عبدالله نوری :منتقد را نمی‌توان نفوذی دانست/ قدرت سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان همسطح نیست

خبر پارسی – عبدالله نوری دیگر خود را یک فعال سیاسی- جناحی نمی‌داند و مدت‌هاست پذیرای اقشاری است که می‌داند دیدگاه‌هایش بر انتخاب و تصمیمات آنها موثر است. اگرچه در جلسات رسمی اصلاح‌طلبان حضور ندارد اما مشخص است که به طور کامل در جریان جزییات این تصمیمات قرار می‌گیرد و مواضع ودیدگاه‌های خود را به آنها ارائه می‌کند.
روزنامه آرمان در این رابطه نوشته است: او اخیرا با شورای اصلاح‌طلبان سیرجان دیدار کرده و از نفوذ و بهترین رویکرد انتخاباتی و عملکرد دولت و رئیس‌جمهور با آنها سخن گفته است. او در ابتدا با یادآوری زیان‌های جبران‌ناپذیر تندروها برای کشور بیان کرد: «روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نگرانی بالایی برای جریان تندرو ایجاد کرده است، طبیعی است که این جریان در مقابل آنچه خطر می‌پندارد و چه بسا بیشتر نگران محدود شدن منافع گروهی جریان خود است، موضع‌گیری و هیاهو کند و راهی که دولت انتخاب کرده است را به ضرر کشور معرفی کند، درحالی که از دیدگاه بسیاری از مردم نه‌تنها چنین نیست بلکه در شرایط کنونی، رفع مشکلات کشور و منافع ملی و محدود شدن فشارهای مختلف بر مردم با حمایت از دولت آقای روحانی ممکن به نظر می‌آید.» عبدا… نوری با اشاره به واژه نفوذ اظهار کرد: «همچنان که امام علی(ع) در نامه خویش به مالک اشتر یادآور شده‌اند، باید نگران نفوذی بود که معمولا از سوی افراد چاپلوس و منفعت‌طلبی صورت می‌گیرد که نزد مقامات هستند، اما منتقد را نمی‌توان نفوذی دانست زیرا او با توجه به جایگاه انتقادی که دارد، نه در پی نفوذ، بلکه عمدتا به دنبال اصلاح است. پس نباید برای یافتن نفوذی به میان منتقدین رفت. به نظر می‌آید برای یافتن نفوذی باید در اطرافیان و مقربین و متملقین جست‌وجو کرد. وی در ارتباط با نفوذ در روابط خارجی خاطرنشان کرد: باید از نفوذ غرب نگران بود از نفوذ شرق هم باید نگرانی داشت. البته استقلال به معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها نیست، زیرا ارتباط و تعامل با نظام بین‌الملل با حفظ اصول و رعایت عزت می‌تواند در راستای منافع ملی باشد. وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به اهمیت شناخت دشمن اصلی افزود: «نفوذی اصلی همان‌گونه که در قرآن بیان شده، شیطان و ابلیس است که باید مراقب آن باشیم. در شناخت دشمن بهتر است به خودمان نگاه کنیم و ببینیم دشمن اصلی و قدرتمند ما قبل از استکبار جهانی، نفس اماره خودمان است و راه مبارزه با آن، خودسازی و تهذیب نفس و گسترش اخلاق و اصول انسانی است.»

قدرت سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان همسطح نیست

عبدا… نوری در ادامه سخنان خود بیان کرد: «در شرایط کنونی قدرت سیاسی اصلاح‌طلبان با قدرت اجتماعی آنان همسطح نیست و حضور و نقش جریان رقیب در نهاد‌های قدرت بیشتر از سهمی است که در میان مردم و قلوب آنها دارند و تحلیل نتایج انتخابات سال ۹۲ موید این صحبت است. متاسفانه جریانی که مقابل رویکرد اصلاح و اعتدال قرار دارد، براساس قدرتی که در اختیار دارد، برای تحقق اهداف خود به ویژه کاهش قدرت سیاسی اصلاح‌طلبان، کوشش می‌کند. با وجود این نابرابری و سهم و حضور اندک اصلاح‌طلبان در نهادهای قدرت و تلاش مستمر برای تبلیغ علیه اصلاحات، به فضل پروردگار و به دلیل همسویی بیشتر با خواست‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد اقبال افکار عمومی از برنامه‌های اصلاح‌گرایانه و اعتدالی به مراتب بیشتر و پررنگ‌تر است.» وی ادامه داد: «چنانچه واقعیت‌ها برای مردم بیان شود، چه واقعیت‌های زمان حال، چه دهه‌های گذشته و چه دوره قبل از انقلاب، می‌توان در جهت جلب اعتماد مردم گام برداشت. به عنوان نمونه، چندی قبل که مستندهایی درباره تحولات انقلاب اسلامی و پیروزی آن از سیما پخش می‌شد، درباره بسیاری از شخصیت‌های موثر در شکل‌گیری انقلاب ایران، از حضرت امام(ره) تا شاه سخن به میان آمد ولی حرف و سخنی از برخی دیگر به عنوان شخصیت برجسته و اثرگذار در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب ایران گفته نشد. آیا با حذف صوری نام این افراد و سانسور نام و تصاویر ایشان، نقش ایشان، مبارزات ایشان، اثر‌گذاری ایشان و سختی‌ها و مرارت‌هایی که ایشان برای انقلاب متحمل شدند نیز نام ایشان از تاریخ حذف می‌شود؟ آیا اینگونه می‌توان افکار عمومی را جذب کرد و جلب اعتماد کرد؟» وزیر اسبق کشور در ادامه این بحث افزود: «وقتی برخی جریان‌های رسانه‌ای با صرف هزینه‌های گزاف به گونه‌ای عمل کنند که همسو با خواست و انتظارات بسیاری از مردم نباشد و در بیان و تحلیل اخبار و اتفاقات روز و تحولات تاریخی همه واقعیت‌ها بیان نشود، به‌طور طبیعی جامعه به شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای روی می‌آورد و مسبب آن، کسانی‌ هستند که مردم را به این سمت سوق داده‌اند.

نظر مردم با قلب واقعیت تغییر نمی‌کند

عبدالله نوری با تاکید مجدد بر اهمیت بیان واقعیت به مردم، گفت: «آیا اصلاح‌طلبان طرفدار ایجاد مشکل در کشور هستند؟ آیا بسیاری از بزرگان اصلاح‌طلب که عمرشان، وقف خدمت به کشور و مردم شده است و انتقاداتشان را، با وجود تمام مضایق و تنگناها، آن هم به جهت اصلاح‌گری و بهبودخواهی و حفظ مصالح عالیه کشور مطرح می‌کنند، به دنبال ضربه زدن به کشور هستند؟ با قلب واقعیت و تکرار اخبار نادرست، نظر مردم را نمی‌توان تغییر داد، چرا که آنان نیز واقعیات را می‌دانند.» وی افزود: «آیا افرادی که حداقلِ مبانی اخلاق اسلامی را رعایت نمی‌کنند ارزشی هستند؟ اگر چنین افراد ارزشی باشند، کلمه ارزشی خراب می‌شود. بگذاریم کلمات در مفهوم خود باقی بمانند، ارزشی، ارزشی باشد و افراطی هم افراطی.»

بسیاری، حل مشکلات اقتصادی را در گرو توافق هسته‌ای می‌دانند

وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به موضوع برجام افزود: «افکار عمومی حساسیت قابل توجهی نسبت به حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای داشت، از این رو توافق با استقبال گسترده‌ای از سوی جامعه روبرو شد و خشنودی و رضایت آنان را در پی داشت. بسیاری از مردم حل مشکلات اقتصادی را در گرو حل این معضل می‌دانند. برجام به جزئی از مسائل روزمره آنها بدل شده است و اگر کسی با برجام مخالفت کند، او را مخالف منافع خودشان می‌دانند.» عبدا… نوری با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: «با توجه به پایگاه اجتماعی نیرومند اصلاح‌طلبان و جریان معتدل و همراه دولت آقای روحانی، هر انتخاباتی که با در نظر گرفتن معیارهای قانونی برگزار شود، نتیجه‌اش برای طیف مقابل نگران‌کننده است. به همین دلیل آنها از مجموعه امکاناتی که در اختیار دارند استفاده می‌کنند تا شاید به نتیجه مورد دلخواه خود برسند. پس از مدیریت موفقیت‌آمیز دولت تدبیر و امید برای به نتیجه رساندن پرونده هسته‌ای که به برجام منتهی شد، در چند ماه پیش رو، دولت باید با توکل به خدا و همجهت با خواست و اراده اکثریت مردم، برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را با تدبیر و هوش سیاسی و آرامش مدیریت کند.» وی با اشاره به اعمال فشار علیه دولت افزود: «جناب آقای روحانی تاکنون بیش از حد انتظار ظاهر و فشار زیادی را متحمل شده است و معلوم نیست اگر فرد دیگری جای ایشان بود می‌توانست اینگونه عمل کند. این فشارها قطعا تا انتخابات خبرگان و مجلس بیشتر خواهد شد، بنابراین باید تلاش کرد تا اوضاع به گونه‌ای پیش برود که مجلسی معتدل و همگام با شرایط جامعه و خواست اکثریت مردم شکل گیرد و مردم مطمئن شوند انتخاب‌کننده اصلی و نهایی خودشان هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.