شب دراز و سخت گردشگری شیراز کی به پایان می رسد؟/در روز جهانی گردشگری آرامگاه شاعرِ جهانگرد شیراز آبروداری نکرد!

خبر پارسی – فرزاد صدری – سالیان متمادی بود آرامگاه سعدی برای محله اش آبرو می خرید،امروز پنجم مهرماه و در روز جهانی گردشگری برای آرامگاه این شاعر بزرگ نیز آبرویی نمانده بود!

هر سال و در روز جهانی گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس بازدید از اماکن گردشگری تحت اختیار خود را رایگان اعلام می کند تا اهمیت این موضوع را به شهروندان گوشزد و آنها را بیشتر به گردشگری علاقمند کند .این روز را بهانه قرار دادیم تا در آرامگاه شاعرِ جهانگرد شیرازی که علاقه وافری به گردشگری داشت همراه با توریست های داخلی و خارجی او را زیارت کنیم.

وارد آرامگاه که شدیم نه از گلدان های زیبای گل خبری بود و نه از ردیف گل های شاداب باغچه! گل های پلاسیده و باغچه بی گل و آب نمای خاموش و حوضچه های بی آب، همه داشته های آرامگاه شاعرِ جهانگردی بود که روز جهانی گردشگری بر او تلخ و سخت گذشت!

photo_2016-09-27_21-28-45

توریست های خارجی که چشمانشان از حالِ ناخوش مجموعه سعدیه گرد شده بود از راهنمای خود تقاضای بازدید از حوض ماهی را می کردند اما آنجا اوضاع از محوطه آرامگاه اسفناک تر بود و اصلا آبی در حوض ماهی وجود نداشت تا رقص مواج ماهی را در آن به نظاره بنشینند!

photo_2016-09-27_21-32-13

در چند دهه گذشته هیچگاه وضعیت آرامگاه سعدی به این سیاهی نبوده است!حتا در زمان دفاع مقدس نیز آرامگاه سعدی جایی برای آرامش شهروندان و گردشگران بود. امروز پنجم مهرماه اما آرامگاه شاعرِ توریست شیرازی روی اعصاب گردشگران بود و قامت درختان سرو این مکان از شرم خم شده بود!

photo_2016-09-27_21-32-25

وقتی شاعر پر آوازه شیراز در میان بی نظمی های دوران اتابک مظفر الدین تکله رشد می کرد شاید هرگز گمان نمی برد در قرن ۲۱ اوضاع آرامگاهش از دوران سومین پادشاه از اتابکان فارس نیز بی نظم تر باشد! آنقدر بی نظم که احتمالا هرگز به خود اجازه نمی داد بسراید

ز خـاک سعدی شیراز بوی عشق آید   هزار سال پس از مرگ او گرَش بویی

امروز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ وقتی توریست های ژاپنی و کره ای و آلمانی از آرامگاه او دیدن می کردند تنها بویی که از خاک سعدی نمی آمد بوی عشق بود!بوی عشق

در همه این سال ها با گل و آب و فواره و حوض و ماهی گره خورده بود که یک مدیرِ نابلد همه آنها را یکجا از آرامگاه سعدی گرفت تا باور کنیم در دولت روحانی هستند مدیرانی که نه تدبیر دارند و نه امید! شیخِ شاعر خود چه زیبا می گوید:

شب دراز به امید صبح بیدارم

مگر که بوی تو آرد نسیم اسحارم

شب دراز و سخت گردشگری شیراز کی به پایان می رسد؟

photo_2016-09-27_21-32-34

photo_2016-09-27_21-28-17

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.