خون درگذشتگان سیل و حق مردم قابل معامله با امیال سیاست بازان نیست

خیرپارسی – رئیس شورای شهر شیراز گفت: از مقام‌های قضایی مرتبط با موضوع سیل می‌خواهم با انصاف و عدل همیشگی و بدور از هیاهوی سیاست‌زدگان بدخلق که کوشیدند از سیل گل‌آلود اخیر، برای انتخابات پیش‌رو ماهی بگیرند، نظرات کارشناسان رسمی و خبره را مد نظر قرار داده، و بار دیگر نشان دهند خون درگذشتگان این حادثه و حقوق مردم قابل معامله با امیال سیاست‌بازان قدرت‌طلب نیست.

احمدرضا دستغیب دراولین نطق پیش از دستور در اولین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه، مردم شیراز در این حادثه نشان دادند که به رغم همه مشکلات همچنان بازار محبت گرم است و دستان پرمهرشان، گرمی‌بخش دل‌های رنجور و آسیب‌دیده از سیل است. و تاریخ هیچ‌گاه این مهربانی را فراموش نخواهد کرد، گفت: غم‌انگیزترین بهار دهه‎‌های اخیر را با سیلی ناخواسته در کشور و شهر شیراز به نظاره نشستیم و همچنان اخبار سیل بر نگرانی‌‌های هم‌وطنان می‌افزاید.

دسنغیب با یادآوری این نکته که شیراز به رسم کهن خود، شهره به مهمان‌نوازی بود، افزود: شیراز خشم طبیعت را به چشم خود دید و با تنی رنجور، قلبی خسته و چشمی گریان مهمانان نوروزی خود را بدرقه کرد.

او سپس نطق خود را بدین شرح قرائت کرد که عینا در زیر می آید .

به عنوان رییس شورای اسلامی شهر شیراز ضایعه تاسف بار درگذشت ۲۱ نفر از هم‌وطنان و شهروندان عزیز در حادثه سیل نوروز شیراز تسلیت عرض کرده و برای آنان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

اینجانب و همکارانم که از بدو حادثه سیل در محل دروازه قرآن و در کنار مردم حضور داشتیم، موضوع سیل شیراز و علت آن را با حساسیت ویژه در دستورکار قرار داده و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با همراهی کارشناسان امین دانشگاه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی تلاش شد به علت های واقعی بروز سیل در شیراز دست پیدا کنیم.

شیراز در سالهای ۶۵ و ۸۱ نیز سیل‌های ویرانگری را تجربه کرده بود اما سیل امسال با فوت جمعی از هم‌وطنان همراه شد که ضرورت بررسی علل آن را دوچندان می‌کرد.

هرچند نهادهای دولتی و نظارتی نیز کمیته‌های کارشناسی تشکیل دادند اما شورای اسلامی شهر شیراز وظیفه خود می‌دانست با هدف پیشگیری از بروز چنین حوادثی در آینده و نیز اصلاح سیاست‌های مدیریت آب‌های سطحی، نحوه چگونگی و علل بروز سیل دروازه قرآن و شهرک سعدی را در دستورکار خود قرار دهد.

به رغم تعطیلات نوروزی و با مساعدت اساتید دانشگاه و کارشناسان رسمی و خبره، کمیته حقیقت‌یاب با همراهی موثر اعضای شورای شهر شکل گرفت و گزارش مقدماتی این کمیته در پایان تعطیلات نوروز ۹۸ به شورای شهر تقدیم شد.

همزمان با فعالیت کمیته حقیقت‌یاب، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در کنار شهرداری و دیگر نهادهای امدادی موضوع امدادرسانی به شهروندان سیل‌زده را نیز پیگیری می‌کرد .

بازدیدهای مکرر و مستمر از منطقه سیل زده و رایزنی های موثر در کنار مدیریت خوب ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز و همراهی و همکاری استاندار محترم و فرماندار گرامی و سخاوت و مهربانی مردم شیراز، بزودی وضعیت شهرک سعدی به حالت طبیعی بازگشت و در نخستین روز کاری سال ۹۸ شیراز زیبا و تمیز پذیرای شهروندان شد.

نکته دیگر اینکه در شرایطی که سیل، رنج و سختی را به مردم تحمیل می‌کرد و همه تلاش بودند از آلام سیل زدگان بکاهند، عده‌ای فرصت طلب با تحقیر تلاش‌های امدادرسانان و انتشار شایعات و اخبار نادرست بذر ناامیدی در جامعه ‌کاشتند و با رفتار خارج از انصاف خود، تلاش امدادگران را زیر سئوال بردند. این رفتار شایسته مردم نوع دوست و مهربان شیراز نیست که عده‌ای مطامع دنیوی و منافع سیاسی خود را در آوارگی مردم دنبال کنند.

 لذا از مقام‌های قضایی مرتبط با موضوع سیل می‌خواهم با انصاف و عدل همیشگی و بدور از هیاهوی سیاست‌زدگان بدخلق که کوشیدند از سیل گل‌آلود اخیر، برای انتخابات پیش‌رو ماهی بگیرند اما تیغ بران خرچنگ نفرت عمومی نصیبشان شد، نظرات کارشناسان رسمی و خبره را مد نظر قرار داده، و بار دیگر نشان دهند خون درگذشتگان این حادثه و حقوق مردم قابل معامله با امیال سیاست‌بازان قدرت‌طلب نیست.

لازم است از همه کسانی که در این حادثه به کمک مردم سیل‌زده و مهمانان نوروزی شتافتند مخصوصا امام جمعه معزز و استاندار محترم، فرماندار گرامی، شهردار عزیز، امرا و کارکنان نیروهای مسلح خصوصا ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی، گروه‌های مردمی از جمله هیأت آفرود شیراز، اتحادیه جرثقیل داران، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، جمعیت امام علی، گروه‌های جهادی، اهالی رسانه و عکاسان خبری، جمعیت هلال احمر، پاکبانان و باغبانان فضای سبز شهرداری، آتش‌نشانان شجاع، تیم‌های اروژانس و خدمات درمانی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، هیأت های ورزشی و همه مردم نیک‌اندیش شیراز صمیمانه قدردانی کنم.

مردم شیراز در این حادثه نشان دادند که به رغم همه مشکلات همچنان بازار محبت گرم است و دستان پرمهرشان، گرمی‌بخش دل‌های رنجور و آسیب‌دیده از سیل است. و تاریخ هیچ‌گاه این مهربانی را فراموش نخواهد کرد و پیشنهاد می‌کنم یادمان مهربانی به همین بهانه طراحی، اجرا و در نقطه مهمی از شهر نصب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.