فضای امن می‌خواهیم نه امنیتی/هیچ کدام از ما معصوم و بی‌خطا نیستیم/زمانی بود کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی

خبر پارسی – نقل از آرمان: دیروز رئیس‌جمهور و نیمی از کابینه به دانشگاه شریف رفتند تا روز دانشجو را پاس بدارند؛ همگان به این فرمایش امام راحل باور دارند که «دانشگاه مبدا تحولات است» و اکنون وظیفه خود می‌دانند تا با حضور در دانشگاه و در میان دانشجویان در روز ۱۶ آذر، مقام مسئولان آتی کشور را پاس بدارند و به آنها دلگرمی دهند که چشم امید کشور به آنهاست. دیروز رئیس‌جمهور به همراه قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، ‌محمد فرهادی وزیر علوم، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد، رضا فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم، محمدعلی نجفی سرپرست پیشین وزارت علوم، ‌حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و حسین هاشمی استاندار تهران در میان تشویق دانشجویان وارد سالن کنفرانس دانشگاه شریف شد. پس از قرائت سرود ملی و قرآن کریم فتوحی رئیس دانشگاه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور، روز دانشجو را تبریک گفت. وی از اقدامات دولت به ویژه اعطای اختیارات به هیات امنای دانشگاه‌ها تقدیر کرد.
قدرتی که نقد نشود به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد
رئیس‌جمهور دیروز لبخندی به چهره داشت که نشان می‌داد انگیزه خوبی برای سخنرانی در جمع دانشجویان دارد و صحبت‌های خود را از موضوع نقد آغاز کرد و گفت: بهترین جایی که قدرت باید نقد شود دانشگاه است.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید قدرت را نقد کند، اظهار کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد. وی با بیان اینکه تمام مسئولین کشور مستقیم و غیرمستقیم منتخب ملت هستند، افزود: همه مسئولین مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه می‌زنند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد و این تهمتی است که برخی می‌گویند در ایران مقامات دو دسته هستند یعنی بعضی انتخاب و بعضی انتصاب می‌شوند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مسئولین بر اساس مسئولیتشان باید مورد سوال قرار گیرند، خاطرنشان کرد: مسئولیت از کلمه سوال می‌آید و هیچ کس نباید خود را از سوال مستثنا بداند و همه باید بدانند که به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.

روحانی ادامه داد: البته شاید نقد برخی قوا و نهادها سخت و مشکل باشد و فعلا نقد را از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: اگر دولت پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است و تردیدی ندارم حمایت‌ها و نقدهای شما همه دلسوزانه است البته برخی لحن‌ها اگر نرم‌تر شود قشنگ‌تر است.

روحانی با تأکید بر اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: حضرت علی(ع) فرموده‌اند دو گروه راجع به من خود را به هلاکت انداختند یک گروه آنها که علی(ع) را افراطی دوست دارند و گروه دوم ‌آنها که با افراط با علی(ع) کینه‌ورزی می‌کنند پس در انتقاد و تعریف هم نباید افراط شود و همه امور باید معتدلانه و میانه‌روانه باشد.

وی با تأکید بر اینکه انتقاد مفید است و باید فرصتی فراهم شود که من و مسئولان نقدها را بشنویم و اشکالات را اصلاح کنیم، اظهار کرد: هیچ کدام از ما معصوم و بی‌خطا نیستیم، اما تلاش ما بر این است که گام‌هایی را به نفع مردم برداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همیشه هرجا مردم به صحنه آمده‌اند پیروز شده‌ایم، تاکید کرد: در بحث هسته‌ای زمانی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند. مردم در انتخابات ۹۲ مسأله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و راه‌حل‌ها و آثار تحریم را مورد بررسی قرار دادند و در انتخابات ۹۲ در مورد هسته‌ای هم رأی دادند.

دکتر روحانی در ادامه اظهار کرد: این حرف درستی است که باید به توان ملی تکیه کنیم، در مقابل دشمن بایستیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم اما آیا معنی‌اش این است که با دنیا حرف نزنیم و اگر مشکلی داریم تا مرز جنگ پیش برویم؟

وی تاکید کرد: ان‌شاءا…حتی اگر روزی همه کشورهای دنیا علیه ما توطئه کنند ما ایستادگی خواهیم کرد و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟ رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ممکن است زمانی علیه ما جنگی تحمیل کنند، پس ما باید به لحاظ نظامی قدرتمند باشیم خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کنند این دولت دولت لبخند، گفت‌وگو و مذاکره است و دنبال تقویت بنیه نظامی نیست، اما این دولت در طول دو سال گذشته در حوزه دفاعی و سلاح‌های راهبردی به اندازه ۱۰سال کار کرده است، معنای مذاکره این نیست که ما دنبال تقویت بنیه دفاعی خود نباشیم. ما همیشه باید آماده جنگ باشیم زیرا جنگ وقتی رخ نمی‌دهد که آمادگی ما صددرصد باشد. ما همزمان با پیروزی برجام مهمترین موشک خود را آزمایش کردیم.
 آرامش اقتصادی عامل موفقیت هسته‌ای
رئیس دولت با اشاره به انتقاد دانشجویان به اقتصاد کشور و برنامه‌های دولت در این حوزه خاطرنشان کرد: یک دلیل توفیق مذاکرات هسته‌ای ثبات و آرامش اقتصادی کشور بود. در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود، اما این رقم امروز دارد تک‌رقمی می‌شود که در روستاها تک‌‌رقمی هم شده است.

وی با طرح این پرسش که رقابت‌های ما در انتخابات با چه هدفی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: نتیجه نهایی رقابت‌ها باید بهبود شاخص‌ها باشد و شاخص‌ها هم باید برای ما معیار باشد. اگر شاخص‌ها عوض نشود فرقی نمی‌کند چه جناح یا دولتی سرکار باشد. اگر اعتماد عمومی امسال نسبت به سال۹۲ پیشرفتی نکرده باشد اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی افزایش نیافته باشد؛ چه فایده‌ای دارد که کدام جناح حاکم باشد. اگر وضعیت دانشگاه تغییری نکند چه فرقی می‌کند چه دولتی سرکار باشد.

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: من احساس می‌کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان فرق کرده است. ممکن است هنوز فضا امنیتی باشد که من آن را نمی‌پسندم. ما فضای امن می‌خواهم نه فضای امنیتی. من می‌پرسم آیا شما سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ به این راحتی می‌توانستید برای ۱۶آذر اجتماع داشته باشید؟ زمانی بود که کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی و همه از این کلمه می‌ترسیدند. رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با بیان اینکه اگر دانشگاه تغییر نکند ما محکومیم، افزود:‌ برخی نقد‌های دانشجویان درباره بی احترامی به دانشجو درست است و ما نه در دانشگاه و نه در اقتصاد و نه در حوزه سلامت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم وهنوز راه زیادی در پیش داریم اما راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است.
قانون، شورای نگهبان را ناظر می‌داند
روحانی اظهار کرد: آنچه که خواستارش هستیم این است که شاخصه‌های ما شاخصه‌های مطلوب باشد. یکی از دوستان گفتند که دولت از لحاظ رکود پیشرفت نداشته است. آمار می‌گوید سال۹۱ رکود منفی ۸/۶ بوده یعنی ما در عمق رکود بودیم. در سال۹۲ به منفی ۹/۱ رسید. اما آن را در سال۹۳ به مثبت ۳ رساندیم. کار بزرگی انجام شده است البته امسال سال سختی است. ممکن است از لحاظ آمار رشد اقتصادی‌ما مثبت باشد. این در حالی است که هنوز آمار سال آینده مشخص نشده است اما اطلاعات اولیه به ما می‌گوید که رشد ما مثبت است.

روحانی نقش دانشجویان را در انتخابات آتی مجلس را مهم تلقی کرد و افزود: در شرایطی که به سمت انتخابات می‌رویم دانشگاه‌هایمان هم باید به این سمت حرکت کنند. خیلی مهم است که مجلس آینده ماچگونه باشد. از نظر دولت حضور هر دو جناح مهم است. مهم تر حضور افرادی است که منافع جناحی‌شان را به منافع ملی ترجیح ندهند و دلسوز ملت باشند.

وی ادامه داد: ‌همه ما باید تلاش کنیم حماسه سال۹۲ را درسال ۹۴ تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلس قدرتمند‌تر و توانمند‌تر در جامعه حاضر باشیم. وزارت کشور، شورای نگهبان و تمام دست‌اندرکاران باید تلاش خود را انجام دهند. همچنین همه باید امیدوار باشند. روحانی در ارتباط با جایگاه شورای نگهبان در انتخابات پیش روی مجلس هم خاطرنشان کرد: نظر من در مورد شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم او را ناظر می‌دانیم. با تلاش شورای نگهبان مسئولین مرتبط و وزارت کشور و همچنین با تلاش و حضور مردم به ویژه دانشجویان ان‌شاء‌ا… انتخابات باشکوهی خواهیم داشت.
 دانشجویان چه گفتند؟
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مراسم روز دانشجو به بیان نقطه نظرات خود در حضور رئیس‌جمهور پرداختند. در ابتدا احسان ایران‌منش از سازمان بسیج دانشجویی اظهار کرد: فسادهای کلان سیستمی باید پایان یابد متاسفانه بعد از دو سال هنوز شاهد هستیم که حل مشکلات به رفع تحریم‌ها گره زده می‌شود یا به دانشجویان گفته می‌شود آیا شما می‌خواهید مشکلات کشور را حل کنید این کارها به شما نیامده است.

نفر دوم ذاکری نماینده انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها بود که در صحبت‌های خود ابتدا برخی معضلات اجتماعی را مطرح کرد و سپس گفت: با استفاده از عناوینی چون بی‌بصیرت، فتنه‌گر، ضد ولایت‌فقیه و … باعث بی‌اعتمادی نشویم که این صحبت‌های او با تشویق ممتد دانشجویان همراه بود.

در ادامه هدیه زاهد از دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: فرهنگ در دانشگاه‌ها در حال مُردن است و وجود مدیران بی‌تدبیر و غیرهمسو با دولت که هنوز با دانشگاه فرهنگ‌وارانه رفتار می‌کنند باعث آزار دانشجویان می‌شود. رضا نجابت نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دیگر دانشجویی بود که خطاب به روحانی بیان کرد: آقای روحانی نباید همه چیز را به سیاست خارجی گره می‌زدید. عده‌ای شما را معاون اول کابینه آقای هاشمی می‌دانند. شما به رفتارهایی از رئیس‌جمهور قبلی منتقدید که خود آن را انجام می‌دهید و شاید بتوان گفت حضرت عالی احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور هستید.

در ادامه مراسم کلیپی پخش شد که در حین پخش تصاویر مرحوم طالقانی، شریعتی، شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای، تیم مذاکره کننده و به خصوص محمدجواد ظریف دانشجویان به ابراز احساسات و تشویق پرداختند و شعار «دکتر ظریف زنده باد، روحانی پاینده باد» سردادند.

پس از پخش کلیپ خشایار طاهری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف اظهار کرد: دانشگاه باید به همان مسیری که توفیقی و فرجی‌دانا پیش گرفته بودند باز گردد. این صحبت‌های طاهری با تشویق تعدادی از دانشجویان و شعار مرگ بر فتنه‌گر تعداد دیگری از دانشجویان همراه و باعث شد دقایقی جو سالن محل برگزاری مراسم متشنج شود.

در ادامه علی عرب مسئول اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: همان‌ها که در سال۷۸ فتنه کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ را ایجاد کردند در تلاش هستند امروز هم با اردوکشی‌های خیابانی و سخنرانی‌های جنجالی فضای کشور را به هم بزنند.

محمدعلی کام فیروزی در این مراسم به نمایندگی از دفتر نشریات دانشجویی به انتقاد از محدودیت‌ها و نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها پرداخت.
 حاشیه‌های مراسم ۱۶ آذر
برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف البته حاشیه‌هایی هم داشت. سخنرانی رئیس‌جمهور به شکل مستقیم از صداوسیما پخش شد اما در طول برگزاری مراسم بار‌ها بین مخالفان و موافقان سخنران‌های مراسم درگیری لفظی ایجاد شد که با مداخله حراست سالن این مساله مدیریت و کنترل شد. همچنین برخی از حاضران در سالن تصویر رئیس دولت اصلاحات را در دست داشتند که به آنها گفته شد اجازه نمایش تصویر و پلاکارد از سوی حراست داده نشده است. پیش از صحبت‌های روحانی چند نماینده تشکل دانشجویی دیگر از جمله دبیر تحکیم وحدت، نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجو و نماینده اتحادیه دانشگاه آزاد پشت تریبون قرار گرفتند و دیدگاه‌های خود را در حضور روحانی مطرح کردند سپس رئیس‌جمهور به عنوان میهمان ویژه در میان تشویق دانشجویان و شعارهای آنها در جایگاه حاضر شد و با تبریک روز دانشجو عنوان کرد: «سلام و درود ما به همه شهدایی که دانشگاه‌ها را متحول کردند به بهشتی‌ها، طالقانی‌ها، بازرگان‌ها و شریعتی‌ها.» حاضران در سالن با شنیدن نام بازرگان و دکتر شریعتی به وجد آمدند و آنها را تشویق کردند.

در ادامه رئیس‌جمهور چند بار سرفه کرد و به مزاح به دانشجویان گفت: «شما شعار دادید اما صدای من گرفته است…» با اتمام سخنان روحانی مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف به پایان رسید اما دانشجویان بیرون درهای سالن استاد جباری منتظر بودند تا دغدغه‌های خود را با مسئولان دولت در میان بگذارند.
  اهدای جاکلیدی به رئیس‌جمهور
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شریف سپس جاکلیدی ماهواره شریف را به رئیس‌جمهور نشان داد و در میان شعارهای «روحانی حمایتت می‌کنیم» حاضران در سالن، جای خود را به دیگر نمایندگان تشکل‌های دانشجویی داد. گفته شده حدود ۳۰۰ نفر از جمع ۱۵۰۰نفری حاضر در مراسم را دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف تشکیل دادند و بقیه نیز از دانشگاه‌های دیگر کشور بودند. قبل از حضور روحانی در دانشگاه شریف، مراسم مداحی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.