رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: تدابیر لازم را پیش از بروز سیل دیده بودیم

خبرپارسی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیش از بروز سیل تدابیر لازم توسط بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده بود و مراکز پشتیبان نیز مشخص شده بودند .

دکتر علی بهادر دوشنبه ١٩ فروردین در یک نشست خبری با اشاره به رخداد سیلاب در شیراز، افزود: متاسفانه در این حادثه ۱۵۶ نفر مصدوم شدند که تعداد زیادی به صورت سرپایی در محل درمان شدند و هم‌اکنون تعداد ۵ نفر از حادثه دیدگان در مراکز درمانی فارس بستری و تحت درمان هستند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که سیل در این کلانشهر خسارت ٢۵ میلیارد تومانی به تجهیزات پزشکی این دانشگاه با ورود آب به موتورخانه‌ها و برخی از دستگاه ها برجای گذاشته است .

وی همچنین از معرفی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعنوان مُعین استان خوزستان خبر داد و افزود: تمام مراکز درمانی فارس برای خدمت رسانی به حادثه دیدگان سیل کشور از جمله لرستان و خوزستان آمادگی دارند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که ارتباط با دانشگاه‌‌‌‌های لرستان و خوزستان برقرار شده و به تیم‌های اضطراری اعلام آمادگی برای ارائه خدمات درمانی کرده‌ایم اما تاکنون اعلام نیازی برای اعزام پزشک و پرستار نشده است .

بهادر ادامه داد: پیش از بروز سیل تدابیر لازم توسط بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده بود و مراکز پشتیبان نیز مشخص شده بودند .

وی همچنین عنوان کرد که تعداد زیادی از ١۵۶ مصدوم سیل زده شیراز در بیمارستان شهید رجایی، نمازی و تعدادی هم در بیمارستان شهید فقیهی تحت مراقبت درمانی قرار گرفتند .

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضربه به شکم، خفگی و غرق شدگی از عمده‌ترین موارد مصدومیت سیل زدگان بود .

بهادر یادآور شد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از حضور در شیراز و بازدید از بیمارستان‌ها و عیادت از مجروحان از خدمات رسانی این دانشگاه به سیل زدگان تقدیر کرد .

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به مصدومان سیل زده کاملا رایگان بود، افزود: کل هزینه درمان سیل زدگان بالغ بر یک میلیارد و نیم شده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بیان کرد که ارائه خدمات به اتباع بیگانه سیل زده در شیراز به ویژه منطقه سعدی همانند دیگر بیماران بوده است .

بهادر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی ارائه خدمات به اتباع خارجی که در سیل اخیر آسیب دیدند گفت: سال‌هاست که خدمات درمانی به اتباع خارجی در استان فارس ارائه می‌شود در حالی‌که بیمه هم ندارند اما در بخشی از مراحل درمان آنها تخفیف‌هایی نیز اعمال می‌شود .

وی ضمن انتقاد از تعطیل شدن کشور به مدت ١٧ روز، گفت: طبیعی است که با تعطیلی سراسری شاهد شلوغی جاده‌ها و افزایش مرگ و میر باشیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: معقولانه است که کشور به دو قسمت سردسیر و گرمسیر تقسیم شود و اعمال مسافرت‌ها هم با لحاظ اقلیم در دستور کار قرار گیرد .

بهادر همچنین با بیان اینکه بیمارستان‌‌‌ها و ستاد سفرهای نوروزی پزشکی در ایام نورز فعال بودند، تاکید کرد که سیستم پزشکی همیشه آماده حوادث است .

هیچ‌گونه آلودگی آب بر اثر سیل وجود نداشت

در ادامه جلسه عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز  افزود: هیچ‌گونه آلودگی آب بر اثر سیل وجود نداشت البته برخی نقاط مثل سپیدان به دلیل ضعف زیرساخت های فاضلاب، آب شرب کدر شده بود که رفع شد .

وی با بیان اینکه با بیان اینکه یک هزار نفر از پاکبانان حاضر در سعدی به صورت رایگان واکسن هپاتیت دریافت کردند، گفت: آلودگی با کدورت آب متفاوت است و وقتی مردم به کدر شدن آب پی ببرند به عنوان آب آلوده شناخته می‌شود .

وی افزود: پس از بروز سیل به میزان چند ساعت شاهد کدر شدن آب در منطقه سعدی بودیم که بلافاصله کلرسنجی انجام شد اما آلودگی محرز نشد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه به دلیل ورود سیلاب به فاضلاب امکان آلودگی آب در زمان سیل وجود دارد، عنوان کرد: خوشبختانه سیل شیراز  آلودگی منابع آبی به دنبال نداشت .

همتی در بخشی از سخنانش افزود: در ایام تعطیلات نوروز فوت مادران پر خطر گزارش نشد، چرا که پیش از این شناسایی شده و ۷۳ مورد نیز به بیمارستان‌ها معرفی کرده بودیم تا مادری به دلیل عوارض بارداری فوت نکند .

وی یادآور شد: در ایام نوروز ۲ هزار و ۷۰۰ نوزاد بدو تولد واکسینه شدند و ۲۴ کیلوگرم مواد غذایی مسموم نیز معدوم شد .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: با تمهیدات ریاست دانشگاه پیش از حادثه ایام نوروز ذخیره سازی داروها انجام شده بود .

خشنود افزود: مطالبات شرکت‌های دارویی از قبل پرداخت شده بود و هم‌اینک تا چهار ماه آینده مشکلی از بابت تامین دارو در فارس نخواهیم داشت .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تامین سروم از مشکلاتی بود که مشکل مشترک همه استان‌ها بود که این قلم دارو نیز در انبار دارویی ذخیره سازی شد .

خشنود با بیان اینکه هیچ گونه کمبود دارویی در ایام نوروز و سیل وجود نداشت به بازرسی‌ها در ایام تعطیلات اشاره و بیان کرد: طی این مدت بیش از ٢٧٢ مورد بازرسی از داروخانه‌ها و ٨٩ مورد بازرسی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام شد .

وی عنوان کرد: ارائه خدمت در میز خدمت دانشگاه برای تخفیف دارو به بیماران بدون وقفه در ایام نوروز تداوم یافت .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بازرسی از واحدهای تولیدی مواد غذایی دارویی و بهداشتی نیز در این ایام با ١٠٠ مورد بازرسی ادامه یافت، افزود: ٢۵٠ مورد نمونه غذایی و دارویی مورد بازرسی قرار گرفت .

خشنود همچنین با بیان اینکه انجمن داروسازان، شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی در زمان سیل فعال بودند، گفت: همه داروهای بیماران سیل زده در شیراز با اعتبار ١٢٠ میلیون تومانی رایگان ارائه شد.

کاهش ٢ درصدی ماموریت‌های اورژانس فارس در ایام نوروز

رئیس اورژانس فارس با اشاره به کاهش ٢ درصدی ماموریت‌های اورژانس فارس در ایام نوروز، بیان کرد: از ابتدا تا انتهای تعطیلات ١٧ هزار و ۵۶٠ ماموریت پیش بیمارستانی انجام شد .

محمدجواد مرادیان عنوان کرد: ایستگاه عملیات اورژانس در ورودی شیراز همانند سال‌های گذشته مستقر شده بود .

وی افزود: خوشبختانه نیروهای اورژانس در محل حادثه سیل شیراز حضور داشتند و در همان لحظات اولیه خدمات پیش بیمارستانی توسط آنها مهیا شد .

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با بیان اینکه در همان لحظات اول دو کودک که دچار غرق شدگی شده بودند احیا شدند؛ گفت: تمام آمبولانس‌ها آماده باش بودند و نیروهای ذخیره بلافاصله فراخوان شدند و ٢۴ دستگاه آمبولانسهای دیگر اضافه شد .

مرادیان تاکید کرد که افزایش ظرفیت‌ها ناوگان به مجموعه اورژانس موجب جا به جایی بیماران به بیمارستان‌های مختلف شد و بیمارستان‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرش بیماران احتمالی یافتند .

وی با بیان اینکه گستردگی سیل در لحظات اول مشخص نبود، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها هوشمندانه آمادگی پذیرش تعداد بیماران با افزایش ٣٣۶ تخت را پیدا کردند .

رئیس اورژانس فارس اضافه کرد: آمار فوتی‌های سر صحنه مربوط به حوادث ترافیکی در ایام نوروز ١٧ نفر  بوده که ۶٧ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد .

مرادیان همچنین بیان کرد که به دلیل بارندگی‌ها ماموریت‌های هوایی اورژانس امسال در ایام نوروز به ١٠ عملیات کاهش یافت .

رئیس اورژانس فارس از مصدوم شدن دو هزار و ۸۶۳ نفر در این مدت خبر داد و افزود: متاسفانه در حوادث جاده‌ای تعداد ۱۷ نفر از هم وطنانمان دررسر صحنه جان خود را از دست دادند .

مرادیان همچنین از گاز گرفتگی ۲۰۳ نفر در این مدت بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن خبر داد و گفت: متاسفانه ۸ تن بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.