فردوسی پور یک سرمایه ملی است !!

خبرپارسی – عبدالکاظم دریساوی:

  فوتبال به همراه رسانه  به تنهایی  پدیده های عجیب و اثر گذاری   در جهان کنونی اند. فوتبال بدون رسانه یعنی یک بازی ورزشی  و مخاطبان و تماشاگران اندک با انعکاس و بازتابی ناچیز  .

  و اما تلویزیون و شبکه ها بدون کارشناس و گزارشگر و مجری  خلاق وتوانا و باهوش  یعنی تکرار بی حاصل مکررات و نادیده شدن نادیده ها و حس نکردن شور و شوق برخاسته از  واقعیتهای رویدادها .با توجه به این واقعیت  است که نقش گزارشگرو  کارشناس و مجریان  توانمند در جلب و جذب مخاطبان و اهداف متنوع و گسترده آن  مشخص میشود .

عدم درک و نشناختن این واقعیت و نیاز یعنی نشناختن رابطه رسانه با مخاطب و به تبع آن دور شدن از نیازهای دم به دم روز افزون جامعه که در میان مدت به نوعی جدا شدن مخاطبان و حتی بی اعتمادی آنان به رسانه یا شبکه و مدیران ارشد سیاسی  جامعه  منتهی میشود .

جدایی توده های مردم و علاقه مندان از تلویزیون  یا شبکه  نوعی  ریزش حداکثری بینندگان است  . این ریزش نه به معنای بی تفاوتی نسبت به دیدن و شنیدن از رسانه های رسمی و دولتی (که در نوع خود یک شکست برای رسانه دولتی  است ) بلکه  نتیجه اش  مسیری است که به  انتخاب شبکه دلخواه و  جذابیت هایش که نیاز مخاطب را پاسخ میدهد منتهی میشود. این عین واقعیتی است  که تا کنون در بسیاری از شبکه ها و برنامه ها ی سیما اتفاق افتاده است  .

     اخیرا ‌کلیپ چند دقیقه ای از یک گزارشگر عرب که چندسال پیش  مسابقه رئال مادرید و بارسلونا را با اطلاعات گسترده سیاسی و اقتصادی و هنری و تاریخی  از اسپانیای قرن بیستم  به زیبایی تمام برای شبکه الجزیره  گزارش کرده  درفضای مجازی منتشر شده که تحسین هر بیننده و شنونده ای را برانگیخته و بر می انگیزد .

 این   گزارشگر فوتبال  عرب توان عجیبی در انتقال هیجان و فشرده ای از  “اگاهی ” و اطلاعات رابه  شنونده و بیننده  انتقال میدهد و مخاطب را با مهمترین اطلاعات لازم  و سوالات و واقعیتها  آشنا میکند .  او مخاطب را با کلماتی سحر انگیز و تشبیهاتی زیبا و رویایی همراه با ادبیاتی فاخر به  جشنی باشکوه فرامی خواند.

  شاید بسیاری  از علاقمندان به فوتبال در کشور ما به این نکات  اشاره شده در گزارش بازی بین دوتیم رئال وبارسلونا که  در یک بازه زمانی کوتا بیان شد چندان به چشم و ذهن  نیاید    اما این نوع گزارشها فراتر از فوتبال و گردش و نتایج توپ گرد است .  این  شیوه گزارشگری واین نوع  مطالب و انتقال هیجان و انرژی از هیچ گزارشگر فوتبالی ایرانی  شنیده  ودیده نشده است .

 به این چند جمله گزارشگر توجه کنید :  اونایی که به دنبال سرگرمی هستند امشب شب رویاهاست … رئال مادرید اصالت اون بهترین تیم قرن در برابر بارسلونای بلوگرانا از ایالتی خشمگین که همیشه انقلابی بوده ؛ که تسلیم نمیشه و به دنبال خلاص و رهایی است از پایتختی سرکوبگر… در دیداری که شعارش شکست برابر شرم و عار است و پیروزی برابر با افتخار “…   بسیاری از  گزارشگران ما به دلیل برخی محدودیتهای فردی  ودیکته های   بخشنامه ای  گزارشهای  بسیار ساده و فاقداطلاعات گسترده مدیریتی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی  را با ادبیاتی سطحی به سمع و نظر  بینندگان می رسانند  .

 اما در بین این گزارشگران عادل فردوسی پور یک استثناست. فردوسی پور سرمایه ای کم نظیر برای سیمای جمهوری اسلامی و برای فوتبال کشور  است . استعداد و ظرفیتی که با نوآوری ها ونگاه ریز بینانه و دقیق و مترقی وصراحت لهجه اش  وجهه و اعتباری به صدا و سیما داده است .

 اگر صدا و سیما به این استعداد فرصت بیان  و عرضه داده  است از طرف دیگر با جذب مخاطب توسط  فردوسی پور  این شبکه سه سیما است که اعتبار و وجهه ای یافته . بی اعتنایی به امثال فردوسی پور یا ایجاد محدودیت برای این چهره های خلاق و نوآور و سالم یک خودزنی و سرمایه سوزی است . همان طور که در گذشته   به دلیل کج اندیشی و برخورد اراده گرایانه برخی سکان داران صدا و سیما،  مردم و ورزش  از حضور و دانش گسترده  امثال زنده یاد استادعطا اله  بهمنش و حضور استادجهانگیر کوثری  محروم شدند شایسته نیست که در چهل سالگی انقلاب اسلامی برای سرمایه های کم نظیر فرهنگی و ورزشی و رسانه ای نظیر عادل فردوسی پور  موانعی ایجاد و اشتباهات درد اور سالهای گذشته تکرارشود .

عبدالکاظم دریساوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.