خبرجنوب، آینده رسانه، بیم‎ها و امیدها

خبر پارسی ـ سعید نظری– ده هزارمین شماره روزنامه مبارک خبرجنوب در حالی این هفته به طبع رسید که بدون شک آیندگان از «حسین واحدی‎پور» به عنوان قهرمان مطبوعات یاد کرده و نامش در عرصه رسانه مانا خواهد شد.
نگارنده چند سال قبل در مطلبی با عنوان «اینجا چراغی روشن است!» تلاش مدیریت خبرجنوب برای حفظ شان و جایگاه روزنامه در دوران خفقان رسانه ستوده و از روش اعتدالی آقای واحدی‏پور برای روشن نگه داشتن چراغ روزنامه نگاری در دورانی که عرصه برای هر فعالیت اطلاع رسانی سخت می‎شد، را تمجید کرد.
این هفته همزمان با انتشار ده هزارمین شماره این روزنامه نیز خیلی از فعالان و کارشناسان رسانه به تمجید و ستایش از روزنامه خبرجنوب قلم زدند. اینکه انتشار ده هزارمین شماره روزنامه خبرجنوب را به جشن بنشینیم و به دست اندرکاران آن خسته نباشید، بگوئیم وظیفه است اما آیا خبرجنوب برای ادامه راه به اقتضائات تکنولوژیک و رشد فناوری و تغییر بنیادگرایانه برخی زیرساخت‎های رسانه نیز توجه کرده است؟ آیا خبرجنوب به ۱۵ هزارمین شماره و ۲۰ هزارمین شماره خواهد رسید؟ اینها سئوالات چالش برانگیزی است که حسین واحدی‎پور برای ادامه حیات خبرجنوب به یافتن پاسخی برای آنها نیازمند است.
واحدی‌پور و همکارانش به خوبی می‎دانند دوران افول امپراطوری روزنامه‌های کاغذی و کلاسیک سر رسیده و باید فاتحه اشتراک فروشی و دکه فروشی را خواند. رسانه‎های دیجیتال با هزینه کمتر و سرعت بیشتر به عمق روستاهای کشور و مناطق دور افتاده دنیا نفوذ کرده و دسترسی مردم به رسانه به مدد توسعه شگفت‎انگیز فناروی اطلاعات و ارتباطات آسان‎تر شده است.
واحدی‎پور و همکارانش به سرعت ماوراء صوت انتقال اطلاعات تسلط دارند و می‎دانند خارج از توجه به مولفه صحت و راستی خبر، رسانه‎های کلاسیک قادر به رقابت با سرعت فعلی انتقال اطلاعات نیستند و سیر بروکراسی مدیریت در انتشار اخبار رسانه‎های کلاسیک همچنان سرعت گیر است.
واحدی‎پور و همکارانش می‎دانند امپراطوری‎های بزرگ رسانه‎های مجازی به مدد اینترنت همراه و اپلیکیشن‎های سیستم عامل اندرویدی تلفن همراه حتی فیس بوک یکه‎تاز را هم از عرصه خارج کردند تا برای مدتی واتس آپ و اینستاگرام و تلگرام بار دنیای رسانه را به دوش بکشند.
واحدی‌پور و همکارانش به خوبی شعار «هر شهروند، یک خبرنگار» را می‎فهمند و می‏دانند چراغ عمر خبرنگاران حقوق بگیر پشت میزنشین رو به خاموشی است و این مردم هر جامعه هستند که به کمک تلفن همراهای‎های فوق هوشمند، لحظه به لحظه وقایع را ثبت و ضبط می‎کنند.
واحدی‎پور و همکارانش طبقه متوسط با سواد و آشنا به مفاهیم اعتراض را خوب می‎شناسند؛همانان که از کیفیت بد و قیمت بالای خودروی ایرانی، کمپین نخریدن خودرو را به سرعت برق و باد در رسانه‎های غیر رسمی راه می‎اندازند تا آنجا که حتی چند وزیر جمهوری اسلامی را یارای مقابله با انها نیست.
واحدی‎پورو همکارانش خوب می‎دانند که رشد علم و مهارت در دنیا فراگیر شده و عرصه رسانه روز به روز تخصصی‎تر می‎شود. دیگر خبرنگاران همه چیز نویس کارایی ندارند و باید خبرنگاران تخصصی در زیرشاخه‎های خاص سرویس‎های خبری مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و … به کار گرفت.
واحدی‎پورو همکارانش از این غافل نیستند که در حضور پایگاه‎های فروش مجازی، دیگر تبلیغات در رسانه‎های کاغذی و کلاسیک کارکرد خود را از دست داده‏ و هر شهروند با یک کلیک می‎تواند از معتبرترین مراکز خرید مجازی مایحتاج خود را بخرد یا کالای خود را بفروشد.
واحدی‎پور اگر چه چند سال قبل به مدد شناخت همین شرایط پایگاه اطلاع رسانی «خبر آنلاین» را راه اندازی کرد اما معلوم نشد چه سری در آن نهفته بود که بزودی آن را واگذار کرد.واحدی‎پورو همکارانش بر این نکته واقفند که در عصر جدید اطلاعات و ارتباطات راه برای فعالان عرصه رسانه دشوار است و رقابت سخت‎تر!
همچون قانون نیوتن که معتقد بود انرژی از بین نمی‌رود، ما هم می‏پذیریم که کارکردهای اصلی رسانه‎ در شرایط جدید تغییری نکرده و نمی‎کند امابستر، بافت و شکل رسانه با سرعت باور نکردنی در حال دگرگونی و تحول است. بنابراین واحدی‎پور و همکارانش راهی جز پذیرش شرایط جدید رسانه ندارند. خلاقیت همراه با بهره گیری تکنولوژیک و فناورانه و توجه به بستر رسانه‎های مدرن و دیجیتال می‎تواند ما را به جشن یک صد سالگی خبرجنوب دعوت کند، اگر زنده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.