سلام دوباره به آیت الله هاشمی

خبر پارسی – مطهره شفیعی – نقل از روزنامه ی آرمان – اوایل دهه ۶۰ بود که مجلس خبرگان رهبری رئیس خود را برگزید؛ آن زمان شنیده شد که جامعه مدرسین با انتخاب آیت‌ا… مشکینی برای ریاست مخالف بوده است چنانکه آیت‌ا… هاشمی‌ در کتاب خاطرات خود را اینگونه نگاشته است: « ساعت‌ نه‌، جلسه‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ شروع‌ شد. قرآن‌ و پیام‌ امام وسخنرانی‌ آقای‌ مهدوی‌ کنی‌ (رئیس‌ هیات‌ مرکزی‌ نظارت‌ بر انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان) و جلوس‌ هیات‌ رئیسه‌ سنی‌ و تحلیف‌ و انتخابات‌ برای‌ هیات‌ رئیسه‌ دایم‌. آقای‌ مشکینی‌، رئیس‌ و من‌، نایب‌رئیس‌ و آقایان‌ محمد مومن‌ و حسن‌ طاهری‌ خرم‌آبادی‌، منشی‌ انتخاب‌ شدیم‌. جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم‌ آقای‌ احمد آذری‌ قمی‌ را برای‌ ریاست‌ و آقای‌ محمدمهدی‌ ربانی‌املشی را برای‌ نیابت‌ کاندیدا کردند که‌ رای‌ نیاوردند. آقایان‌ ابوالقاسم خزعلی‌ و یوسف‌ صانعی‌ هم‌، رای‌ خیلی‌ کمی‌ داشتند. » دلیل مخالفت اما تلاش برای نشاندن یکی از اعضای این تشکل بر کرسی ریاست نبود بلکه احتمالا آنها گزینه‌های خود را برای این کرسی مناسب‌تر می‌دیدند و در نهایت به نظر سایر علمای مجلس خبرگان تمکین کردند. فقدان منافع گروهی و جناحی چنان مشهود بود که آیت ا… مشکینی ۴ دوره بر کرسی ریاست نشست و هیچ یک از اعضای این مجلس در زمان حیات او سخنی از تغییر ریاست نزدند چرا که اهداف پیش بینی شده برای مجلس خبرگان با ریاست آیت‌ا… مشکینی محقق می‌شد. تا سال ۸۶ که آیت‌ا… مشکینی رحلت یافت، ریاست او امری تثبیت شده بود و اعضای مجلس خبرگان از تثبیت ۴ باره آیت‌ا… مشکینی بر کرسی ریاست تردیدی به خود راه نمی‌دادند.
پس از درگذشت نخستین رئیس مجلس خبرگان در مرداد سال ۸۶ نگاه‌ها به سمت نائب رئیس این مجلس یعنی آیت‌ا… هاشمی رفت؛ سال ۸۶ یعنی دو سال پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد! هاشمی سال ۸۴ در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافت اما برخی اصولگرایان که کینه رفتار فراجناحی هاشمی را در وجود خود داشتند، مقدمات پیروزی کاندیدای دیگر به نام احمدی‌نژاد را فراهم کردند که بار دیگر پس از این شکست هاشمی قدرت خود را به رخ نارفیقان کشید و با بیان اینکه «تنها به تکلیف عمل کرده است» منش و بزرگی خود را نشان داد. برخی تصور می‌کردند که عدم پیروزی هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری زمینه لازم برای رای منفی او به ریاست مجلس خبرگان فراهم کرده است اما این‌بار جایگاه مجلس خبرگان پاسخ محکمی به سیاسی‌کاران بود که فکر می‌کردند با شانتاژ و تبلیغات سیاسی منفی علیه هاشمی او را از رسیدن به کرسی ریاست مجلس خبرگان باز دارند. در آن زمان آیت‌ا… هاشمی در یک سو و طیف آیت‌ا… جنتی و مصباح‌یزدی در سوی دیگر حضور داشتند و رقابت اصلی نه تمایل برای جلوس بر کرسی ریاست بلکه انتخاب اصلح برای پیاده کردن اهداف مجلس خبرگان بود. در انتخابات رئیس مجلس خبرگان در سال ۸۶، آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی رایش بیش از جریان مقابل بود. رئیس مجمع تشخیص با ۴۱ رای در مقابل ۳۴ رای آیت‌ا… جنتی از مجموع ۷۶ رای، توانست به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. یکی از دلایلی که سبب شد رای زیادی به نام هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان داده شود، عملکرد او بود یعنی در اواخر ریاست آیت‌ا… مشکینی، او توانایی کاملی برای اداره جلسات را نداشت و لذا آیت‌ا… هاشمی عهده‌دار اداره جلسات بود. اگر قرار بر رفتار سیاسی اعضای مجلس خبرگان در رای دادن به ریاست مجلس خبرگان بود با توجه به حمایت ها از کاندیدای پیروز ریاست‌جمهوری در سال ۸۴ امکان این وجود داشت که رای هاشمی کمتر می‌شد اما همین رای بالا به هاشمی نمایانگر آن بود که مجلس خبرگان فراتر از هیاهوهای سیاسی است. برخی از این انتخاب خرسند نبودند چون تصور می‌کردند باید پیروزی که با انتخابات ریاست جمهور در سال ۸۴ آغاز شده با پیروزی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان ادامه دهند اما این تصور با واکنش بزرگان میانه رو تبدیل به یاس برای آن جریان شد و آنها متوجه شدند اگر قرار بر رفع گلایه‌هاست محل آن نه مجلسی که وظایف والایی دارد بلکه در بزنگاه‌های سیاسی است.
خداحافظی باز هم برای مردم
ریاست آیت‌ا… هاشمی تا اواسط سال ۸۸ ادامه یافت و این‌بار هم همان نادانان سیاسی زمینه را برای انتقام از اعتدال و میانه روی فراهم دیدند؛ فضاسازی‌های گسترده و بر هم زدن نظم، اعضای مجلس خبرگان و در صدر آنها آیت‌ا… هاشمی که ریاست این مجلس را بر عهده داشت، نگران کرد و همان تصمیمی که غیر از آن از آیت‌ا… هاشمی انتظار نمی‌رفت، گرفته شد. او بار دیگر در ادامه مسیر فداکاری‌هایش برای آرامش کشور و آسایش جامعه کرسی ریاست را به آیت‌ا… مهدوی کنی سپرد تا شاید تندروها کمی آرام شوند. آیت‌ا… امامی کاشانی از دوستان نزدیک این دو آیت‌ا… در خاطرات خود به ماجرای تمایل هاشمی‌رفسنجانی برای ریاست آیت‌ا… مهدوی کنی اشاره می‌کند و می‌گوید: « یک روز آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی در یکی از جلسات مجمع تشخیص به من فرمودند: شما آیت‌ا… مهدوی کنی را می‌بینید؟ من گفتم: ایشان کسالت دارند و بنا دارم که به عیادت ایشان بروم. ایشان فرمودند: حتماً بروید و از قول من بگویید اگر شما داوطلب هستید، من نیستم و من می‌گویم که شما هستید. یعنی خودم هم اعلام می‌کنم. » هاشمی‌رفسنجانی در روز افتتاحیه جلسه خبرگان و قبل از آغاز رای‌گیری به شرایط به وجود آمده اشاره کرد و گفت: «۲ سال پیش هم برای ریاست خبرگان من از ایشان درخواست کردم تا نامزد شوند و من هم حمایتشان کنم. هاشمی‌رفسنجانی در ادامه اظهار داشت: ایشان اوایل گفته بودند که سن و سال و کسالت این اجازه را به من نمی‌دهد ولی من در جواب گفته بودم که این هم سابقه دارد و آیت‌ا… مشکینی هم دخالت زیادی در امور نمی‌کردند ولی در نهایت جواب روشنی از طرف آیت‌ا… مهدوی نرسید. امروز هم اگر آیت‌ا… مهدوی تشریف بیاورند و رسما کاندیدا شوند من از ایشان حمایت می‌کنم و اگر کسی دیگر هم بیاید من همراهی می‌کنم. » همانطور که مشخص است، آیت‌ا… هاشمی نیز با توجه به شرایط ترجیح می‌داد تا فضای مجلس خبرگان وارد فضای سیاسی نشود و به همین خاطر در روز رای‌گیری برای مشخص شدن رئیس مجلس خبرگان، بعد از سه سال از ریاست مجلس کنار کشید تا آیت‌ا… مهدوی کنی به عنوان رئیس تازه مجلس خبرگان به کرسی ریاست تکیه بزند. ریاست آیت‌ا… مهدوی کنی بر مجلس خبرگان ۴ سال بود و او رحلت کرد.
صندلی خالی منتظر است
بار دیگر قرار است رئیس مجلس خبرگان انتخاب شود اما این‌بار سیاسیون قدعلم کرده‌اند. باز هم پیش بینی تکرار رفتار اعضای مجلس خبرگان در سال ۸۶ است یعنی با در نظر گرفتن مصلحت این مجلس خط بطلانی بر خواب آشفته سیاسیون شکست خورده در سال ۹۲ بکشند.آیت‌ا… هاشمی بارها و بارها و بارها اعلام کرده که میلی به نشستن بر کرسی‌های ریاست ندارد اما آنچه برای او ارزش محسوب می‌شود تحقق خواست ملت است. چندی قبل هم عنوان داشته بود که اگر فردی اصلح برای ریاست مجلس خبرگان نیاید؛ او وارد عرصه خواهد شد. تا به امروز آیت‌ا… هاشمی شاهرودی از گزینه‌های جدی ریاست مجلس خبرگان است اما تصور نمی‌شود با کاندیداتوری آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی او قصدی برای رقابت داشته باشد واگر مرد اعتدال تشخیص دهد که باید وارد عرصه شود، مطمئنا به تکلیف عمل می‌کند. برای او حفظ نظام و ارکان‌های آن اولویت اصلی است و اگر مشاهده کند حضور او موجبات تقویت این مجلس را فراهم می‌کند، برای خود فرض می داند که باید حضور یابد. او نشان داده زمانی که نظام به او نیاز داشته بدون آنکه چه نتیجه ای برای شخص خودش دارد، در خط مقدم بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.