شهردار شیراز:”شیراز، شهر سبز پایدار” از محوری ترین برنامه های شهرداری

خبرپارسی – شهردار شیراز گفت: به شهروندان این اطمینان را می دهم که حفظ و توسعه فضای سبز شیراز از محوری ترین برنامه های من در راستای شعار «شیراز، شهر سبز پایدار» باشد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در مراسم روز درختکاری با که با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی و انجمن های مردم نهاد در پارک سلامت واقع در بلوار حسینی الهاشمی برگزار شد، گفت: در راستای تحقق برنامه محوری «شیراز، شهر سبز پایدار» بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.
شهردار شیراز با اشاره به مهمترین برنامه های شهرداری در حوزه فضای سبز اظهار کرد: حفظ و نگهداری مجموعه باغات قصردشت و توسعه فضای سبز سطح شهر به خصوص در ارتفاعات از جمله این برنامه ها است.
اسکندرپور با اشاره به وجود مشکل آب برای حفظ باغات و توسعه فضای سبز خاطرنشان ساخت: برای مدیریت منابع آب برنامه ریزی هایی انجام شده و با همکاری اداره کل منابع طبیعی بحث آبخیزداری در محیط پیرامونی شیراز در دستور کار ما قرار دارد.
وی تاکید کرد: شهرداری شیراز برای آبیاری فضای سبز سطح شهر از سیستم های نوین آبیاری که منجر به کاهش مصرف آب می شود استفاده می کند اما طی سال های متمادی باغات قصردشت با روش غرقابی آبیاری شده است و به همین علت امروز برای آبیاری درختان این مجموعه باید از روش های خاصی استفاده کرد.
اسکندرپور از گل آرایی ویژه در سطح شیراز به مناسبت عید نوروز خبرداد و گفت: با گل‌آرایی های انجام شده، شهر گل و بلبل امسال جلوه متفاوتی برای شهروندان و میهمانان نوروزی پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی ۱۳ هزار هکتار از ارتفاعات شیراز را در اختیار شهرداری قرار داده است، گفت: هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار از این ارتفاعات سبز شده است. امیدوارم با همکاری سازمان های متولی و گروه های مردم نهاد بتوانیم فضای سبز ایجاد شده را تثبیت کنیم و در راستای توسعه آن گام برداریم.
شهردار شیراز فاصله کوتاه ارتفاعات از مرکز شهر را یکی از امتیازات ویژه شیراز قلمداد کرد و افزود: وجود ارتفاعات فرصتی برای شهر شیراز است که با برنامه ریزی مناسب برای آن می توان علاوه بر ایجاد زمینه جذب گردشگران طبیعت، شرایط رونق اقتصادی را نیز فراهم کرد.
استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: نهادهای متولی فضای سبز از جمله شهرداری، منابع طبیعی و گروه های مردم نهاد با همکاری یکدیگر عرصه های طبیعی و فضاهای شهری را از درخت به عنوان مظهر زندگی غنی کنند.
اسماعیل تبادار با اشاره به کاهش مساحت باغ های قصردشت عنوان کرد: امروز مجموعه باغات قصردشت با تصمیمات موضعی و رفتارهای مقطعی دچار مشکل شده است. باید با مدیریتی مناسب باقیمانده باغات قصردشت را حفظ کنیم.
وی با اشاره به ارتفاعاتی که در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است خاطرنشان ساخت: منابع طبیعی گستره ای به مساحت ۱۳ هزار هکتار در بلندی های غرب و شرق شیراز به شهرداری واگذار کرده و امیدوارم این گستره،فضای سبز موزونی را برای شیراز به عنوان شهر گل و بلبل به ارمغان بیاورد.
استاندار فارس با اشاره به لزوم فرهنگسازی در خصوص حفظ و صیانت از فضای سبز گفت: حفظ محیط زیست به عنوان محیط زندگی نیازمند نهادینه شدن یک فرهنگ است و فرهنگسازی در این حوزه باید در افق میان و بلندمدت دستگاه های مربوطه قرار بگیرد. عالمان و اندیشمندان نیز کاشت درخت را به مثابه پایداری زندگی قلمداد می کنند.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در مراسم روز درختکاری با بیان اینکه سیاست های تدوین شده در دهه ۷۰ برای حفظ و نگهداری مجموعه باغات قصردشت امروز جوابگو نیست، اظهار کرد: مساحت این باغات طی سال ها از سه هزار و هکتار به ۸۰۰ هکتار رسیده است. بنابراین خط و مشی حفظ و ارتقای فضای سبز و مجموعه باغات باید تغییر کند.
ناصری افزود: همه ما به مجموعه باغات قصردشت به عنوان ریه های شهر شیراز مدیون هستیم. در این راستا حفظ باغات یک نیاز و ضرورت عمومی تلقی می شود که نیازمند همگرایی و همکاری نهادها و سازمان های مختلف و گروه های مردم نهاد است.
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در مراسم روز درختکاری گفت: در راستای پاسداشت خدمات بزرگان و مفاخر شهر شیراز در حوزه های مختلف، بوستان هایی به نام آنها نامگذاری می شود. بوستان سلامت برای پاسداشت از فعالان این حوزه، بوستان دفاع مقدس برای تقدیر از مقام شهدا، بوستان خبرنگار برای پاسداشت اهالی رسانه، بوستان مفاخر برای هنرمندان و … نامگذاری می شود.
جهانبخش میرزاوند از انجام برنامه های مختلف به منظور ایجاد و نگهداری فضای سبز، با حضور اقشار مختلف مردم همچون نخبگان، مهندسان، خانواده معزز شهدا، انجمن های مردم نهاد و… خبر داد و گفت: در راستای نهادینه سازی کاشت نهال به همت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز در گام نخست ۵۰۰ اصله نهال در پارک مادر کاشته می شود.
وی تاکید کرد: به منظور فرهنگسازی در حوزه کاشت درخت و ضرورت حفظ و نگهداری از آن برای نسل آینده، در بوستان میلاد به نام کودکان تازه متولد شده درخت کاشته می شود.

.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.