سهم گردشگری فارس از تردد مقامات اروپا به ایران چقدر است؟

خبر پارسی ـ سعید نظری – این روزها اخبار ایران مملو از سفرهای هیات های تجاری و سیاسی کشورهای اروپایی است که پس از توافق هسته‎ای به دنبال دریافت سهمی از بازار بزرگ ایران هستند. کمتر شبی است که اخبار ۲۱ شبکه اول سیما دیدارهای متعدد وزرای خارجه و اقتصاد تا صدراعظم و نخست وزیر کشورهای اروپایی با مقامات ایرانی را به تصویر نکشد.
اگرچه اروپائیان در سفرهای متعدد خود، چشم به بازار بزرگ و پر ظرفیت ایران دوخته و به دنبال بازاریابی محصولات خود هستند اما ایران نیز در چند حوزه اقتصادی از جمله انرژی، پتروشیمی، معدنی و گردشگری دارای مزیت اقتصادی است و قطعا برنامه ریزان اقتصادی ایران، سودی دو طرفه و معامله پایاپای با اتحادیه اروپا را دنبال می‎کنند.
نکته جالب‎ اینکه، بعد از وزیر خارجه ایران که میزبان رسمی مقامات اروپایی به حساب می‎آید، این استاندار اصفهان است که شهر اصفهان را به جولانگاه بالاترین مقامات سیاسی و اقتصادی اروپایی تبدیل کرده و بیشترین استقبال را از مقامات اروپایی دارد.
بدون شک رفتار و میزبانی استاندار اصفهان که از ابتدای دولت تدبیر و امید و همزمان با آغاز سفرهای هیات‎های تجاری و اروپایی به ایران، سفره‌ای بزرگ در بازار اصفهان برای مقامات اروپایی پهن کرده، از سر مهمان‎نوازی و دلسوزی برای ثروتمندان اروپایی نیست.
به اعتقاد نگارنده استان اصفهان با برنامه‎ای از پیش تعیین شده دو هدف بزرگ را از میزبانی وزرای کشورهای صنعتی دنیا دنبال می‎کند؛ نخست تلاش برای جلب سرمایه و تکنولوژی از کشورهای صاحب صنعت و سرمایه به منظور توسعه صنایع بزرگی همچون فولاد و ایجاد زیرساخت‎های عمرانی همچون سد و فرودگاه و آزادراه و … و دوم اینکه این سفرها به مثابه بازاریابی بدون هزینه‎ای است برای جلب گردشگر اروپایی به اصفهان!
میزبانی اصفهان از مقامات و هیات‎های اروپایی قبل از هرچیز اذهان اروپائیان را نسبت به شاخص‎های موثر در جذب سرمایه و جلب گردشگر از جمله امنیت پایدار، زیرساخت‎های مطلوب، مناسبات سیاسی و … تغییر داده و قطعا در شیوه برنامه ریزی طرف اروپایی در شرایط پساتحریم برای انتخاب اصفهان به عنوان مرکز سرمایه‎گذاری و گردشگری موثر واقع خواهد شد.
به نظر می‎رسد استان اصفهان با تدبیری شایسته همه تلاش خود را برای نزدیکی به کشورهای اروپایی به کار بسته و سفر اوائل شهربور «محمدجواد ظریف» یه استان اصفهان و شرکت بی سابقه یک وزیر خارجه ایران در مراسم کلنگ زنی پروژه عمرانی و افتتاح مترو در یک استان کشور، بی سبب با تلاش‎های استاندار اصفهان برای استمرار پذیرایی از مهمانان بلندپایه اروپایی در اصفهان تفسیر نخواهد شد.
در حالی که در زمان دولت اصلاحات استان فارس با داشتن مهمترین مراکز گردشگری و تاریخی کشور میزبان سران و مقامات کشورهای بزرگی همچون هند و چین و ایتالیا و آلمان و اسپانیا و اتریش و … بود، اما دولت مهرورز احمدی‎نژاد با تدبیری اشتباه فارس را به عنوان منطقه معین قاره محروم آفریقا معرفی کرد و استانداران احمدی‎نژادی نتوانستند از این وادی، طرحی قابل اتکا در راستای توسعه فارس دست و پا کنند.
حالا اما استان فارس در دولت تدبیر و امید نیز نتوانسته قامت رعنای خود را در حوزه‎هایی که مزیت نسبی دارد از جمله گردشگری و انرژی به صاحبان سرمایه و تکنولوژی معرفی کند. چه اینکه پیش از این نگارنده در مطلبی انتقادی در همین پایگاه اطلاع رسانی خبرپارسی از استاندار سابق فارس گلایه کرده بود که «چرا شیراز سهمی در پذیرش مهمامان بلندپایه اروپایی ندارد؟»
اینکه چرا مدیران برنامه‎ریزی، اقتصادی و گردشگری فارس هیچ تحرکی از خود برای دعوت و میزبانی از سران کشورهای اروپایی ندارند، جای سئوال است! آیا واقعا فارس برای به کارگیری مزیت‏های نسبی خود در حوزه گردشگری و انرژی برنامه‎ای دارد؟ فارس برای تامین سرمایه طرح‏های عمرانی، اقتصادی و صنعتی خود، چه خواهد کرد؟ سهم گردشگری فارس ازتردد مقامات اروپا به ایران چقدر است؟ آیا راهی کم هزینه تر از میزبانی مقامات ارشد اروپایی برای تبلیغ مزیتهای اقتصادی استان فارس وجود دارد؟
اینها سئوالاتی است که استاندار فارس باید به آنها جواب دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.