فاجعه زیست محیطی در شیراز ؛قطع ۶ هزار درخت!

خبر پارسی – نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز از قطع ۶ هزار درخت به دلیل جانمایی اشتباه در طراحی یک پروژه شهری در کلانشهر شیراز خبر داد.

محمدحق نگر در حاشیه بررسی آیین نامه رعایت الزمات زیست محیطی پروژه های عمرانی شهرداری شیراز بیان کرد: در زمان طراحی ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری، به دلیل بی توجهی مشاور شش هزار اصله درخت جا به جا و قطع شده است در حالی که با یک اصلاح هندسی و انتقال ایستگاه از سمت شرق به غرب می شد جلوی این ضایعه بزرگ زیست محیطی را گرفت.

وی تصریح کرد: اگر مشاور تهرانی این پروژه مانند اعضای کمیسوین ماده ٧، بررسی های لازم را انجام داده بود می شد ایستگاه مترو را در نقطه ای که درخت نیست اجرا کرد و طرح نیز بدون اشکال اجرا می شد.

این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه بعضی از درختان قابل جا به جایی نیستند و باید برای اجرای پروژه ها قطع شوند، گفت: بخش اعظم درختان تنها پارک میانرود که به دلیل ایستگاه مترو قطع شدند، قابل جا به جایی نبودند.

حق نگر با اشاره به اینکه در طول چهار سال گذشته به جز درختان این پارک، سه هزار درخت دیگر به دلیل اجرای پروژه های عمرانی در شهر شیراز جا به جا و قطع شده اند، عنوان کرد: مشاورین باید الزامات زیست محیطی را در پروژه ها رعایت کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری شیراز، توسعه فضای سبز است و طی چهار سال گذشته حداقل دو میلیون اصله درخت در شهر شیراز کاشته شده است، گفت: با توجه به بحران آب و حفظ محیط زیست، حفظ درختان مهمترین اولویت در اجرای پروژه ها است این در حالی است که میانگین سنی درختان قطع شده برای پروژه های عمرانی بیست سال است که علاوه بر ایجاد هزینه های سنگین مادی برای شهر، شهر شیراز را از یک سرمایه بزرگ زیست محیطی محروم کرده که هزینه های معنوی آن غیرقابل جبران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.