رئیس سازمان نظام مهندسی فارس خبر داد:آسیب جدی به شیراز در صورت وقوع زلزله

خبر پارسی – رئیس سازمان نظام مهندسی فارس با تاکید بر اینکه زلزله در کمین فارس و شیراز است، گفت: فارس و شیراز یکی از استان ها و شهرهای زلزله خیزاست که با بروز زلزله شاهد آسیب های جدی خواهد بود .
غلامرضا نامورچی یکشنبه ۳ آذر در نشست خبری به مناسبت ۵ آذر روز ایمنی و بلایای طبیعی به وضعیت ساخت و سازدر شیراز و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله اشاره کرد و افزود: کوچکترین زلزله در فارس و شیراز می تواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد واین مهمترین دغدغه های سازمان نظام مهندسی است .
وی با تاکید بر اینکه در شیراز باید به سمت داشتن وتهیه نقشه ریز پهنه بندی زلزله برویم گفت: با تهیه نقشه ریز پهنه بندی زلزله است که می توانیم از آسیب های احتمالی زلزله در هر منطقه به ریز اطلاع داشته باشیم و بالطبع پیش بینی لازم نیز می شود انجام داد .
نامورچی با اشاره به زلزله کرمانشاه و بررسی خسارت های به بار آنده توسط سازمان متبوعش در انجا افزود: هر چند که در نهایت تمام مسئولیت خسارت ها به مهندس ناظر بر می گردد اما دستگاه ها و عوامل دیگری هم در این امر دخیل و تاثیر گذار است که باید ان ها هم دیده شوند .
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس همه هزینه خدمات مهندسی را در ساختمان رقمی حدود ۶ درصد از کل هزینه عنوان کرد و تاکید کرد: اگر بخواهیم در ساخت وسازها به استاندارد لازم برسیم باید همه دستگاه های دخیل در این امر به وظایف خود بخوبی عمل کنند .
او با پذیرش اینکه در بحث نظارت مشکلاتی وجود دارد گفت: با این وجود نباید مشکلات را به همه مهندسان تسری داد زیرا فاکتورهای دیگری نیز در بحث ساخت و ساز از جمله مصالح ساختمانی، کارگر ماهر و حنی زمینی که ساختمان در آن احداث می شود در استحکام دحالتت مستقیم دارند .
نامورچی تنها راه حل اصلاح امور ساختمان را رقابتی کردن ساخت وساز عنوان کرد و افزود: تنها با این روش است که می توان افراد ناتوان و بی تحربه از این عرصه بیرون راند زیرا در این رقابت فقط افرادی باقی می مانند که کیفیت بالاتر و استاندارد بیشتری در ساخت وساز رعایت می کنند .
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس آموزش را یکی از اولویت های سازمان دانست و تاکید کرد که اخیرا بودجه های آموزشی افزایش قابل توجهی یافته است و از طرفی هم بحث کاراموزمهندس را در دستور کار قرار داده ایم تا مهندسان با اندوخته فنی و حرفه ای ببیشتری به عرصه ساختت و ساز وارد شوند .
نامورچی کنترل خدمات مهندسی و سهمیه بندی متراژ را از وظایف سازمان نظام مهندسی دانست و افزود: متاسفانه از گذشته های دور این مسئولیت به عهده شهرداری ها گذاشته شده است که باید به سازمان برگردد و برای این منظور رایزنی ها و نشست هایی داشته ایم تا این روند به سازمان برگردد .
مدیریت واحد ساخت وساز از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان نظام مهندسی به عنوان یک الزام به ان اشاره داشت و افزود: یکی از مشکلاتی که در روند ساخت و ساز وجود دارد تعدد متولی است که موجب ایجاد خلل در این امر می شود لذا بهتر است که با اندیشیدن تدبیری همه پروسه ها تحت یک مدیریت انجام شود که در اتلاف وقت هزینه بسیار موثر خواهد بود .
او گفت: صنعت ساختمان باید یک متولی داشته باشد زیرا تداخل مسئولیت موجب مشکلاتی می شودد که تا کنون هم به وفور شاهد آن بوده ایم و تنها با وجود داشتن یک متولی و اجرای کامل مقررات ملی ساختمان است که به نتیجه مطلوب برسیم .
یادآور می شود که از تاریخ وقوع زلزله بم، روز ۵ آذر در تقویم کشور به عنوان روز ایمنی و بلایای طبیعی نام گذاری شده است و مراسم و همایش هایی نیز سراسر کشور در این روز برگزار می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.