ضیافت سعدی با عطر بهار نارنج /با این رنگ که کوه های شیراز دارد،آدم دلش می خواهد تا افق بدود!

خبر پارسی – فرزاد صدرینام اردیبهشت ماه جلالی که در گوش دل به صدا می آید، بی درنگ نام بلندآوازه شیراز را با عطر دلنواز کوچه های نارنج نشانش به یاد می آورد؛ گویی جوی مولیانی است که در زلال حضور خویش ما را به ناگاه به خود فرا می خواند تا بر پرند رنگ رنگ طبیعت جنت طرازش، سودای شور، زندگی و عاشقی را به تجربه بنشینیم. این همه در دیدار از سعدی شیراز در اول اریبهشت ماه جلالی که بر گل سرخ از نم او فتاده لالی ؛ به یکباره روی خواهد داد.

11666

سعدی که خود در همین ایام به پای درخت گل رفت تا برای یاران دامنی پر از گل کند، بوی گل چنان مستش کرد که دامنش از دست برفت ! از همین رو است که اول اردیبهشت را به نام او گذاشتند! سعدی گلستان را در اردیبهشت ماه سروده و در مقدمه گلستان نیز از اردیبهشت جلالی سخن گفته است .حال و هوای شیراز نیز در اردیبهشت با غزل های عاشقانه سعدی وگلستان و بوستان او هم داستان است.

20927

برگزاری یاد روز سعدی در اول اردیبهشت هر سال سنتی است که از اردیبهشت سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد مرکز سعدی شناسی توسط مدیر این مرکز یعنی کورش کمالی سروستانی آغاز شد و تا امروز ۱۷ دوره آن برگزار شده است.

اگر جوی مولیان شیراز، عطر بهار نارنج ها و سرخوشی نسیم دلنواز شیراز شما را به این دیار فراخواند؛ در روز اول این ماه به دیدار شکوفه بن های این شهر آیید تا هم از هوای بهشتی شیراز بهره برید و عطر دل انگیز بهار نارنج را استشمام کنید و هم در یاد روز سعدی اوقاتی خوش را سپری کنید و همواره این روز را در خانگه ذهنتان به خاطر بسپارید.

اردیبهشت شیراز آنقدر رویایی است که خواب را از چشمان شیرازی ها می گیرد و هر مسافری که در این ماه پای به این شهر می گذارد گویی بر قطعه ای از بهشت پای نهاده است! گویی درهمین اردیبهشت شیراز بود که آندره مالرو نویسنده، منتقد و سیاستمدار فرانسوی در توصیف شیراز گفت: « با این رنگ که کوه های شما دارد،آدم دلش می خواهد تا افق بدود»!

چگونه به آرامگاه سعدی برویم؟

PhotoParsi-Saadi2

شما چه مسافر هوایی و چه مسافر زمینی باشید راه رسیدن به آرامگاه سعدی بسیار آسان است. کافی است به راننده تاکسی بگوئید کلبه تا او شما را در کمترین زمان ممکن پای مجسمه سعدی پیاده کند ! از اینجا به بعد را من توصیه می کنیم با پای پیاده به آرامگاه سعدی بروید چرا که در طول مسیر می توانید باغ زیبای دلگشا، باغ طاووسیه و همچنین آبشار بوستان را از نزدیک ببینید و ضمن اینکه عطرزیبای بهار نارنج را استشمام می کنید عکسی نیز به یادگار بگیرید. فاصله کلبه تا آرامگاه سعدی با پای پیاده حدود ۱۵ دقیقه بیشتر نیست و شما می توانید وقتی از باغ دلگشا دیدن می کنید از دیدن نمای گنبد فیروزه ای آرامگاه سعدی در آن فاصله نیز لذت ببرید.

پس از دیدن مناظر زیبای باغ دلگشا و طاووسیه و همچنین آبشار زیبای بوستان در خیابانی به همین نام و پس از مسافتی چند به آرامگاه سعدی می رسید. توصیه من این است که قبل از رفتن به آرامگاه برای رفع خستگی با بستنی سنتی و خوشمزه سعدی از خود پذیرایی کنید  و اطمینان داشته باشید که طعم خوشمزه بستنی سعدی را هیچ گاه از یاد نخواهید برد، اگرچه خوردن فالوده شیرازی نیز خالی از لطف نیست و اگرچه بستنی های منطقه سعدی در شیراز همه خوشمزه هستند اما توصیه من یکی از سه بستنی فروشی سلیمی ، فعلی و بی غم است.

وقتی بستنی را نوش جان کردید و به اندازه کافی انرژی گرفتید بدون هیچ معطلی وارد آرامگاه سعدی شوید. فضای سبز و تنوع گل ها در ورودی آرامگاه سعدی به همراه هوای بهشتی شیراز در اردیبهشت ماه شما را چنان مجذوب خود می کند که بی اختیار می خواهید با دورنمای گنبد فیروز ه ای آرامگاه سعدی و گل های رشک انگیز بهاری عکسی به یادگار داشته باشید.

ازگرفتن عکس در این مرحله که فارغ شدید وقت دیدار فرا می رسد و شیخ شیراز با زمزمه کلامش که از بلندگوی آرامگاه پخش می شود شما را صدا می زند تا بر تربتش فاتحه ای بخوانید! در اطراف مقبره سعدی ۷ کتیبه کاشی کاری از بوستان و گلستان و قصاید و بدایع و طیبات شیخ انتخاب شده است تا از نصایح این معلم خوب اخلاق نیز بی بهره نمانید .

 از دیدار شیخ که فارغ شدید درست روبروی مقبره او آرامگاه شوریده شیرازی شاعر نابینا و معروف این دیار شما را به خود می خواند تا او را نیز یاد کرده باشید.

IMAGE635021458815852444

مقابل آرامگاه شوریده شیرازی حوض معروف ماهی قرار دارد که یکی از جذابترین و دیدنی  قسمت های آرامگاه سعدی بویژه برای کودکان است.این حوض در اصل چاهی بوده که سعدی خود در زمان حیاتش بوسیله سنگ مرمر ایجاد کرده است.

2

دیدن ماهی های رقصان این حوض و غذا دادن به آنها به همراه شنیدن موسیقی سنتی که عمدتا از غزلیات سعدی انتخاب شده همراه با صرف چای بر تخت های سنتی آنجا نه تنها خستگی را از تن شما خارج می کند بلکه لحظاتی به یاد ماندنی را برای شما ایجاد می کند تا حداقل سالی یک بار هم که شده این لحظات به یاد ماندنی را تکرار کنید.

از دیگر تفریحات این بخش می توان به انداختن سکه در حوض ماهی اشاره کرد اگرچه خیلی ها به اشتباه سکه را در حوض پای بیرون از آرامگاه می اندازند اما واقعیت این است که مردم شیراز بر این باورند که انداختن سکه در حوض ماهی آرامگاه سعدی بخت آنها را می گشاید . در قدیم نیز وقتی هنوز آرامگاه جدید ساخته نشده بود مردم در دو نوبت (یک نوبت خانم ها یک نوبت آقایان ) ودر روزچهارشنبه سوری در حوض یاد شده آب تنی می کردند بلکه شفا پیدا کنند.

هنگام خروج از آرامگاه سعدی به یاد داشته باشید معجزه سعدی «بوستان » وی و  شفای درد شما نیز «گلستانش». بنابراین بهترین سوغاتی که از اردیبهشت شیراز می توانید با خود همراه ببرید دیوان کامل شیخ شیراز است. خدایش رحمت کند که  شیخ خود گفت:

 ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید

 هزار سال پس از مرگ او گرش بویی   

639135_orig

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.