شهردار شیراز خبر داد:اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به خط دو قطار شهری/عملیات اجرایی خط ۳ قطار شهری شیراز به زودی آغاز می شود

خبر پارسی – شهردار شیراز در بازدید از از خط ۲ قطار شهری و چگونگی پیشرفت این خط از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تا دو هفته آینده خبر داد.

مهندس حیدر اسکندر پور که به همراه معاون مالی و اداری شهرداری شیراز و کارشناسان فنی شهرداری از ایستگاه قهرمانان خط دو در عمق ۲۴ متری زمین دیدن می کرد، طولانی شدن خط یک قطار شهری را برای مردم خسته کننده توصیف کرد و گفت:امیدوارم شیرینی زودرس خط دو قطار شهری شیراز تلخی پروسه طولانی خط یک را که ۱۵ سال طول کشید،کم کند تا شهروندان احساس کنند مجموعه جدید شورای شهر،شهرداری و قطار شهری شیراز رضایتمندی آنها را در اولویت کاری خود قرار داده است.

شهردار شیراز مترو را نیاز اساسی شهر دانست و با بیان اینکه آینده شهر شیراز به این پروژه ارتباط دارد،گفت: به فضل الهی به زودی خط ۳ قطار شهری را نیز آغاز می کنیم.

وی عملیات قطار شهری را عملیاتی عمدتا زیر زمینی دانست که معمولا به چشم مردم نمی آید،با این وجود شهرداری شیراز تن به کارهای سمبلیک روی زمین برای دیده شدن نمی دهد چرا که منافع شهر را به کارهای جزیی و پیش پا افتاده ترجیح می دهیم.

اسکندر پور در عین حال تاکید کرد:مجموعه همکاران ما در شهرداری شیراز،در کنار ساختن شهر و پروژه های فیزیکی،تلاش خواهد کرد در همه ابعاد به ویژه فعالیت های فرهنگی که نیاز اساسی شهر است نیز تلاش وافری داشته باشد اما به مردم اطمینان می دهیم پروژه های عمرانی در سطح شهر را با سرعت،دقت، قدرت و ملاحظه بیشتری به پیش ببریم.

وی جوان بودن مدیر عامل موسسه عمران وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء را یک فرصت برای رشد و توسعه قطار شهری شیراز دانست و گفت:وقتی در راس پروژه ای به این عظمت یک جوان پرانرژی حضور دارد اطمینان پیدا می کنیم توسعه قطار شهری شیراز با قدرت،دقت و سرعت پیگیری می شود و ما نیز در شهرداری شیراز علی رغم اینکه قرارداد ما با مجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء برای پروژه خط دو قطار شهری به صورت تهاتری و پایاپای بوده اما برای اینکه مشکلات مردم را برطرف کنیم و کار را سرعت دهیم،ظرف دو هفته آینده ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق می کنیم و مردم اطمینان داشته باشند که شورا،شهرداری و قطار شهری با تمام انرژی مترو شیراز را حمایت می کنند و سرعت می بخشند.

شهردار شیراز همچنین در دیدار با مدیر عامل قطار شهری شیراز و در جمع مدیران این سازمان از اینکه در سال ۸۳ سرمایه گذار خارجی راغب بود در مترو شیراز هزینه کند ولی به دلیل تغییر نگاه های سیاسی به سرانجام نرسید،اظهر تاسف کرد و گفت: نباید با پروژه های عمرانی سیاسی برخورد کنیم،چرا که تغییر نگاه سیاسی باعث شد بعد از ۱۵ سال هنوز خط یک مترو شیراز را به صورت کامل نداشته باشیم و تازه امروز می خواهیم با پیگیری های خسته کننده فاینانس،خط دو را به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به اقشار آسیب پذیر در مسیر خط دو قطار شهری، سرعت در انجام این پروژه برای دسترسی آسان این قشر به نقاط مختلف شهر را ضروری دانست و یادآور شد:در پایان خط دو اماکن فرهنگی شهر وجود دارد و همین موضوع باعث می شود بحث حمل و نقل در این مسیر را جدی بگیریم.

اسکندرپور همچنین ظرفیت های نهفته در خط ۳ قطار شهری را یک فرصت برای پیشرفت این خط دانست و گفت: از طریق ظرفیت های موجود در مسیر خط ۳ قطار شهری شیراز می توان ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان به این خط تزریق کرد.

وی از مدیران قطار شهری شیراز درخواست کرد از همان روزهای آغازین بهره برداری چارچوب های کار جدی گرفته شود و خیلی سطح پائین به بهره برداری نگاه نشود،بلکه بیک فرهنگ سازمانی پاک و به روز و متناسب با یک شهری که به مرکز فرهنگی کشور شهرت دارد،برنامه ریزی و عمل کنیم.معتقدم اگر غیر از این باشد،به کمبودها عادت می کنیم و نباید اجازه دهیم این عادت بد رویه سازمانی در قطار شهری شود.

شهردار شیراز تاکید کرد: تک تک همکاران ما در مترو به ویژه در بهره برداری و ایستگاه ها یک شیوه نامه سفت و سخت اجرا کنند،تا مردم نیز خود را با این شیوه نامه همراه کنند.

اسکندر پور در پایان اهمیت فرهنگ عمومی را متذکر شد و گفت: در استفاده از مترو توجه ویژه ای به فرهنگ عمومی داشته باشیم و همه تلاش خود را باید صرف ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی و رشد فرهنگ عمومی کنیم .

مهندس اسدالله حاجی زمانی مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه نیز با ارائه گزارشی از وضعیت متروی شیراز گفت: مترو شیراز جمعا ۹۳ کیلومتر طول و ۸۱ استگاه دارد.

وی با ارائه گزارشی از خط یک مترو شیراز گفت۵ ایستگاه فاز یک خط یک مترو شیراز تا آخر سال به بهره برداری می رسد که این ایستگاه ها شامل :ایستگاه ۶ (بلوار رازی ) و ایستگاه ۴ (جانبازان / پودنک)،ایستگاه ۳ (فرصت شیرازی/ درِ اول پایگاه) و ایستگاه ۵ (فضل آباد/غدیر) و ایستگاه ۸ (کاوه) می باشد.

حاجی زمانی از ایستگاه میدان امام حسین (فلکه ستاد) به عنوان یک ایستگاه خاص نام برد و گفت: در ایستگاه امام حسین خط ۲ زیر خط یک عبور می کند و طول آن از سایر ایستگاه ها بیشتر است و یک لینک ارتباطی دارد که خط دو را به خط یک وصل می کند و جمعا ۳۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

وی از وضعیت خاص ایستگاه امام حسین در خط دو خبر داد و گفت: امیدواریم با تمهیداتی که در پیش می گیریم مانع بستن خیابان مشیر فاطمی شویم.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین ایستگاه وکیل را نیز ایستگاهی خاص توصیف کرد و گفت: این ایستگاه به صورت زیرزمینی کار می شود و بدون اینکه خیابانی بسته شود این ایستگاه به کار خود ادامه می دهد و ما بسیار امیدواریم در بهار سال ۹۷ ایستگاه وکیل نیز به بهره برداری برسد.

وی محدودیت اعتبارات را مانع اصلی پیشرفت خط دو دانست و در عین حال گفت برای خط دو قطار شهری شیراز از روش تهاتری استفاده کردیم که به همین منظور  ۵۰۰ میلیارد تومان با قرارگاه خاتم الانبیاء قرار داد داریم که تا الآن بالای ۲۰۰ میلیارد تومان تملک کردیم و علی رغم محدودیت اعتبارات خط دو عقب ماندگی ندارد.

یاد می شود خط ۲ قطار شهری شیراز به عنوان یک خط شمالی – جنوبی از شمال شرقی شهر (شهرک سعدی) آغاز شده و پس از گذشتن از حافظیه و مرکز شهر، به سمت جنوب غربی ادامه مسیر داده سپس به میانرود خواهد رسید که فاز اول آن از شهرک میانرود تا میدان امام حسین (ع) ۱۰ کیلومتر و فاز دوم از میدان امام حسین (ع) تا سعدیه ۵ کیلومتر طول دارد.

این خط شامل ۱۲ ایستگاه به صورت زیرزمینی و یک ایستگاه به صورت روزمینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.