سخنگوی دولت به شایعات پاسخ داد:به هیچ وجه تغییر وزرا و استانداران در دستورکار دولت نیست/به موضوعی که از بن بی‌اساس است٬ مرتبا دامن زده نشود

خبر پارسی – سخنگوی دولت تاکید کرد: به هیچ وجه تغییر وزرا و استانداران هم‌اکنون در دستورکار دولت نیست.
محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

افزایش ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت اعتبارات عمرانی طرح‌های نیمه تمام

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور دستوری را در خصوص صرفه‌جویی شش هزار میلیارد تومان اعتبار جاری و افزودن آن به اعتبارات عمرانی ابلاغ کرد٬ بنابراین برنامه‌ریزی شد که در سال جاری٬ پرداخت اعتبارات عمرانی برای طرح‌های نیمه تمام به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه این رقم نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته که نشان از عزم دولت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی دارد، اظهار داشت: اگر بتوانیم امسال بخشی از طرح‌های ناتمام را به بخش غیردولتی واگذار کنیم، می‌توانیم سرعت بیشتری به بهره‌برداری از این طرح‌ها بدهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک دستورالعمل ۱۲ ماده‌ای تهیه کرد و با مکانیسم تخصیص با موافقتنامه‌ای که مبادله می‌کند زمینه اجرای دستور ابلاغیه رئیس جمهور را فراهم خواهد کرد و من در پایان سال چگونگی اجرای این سیاست‌ها را اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

فعلا تغییر وزرا و استانداران در دستور کار نیست

وی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تشکر از رسانه‌ها بیان کرد: اکثریت قریب به اتفاق شما اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنید٬ اما باید به این اخلاق حرفه‌ای دقت را هم اضافه کنید. هفته گذشته من بعد از بازدید سه روزه از استان چهارمحال و بختیاری در جلسه مطبوعاتی با خبرنگاران این استان به سوالات آن‌ها پاسخ دادم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: در این نشست با قرائت یک لیست سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است چه میزان از وزرا و استانداران در برنامه تغییر کابینه دولت قرار گیرند. من گفتم هر چند بحث تغییر با توجه به جایگاه رئیس جمهور و مطالباتی که ایشان دارند٬ باید مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر احیانا لازم باشد تغییری هم بدهند؛ اما به آن خبرنگار هم گفتم حرف‌هایی که شما می‌زنید و لیستی که ارائه دادیدف صحت ندارد.

نوبخت با بیان اینکه قطعا کسی که از این تغییرات زود‌تر باخبر می‌شود٬ من هستم‎، عنوان کرد: جالب این بود که بعد از این نشست چند رسانه عنوان کردند که قرار است تغییرات وسیعی در کابینه دولت صورت گیرد و سخنگوی دولت نیز این موضوع را نفی نکرد در حالی که من کاملا این مسئله را نفی کردم و الان هم تاکید می‌کنم به هیچ وجه تغییر وزرا و استانداران هم‌اکنون در دستورکار دولت نیست؛ بنابراین خواهش می‌کنم به موضوعی که از بن بی‌اساس است٬ مرتبا دامن زده نشود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: جالب‌تر از خود این اخبار کامنتهایی بود که زیر آن گذاشته شده بود و نشان می‌داد که می‌توان چگونه یک خبر بی‌پایه و اساس را گذاشت و افراد زیادی را به واسطه آن سرکار گذاشت. پس خواهش می‌کنم اجازه ندهید به این مسائل دامن زده شود. من اینجا حاضر هستم و می‌گویم فعالیت همکاران من در هیات وزیران مورد حمایت و تقدیر رئیس جمهور و اعضای دولت است.

توضیحات خبر حذف چهار میلیون یارانه‌بگیر

وی ادامه داد: دیروز برخی رسانه‌ها اعلام کردند نوبخت حذف چهار میلیون یارانه‌بگیر را تایید کرده است. من دیروز طی بازدید از جهاد دانشگاهی دستاوردهای آن‌ها را دیدم و از ظرفیت موجود آن‌ها بسیار خوشحال بودم. در همین راستا تعدادی از خبرنگاران سوالاتی داشتند یکی از این سوال‌ها٬ همین بحث حذف یارانه بگیران بود که من گفتم اجازه بدهید فردا در نشست خبری این مسئله را مطرح خواهم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یادآور شد: من در ارتباط با اجرای بودجه و تبصره ۲۰ عنوان کردم اگر‌‌‌ همان احکام اعمال می‌شد٬ قطعا باید چهار میلیون یارانه بگیر حذف می‌شدند٬ اما ما این کار را نکردیم چون پایگاه‌های اطلاعاتمان باید دقیق‌تر می‌شد؛ چراکه عده‌ای زندگیشان را بر همین پایه تنظیم می‌کنند و وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی نیز این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

نوبخت گفت: البته اینکه قانون چنین تکلیفی را برای ما روشن کرده٬ بحث دیگری است. اما اینکه چهار میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شدند کاملا نادرست است.

چیزی تحت عنوان ستاد انتخاباتی رئیس جمهوربرای انتخابات مجلس مطرح نیست

معاون رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی فعال شدن ستادهای روحانی برای انتخابات مجلس آینده بود، تصریح کرد: این نکته درست نیست. ستادهای انتخاباتی آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری٬ ستادهای مردمی بودند که در مقطعی شکل گرفتند و بعد از اتمام انتخابات دیگر چیزی تحت عنوان ستاد رئیس جمهور مطرح نیست.

نوبخت اضافه کرد: به هر حال آن افراد همچنان حضور دارند و می‌توانند در مورد انتخابات دیگر اظهار نظر کنند و ما هم نظر مشورتی آن‌ها را می‌شنویم. ورود این افراد به انتخابات شخصی است و هیچ ماموریتی از سوی رئیس جمهور به هیچ ستادی داده نشده است. هر فردی برای خود آزاد است اقداماتی را انجام دهد و این هیچ ارتباطی با رئیس جمهور ندارد.

مشکلات پرداخت مبالغ هدفمندی یارانه‌ها

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر به پیشینه این موضوع مراجعه کنید٬ می‌بینید طبق ماده یک و سه قرار بود قیمت تعدادی از حامل‌های انرژی به فوق نزدیک شود٬ چون این مسئله٬ افزایش قمیت را به همراه داشت٬ مبالغی برای سازمان هدفمندی در این رابطه حاصل می‌شد که این افزایش قیمت می‌توانست روی خانوار‌ها اثر بگذارد٬ برای همین قانونگذار پیش‌بینی کرد ۵۰ درصد این مبالغ آزاد شده٬ می‌تواند به خانوار‌ها به نسبت درآمد‌هایشان پرداخت شود.

وی افزود: از همین ۵۰ درصد٬ طرح تحول سلامت و نظام تامین اجتماعی مطرح بود٬ اما در ۵۰ درصد باقی مانده؛ تصریح شد که دولت موظف است ۳۰ درصد از این میزان را به تولید و ۲۰ درصد آن را به خزانه واریز کند٬ اما در ‌‌‌نهایت پولی که به دست آمد٬ نه تنها نصف نشد٬ بلکه به همه این پول بخشی از خزانه و بخشی از بانک مرکزی اضافه شد و بین مردم تقسیم شد.

نوبخت گفت: هر ساله پولی که بر اساس ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای یارانه داده می‌شود٬ نه تنها به بخش بهداشت و درمان و تولید نمی‌توانست پرداخت شود٬ بلکه از خزانه عمومی نیز رقمی به میزان ۱۱هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برداشته و بین مردم تقسیم شد٬ بنابراین پولی که الان توزیع می‌شود٬ محصول تنها هدفمندی یارانه‌ها نیست٬ بلکه از خزانه برداشت می‌شود. به همین میزان که از خزانه برداشت می‌شود٬ ما نمی‌توانیم طرح‌های عمرانی خود را جلو ببریم.

وی خاطر نشان کرد: قانون گذار اعلام کرده دولت باید مقدار پرداخت نقدی به خانوار‌ها را که ۴۲ هزار میلیارد تومان است به ۳۹ هزار میلیارد تومان تقلیل دهد در این زمینه افراد پردرآمد باید حذف شوند این قانون در دست دولت است همه مردم هم ۲۲ هر ماه این یارانه را دریافت می‌کنند البته سال قبل دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دادند و به ما کمک کردند این مبالغ را برای طرح تحول سلامت استفاده کردیم که امسال هم این طرح را دنبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی تاکید کرد: باید با مقوله یارانه‌ها وحذف پردآمد‌ها با تدبیر و تعقل برخورد کرد پیش بینی من این است که از این به بعد برخی فردی را که کم در آمد بوده و یارانه او حذف شده را مثال می‌زنند و باز سوژه برای برخی ایجاد می‌شود و تلاش می‌کنند این موضوع را به صورت تراژدی توصیف کنند و بگویند دولت در این رابطه بی‌رحمی کرده است.

مسئول بررسی مجدد یارانه‌ها؛ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است

وی با تاکید براینکه دولت باید با تدبیر و تعقل عمل کند گفت: دولت باید واقعیت‌ها را ببیند در تبصره ۲۰ قانون بودجه پیش بینی‌هایی شده و ما باید آیین نامه‌های اجرایی آن را تهیه کنیم که بخشی از آن تهیه شده و مابقی در هفته‌های اخیر تهیه خواهد شد. مسئول اجرای این کار هم وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. همانطور که وزیر کار شب گذشته بیانیه‌ای داد در آینده نیز نظرات خود را در این رابطه خواهد گفت.

نوبخت گفت: ما سال گذشته تعداد قابل توجهی را که اطلاعات آن برای ما محرز بود٬ از دریافت یارانه حذف کردیم و بنده هم به دفعات اطلاع رسانی کردم. هنوز وزارت تعاون چون آیین‌نامه لازم نوشته نشده آنچه را که در قانون است٬ نتوانسته کامل اجرایی کند٬ بنابراین باید منتظر ایین نامه‌های اجرایی بود.

تغییر یک فرماندار٬ ناقض گفته دولت مبنی بر اینکه قصد تغییری ندارد؛ نیست

نوبخت در خصوص بحث‌های مطرح شده پیرامون تغییرات احتمالی در کابینه دولت گفت: اینکه فرمانداری تغییر کند٬ ناقض گفته دولت مبنی بر اینکه قصد تغییری را ندارد٬ نیست. استانداری ممکن است تشخیص بدهد فرمانداری تغییر کند یا خیر؛ همچنین چیزی در برنامه دولت قرار ندارد. ممکن است من حتی معاون خود را به جهاتی تغییر بدهم٬ البته این یک مثال است و امیدوارم تی‌تر رسانه‌ها نشود.

مشاور رئیس جمهور درباره تغییرات کابینه٬ نظر شخصی خود را بیان کرده است

وی با تاکید براینکه هیچ برنامه‌ای برای تغییر وزرا و استانداران در دولت وجود ندارد٬ گفت: اگر در آینده متناسب با شرایط٬ تغییری انجام شود٬ نگویید دولت خلاف حرف‌های خود عمل کرد. مشاور رئیس جمهور در این رابطه نظر شخصی خود را بیان کرده٬ اما دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر کابینه خود ندارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از عملکرد همکاران خود در هیات وزیران قدردان هستیم٬ گفت: می‌دانیم با کمبود منابع و امکانات و مشکلات فراوانی که در عرصه‌های مختلف برجای مانده٬ وزرا شبانه روز در تلاش هستند و ما از این بابت از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

ممکن است بدنه اجرایی دولت با مسئولان دولتی همسو نباشد

سخنگوی دولت افزود: میزان رشد‌ برای رسیدن به اهدافی که در سند چشم انداز آمده٬ کافی نیست و باید تلاش بیشتری بکنیم. بخشی از سرمایه‌گذاری باید توسط بخش غیردولتی انجام شود. اینکه بدنه اجرایی دولت ممکن است همچنان با مسئولان دولتی همسو نباشد و موانعی در کار ایجاد کند٬ درست است. متاسفانه ما نسبت به اینکه این مسئله یک فرهنگ شود و همه بدانند نسبت به سرمایه گذاری باید تلاش مثبتی شود٬ هنوز فاصله داریم.

تیم هسته‌ای ما حقوق ملت ایران را در مذاکرات تثبیت می‌کند

نوبخت در پاسخ به پرسشی در مورد دبه کردن آمریکایی‌ها نسبت به مذاکرات صورت گرفته و طرح سه‌فوریتی نمایندگان در این رابطه گفت: مذاکرات در حال انجام است و هر یک از طرفین تلاش می‌کنند بیشترین منافع را برای ملت خود داشته باشند. تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند حقوق ملت ایران را در مذاکرات تثبیت کند.

وی گفت: ممکن است آن‌ها در جمع مقام‌های رژیم صهیونیستی حرف‌هایی بزنند؛ چون آن‌ها با هر گونه مذاکره و توافق مخالف هستند. لذا این‌ها حرف‌های بی‌ربطی است که آن‌ها ۳۵ سال است می‌گویند و پاسخ آن را شنیده‌اند. نظام ما روز به روز قوی‌تر و مقتدر‌تر در عرصه‌های جهانی حضور پیدا می‌کنند.

سخنگوی دولت گفت: حرف‌های این‌چنینی هیچ تاثیری در قوت و حرکت جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ آنچه به شما می‌گویم منطبق با موافقتنامه است و مطمئن باشید در آن موافقتنامه هیچ‌یک از حقوق ملت ایران ضایع نخواهد شد٬ بلکه حقوق ضایع شده و تحریم‌های ظالمانه به عنوان موانع پیش رو برداشته می‌شود. این اطمینان را قاطعانه می‌دهم؛ چون می‌دانم دولت و شخص رئیس جمهور٬ چارچوب و جهت‌هایی را که رهبری نشان دادند٬ مورد توجه دارند و به آن عمل خواهند کرد.

رییس جمهور با اختیارات قانونی خود نامه مجمع روحانیون را پیگیری می‌کند

نوبخت در مورد نامه مجمع روحانیون به رئیس جمهور در خصوص رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: تبعا مجامع و انجمن‌های مختلف همواره نظراتی دارند و آن را به رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی منعکس می‌کنند. رئیس جمهور هم با توجه به اختیارات قانونی خود آنچه را که لازم است٬ انجام خواهد داد.

دلایل تعویق سفر رئیس جمهور به غرب تهران

وی در مورد سفر رئیس جمهور به غرب تهران گفت: این برنامه در تاریخ ۲۵ رجب پیش‌بینی شده بود٬ اما رئیس جمهور ملاحظه حال مردم را کردند٬ چون برای شهادت هفتمین امامشان عزادار بودند. ممکن است عده‌ای در این راستا سوت و کف بزنند که چندان با مسائل مذهبی و فرهنگی متناسب نبود٬ اما به هر حال این سفر هم انجام خواهد شد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تمام مناطق استان تهران٬ برنامه‌های خود را به رئیس جمهور تقدیم کرده و مورد تایید ایشان قرار گرفته است.

ارتباط دادن عزل فرماندار جهرم به لیست ساختگی تغییر و تحول‌ها درست نیست

نوبخت درمورد فرمانداری جهرم و اینکه گفته شده وزارت کشور فرمانداری رضایی را مورد تایید قرار نداده گفت: حتما آقای رحمانی فضلی اطلاعات دقیق‌تری دارند و توصیه می‌کنم از ایشان در این مورد سوال کنید٬ اما ارتباط دادن این مسئله به لیست تغییر و تحول‌ها درست نیست. این مسئله هیچ ارتباطی به لیست ساختگی و انتزاعی مطرح شده در مورد تغییر کابینه دولت ندارد.

وضعیت آزمون استخدامی سال گذشته دولت

وی در مورد نتیجه آزمون استخدامی سال گذشته دولت گفت: کسانی که همه مراحل قانونی را سال گذشته سپری کردند٬ تعدادشان بیش از ۳۸ هزار و ۶۰۰ نفر بود. اعتباری هم که برای استخدام آن‌ها لازم بود٬ بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان بود که ما هم این مبلغ را در بودجه قرار دادیم٬ بنابراین آن‌ها هیچ مشکلی ندارند٬ البته ممکن است هنوز تامین اعتبار نشده باشد که این کار نیز صورت خواهد گرفت.

تغییرات قیمت نان

سخنگوی دولت با اشاره به تغییرات مربوط به قیمت نان عنوان کرد: سال گذشته قرار شد حداکثر ۲۰ درصد در کنار نان یارانه‌ای که توزیع می‌شود٬ برای کسانی که نمی‌خواهند از این نان یارانه‌ای استفاده کنند٬ امکانات لازم ایجاد شود. برای مردم الزامی وجود ندارد که حتما از این نانوا‌یی‌ها خرید کنند.

وی گفت: حتی این قانون در حد ۲۰ درصد اجرا نشد. ما این موضوع را مطرح کردیم تا بتواند به کیفیت کمک کند. اگر مصادیقی دیدید که مغایر با سیاست دولت در جهت حمایت از مردم بود٬ حتما به ما منعکس کنید. به هر حال مشکلات مردم٬ مشکل دولت هم است. دولت همچنان پرداخت یارانه آرد را ادامه می‌دهد و مردم هم از آن استفاده می‌کنند.

پیگیری مسابقه فوتبال لیگ توسط روحانی

سخنگوی دولت گفت: اینکه در یک مسابقه‌ای اتفاقاتی افتاده٬ ارتباطی به دولت ندارد. اما رئیس جمهور کتبا دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرده‌اند و این مسئله هم اکنون درحال رسیدگی است و اگر حقی از کسی ضایع شده باشد٬ فروگذار نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تایید می‌کنید نهادهای امنیتی و شورای تامین استان دستور قطع تلفن‌های همراه و شبکه‌های رادیویی را داده بودند٬ گفت: من همچین موضوعی را تایید نمی‌کنم اما می‌توانم آن را برای شما استطلاع کنم اینکه دو تیم در زمین بازی می‌کنند٬ چه ارتباطی به شبکه‌های اینترنتی و تلفن همراه دارد؟ بهتر است به این نوع مسائل ورود نکنیم٬ این موضوع در حدی که مرتبط با دولت باشد٬ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. پاسخ این سوال را نیز در رسیدگی‌های صورت گرفته پیدا خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور دستور رسیدگی مسئله رابه رئیس قوه قضاییه داده گفت: از این مسئله بی‌اطلاع هستم٬ اما مطمئنم که دستوری در این رابطه صادر شده است.

گزارش بند ۳۵۰ زندان اوین٬ به مجلس داده شد٬ اما قرائت نشد

در ادامه خبرنگاری با اشاره به موضوع بند ۳۵۰ زندان اوین و اینکه قرار بود گزارش پیگیری‌های این مسئله به اطلاع مردم برسد٬ از نوبخت پرسید که آیا این موضوع را پیگیری کرده‌اید که او پاسخ داد: این گزارش به مجلس داده شد٬ اما قرائت نشد. در هیات وزیران٬ دو وزیر پیگیری این مسئله را برعهده داشتند و گزارش لازم را به رئیس جمهور دادند و او نیز متناسبا اقدام‌های خود را انجام داد. البته نمی‌دانم این موضوع هم اکنون در سبد سوال مردم قرار دارد یا خیر؟ شاید دیگر این موضوع ضرورتی برای اطلاع‌رسانی نداشته باشد و جزئیات لازم مطرح شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.