جهان برای اولین بار داغ ترین فوتبالیستها را از دیدگاه گردانندگان این رسانه معرفی کرد و امسال نیز پا را از این فراتر گذارده وبرای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با عنوان به اصطلاح جذاب “سکسی ترین “ستاره های فوتبال، سکسی ترین فوتبالیست های جهان را معرفی کرده است . در فهرست این مجله رونالدو ، نیمار ، پیکه. کریم انصاری فرد. هوملس . ژیرو . ژاکا . رود دیگرز. اسمولف . تراستاسون. معرفی شده اند . طرح ویژگی عنوان داغ ترین و سکسی ترین بازیکنان مطرح فوتبال جهان و اعلام علنی و رسانه ای آن شاید در نگاه اول بسیار ساده و به عنوان خبری جذاب جلوه کند و افکار علاقه مندان به فوتبال و حتی فراتر از آن را برای مدت کوتاهی به خود مشغول کند اما در ورای این رویکرد و نگاه اهدافی مبتذل و ویرانگر نهفته است. سرمایه داری و رسانه های وابسته به این نظام سیاسی اقتصادی برای ایجاد بازار مصرف و فروش بیشتر و کسب سود های کلان از بازارهای متنوع خود نه به حوزه خصوصی انسانها توجه کرده و نه برای اخلاقیات و ساختارها و باورهای منطقی و علمی واخلاقی شناخته شده ارزشی قائل بوده است . از نگاه این تفکر تاجر ماب و بازاری و سودورزانه همه چیز را باید عادی جلوه داد حتی خصوصی ترین ویژه گی های انسانها از خصائل فردی گرفته تا جزئی ترین روابط خانوادگی . زیرا وقتی خصوصی ترین و محرمانه ترین ویژگیهای چهره های مطرح هر عرصه بر سر زبانها افتاد و اذهان را به خود مشغول کرد آن گاه میتوان انسانها را به سادگی تحمیق وتخدیر کرد و به آنان چنین القا کرد که: “تو فقط سرگرم این مسائلی باش که ما برای تو تدارک دیده و تعریف کرده ایم خورد و خوراک و پوشاک مد روز و زیبایی های ظاهری و سکس و سایر نیازهای اولیه و… تکامل و تعالی فردی و اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی و نگرش جمع گرایانه همه را به کنار بگذار !!! معنا و مفهوم زندگی دراین موصوعات خلاصه شده است .رستگاری تو در تجربه کردن انواع لذت جویی ها است . باقی همه ورد و نوعی توجیه فقرا و ناکامان زندگی است “. این خلاصه ای کوتاه از رئوس تبلیغات رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری جهان سرمایه داری است . حالا مجله “ال ” باتوجه به انبوه پرشمار مخاطبان فوتبال و جهانی شدن رسانه و حضور مخاطب سوژه های مبتذل را برگزیده تا با استفاده ابزاری ازاین سوژه ها به اهداف خود دست یابد . طرح سوژه داغ ترین و سکسی ترین ستاره های فوتبال جهان به کدام نیاز ورزشی و فرهنگی و اخلاقی فوتبال و علاقه مندان پرشمار آن پاسخ میدهد ؟! این رویکرد چیزی جز خدمت به دیدگاه های مصرف گرا و مصرفی و خبرساز در هیاهو و جشن بزرگ فوتبال نیست . وقتی بزرگان جامعه گرای اندیشه سیاسی جهان در مذمت و نقد و نفی سیستم سرمایه داری گفتند و نوشتند به یادگار گذاشتند که در جامعه سرمایه داری همه چیز در خدمت سود و سرمایه قرار میگیرد و از انسان تا همه معیار ها و باورها و تجارب تاریخی اش به ابزاری برای مصرف و سود بیشتر تبدیل میشود مبلغان و شیفته گان سرمایه داری این تفکرات و تحلیل های عمیق را توهمی تئوریک نامیدند اما زندگی در گذر خون آلود و پرحادثه اش ثابت کرد که آن متفکران درست دیده و درست تر نوشته اند . وقتی از دهه پنجاه قرن بیستم زن به عنوان ابزار و کالایی جذاب مورد سو استفاده سرمایه داران قرار گرفت بسیاری این پدیده را یک دستاورد بازار آزاد و آزادی های جهان سرمایه داری نامیدند اما حالا از آن تاریخ تا امروز از اصالت تا هویت و حیثیت و غرور و اخلاق را به حراج گذاشتند تا همه چیز عادی جلوه کند . از جنگ وجنایت برای غارت تا ابتذال و لودگی و خوش باشی!! یکی میگفت “فیفا” را خبر کنید شاید این نهاد کاری برای رستگاری فوتبال و مخاطبانش بکند اما دیگری فریاد زد فیفا هم از این خبر سازی ها و معرکه گیری ها بدش نمی آیدزیرا این نهاد با همان سیستم هماهنگ است وخود نیز نوازنده ای از ارکستر پرهیاهوی سرمایه داری جهانی است . اما نه ، فوتبال باید به دفاع از حریمها و ارزش هایش توجه بیشتری کند و در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به اعتراض برخیزد و نشان دهد که زیبایی های فوتبال و ارزشهایی که تاکنون خلق کرده بالاتر از هر سوژه و تبلیغات مبتذل است.
عبدالکاظم دریساوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.