دوسالگی نشست های روزنامه نگار در زوم؛ذره بینی برای بهتر دیده شدن

خبر پارسی -غلامرضا مالک زاده *: حتی سخن از طرحی نو در انداختن همواره با بیم و امید همراه بوده است چه برسد که بخواهید این طرح را اجرا کنید و ادامه دهید.
بسیاری از انسان ها با هرگونه نوشدن و پدیده های جدید اگر سرناسازگاری نداشته باشند، سودای همراهی هم ندارند.
هر نوشدنی بناچار منجر به دگرگونی هایی می شود و از دیدگاه چنین انسان هایی، دگرگونی به معنای لرزندان پایه های ایستاده بر زمین آرام است و برهم زدن آرامش، کاری است ناپسند.
آرامش اگر زمینه ای و چشم اندازی برای رسیدن به دانایی و سرچشمه های خردمندی باشد، بسیار نیکوست اما اگر آرامش را به گونه ای معنا و طراحی کنیم که انسان ها و کارها را به سمت خمودگی و درجازدن هدایت کند، نتیجه ای جز ایستایی نخواهد داشت.
عرصه ای به نام نقد می تواند روال زندگی را با چالش و دگرگونی مواجه کند و اگر چنین مقوله ای در وادی هنر باشد چالش های بیشتری را متوجه زندگی مردم خواهد کرد.
منظور از نقد، بیان کاستی ها و خوبی ها با هدف ارائه راهکار برای زدودن کاستی ها و افزون کردن خوبی هاست.
مقوله نقد ازمواردی است که بسیاری از انسان ها را در معرض آفتاب برای بهتر دیده شدن می نهد و به دیگران و حتی خود فرد دیدگاه روشن تری نسبت به رفتارها می دهد.
در چنین رهیافتی امکان مقاومت برخی افراد در برابر نقد و منتقد وجود دارد زیرا ماهیت نقد چنین است که انسان های عادت کرده به یک روال همیشگی را با ذره بین نقد به وادی دیگری ببرد و آنان را به تکاپو وادارد.
برپایه دیدگاهی برخاسته از این موضوع که نقد نهایتا سودمند است و به بهبودی اوضاع می انجامد، دو سال پیش نشست هایی با نام «روزنامه نگار در زوم» در مرکز استان فارس شکل گرفت و اینک به بیست و چهارمین نشست و در واقع دوسالگی خود رسیده است.
استان فارس از نظر داشتن تعداد روزنامه در کشور سرآمد است و اگر استان تهران را درنظر نیاوریم، فارس را می توان نخستین استان کشور از نظر شمار روزنامه ها دانست.
انتشار هشت روزنامه درمرکز استان فارس را می توان امتیازی برای این استان در کشور دانست و این امتیاز زمانی پررنگ تر می شود که پشتوانه ای به نام نقد داشته باشد.
نشست های روزنامه نگار در زوم که به همت کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و همکاران وی از دوسال پیش تاکنون و پنجشنبه اول هر ماه در این مرکز برگزار می شود، تلاشی برای پربارترکردن رسانه های این استان بوده است.
این تلاش اگر چه بدون اشکال و عیب نبوده اما حرکتی نو و ابتکاری در کل کشور بوده است.
در این نشست ها هر ماه یک روزنامه نگار آثارش با حضور منتقد یا منتقدان اصلی بررسی می شود و دیگر شرکت کنندگان نیز به بیان دیدگاه های خود می پردازند.
اینکه برخی نشریات فارس تاکنون با چنین حرکتی همراهی نکرده اند، چیزی از ارزش نشست های روزنامه نگار در زوم کم نمی کند بلکه این شائبه را در ذهن ایجاد می کند که چنین نشریاتی از نقد گریزان هستند و اجازه نداده اند که کارهایشان و خبرنگارانشان در ترازوی نقد قرار گیرد.
امیدواریم این نشریات در کار خود تجدید نظر و نقد را راهی برای بهتر شدن کار خود تلقی کنند.
اینک نشست های روزنامه نگاردر زوم دراقدامی بجا و شایسته، روزنامه نگاران شهرستان های فارس را نیز زیر ذره بین نقد برده است.
امید است در تداوم فعالیت های این نشست ها که همانند همه فعالیت های فرهنگی همراه با بیم و امید و رفتن در راه پرپیچ وخم است، نشست های «رسانه در زوم» هم به آن اضافه شود.


* دبیر خبرگزاری ایرنا استان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.