در خواست ۴۱۲ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز از وزیر علوم: تغییر رئیس دانشگاه

خبر پارسی –  جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز در نامه ای به وزیر علوم،تحقیقات و فناوری خواستار برکناری دکتر جم از ریاست این دانشگاه شده اند.

تحمیل فضای رخوت فرهنگی و فعالیت دانشجویی از طریق انحلال تشکل‌ها و کانون‌های مستقل، اعمال فشار و محدودیت بر نهادهای دانشجویی و نشریات منتقد، صدور احکام انضباطی برای دانشجویان دگراندیش و دانشجویان دختر با بهانه‌های واهی عقیدتی، بسط فضای امنیتی دانشگاه‌ها با میدان‌داری حراست و کمیته­ی انضباطی و هم چنین کاهش کمیت و کیفیت خدمات رفاهی دانشجویان بخشی از دلایل درخواست یاد شده است.

در این درخواست که یک نسخه از آن در اختیار خبر پارسی گذاشته شده،آمده است:

وزیر محترم  علوم،تحقیقات و فناوری

جناب آقای دکتر فرجی دانا

با  اهدای درود و احترام؛

” جنبش دانشجویی” پیکر زخم خورده‌ایست که در سال‌های گذشته بازیچه‌ی بالقوه و گهگاه بالفعل قدرت مردان سرزمین قرار گرفته و نسل پویای کشور را در مارپیچی قرار‌داده که سرانجامی جز افول در انتظارش نیست.”جنبش دانشجویی” از پاک ترین نمودهای آرمانگرایی، مطالبه‌گری، آزاداندیشی، انتقادگری و پویایی نسلی است که تشنه‌ و جویای آن مفاهیم والا می‌باشد؛ نسلی که “دانشجو”ست و در پیچ و خم دانشگاه آرمان های خود را می‌جوید؛ “دانشجو”یی که ۸ سال مبهوتِ چراغ قرمز مسیر تعالی و کمال خود بودهاست و در این توقف اجباری تعداد زیادی از اعضای خود را – که از جبر سکوت و خفقان و فشار دل سرد بودند – از دست داده و عده‌ای از عزیزترین‌های خود را – که تاب تن‌دادن به کوته‌اندیشی‌ها و ناخردمندی‌ها و سکوت در برابر آنان را نداشتند- با هزینه‌های ناجوانمردانه انضباطی و امنیتی به خانه‌هایشان بدرقه نموده ‌است.

۸ سال حبس ناعادلانه­ی این جنبش، یادگار به جا مانده از دوران اصلاحات در دانشگاه‌ها را به اعماق رکود و انفعال برده و شأن و منزلت “دانشگاه و دانشجو” را خدشه‌دار نموده ‌است.تحمیل فضای رخوت فرهنگی و فعالیت دانشجویی از طریق انحلال تشکل‌ها و کانون‌های مستقل، اعمال فشار و محدودیت بر نهادهای دانشجویی و نشریات منتقد، صدور احکام انضباطی برای دانشجویان دگراندیش و دانشجویان دختر با بهانه‌های واهی عقیدتی، بسط فضای امنیتی دانشگاه‌ها با میدان‌داری حراست و کمیته­ی انضباطی و هم چنین کاهش کمیت و کیفیت خدمات رفاهی دانشجویان تنها بخشی از حقیقت اسفناک نهفته در پشت در‌های دانشگاه‌های کشور می‌باشد.

اما پیکر نحیف همین دانشگاه‌ها “تدبیر و امید ” را نه تنها تعریفی شایسته بر دولت یازدهم می‌دانند بلکه آن را روح “جنبش دانشجویی” نامیده و بر پایبندی بر آن تأکید می ورزند؛ جنبشی که توانسته تا به امروز رگه‌هایی از خود را زنده نگاه‌ دارد.تدبیر و امید” مفهوم اصیلی‌ است که دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز را بر آن داشت تا نقشی ناچیز در انتخابات ۲۴ خرداد ایفا کرده و با دائر نمودن ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در شیراز، اعتماد و اعتقاد خود به ” تدبیر و امید” را به منصه­ظهور بگذارد. آرمان‌ها و همدلی فعالین دانشجویی دگراندیش دانشگاه صنعتی شیراز از سال‌های گذشته تا کنون آن چنان حفاظت شد که در کابوس ۸ ساله‌ی دانشگاه‌های کشور توانستند با ادامه­ی فعالیت‌های مستقل دانشجویی از قبیل انتشار نشریات و برنامه های کانون‌ها و نهادهای دانشجویی مستقل، ” امیدِ” خود به     ” دانشگاه بهتر” را در قالب این نامه به جناب عالی تقدیم نمایند. لذا مطالبات خود را – که در سال‌های اخیر به کرّات بیان شد و شنیده نشد – به سمع و نظر جناب عالی رسانده و در پیوست شماره­ی ۱ گزارش مشروحی از رویدادهای سال‌های گذشته دانشگاه خود را ارائه نموده و در پیوست شماره­ی ۲ اسامی دانشجویان امضاکننده­ی این نامه تقدیم حضورتان می‌گردد و از جناب عالی تقاضا می‌شود با وجود برنامه‌ها و اولویت‌های متعددی که گریبانگیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد با “تدبیر” خود ” امید” دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز را پاسخ دهید.

عناوین مطالبات دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

الف-اصلاحات ساختاری در دانشگاه

الف-۱-تغییر ریاست دانشگاه صنعتی شیراز

توضیح ۱: عملکرد به شدت نامناسب ریاست فعلی دانشگاه در سال ۸۶ در سمت ریاست دانشکده­ی برق و الکترونیک، منجر به تحصن عمومی دانشجویان و برکناری ایشان گردید و هم‌ اکنون نیز در سال‌های ریاست ایشان مشکلات بسیاری در دانشگاه به‌وجود آمده است که در پیوست شماره­ی ۱ تقدیم حضورتان می‌گردد.

توضیح ۲ : در پی رایزنی‌های متعدد انجام شده با اعضای محترم هیأت علمی و هم چنین کادر اداری دانشگاه، آنان نیز نارضایتی خود را از شرایط فعلی دانشگاه اعلام نموده و خواستار تغییر این شرایط با تغییر ریاست دانشگاه می‌باشند.

الف-۲- کمک به استقلال دانشگاه با جلوگیری از دخالت‌های سلیقه‌ای و اغلب نادرست، از سوی نهادهای غیر دانشگاهی

الف-۳- تعیین بازرس ویژه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت حضور در دانشگاه و بررسی وضعیت دانشگاه و دانشجویان در دوره­ی ریاست دکتر جم

الف-۴- تسهیل و ارتقای شرایط حضور پررنگ دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به خود، از طریق انتخاب نمایندگان مستقل دانشجویی در شورای فرهنگی و کمیته­ی انضباطی توسط عموم دانشجویان و هم چنین ارتقای جایگاه قانونی شورای صنفی دانشجویان در پیگیری حقوق صنفی ایشان در تمامی ابعاد دانشجویی

ب-پایان‌دادن به فضای امنیتی دانشگاه

ب-۱- کاهش گشت‌زنی افراد انتظامات در محوطه­ی دانشگاه و خوابگاه ها

ب-۲- الزام به تغییر رویکرد قهری مسئولین دانشگاه نسبت به انتقادهای دانشجویان

ب-۳- جلوگیری از روند فعلی کمیته­ی انضباطی در تهدید و تنبیه دانشجویان

ج-بهبود فضای فعالیت‌های دانشجویی از طریق رفع موانع مربوطه

ج-۱- تغییر نماینده­ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان فارس و عضو هیأت نظارت دانشگاه صنعتی شیراز

ج-۲- اصلاح و شفاف‌سازی آیین نامه‌های مربوطه جهت جلوگیری از تفسیرهای سلیقه‌ای مسئولین

ج-۳- ایجاد تغییر در آیین‌نامه­ی سراسری کانون‌ها و شوراهای صنفی دانشجویان، جهت تسهیل و ترویج فعالیت این نهادهای دانشجویی

ج-۴- اتخاذ تدبیری مناسب در جهت شفاف‌سازی بودجه‌های فرهنگی دانشگاه و نهادهای فرهنگیِ دانشجویی

د-بهبود امکانات رفاهی و آموزشی دانشگاه

د-۱- افزایش کمی و کیفی امکانات آموزشی دانشگاه

د-۲- اصلاح شیوه‌ی فعلی برنامه‌ریزی فشرده­ی کلاسی که منجر به کاهش بازده­ دانشجویان می‌شود

د-۳- امکان تهیه­ی منابع آموزشی دانشجویان با هزینه­ی کم تر

 با تشکر – دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز آذر ۹۲

اسامی دانشجویان به همراه مشخصات آنها نزد خبر پارسی محفوظ است.

6 دیدگاه برای “در خواست ۴۱۲ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز از وزیر علوم: تغییر رئیس دانشگاه

  1. کاش خبرپارسی یه گزارش هم از جلسه پرسش و پاسخ دیروز دکتر جم در دانشگاه کار میکرد، که چطور دانشجویان یکصدا «دکتر جم، دکتر جم؛ استعفاء استعفاء» رو فریاد میزدن! واقعا وقت رفتنِ آقای جم!

  2. ناامید نباشید.همونطور که رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با درخواست وافشاگری های امستند اساتید ودانشجویان عوض شد رییس دانشگاه شما هم انشاالله بزودی عوض میشه.ارزو بر جوانان عیب نیست.والله ما که دیگه بریدیم.

  3. به نظرم ما هم باید مثل دانشجویان پزشکی کمپینی برای عزل دکتر جم در فیس بوک راه بیاندازیم
    باشد که موثر افتد

  4. منتظریم که دوستان عرزشی بیان و نامه و امضاها رو زیرِ سوال ببرن.اینکه همچین نامه ای اصن وجود نداشته و اینجا کجاست و ما مجبوریم.

  5. درود بر بچه های 86 دانشگاه صنعتی شیراز و شواری صنفی آن زمان …امیدوارم بچه های این دوره ی دانشگاه نیز بتوانند به حقوق خود برسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.