ره آوردهای سفر رئیس جمهوری به فارس، ارمغانی برای همه ایران

خبر پارسی –  سفر رئیس جمهوری و شماری از اعضای هیات دولت به استان فارس در روزهای چهارشنبه سی ام و پنجشنبه سی و یکم فروردین امسال با رهاوردهای مختلفی در بخش های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی همراه بود.

به گزارش جمعه ایرنا، نوید این سفر را استاندار فارس اواخر پارسال به اهالی فارس داده بود و با فرود هواپیمای رئیس جمهوری در واپسین دقایق شامگاه چهارشنبه سی ام فروردین به واقعیت پیوست.
هرچند بهره برداری از این طرح ها با حلاوت خاصی برای مردمان دیار فارس برخوردار بود اما سطح اثرگذاری این اقدام ها و فعالیت ها در سطح ملی و بین المللی بود.
تحقق انتظار افزون بر ۲ دهه مردم شیراز در زمینه ساخت ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس به عنوان چهارمین ورزشگاه بزرگ ایران علاوه بر این که خبری امیدوارکننده در سطح استان فارس بود اما به گفته وزیر ورزش و جوانان، استانداردهای ورزشگاهی ایران را ارتقا داد تا بتوان برای نامزدی رقابت های بین المللی فوتبال از جمله جام ملت های آسیا اقدام کرد.
رئیس جمهوری در سفر به شیراز همچنین در ارتباط ویدیوکنفرانس با روستای برمشوردر شرق شیراز به عنوان یکی از محل های اجرای طرح صندوق های خرد روستایی، به طور همزمان ۵۶۰ طرح در کشور را افتتاح کرد؛ طرحی که توانمندسازی روستاییان را دنبال می کند.
موضوع تشکیل صندوق های خرد زنان روستایی به عنوان نهاد مالی در روستاها از سوی صندوق کارآفرینی امید و با هدف تامین منابع مالی کسب و کارهای خرد روستایی از تیرماه ۹۴ با برگزاری نشست های هماهنگی و همفکری شکل گرفت.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین نمادین اجرایی شدن این طرح در ۵۶۰ نقطه کشور حضور داشت.
در این گزارش نگاهی داریم به برخی برنامه های اعضای هیات دولت در سفر به استان فارس و رهاوردهایی که سفر بهار ۹۶ برای مردمان این استان به طور مستقیم به ارمغان آورد، طرح هایی که شمار قابل توجهی از آنها اعتلای شاخص های ملی در بخش های مختلف را در پی دارد.
نخستین خبر خوش را در سفر اعضای هیات دولت به استان فارس، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کرد.
زهرا احمدی پور عصر چهارشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی تخت جمشید گفت: هیات امنای این مجموعه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو با اختیارات کامل در زمینه تصمیم گیری درباره این مجموعه در بهار امسال شکل می گیرد و پس از آن، درآمدهای بازدید گردشگران از این آثار تاریخی در همین مجموعه هزینه می شود.
رئیس جمهوری روز پنجشنبه در نخستین برنامه کاری خود در شیراز در شرکت صنایع الکترونیک شیراز وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور یافت.
در این بازدید از ۱۲ پروژه و محصول مهم دفاعی کشور در حوزه های راداری پدافندی و فرودگاهی با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.
این محصولات در زمینه های راداری با قابلیت کشف و شناسایی اهداف با بردهای مختلف، سامانه های هدایت و ناوبری فرودگاهی و هوایی نظامی و غیر نظامی ، هدایت و ناوبری سطحی و شناوری و هوشمند سازی سلاح توسط نیروهای بومی و با اعتبار بیش از ۷۸۰ میلیارد ریالی طراحی و تولید شده است.
بیمارستان خیریه آموزشی، پژوهشی و درمانی ۶٠٠ تختخوابی بوعلی سینا به عنوان مهم‌ترین پروژه دانشگاهی و درمانی کشور در زمینه پیوند اعضا پنجشنبه در سفر دکتر روحانی به شیراز بهره برداری رسید .
این بیمارستان ‏که به گفته مسئولان مربوط از لحاظ ساخت بیمارستانی و تجهیزات، مجموعه ای کم نظیر است در زمینی ‏معادل ١٠٠ هکتار و با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال بهره برداری شد.
دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران و رئیس این بیمارستان درحاشیه افتتاح بزرگترین طرح حوزه سلامت در سفر رئیس جمهوری گفت : افزایش روزافزون بیماران مبتلا به نارسایی اعضای مهم وحیاتی بدن مانند کلیه، کبد، قلب و لوزالمعده و نیاز مبرم آنان به جایگزینی این اعضای نارسا بااعضای سالم به وسیله پیوند عضو ، ایجاد مرکزپرظرفیت ، مجهز و کارآمدی را برای پاسخ به نیازحیاتی و عاجل این توده عظیم بیماران الزامی و ضروری ساخته است .
رئیس جمهوری سپس در حالی که توسط شماری از اعضای هیات دولت، نماینده ولی فقیه در استان فارس، استاندار فارس و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) همراهی می شد، در آیین بهره برداری افزون بر ۴۰۰ طرح در نقاط مختلف استان از طریق ارتباط ویدیوکنفرانس شرکت کرد.
گستره اثرگذاری طرح های حوزه بهداشت و سلامت فارس نیز فراتر از تقسیمات جغرافیایی استان فارس بود.
در طرح کاردیولوژی اورژانس فارس که با حضور قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید، تکنسین های حاضر در آمبولانس، نوار قلب بیمار را در طی مسیر، به پزشک حاضر در بیمارستان ارسال می کنند و این امکان، پزشک را در خدمت رسانی سریع به بیمار کمک می کند.
طرح دیگر، سامانه مدیریت ناوگان اورژانس ۱۱۵ فارس بود که با بهره برداری از این سامانه، زمان حضور نیروهای اورژانس بر بالین بیماران، کاهش یافته، تمامی بیماران دریافت کننده خدمت از مرکز اورژانس دارای پرونده سلامت می شوند و میزان خطای انسانی نیز به کمترین حد ممکن، کاهش می یابد.
این سیستم ضمن معرفی نزدیکترین مراکز درمانی به تکنسین ها، امکان تشخیص شماره های مزاحم نیز فراهم می کند.
عملیات ساخت شهر بین المللی گردشگری و سلامت نیز همزمان با افتتاح ۲۶۱ پروژه بهداشتی درمانی استان فارس آغاز شد.
بنا به اعلام کارشناسان مربوط، این طرح حوزه بهداشت و درمان بزرگترین پروژه با مشارکت بخش خصوصی است که اهداف توریسم درمانی را دنبال می کند.
برداشتن گام دیگر برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در کشور ، یکی دیگر از رهاوردهای سفر هیات دولت به فارس بود.
کلنگ احداث فاز دوم طرح توسعه کارخانه ذوب آهن پاسارگاد روز پنجشنبه در شرایطی به زمین زده شد که این کارخانه از سال ۹۲در حال تولید سالانه ۱٫۵ میلیون تن فولاد است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره برداری ویدیوکنفرانس از طرح های حوزه صنعت فارس گفت: برای حل مشکل تامین سنگ آهن مورد نیاز این کارخانه در حال مذاکره با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم تا مجوز اکنشاف در معدن محدوده بهرام گور در شهرستان نی ریز فارس را صادر کند تا از این طریق نیز زمینه اشتغال بیش از ۷۰۰ نفر فراهم شود
محمدرضا نعمت زاده افزود: همزمان با سفر رئیس جمهوری، ۳۹ طرح در حوزه صنعت فارس با سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می کند
وی همچنین از گشایش اعتبار ۷۳۰ میلیون یورویی برای اجرای طرح بزرگ آلومینیوم در شهرستان لامرد سخن گفت؛ طرحی که هم اکنون ۱۵۰۰ نفر مشغول آماده کردن آن هستند.
بهره برداری از فاز نخست مجتمع فولاد نی ریز و کارخانه سیمان این شهرستان در ماه های آینده ، خبر خوش دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به فارس بود.
حوزه فرهنگ نیز از رهاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان فارس بی نصیب نبود. بهره برداری از ۱۰ کتابخانه در شهرشیراز و آغاز برخی طرح های فرهنگی و هنری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویدادهای مهم این سفر بود.
سیدرضا صالحی امیری پنجشنبه در آیین گشایش نمایشگاه شیراز تا زنگبار که در نگارخانه وصال شیراز گشایش یافت، بیان کرد: از دیرباز دارای دیپلماسی فرهنگی گسترده با جهانیان بوده ایم،جاده ابریشم نمادی از دیپلماسی فرهنگی ما ایرانیان است.
این عضو کابینه ادامه داد:‌سرزمین ایران رمز و راز زیادی دارد که برای ایرانیان و جهانیان کشف نشده مانده است که بیانگر قدرت بزرگ جهان و رمز و راز تمدن ایرانی است.
وزیر راه و شهرسازی نیز که پنجشنبه از فرودگاه جهرم فارس دیدن می کرد گفت:‌بحث ما در زمینه فرودگاه های کوچک تامین هواپیما است و در این زمینه برنامه هایی مدنظر داریم.
عباس آخوندی افزود:‌در برنامه نوسازی ناوگان هوایی، تامین هواپیماهای ای تی آر مد نظر است و این نوع هواپیما طی هفته های آینده وارد کشور می شوند.
رهاورد دیگر سفر رئیس جمهوری به فارس این بود: متروی شیراز به متن زندگی مردم شهر و نقاط گردشگری دوران زندیه رسید، رویدادی که می تواند توسعه صنعت گردشگری را نیز در پی داشته باشد.
رئیس جمهوری پنجشنبه در سفر به شیراز از طریق ویدیو کنفرانس فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز (ایستگاه زند) را افتتاح کرد و امکان جا به جایی مردم را در منطقه مرکزی و پر تردد این کلانشهر را فراهم کرد.
در آیین افتتاح این بخش از طرح قطار شهری شیراز اعلام شد، فاز دوم خط یک قطار شهری این شهر شامل حدفاصل میدان نمازی تا چهار راه زند و به طول سه کیلومتر است.
همچنین همزمان با افتتاح فاز دوم خط یک قطار شهری، عملیات تست سرد خط مترو از چهار راه زند تا میدان الله (فلکه گل سرخ) نیز آغاز شد که خود نویدبخش راه اندازی نزدیک فاز بعدی این طرح است.
معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری در آیین افتتاح فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز گفت: شیراز باقابلیت‌های بسیار گردشگری دارای ظرفیت‌های خفته ‌ای است که باید این قابلیت‌ها را شناخت و توسعه داد.
حسینعلی امیری افزود:با توجه به اینکه شیراز، شهری توریست محور و پُر جاذبه برای گردشگران داخلی و خارجی است، بی شک بهره برداری از متروی این کلانشهر به صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.
وزیر جهاد کشاورزی هم در بازدید از طرح زنجیره تولید شترمرغ در شیراز گفت: ایران از جمله کشورهای مطرح در تولید و پرورش شترمرغ در جهان است و توسعه این صنعت در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید در سفر خود به استان فارس، پنجشنبه ۳۲۳ طرح در بخش کشاورزی این استان را از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رساند.
این طرح ها شامل ۳۰۳ طرح آبیاری نوین در مزارع فارس به وسعت سه هزار و ۳۰۰ هکتار و ۲۰ طرح تولیدی بخش کشاورزی در زمینه های گلخانه، مرغداری گوشتی، گاوداری شیری و صنایع تبدیلی کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح این طرح ها که به صورت نمادین در شهرستان کوار برگزار شد، بیان داشت: با افتتاح ۳۰۳ طرح آبیاری نوین در استان فارس، بیش از ۱۳٫۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
محمود حجتی افزود: از دیگر مزایای افتتاح این طرح ها، افزایش ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح و ۲۵ درصد کاهش مصرف نهاده های کشاورزی در واحد سطح است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین افتتاح ۲۰ طرح تولیدی بخش کشاورزی در زمینه گلخانه، مرغداری گوشتی، گاوداری شیری و صنایع تبدیلی کشاورزی که با سرمایه گذاری ۲۸۵ میلیارد ریال راه اندازی شده، اشتغالزایی ۱۳۲ نفر را به همراه دارد.
سد چشمه عاشق شهرستان نی ریز که تامین کننده آب صنایع آب بر شهرستان نی ریزعمدتا در زمینه فولاد و سیمان است، پنجشنبه همزمان با سفر رئیس جمهوری به فارس با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
سد چشمه عاشق ۸٫۵ میلیون متر مکعب آب شرب و ۶ میلیون متر مکعب آب برای صنایع آب برشهرستان نی ریز تامین می کند.
حمید چیت چیان وزیر نیرو در آیین بهره برداری از این سد با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه جدی به زیر ساخت ها ی توسعه آب و خاک در کشور داشته است گفت : در سه سال آخر برنامه پنجم تحول جدی دراین حوزه به وجود آمد و طرح های اولویت دار مورد توجه قرار گرفت و کشور از برهه ای که نابودی سرزمینی و اقلیمی در منابع آب به دنبال داشت و منابع آب بشدت مورد تعرض قرار گرفته بود نجات یافت .
استاندار فارس نیز در گفت و گویی افتتاح ۳۵ کیلومتر راه اصلی سروستان – خرامه، ۱۵ کیلومتر باند دوم شیراز- فیروزآباد و چهار کیلومتر از کمربندی فسا مجموعا معادل ۵۴ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه با ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهوری به استان فارس را یادآور شد و افزود: آبرسانی به ۷۱ روستا با ۱۸ میلیارد تومان اعتبار، افتتاح ۲۱ طرح کشاورزی با ۶۳ میلیارد تومان اعتبار و افتتاح ۶ طرح در شهرک‌های صنعتی با ۱۷٫۴ میلیارد تومان اعتبار از دیگر طرح های سفر دکتر روحانی به استان فارس بود.
سیدمحمدعلی افشانی با بیان این که امروز و با حضور دکتر روحانی در استان فارس، ۲۵ باب فضای آموزشی با ۱۳و نیم میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید، گفت: همچنین مرکز نگهداری و درمان معتادان شیراز با زیربنای سه هزار و ۲۰۰ متر مربع و با ۶٫۴ میلیارد تومان اعتبار و ۳۳ طرح متعلق به صنعت و معدن با ۱۲۵ میلیارد تومان از جمله کارخانه تولید سرامیک در آباده در سفر دکتر روحانی به استان فارس افتتاح شد.
استاندار فارس همچنین گفت:‌ افتتاح مرکز سنجش مهارت شیراز با سه و نیم میلیارد تومان، ۱۰ باب کتابخانه عمومی در شیراز با زیربنای یک هزار و ۶۵ متر مربع و با سه میلیارد تومان، ۱۲ پروژه در حوزه صنایع الکترونیک با ۷۸ میلیارد تومان و ۲۲۰ پروژه بهداشت و درمان با ۱۹۷ میلیارد تومان در این استان هم زمان با سفر رییس جمهوری صورت گرفت.
افشانی با اشاره به پروژه‌هایی که امروز و همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس، کلنگ‌زنی خواهد شد گفت: از آن جمله می‌توان به پروژه شهر سلامت در زمینی به مساحت ۸۰۰ هکتار شامل مجموعه‌های درمانی، رفاهی، گردشگری و اقامتی با اعتبار ۷٫۸ میلیارد دلار است توسط بخش خصوصی اشاره کرد که رقم بسیار بزرگی است.
وی ادامه داد: عملیات اجرای طرح توسعه فولاد پاسارگاد نیز که پارسال ۲۸۶ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آن مصوب شد در این سفر آغاز شد. کل اعتبار طرح توسعه فولاد پاسارگاد یک هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان است که ۲۹۰ میلیون دلار آن ارزی و مابقی از منابع ریالی است.
استاندار فارس گفت:‌گازرسانی به سه شهر و ۲۶۰ روستای استان، ۳۱ کیلومتر از بزرگراه شیراز – اهواز حد فاصل پل فهلیان تا کوپن ممسنی و ۳۶ پروژه بهداشتی و درمانی با ۵۱ میلیارد تومان اعتبار، از دیگر پروژه هایی است که عملیات اجرایی آنها در سفر رئیس جمهوری به فارس آغاز شد.
در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی این طرح ها نیز شمار دیگری از اعضای هیات دولت حضور داشتند.
رئیس جمهوری عصر پنجشنبه نشستی صمیمانه با نخبگان فارس داشت و در نهایت، حلقه پایانی این سفر با شیخ اجل سعدی شیرازی گره خورده بود.
شاعری بلندآوازه که اول اردیبهشت ماه به نام او در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.
این آیین شامگاه پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و محققان و سعدی پژوهانی از داخل و خارج کشور در آرامگاه سعدی برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: اگر هم اینک سخن از اعتدال و میانه روی، سازگاری و همدلی و همنوایی و همگرایی است همه وامدار سعدی است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرهیز از افراط و تفریط هستیم.
رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت نخستین بار اردیبهشت ۹۴ به استان فارس سفر کرده بودند.
سفر دوم دولتمردان نیز در بهار ۹۶ با حلاوت و شیرینی بهره برداری از طرح های مختلف همراه بود، سفری که در ترسیم حرکت استان در مدار توسعه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.