سیر تا پیاز ورزش فارس در گفت و گو با تنها مدیر کل شیرازی استان/کامیاب: شورای عالی ورزش استان را تشکیل می دهیم/ برای فوتبال فارس برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم/ روسای ورزش شهرستان ها اختیار خرید یک خودکار هم نداشتند!

خبر پارسی – کلانشهر فرهنگی شیراز سالهاست مدیر شیرازی به خود ندیده و شاید اغراق نباشد اگر بگوئیم در حال حاضر تنها مدیر کل شیرازی که در راس دستگاه های دولتی قرار دارد حیدر علی کامیاب مدیر کل تربیت بدنی شیراز است.کسانی که از نزدیک مسائل کلان ورزش استان را دنبال می کنند به خوبی می دانند او بیش از نیمی از روزهای هفته را در شهرستان های مختلف فارس وقت می گذارد و با روحیه ای ورزشی ،خستگی ناپذیر به ورزش شهرستان ها رسیدگی می کند تا علاوه بر رونق ورزش شهرستان ها بر این فرضیه که شیرازی ها مردمانی تنبل هستند خط بطلان بکشد.کامیاب امروز یک تنه جور همه مدیران تن پرور و غیر شیرازی ورزش فارس را می کشد و به تنهایی از وزارت خانه های مختلف هزینه های میلیاردی برای پروژهای ورزشی فارس تهیه می کند و تصمیم دارد هر طور شده طلسم ورزشگاه میانرود را یشکند تا با افتتاح آن ثابت کند شیرازی مرد عمل است و تهمت تن پروری را بر نمی تابد.
هفته تربیت بدنی بهانه ای است تا با تنها مدیرشیرازی دولت در فارس به گفت و گو بنشینیم.مدیری که با حمایت های مادی و معنویش فجر سپاسی را در صدر جدول لیگ یک امیدوار نگه داشته آنقدر امیدوار که سیمای فارس را مجبور کرده پس از مدت ها بازی های این تیم دوست داشتنی شیراز را به صورت زنده از تلویزیون ببینیم.
صحبت های او را در گفت و گو با خبر پارسی بخوانید.
مدیر کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه ورزش برای همه شعار محوری وزارت ورزش و جوانان است،از تلاش این اداره برای بالا بردن سهم ورزش در جامعه سخن گفت.
نگاه ما به ورزش نگاه زیرساختی و پایه ای است
حیدر علی کامیاب ورزش را به یک مثلث تشبیه کرد که ورزش همگانی پایه این مثلث را شکل می دهد،ورزش قهرمانی میانه مثلث و و ورزش حرفه ای قله آن را،با این وجود خیلی ها بی آنکه از پایه شروع کنند می خواهند به راس مثلث برسند ولی نگاه ما به ورزش نگاه زیرساختی و پایه ای است و برای این منظور افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به اهمیت ورزش همگانی را در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه ۴۰۰ باشگاه ورزشی در رشته های مختلف در شیراز فعالیت می کنند،گفت: بسیاری از مردمی که برای ورزش کردن به این باشگاهها مراجعه می کنند،اطلاع دقیقی از مزیت های ورزش ندارند و تحت تاثیر تبلیغات برخی باشگاه های بدنسازی قرار می گیرند،این موضوع نشان می دهد ما در بخش آگاهی سازی ضعیف عمل کردیم.به همین منظور با برنامه ریزی صورت گرفته به دنبال آگاهی بخشی ورزشی در میان علاقمندان هستیم.
کامیاب بر ضرورت آگاهی بخشی ورزشی از سن پائین تاکید کرد و گفت به دنبال این هستیم که اتفاق های خوب ورزشی را از نو نهالی رقم بزنیم تا از همان ابتدای رشد کودکان ورزش را به اندازه غذا و تحصیل جدی بگیرند.
توسعه ورزش در مهد کودک ها و مدارس
مدیر کل ورزش و جوانان فارس از انعقاد یک تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش و بهزیستی فارس خبر داد و گفت: از اول مهرماه اتفاقات خوب ورزشی در مدارس و مهد کودک های شیراز شاهد خواهیم بود چرا که معتقدیم آموزش و پرورش در توسعه ورزش همگانی خیلی مهم و موثر است.متاسفانه به دلیل مشکلات مالی در سال های گذشته به این مسئله کم توجهی شده که امیدواریم بتوانیم از امسال شروع خوبی در این حوزه داشته باشیم.
نگاه مدیران به هزینه کرد در ورزش نگاه یک سرمایه گذار باشد
وی نگرش مدیران را در توسعه ورزش همگانی مهم دانست و گفت: برخی دستگاه های اجرای هم امکانات و هم موقعیت مالی خوبی برای توسعه ورزش همگانی دارند،لذا اگر مدیری نگاهش به ورزش نگاه سرمایه گذاری باشد و به سلامت جسمی و روحی کارکنانش اهمیت بدهد نشاط و شادابی را به محیط کار خود هدیه می دهند.
ورزش های ویترینی وضعیت خوبی در استان ندارند
کامیاب از رشته هایی مثل : کشتی،فوتبال،والیبال و بسکتبال که معمولا پخش زنده از صدا و سیما دارند به عنوان ویترین ورزش استان ها نام برد و گفت: متاسفانه در سال های گذشته اتفاق خوبی برای این رشته های پرطرفدار در استان فارس نیفتاده و نماینده فعالی در سطح اول مسابقات این رشته های ورزشی نداریم.
نمی توانیم شکلی کار کنیم و بیخیال محتوا باشیم
وی افزود: برای احیای این رشته ها نیازمند زمان هستیم.نمی توانیم شکلی کار کنیم و بیخیال محتوا باشیم.این رشته های ورزشی را مردم دوست دارند و باید طوری عمل کنیم که علاقمندان بیشتری را به ورزش جذب کنیم.به عنوان مثال مدتی پیش شیراز با یک تیم والیبال در مسابقات شرکت کرد اما از ۱۸ بازی ۱۸ باخت نصیبش شد و سرمایه گذار هم انگیزه اش را از دست داد.
برای فوتبال فارس برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم
مدیر کل ورزش و جوانان فارس تاکید کرد: برای حضور قدرتمند استان در مسابقات با اساتید دانشگاه،بزرگان ورزش و اهالی رسانه جلسات مفیدی برگزار کردیم که امیدواریم خروجی آن عزتمندی ورزش فارس باشد.به طور مثال برای فوتبال فارس برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم و می خواهیم برخی داشته های خود را احیاء کنیم.به همین منظور با باشگاه برق رایزنی کردیم اما این باشگاه مشکلات مالی و حقوقی دارد که واقعا حل کردن این مشکلات بسیار سخت است.باشگاه فعلی برق با این وضعیت نمی تواند سر پا بایستد.آنها اخیر با مالک سابق باشگاه نشست داشته اند و می خواهند برای خروج از وضعیت فعلی کارهایی بکنند اما واقیتش آن است که وزارت نیرو نامه زده نمی خواهیم باشگاه داری کنیم.البته مدیر عامل برق منطقه ای فارس یعنی مهندس کریمی انسان ورزش دوستی است و به باشگاه برق نیز علاقمند است.او دوست دارد در حد توانش به باشگاه کمک کند اما تا مشکلات متعدد حقوقی باشگاه برق حل نشود،گام برداشتن برای این باشگاه کار بسیار سختی است.
سرمایه گذاری به نام بردبار
کامیاب از مذاکره با سرمایه گذاری به نام بردبار خبر داد و گفت:این سرمایه گذار در حال حاضر امتیاز یک تیم لیگ دو را خریداری کرده و علاقمند است نام برق را نیز زنده کند اما احیای باشگاه برق کار آسانی نیست و باید دید در آینده شرایط چگونه رقم خواهد خورد،با این وجود ما از بخش خصوصی حمایت می کنیم و امیدوارم که جناب بردبار دل جامعه ورزش فارس را شاد کند.
وی داشته های فارس را در فوتبال و فوتسال زیاد دانست و اظهار امیدواری کردفوتبال شیراز به جایگاه خود برگردد،ضمن اینکه از آقای کریمی مدیر عامل ارژن هم برای حمایتش از تیم فونسال ارژن تشکر می کنم.
احتمال حضور یک تیم بسکتبال از فارس در مسابقات لیگ یک
کامیاب از احتمال حضور یک تیم بسکتبال از فارس در مسابقات لیگ یک خبر داد و گفت:این تیم به احتمال زیاد با نام پاس وار مسابقات می شود که در این صورت نیروی انتظامی یاریگر ما خواهد بود.
حمایت خاص از کشتی
مدیر کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه در هندبال هم قرار است اتفاق خوبی بیفتد و از فارس هم در مسابقات هندبال تیم داشته باشیم گفت:در ورزشی مثل کشتی اداره کل ورزش و جوانان فارس نگاهش نگاه حمایتی از یک ورزش ملی است و از کشتی گیران فارس در مسابقات کشتی حمایت ویژه می کنیم.
کامیاب وضعیت فارس را به جهت حضور فعال در مسابقات سطح اول در رشته های بدمینتون،تیراندازی و دوومیدانی مثبت ارزیابی کردو گفت:سعی داریم با یک نگاه کارشناسی خلاء های گذشته را پر کنیم که البته این اتفاق یکساله نمی افتد.
صنعتگران فارس ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون به ورزش استان کمک کنند
وی خواستار مشارکت فعال صنعتگران استان در توسعه ورزش استان شد و گفت:اغلب صنتعتگران فارس توان کمک چند صد میلیونی به ورزش را ندارند اما می توانند از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون به ورزش استان تزریق کنند.در این رابطه با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی نیز ارتباط گرفته و گفته ام کمک های صنعتگران را صرف توسعه ورزش همگانی و قهرمانی فارس خواهیم کرد.
مجمع خیرین ورزش دوست فعال می شود
مدیر کل ورزش و جوانان فارس همچنین ازفعال کردن مجمع خیرین ورزش دوست خبر داد و گفت:از آقای سید محمد جدی که از خیرین مدرسه ساز استان هستند خواهش کرده ایم مجمع خیرین ورزش دوست را در فارس فعال کند که انشاالله در آینده نیز بتوانیم خبرهای خوبی در این حوزه داشته باشیم.
تشکیل اتاق سرمایه گذاری در ورزش فارس
کامیاب از تشکیل اتاق سرمایه گذاری در ورزش فارس خبر داد و گفت : اگر قرار است صنعتگران برای کمک به ورزش استان ورود کنند باید کسانی بیایند که توانمند باشند نه اینکه بعد از یکسال کار را رها کنند.لذا بضاعت مالی سرمایه گذاران برای من مهم است.متاسفانه تا به امروز در این زمینه کار اساسی نشده و تشکیل اتاق سرمایه گذاری در ورزش می تواند فرصت خوبی برای سامان دهی سرمایه گذاری در ورزش باشد.
صرف احترام به ورزشکاران برای کسب موفقیتشان دردی را دوا نمی کند/شورای عالی ورزش استان را تشکیل می دهیم
وی تشکیلات ورزشی فارس را برای استقبال از قهرمانان خود پس از مدال آوری در رقابت های قاره ای،جهانی و المپیک فاقد برنامه ریزی منسجم دانست و گفت:صرف احترام به ورزشکاران برای کسب موفقیتشان دردی را دوا نمی کند.احترام لازم است اما کافی نیست.دنبال این هستیم که شورای عالی ورزش استان را تشکیل دهیم تا بتوانیم مشکلات ورزشکاران مدال آور را در زمینه های مختلف شغلی،مسکن و .. حل کنیم.
از هیات های ورزشی مدال آور حمایت ویژه می کنیم
مدیر کل ورزش و جوانان فارس از رشته های کشتی ،وزنه برداری،تکواندو،،کونگ فو،کاراته و شنا به عنوان رشته های مدال آور ورزش فارس یاد کرد و گفت :ورزش فارس این پتانسیل را دارد که از آوردگاه جهانی و المپیک از طریق این رشته ها کسب مدال کند.لذا از همین جا اعلام می کنم پس از حمایت ویژه از ورزش های همگانی از هیات هایی که مدال آوری داشته باشند به صورت خاص حمایت خواهیم کرد تا یک حس رقابت مثبتی نیز بین هیات های مختلف ورزشی بوجود بیاید.
روسای ورزش شهرستان ها اختیار خرید یک خودکار هم نداشتند!
کامیاب با اظهار تاسف از وضعیت نامناسب ورزش شهرستان های استان فارس در چند سال اخیر گفت:در این چند سال تفویض اختیار از شهرستان ها گرفته شده بود به طوری که برای خرید کوچکترین وسایل مورد نیاز خود باید از طریق اداره کل اقدام می کردند،لذا روسای ما در شهرستان ها انگیزه ای برای فعالیت نداشتند.شهری مثل شیراز هم روزی که من آمدم ۷ نیرو داشت در صورتی که ۲۸ نفر در اداره ورزش و جوانان شیراز پست سازمانی دارند.
وی افزود: در شهرستان ها پروژه نیمه تمام ورزشی خیلی زیاد است و از اماکن ورزشی موجود نیز خوب نگهداری نشده.معتقدم ورزش شهرستان ها باید خیلی بیشتر و بهتر دیده شود چرا که سطح ورزش کشور را بالا می برد و ما در مقابل مناطق محروم کشور مسئوول هستیم.
سفر به ۱۹ شهرستان و تکمیل پروژه های ورزشی شهرستان ها
کامیاب از سرکشی به ۱۹ شهرستان در مدت چند ماهه ریاست خود براداره کل ورزش و جوانان فارس خبر داد و گفت:در بسیاری از این شهرستان ها سعی داشتیم پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم و در کنار آن به هیات های ورزشی هر شهرستان هم کمک مالی کنیم.در مجموع هدف گذاری ما این است که در چند بخش به ورزش شهرستان ها کمک کنیم:یکی به ورزش شهرستان،یکی پیدا کردن اعتبار برای تکمیل پروژه ها و دیگری بحث تعمیر و بازسازی برخی اماکن ورزشی موجود در شهرستان.
مجموعه ورزشی حجاب در شیراز باید تکثیر شود/ آماده همکاری با بخش خصوصی برای ایجاد مجموعه های ورزشی بانوان هستیم
مدیر کل ورزش و جوانان فارس سرمایه گذاری در ورزش بانوان را باعث افزایش نشاط اجتماعی و کاهش فقر حرکتی در بانوان دانست و گفت: به برکت مدال آوری خانم ها بود که فارس توانست دو دوره پس از تهران مقام اول المپیک ایرانیان را کسب کند.این موضوع نشان می دهد استان فارس چه پتانسیل های بالقوه ای در حوزه ورزش بانوان دارد پتانسیل هایی که باید حمایت ویژه شوند.
کامیاب با اشاره به استقبال گسترده بانوان از مجموعه ورزشی حجاب گفت: طبیعی است که اگر مجموعه ای متعلق به ورزش خانم ها باشد،احساس امنیت بیشتری خواهند کرد و با اشتیاق بیشتری در آنجا حضور پیدا می کنند.لذا با توجه به اینکه سالن حجاب را یک میلیارد و صد میلیون تومان برای یک سال اجاره دادیم،از بخش خصوصی می خواهیم سالن حجاب ۲ و حتی ۳ را افتتاح کند ما نیز از آنها حمایت می کنیم و آنها هم اطمینان داشته باشند که بازگشت سرمایه و سودآوری خواهند داشت.
مدیر کل ورزش و جوانان فارس افزود: به ضرورت ایجاد ورزشگاه برای بانوان اعتقاد دارم چرا که مجموعه ورزشی حجاب پیر شده و دیگر به تنهایی پاسخگوی بانوان ورزشکار و علاقمند به ورزش شیراز نیست.این مجموعه از قبل از انقلاب تا الآن فعالیت می کند و نیاز به بهسازی مجدد دارد.
چمن حافظیه احیا می شود
کامیاب همچنین از زیر کشت بردن چمن حافظیه خبر داد و گفت: تلاش ما این است که بالآخره ورزشگاه میانرود را به یک جایی برسانیم زیرا معتقدم کم کم این ورزشگاه یک اثر تاریخی می شود!
اختصاص ۲۴ میلیارد تومان برای ورزشگاه میانرود
وی از اختصاص ۲۴ میلیارد تومان بودجه برای ورزشگاه میانرود در سفر هیات دولت به فارس خبر داد و گفت:از این میزان ۱۴ میلیارد تومان امسال و ۱۰ میلیارد توان نیز سال آینده به ورزشگاه میانرود اختصاص پیدا می کند.
وضعیت مالی خوب یعنی تزریق به موقع پول
مدیر کل ورزش و جوانان فارس در بیان دیدگاهش در رابطه با وضعیت مالی خوب در ورزش گفت: شرایط مالی خوب در ورزش یعنی اینکه اگر قرار است یک ریال به تو بدهند،آن را به موقع بدهند!
وی تزریق به موقع پول به ورزش را به اندازه اکسیژن برای ورزشکاران موثر دانست و گفت:نوشدارو قبل از مرگ سهراب معنا پیدا می کند و امیدوارم هیچگاه در ورزش سهراب کشون راه نیندازیم.
تلاش می کنم تا هفته دولت سال آینده تکلیف ورزشگاه میانرود را مشخص کنم
کامیاب در پایان و در پاسخ به این سئوال که چه قولی به اهالی ورزش استان میدهد گفت:من یک مدیر شیرازی هستم و همیشه در چشم مردم قرار دارم باید مراقب باشم چه قولی می دهم که فردا روزی بتوانم در چشم مردم نگاه کنم اما چون شما قول می خواید تلاش می کنم تا هفته دولت سال آینده تکلیف ورزشگاه میانرود را مشخص کنم تا به اثر تاریخی تبدیل نشود!حداقل باید زمین فوتبال این ورزشگاه را تا سال آینده آماده بهره برداری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.