فرصت های بر باد رفته رویدادهای بین المللی در شیراز

خبر پارسی – محمود شبان: رویدادهای جهانی که در شیراز برگزار می شود فرصتی مغتنم را در اختیار شهر قرار می دهد که اگر به خوبی بهره برداری شود، شیراز را با کمترین هزینه، در عرصه بین الملل معرفی خواهد کرد .

برگزاری چندین رویداد جهانی ورزشی طی سالیان اخیر در شهر شیراز نشان از ظرفیت بالای این کلانشهر تاریخی، فرهنگی و اکنون ورزشی  دارد، فرصتی که معمولا در دیگر نقاط جهان برای جذب گردشگر و معرفی هرچه بیشتر شهر و کشور از آن به خوبی بهره می برند .

اما در شیراز با وجود تمامی داشته ها، ظاهرا هنوز ساز و کاری برای این منظور در نظر گرفته نشده و نتوانسته ایم از فرصت طلایی پیش آمده به شکل مقبول استفاده کنیم، این موضوع شاید به دلیل ناهماهنگی بین دستگاهی که پیش از این به موجب اختلاف دیدگاهی مدیران شهری و ادارات دولتی مربوطه وجود داشت بود .

معمولا در همه جای دنیا زمانی که بحث برگزاری رویداد و یا جشنواره ای به میان می آید دستگاه مدیریت شهری بیشترین نقش آفرینی و همراهی را دارد که متاسفانه در شیراز شهرداری وشورای شهر در این مسیر نه تنها همراه نبودند بلکه بیشترین سنگ اندازی و اشکال تراشی را داشتند..

نمونه بارز آن را می توان از پایتختی جوانان جهان اسلام که توسط اداره ورزش و جوانان اخذ شد اشاره کرد که با وجود اهمیت بسیار، متاسفانه قربانی اختلاف نظر و دیدگاه های سیاسی شد و عملا به حاشیه رفت، این در حالی است که کلانشهری دیگر با استفاده از چنین ظرفیتی مدت هاست صدر اخبار کشور قرار گرفته و بیشترین و بهترین استفاده را برد .

از دیگر مصداق ها برگزاری مسابقات دو ماراتونی بود که با شرکت حدود ۳۰ کشور خارجی قرار بود از تخت جمشید استارت بخورد اما با کمال تعجب کسانی که هیچ اعتقادی به تاریخ و فرهنگ و پیشینه باستانی کشور نداشتند فریاد واتاریخا سر دادند و به جای همراهی و سود جستن از فرصت پیش آمده، با استفاده از رسانه های زنجیره ای خود تلاش در لغو این رویداد بزرگ جهانی داشتند، که با توجه به وضعیت پیش آمده برگزار کنندگان تنها برگزاری را هدف قرار دادند و به اجبار از دستاوردهایی که می توانست رخداد مزبور داشته باشد غافل شدند .

اخیرا نیز دو رخداد بین المللی رالی خاورمیانه و مسابقات آسیایی فوتبال دانش آموزی در شیراز برگزار شد که هر کدام جداگانه باید به آن پرداخت، زیرا هم در برگزاری و هم در نتیجه گیری دو رویداد تفاوت های زیادی دارند. .

ابتدا به رالی خاورمیانه یا همان رالی مرک می پردازیم، امسال برای سومین باری بود که این مسابقات در شیراز برگزار می شد که قاعدتا می بایست هر بار بهتر از دور قبل برگزار شود،که متاسفانه باید گفت هر سال بدتر و ضعیف تر از دور پیش و همراه با تکرار اشتباهات برگزار شد، به گونه ای که رالی امسال با سکوت و عدم استقبال رسانه های مطرح استان روبرو شد، هر چند که برگزار کنندگان ظاهرا هیچ اهمیتی به بحث رسانه و تاثیرات بین المللی آن ندارند که نشان از بی تجربگی آنها دارد. .

در دو دوره گدشته نیز بارها توسط خبرنگارن و رسانه ها به مسئولین کشوری و استانی در این خصوص تذکر داده شد که متاسفانه هیچ بازخورد مثبتی در پی نداشت، شایسته است هنگامی که موضوع یک رویداد بین المللی به میان می آید مسئئولین در بالاترین سطح ورود کنند نه اینکه چنین رخداد مهمی را به هیات ورزشی سپرده شود که تجربه نشان داده در برنامه ریزی و به کار گیری افراد و نیروهای دخیل در امر برگزاری بسیار ضعیف عمل می کند و اصولا در قد واندازه چنین مراسم و مسابقاتی نیستند .

مسابقات رالی و اتوموبیل رانی در همه جای جهان از اهمیت خاصی به دلیل توان جذب اسپانسر، تماشاگر و بهره تبلیغاتی وسیعی که می توان از آن برد دارد، این واقعیت موجب می شود متولیان امر با برنامه و کار کارشناسی وتشکیل تیم های مختلف اعم از تبلیغاتی، رسانه ای، بازاریابی و البته فنی  به آن ورود کنند، ااتفاقی که دست کم در این سه دوره رخ نداده است .

دومین رخداد ورزشی آسیایی که برای اولین بار در شیراز برگزار شد، مسابقات فوتبال دانش آموزی بود که می توان ادعا کرد در برگزاری چیزی کم نداشت و با مشکل خاصی روبرو نشد اما نکته ای که آزار دهند بود استقبال بسیار اندک تماشاچیان بود که می شد با پیش تینی های لازم این مشکل را نیز مرتفع کرد .

دومین مشکلی که در اینجا نیز به چشم می خورد، دور از نظر داشته شدن رسانه ها بود که به شکل سنتی تنها با یک دعوت معمولی برای پوشش خبری و ارائه برنامه مسابقات در یک گروه اجتماعی که آن هم مربوط به خود رسانه ها بود انجام شد، ظاهرا برای همه عادت شده که در هیچ کجای برنامه ریزی ها رسانه های مکتوب دیده نشوند، در حالی که می شد پیش از آغاز مسابقات با برگزاری جلسات مشورتی با صاحب نظران رسانه ای نسبت به پوشش هرچه بهتر مسابقات اقدام کرد .با این وجود باید به روابط عمومی آموزش و پرورش بابت پوشش لحظه ای مسابقات و انتشار خلاصه فیلم بازی ها دست مریزاد گفت.راه اندازی سایت دو زبانه مسابقات و انتشار اخبار بازی ها به زبان انگلیسی نیز از دیگر نکات مثبت برگزاری بازی ها در شیراز بود.در هر حال میزبانی مسابقاتی در این سطح کار آسانی نبود و بازی ها بدون مشکل و یا اتفاق نگران کننده ای برگزار شد و شبکه ورزش نیز پوشش نسبتا خوبی به بازی ها داد.

این مسابقات می توانست میدانی برای شناسایی استعدادهای نهفته ای باشد که آینده فوتبال کشور و فارس را تامین کند، هیئت فوتبال می بایست با استفاده از کارشناسان و آنالیزورها ی مجرب به این کار اقدام ورزد و در پایان برترین های تیم های داخلی را شناسایی کرده و معرفی کند .هرچند استعداد یاب های فدراسیون ورزش دانش آموزی در محل مسابقات حضور پررنگی داشتند و علی کلانتری سرمربی بومی فجر شهید سپاسی نیز چند بازی را از نزدیک مشاهده کرد.

به هر تقدیر رویدادهای بین المللی فرصت هایی هستند که از کنار آن به راحتی می شود با کمترین هزینه به اهدافی دست یافت که در حالت عادی و از طریق مجراهای دیگر با هزینه های گزاف تنها به نیمی از آن می شود رسید، پسندیده است اکنون که مدیریت شهری و دستگاه های اجرایی و دولتی همسو شده اند، تدبیری اندیشیده شود تا بیش از این فرصت سوزی نشود و با وجود بسترهای موجود که در کمتر شهری دیده می شود نهایت استفاده را از رویدادهای اینچنینی برد، کاری که شهرهای کوچک دنیا از این طریق و تنها با برگزاری یک جشنواره و یا رخداد ورزشی و با استفاده از ظرفیت بسیار بالا وانکارناپذیر رسانه به صدر خبرها می آیند و در کنار آن به اهداف از پیش تعیین شده خود که همان رونق اقتصادی و اعتباری شهر است می رسند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.