رئیس نظام مهندسی فارس: کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی تشکیل سود

خبرپارسی – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به پتانسیل صادرات خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور عنوان کرد:  در این زمینه تقاضا تشکیل کارگروه ویژه در استانداری فارس داریم تا در کشورهای هدف حضور و ارائه خدمات فنی مهندسی داشته باشیم.

سید مرتضی سیف زاده در مراسم نکوداشت روز مهندسی بااشاره به بازاریابی های صورت گرفته برای صدور خدمات مهندسی؛ افزود: در این زمینه  توانمندی خوبی در استان وجود دارد کما اینکه بیش از این صادرات خدمات مهندسی به کشورهای همسایه و به ویژه شهر بغداد صورت گرفته است.

سیف زاده با بیان اینکه در شروع کار هیئت مدیره جدید نظام مهندسی ساختمان سه محور طراحی شده است؛ خاطرنشان کرد: در محور اول در راستای هماهنگی میان شهرداری، استانداری و راه وشهرسازی با نظام مهندسی ساختمان اقداماتی صورت گرفته که برای رسیدن به بهترین نتیجه این اهداف طراحی شده است.

به گفته وی برای رسیدن به این اهداف نشست ها و تعامل های خوبی با مجموعه شهرداری و شورای شهر شیراز انجام شده است کهدر این راستا به زودی تفاهم نامه ای با شهرداری شیراز تتظیم خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: محور بعدی در اهداف سازمان ارتباط با مردم است چراکه خدماتی که نظام می دهد با ارزش است اما اطلاع رسانی در مورد آن کمتر صورت گرفته است.

سیف زاده با بیان اینکه در ارائه خدمات طراحی، نظارت و اجرا باید رعایت مقررات ملی ساختمان اعمال شود؛ خاطرنشان کرد؛ در این زمینه باید منافع و اهمیت ایمنی رعایت قوانین برای مردم بازگو شود؛ چراکه ما برروی خط زلزله هستیم و از این نظر باید ایمنی شهروندان تقویت کنیم و آن به وسیله مقررات ملی ساختمان است.

وی نگرش سوم هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان فارس را برگزاری هم اندیشی و گردهمایی با اعضا بیان و افزود: این امر برای ارائه بهتر خدمات هم اندیشی است تا بهترین نتیجه بگیرم و با این سه محور روز مهندسی امسال جشن گرفته می شود.

به گفته رییس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان فارس جلسه رسمی هرسال  روز مهندسی با حضور شهردار و مدیران استانی برگزار می شود و همچنین نشست های مختلفی با شورای شهر، برنامه هنری و … استفاده برگزار شده است .

سیف زاده با اشاره به اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان و تشریح آن برای مردم؛ گفت: این فرهنگ باید نهادینه شود که پرداخت حق الزحمه به مهندسان هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری درازمدت است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای کامل قانون نظام مهندسی ساختمان،  کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن یکی از خواسته ما است.

سیف زاده با اشاره به فعالیت ۷ رشته (عمران، معماری، شهرسازی، برق، مکانیک و ترافیک) در هیئت مدیره و فعالیت ۳۱ نمایندگی؛ ابراز کرد: این ظرفیت خوبی است که دستگاه های مختلف می توانند از آن استفاده کنند و همچنین در کلیه کمیسیون، کمیته و گردهمایی ها در رابطه با توسعه شهری در شهرستان های مختلف استان حضور داریم.

وی افزود: علاوه بر رشته های ۷ گانه درسایر  رشته های برنامه ریزی، مدیریت، سرمایه گذاری و تحلیل آماری حضور دارند که به نفع جامعه و سرمایه گذاری ها است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ضمن تبریک روز مهندسی گفت: نبض توسعه شهر مرهون تلاش مهندسان است  که کشور را به پیش می برد.

فیروز تکاور با اشاره له پیشرفت های مختلف در بخش های عمرانی به نقش مهندسان اشاره و افزود: این حرفه تخصصی است که تنها کارشناسان

وی با بیان اینکه بیش از انقلاب تنها هزار کیلومتر راه در استان داشتیم؛ ابراز کرد:درحال حاضر بیش از ۲۱ هزار کیلومتر جاده آسفالت در استان داریم که ۱۵ هزار کیلومتر آن جاده روستایی است .

او این پیشرفت را نتیجه نقش و جایگاه مهندسان دانست که در توسعه راه، شهر و… موثر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز گفت: مهندسی به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد و از معماری و مهندسی برجای مانده است.

نوذر امامی با اشاره به وسعت فکری و شخصیتی مهندسان در آثار به جا مانده، ابراز کرد: ساختمان هایی که ساخته می شود همه میراثی هستند که در آینده از آن یاد می شود.

به گفته وی اما با این وجود مهندسان در کشور ما جایگاه خوبی ندارند و کاش سیاست و اقتصاد کشور دست مهندسان بود تا امروز این مشکلات نداشت.

امامی با اشاره به آماری که ۱۰ کشور در آن مهندسان درآمد بالایی دارند؛ ابراز کرد: این کشور ها شاما کانادا، آمریکا، نروژ، فرانسه و… است که جز پیشرفته ترین کشورها هستند؛ لذا اگر مهندسان در جای خود قرار بگیرند بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی تاکید کرد: سیل عظیم مهندسان فارغ التحصیل باید ساماندهی شوند و اشتغال پایدار برای آنها در نظر گرفته شود.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه قانون زیادی در کشور داریم، اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد اجرایی شدن قانون است که با توجه به اینکه شیراز در خط زلزله قرار دارد باید مقررات ملی ساختمان با وسواس بیشتری اجرا شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.