رستوران‌داری چهره‌های ورزشی

«شغلی که در سال‌های اخیر به شدت در میان فوتبالی‌ها و البته ورزشکاران برخی رشته‌های دیگر درسال‌های اخیر مرسوم شده و هر روز به تعداد آن افزوده می‌شود، رستوران‌داری است. خیلی ازچهره‌های مطرح ورزش ایران که شاید ملاقات آنها از نزدیک برای خیلی ازمردم یک رویا محسوب می‌شود، در رستوران خود پذیرای مردم هستند و به نوعی از شهرتی که دارند، دراین راه استفاده می‌کنند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «در سال‌های اخیر یکی از بحث‌های روزمره میان علاقه‌مندان به فوتبال و مردمی که حتی خیلی فوتبال را دنبال نمی‌کنند، درآمد میلیاردی بازیکنان و مربیان فوتبال است. با این‌ که خیلی از بازیکنان شاغل در فوتبال ایران هر ساله قراردادهای نجومی می‌بندند و جزو قشر مرفه جامعه محسوب می‌شوند، جالب است بدانید آنها به فکر مشاغل دیگری خارج از زمین فوتبال هم هستند. شغلی که در سال‌های اخیر به شدت در میان فوتبالی‌ها و البته ورزشکاران برخی رشته‌های دیگر درسال‌های اخیر مرسوم شده و هر روز به تعداد آن افزوده می‌شود، رستوران‌داری است. خیلی ازچهره‌های مطرح ورزش ایران که شاید ملاقات آنها از نزدیک برای خیلی ازمردم یک رویا محسوب می‌شود، در رستوران خود پذیرای مردم هستند و به نوعی از شهرتی که دارند، دراین راه استفاده می‌کنند. البته برخی چهره‌ها نیز بوده‌اند که در صنعت رستوران‌داری وارد شده اما در این پروژه شکست خوردند؛ اگر چه این روزها برخی اهالی فوتبال درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنند و هر روز به تعداد شعبه‌های رستوران خود می‌افزایند.

فوتبالی‌هایی که ناکام شدند

در شرایطی که این روزها صنعت رستوران‌داری در میان اهالی فوتبال رونق گرفته، جالب است بدانید قبل از این نفراتی بوده‌اند که به این حوزه وارد شده اما ناکام مانده‌اند. مجتبی جباری، بازیکن سابق استقلال یکی از این دسته افراد بود که در یکی از مناطق شمالی تهران رستوران خود را افتتاح کرد اما بعد از مدتی به دلیل ناکامی در این حوزه تصمیم گرفت از این صنعت کنار بکشد. همچنین افشین پیروانی، کاپیتان سابق پرسپولیس و مدیر تیم‌ ملی فوتبال مدتی در منطقه فرحزاد تهران به رستوران‌داری مشغول شد و خیلی زود تصمیم به انصراف از این کار گرفت. یحیی گل‌محمدی دیگر فردی بود که می‌توان او را در لیست ناکام‌های بخش رستوران‌داری دانست. بازیکن سابق تیم‌ ملی نیز بعد از مدتی رستوران‌داری تصمیم گرفت انصرافش را اعلام کند.

امیر قلعه‌نویی؛ تجربه دوباره

موفق‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر ایران که هم‌اکنون در تبریز فعالیت می‌کند، بعد از این‌ که یک‌ بار چند ‌سال قبل تصمیم گرفت رستوران خود را جمع کند، یکی، دو سالی است که رستوران جدیدی را افتتاح کرده و در زمان حضورش در تهران سعی می‌کند شخصا میزبان میهمانانش در این رستوران باشد. امیر قلعه‌نویی در این‌ باره به «شهروند» می‌گوید: «همیشه فوتبال را اولویت خودم قرار دادم و معمولا اقدامی نکردم که به فعالیت فوتبالی‌ام ضربه بزند. بحث افتتاح رستوران پیشنهاد پسرم، هوتن بود. خودم این پیشنهاد را بررسی و قبول کردم. الان هم اکثر کارهای رستوران را هوتن انجام می‌دهد؛ به‌ ویژه در این یک‌ سالی که به تراکتورسازی آمدم. زمانی که در استقلال بودم، برخی پسرم را اذیت کردند اما خوشحالم که الان خیلی خوب رستوران‌داری می‌کند و توانسته یک رستوران ایتالیایی هم برای خودش افتتاح کند. از مردم تشکر می‌کنم که در این چند وقت به خاطر من هم شده، به رستوران می‌آیند اما باید بدانند فقط بحث مالی برای من مد نظر نیست.»

فلافلی؛ شغل عجیب فوتبالیست‌ها

شاید عجیب‌ترین اتفاق در میان تمام رستوران‌های لوکسی که ستاره‌های فعلی و قدیمی فوتبال در تهران و سایر شهرها افتتاح کرده‌اند، روی‌ آوردن برخی از ستاره‌های ناکام به مغازه‌های ساندویچی است. مشهورترین بازیکن در سال‌های گذشته که خودش فلافلی افتتاح کرده، سعید حلافی، بازیکن سابق پرسپولیس است. او در زمره بازیکنانی بود که کارت معافیت‌شان باطل شده و به همین دلیل خیلی زود از صحنه فوتبال محو شد و در غرب تهران به خاطر اصلیت آبادانی‌اش مغازه فلافلی افتتاح کرد. حلافی که در قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی ‌سال ٨٩ نقش داشت، در این‌ باره می‌گوید: «بعد از اتفاقاتی که برای من رخ داد، تصمیم گرفتم در کنار برخی از دوستانم فلافلی داشته باشم. مردم در زمان حضورشان در مغازه به من لطف داشتند اما هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم از پرسپولیس به اینجا برسم.» بیژن کوشکی، بازیکن سابق استقلال دیگر چهره فوتبالی است که مغازه فلافلی افتتاح کرده و این روزها اثری از او در فوتبال دیده نمی‌شود.

احمدرضا عابدزاده؛ از تهران تا متل قو

یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران که چند ‌سال قبل رستورانی در خیابان شریعتی تهران داشت و اغلب نیز خودش در مغازه برای پاسخگویی به مشتریانش حاضر بود، خیلی ناگهانی با وجود این‌ که خیل علاقه‌مندان به او هرشب در رستورانش تجمع می‌کردند، تصمیم به تعطیلی این مغازه گرفت. احمدرضا عابدزاده که تجربه مربیگری در چند باشگاه لیگ برتری مثل پرسپولیس و راه‌آهن را داشت، چند سالی است که از فوتبال فاصله گرفته و بار دیگر تصمیم گرفته رستوران‌داری را تجربه کند. فست‌فود عابدزاده این‌ بار در شمال کشور و در شهر متل قو افتتاح شد و هر روز میزبان علاقه‌مندان زیادی است. عابدزاده که در اکثر ماه‌های ‌سال ساعات زیادی را در رستورانش حضور دارد و به درخواست عکس یادگاری با مردم هم پاسخ منفی نمی‌دهد، درباره سابقه‌اش در رستوران‌داری از تهران تا شمال به «شهروند» می‌گوید: «زمانی که در تهران رستوران داشتم، می‌گفتند چرا رستورانت شلوغ می‌شود؟ چرا جلوی رستوران می‌ایستی و با همه عکس می‌گیری؟ من که نمی‌توانم بگویم چه کسی در رستوران بیاید و چه کسی نیاید. هر فردی هم که درخواست عکس می‌کند، وظیفه خودم می‌دانم این کار را انجام دهم. به خاطر همین قیدش را زدم که در تهران باشم و به شمال رفتم. الان خیلی راضی هستم و مردم خیلی به من محبت دارند. امسال هم از اوایل اسفند به متل قو آمدم و تا اواخر فروردین این‌جا می‌مانم چون محل زندگی و کارم شمال کشور است.»

علیرضا حیدری؛ فعال در تجارت

قهرمان سابق کشتی یکی از چهره‌های غیر فوتبالی موفق در زمینه تجارت و صنعت است. او که اخیرا مسئولیت‌های زیادی در فدراسیون داخلی و بین‌المللی در بخش کشتی پهلوانی گرفته، در شهر کرج رستورانی را به نام خود افتتاح کرده است. علیرضا حیدری جدا از رستوران‌داری در زمینه‌های دیگر نیز به درآمدزایی خارج از ورزش هم می‌پردازد و جزو معدود چهره‌های سرشناس غیر فوتبالی است که به صنعت رستوران‌داری روی آورده است.

ساندویچی‌های دهه ٧٠

ورود بازیکنان فوتبال به صنعت غذایی از دهه ٧٠ با افتتاح چند مغازه ساندویچی توسط چند بازیکن پرسپولیس آغاز شد. بازیکنانی مثل فرشاد پیوس و هم‌نسلی‌های او در باشگاه پرسپولیس با توجه به قراردادهای نه‌ چندان خوب مالی وقت تصمیم گرفتند به صنعت غذایی روی بیاورند. فرشاد پیوس، پیشکسوت پرسپولیس در این‌ باره می‌گوید: «این مغازه را افتتاح کردم اما خیلی به آن رسیدگی نمی‌کردم. یعنی وقت چندانی در کنار فوتبال نداشتم که بخواهم رستوران‌داری کنم. الان هم چند سالی می‌شود که دیگر رستوران‌داری نمی‌کنم و مغازه‌ام را لوسترفروشی کردم.»

علیرضا منصوریان؛ چند شعبه درتهران

کاپیتان سابق و سرمربی فعلی استقلال از چند ‌سال قبل تصمیم گرفت رستوران‌های زنجیره‌ای خود را در تهران افتتاح کند. او در زمانی که سرمربی نفت تهران بود و شاید زمان بیشتری نسبت به حالا که سرمربی استقلال است و حاشیه‌های زیادی را پیرامون خود می‌بیند، داشت، تصمیم گرفت فست‌فودی را به نام خود در تهران افتتاح کند. با این‌ که قبل از او برخی از هم‌دوره‌ای‌هایش در این زمینه موفق نبودند اما منصوریان خیلی زود رستوران‌های زنجیره‌ای خود را گسترش داد و اخیرا نیز سومین شعبه آن را با مراسمی شکیل و با حضور اهالی فوتبال افتتاح کرد تا نشان دهد در کنار استعداد فوتبالی در زمینه رستوران‌داری نیز استعدادهای زیادی دارد. او گاهی با دعوت از بازیکنانش چه در نفت و چه در استقلال سعی می‌کند تبلیغی را برای رستورانش از این طریق انجام دهد. البته یکی دیگر از اتفاقات جالب پیرامون رستوران منصوریان حضور هواداران استقلال مقابل شعبه‌های مختلف بعد از موفقیت‌هایی نظیر برتری در داربی است که فضایی را شبیه استادیوم ایجاد می‌کند.

سرخابی‌های سابق در شغل جدید

هادی شکوری و علیرضا محمد، بازیکنان سابق استقلال و پرسپولیس از جمله نفراتی هستند که بعد از کنار رفتن از تیم‌های بزرگ پایتخت و درآمدهای چند صد میلیونی این روزها به صنعت رستوران‌داری روی آورده‌اند. جالب است بدانید یکی از مشتریان رستوران علیرضا محمد، بازیکن سابق پرسپولیس، همین باشگاه است که برای بازیکنان در زمان ناهار غذا تهیه می‌کند. به نظر می‌رسد با ادامه این روند خیلی از بازیکنانی که سابقه بازی در تیم‌های بزرگ را دارند و نامی برای خود دست و پا کرده‌اند، وارد این صنعت خواهند شد.

محمد موسوی؛ کار در کنار ورزش حرفه‌ای

یکی از بهترین بازیکنان سال‌های اخیر والیبال ایران با این‌ که در طول ‌سال دایما درگیر مسابقات ملی و باشگاهی است، خیلی زود به فکر آینده افتاده و سعی کرده تا با افتتاح رستورانی در تهران از همین حالا شغل جدیدی برای روزهای بازنشستگی‌اش ایجاد کند. شاید موسوی یکی از معدود بازیکنانی باشد که در طول دوران حرفه‌ای به فکر درآمدزایی از راهی به جز ورزش افتاده‌اند. البته به نظر می‌رسد افتتاح رستوران از سوی فوتبالی‌ها انگیزه دوچندانی به مدافع قدرتمند والیبال ایران برای ورود به صنعت رستوران‌داری داده است. سیدمحمد موسوی که هنوز هم یکی از مهره‌های کلیدی والیبال ایران محسوب می‌شود، در این‌ باره به «شهروند» می‌گوید: «به هر حال هر کسی نیاز به درآمد دارد و از آنجایی که عمر ورزش حرفه‌ای ما هم کوتاه است، باید به فکر آینده باشیم و منبع درآمدی برای خود داشته باشیم. البته ورزش حرفه‌ای آن قدر وقت ما را می‌گیرد که نمی‌توانیم به مشاغل دیگر فکر کنیم. الان هم من خیلی، وقتی برای کار دوم خودم نمی‌گذارم و این رستوران توسط برخی از دوستانم اداره می‌شود.»

محسن فروزان؛ پشیمانی زودهنگام

محسن فروزان که ٢‌سال قبل وظیفه حراست دروازه استقلال را بر عهده داشت، در این فصل کار خود را با باشگاه خونه به خونه در لیگ دسته اول آغاز کرد اما خیلی زود از این تیم جدا شد تا فکر رستوران‌داری که به گفته خودش از کودکی جزو اهداف او بوده، به سرش بزند. فروزان با همکاری همسرش در غرب تهران رستورانی را افتتاح کرد اما بعد از پیوستنش به صبای قم وقت کمتری برای شغل دوم خود داشت. این دروازه‌بان لیگ برتری درباره حضور همزمان در فوتبال و صنعت رستوران‌داری به «شهروند» می‌گوید: «قبل از این‌که رستوران افتتاح کنم، تصور می‌کردم کار راحتی است و درآمد زیادی دارد اما بعد از چند ماه فهمیدم برای کسی مثل من که فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کند، مثل سم است. الان دیگر خودم برای رستوران وقت کمتری می‌گذارم و برای آنجا مدیر گذاشته‌ام، حتی اگر روزی فوتبال را کنار بگذارم، متوجه شدم که رستوران‌داری کاری فوق‌العاده سخت است. این روزها طوری شده که هر کسی پول دارد، به سمت رستوران‌داری می‌رود. من از کودکی دوست داشتم یک رستوران بزرگ داشته باشم اما خدا را شکر که خیلی زود متوجه شدم من برای این کار ساخته نشدم و جلوی یک ضرر بزرگ را گرفتم. از انتخاب این شغل پشیمان هستم و به ‌زودی رستورانم را می‌فروشم.»

علی دایی؛ با شیوه نوین

آقای گل فوتبال جهان که سال‌هاست در کنار فوتبال به تجارت در زمینه‌های مختلف می‌پردازد، اخیرا وارد صنعت رستوران‌داری هم شده و نوع جدیدی از این صنعت یعنی «فودکورت» را در تهران افتتاح کرد. علی دایی از دوران جوانی به تجارت موفق مشهور بوده و مشخصا بی‌دلیل به هیچ صنعتی روی نمی‌آورد. البته پیش از این سرمربی فعلی نفت تهران یکی از شعب رستوران خود را در شهر زادگاهش یعنی اردبیل افتتاح کرده بود.

حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای؟

به هیچ عنوان نمی‌توانیم روی ورود چهره‌های مطرح ورزشی به‌ ویژه فوتبالیست‌ها به صنعت رستوران‌داری برچسب غیرحرفه‌ای بچسبانیم. در تمام دنیا ستاره‌های مشهور جدا از فعالیت ورزشی خود به دنبال تجارت دیگری خارج از زمین هم هستند. به‌ عنوان مثال لیونل مسی اخیرا رستورانی را به نام «کینگ» در شهر بارسلونا افتتاح کرده است. با این حال مشخص است که ورزشکاران مشهور با استفاده از شهرت خود مشتریان بیشتری را به سوی خود جذب می‌کنند و به دنبال درآمدزایی از این راه هستند. شاید حداقل برای بازیکنانی که در حال فعالیت در زمین هستند، خیلی جالب نباشد که تمرکز خود را روی فعالیت دیگری مثل رستوران‌داری بگذارند اما به ‌هر حال هیچ‌کس هم نمی‌تواند ایرادی از این فعالیت بگیرد که هر روز در میان اهالی ورزش و مخصوصا فوتبال گستره بیشتری پیدا می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.