جمعی از دستیاران دوره های تخصصی، متخصصین و اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی کشوردر نامه ای به رئیس جمهور:مدت طرح ضریب Kرا کاهش دهید

بیش از ۴۳۰ نفر ازدستیاران دوره های تخصصی، متخصصین و اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی سراسر کشور در نامه ای به رئیس جمهور خواهان کاهش مدت طرح ضریب K بعد از دوران تحصیل و بازنگری در عدم صدور و تمدید پروانه مطب در سراسر کشور و اجبار متخصصین به کار در کلینیک های ویژه دانشکده ها شدند.
در این نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبر پارسی قرار گرفته،آمده است:
به نام خدا
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر حسن روحانی
احتراماً، اینجانبان جمعی ازدستیاران دوره های تخصصی، متخصصین و اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی سراسر کشور، پیرو بخشنامه های جدیدی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون افزایش زمان مدت طرح ضریب K بعد از دوران تحصیل و همچنین عدم صدور و تمدید پروانه مطب در سراسر کشور و اجبار متخصصین به کار در کلینیک های ویژه دانشکده ها صادر شده است، نکات ذیل را به استحضار می رسانیم:
۱٫ افزایش مدت طرح ضریب K، در شرایطی به دستیاران دوره های تخصصی اعلام شده (آیین نامه خدمات متعهدین خدمت دوره های تخصصی دندانپزشکی مصوب ۱۲/۱۱/۹۳) که تا پیش از تصمیم آنها به ادامه تحصیل در دوره های تخصصی، تعداد سالهای خدمتی طبق عرف، مشخص و این افراد با علم به این مدت تصمیم به شرکت در آزمون دشوار دستیاری و ادامه تحصیل گرفته اند. طبیعتاً اگر در ابتدای دوره تحصیل آنها این موضوع مطرح شده بود، بسیاری از این افراد حاضر به ادامه تحصیل در دوره تخصصی نمی شدند و به کار به صورت دندانپزشک عمومی ادامه می دادند. شایان ذکر است که این مدت برای همکاران متخصص پزشک حداکثر ۳ سال است، در حالی که طبق بخشنامه جدید، حداکثر تا مدت ۸ سال برای متخصصین دندانپزشکی در نظر گرفته شده است! در این بخشنامه تقریباً معادل یک سال به مدتهای قبلی که همانها هم مورد اعتراض شدید متخصصین بود، اضافه شده است.
• در این راستا به اخذ تعهدنامه، مبنی بر گذراندن ۵/۲ و ۳ برابر مدت تحصیل به ترتیب برای متعهدین عام و خاص می توان اشاره کرد که طبق احکامی که در برخی موارد، توسط دیوان عدالت اداری در مورد مسأله ای مشابه صادر شده است، با استناد به بند ٧ قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانى که مربوط به دانشگاههاى وابسته به وزارت بهداشت است، رأى به یک برابر بودن مدت طرح داده شده است و افزایش مدت طرح به واسطه تعهدنامه محضری نیز خلاف قانون مى باشد. شایان ذکر است که وزارت خانه محترم به دنبال حکم صادره از دیوان عدالت اداری، حداکثر مدت طرح کسانی که از سهمیه زنان استفاده کرده اند را نیز به ۲ برابر مدت تحصیل تقلیل داده است، در حالی که در مورد متعهدین خاص دندانپزشکی و یا متعهدین عامی که از هیچ گونه سهمیه ای بهره نبرده اند این مدت نه تنها کاهش نیافته، بلکه به واسطه بخشنامه مذکور با افزایش بی سابقه ای همراه بوده است.
• تقاضایی که از طرف امضا کنندگان جهت برطرف شدن این اشکال بزرگ مطرح است، ثبات قوانین و تنویر نحوه انجام تعهدات پیش از ورود به مقطع دستیاری می باشد، به این نحو که مدت زمان دقیق طرح ضریب K در آیین نامه آزمون دستیاری و در قبل از تصمیم دستیاران برای شرکت در این آزمون و نه در میانه و آخر این دوره و گاهاً بعد از فارغ التحصیلی، مشخص شود تا تصمیم گیرندگان با علم به این موضوع پا در مسیر پر پیچ و خم دستیاری گذاشته و در آینده از تصمیم خود برای ادامه تحصیل پشیمان نشوند. قابل ذکر است که وزارت بهداشت چند هفته پیش در اقدامی عجیب، امضای رؤیت این بخشنامه را، از دستیاران تخصصی سال آخر دندانپزشکی، گرفته که به گواه همه امضاکنندگان، اینکار در شرایط اکراه و اجبار و تهدید به عدم فارغ التحصیلی در صورت عدم امضاء بخشنامه فوق الذکر انجام گرفته است.

• همچنین انجام کار کارشناسانه جهت یکسان سازی مدت طرح پزشکان و دندانپزشکان متخصص از دیگر تقاضاهای امضا کنندگان می باشد.

۲٫ اخیرا در بخشنامه ای (شماره ۱۷۴/۱۰۰ مورخ ۰۲/۰۳/۹۴) به دانشگاهها تکلیف شده که از صدور و تمدید پروانه مطب متخصصین دندانپزشکی جلوگیری شود واز آنها به صورت تمام وقت جغرافیایی و در کلینیکهای ویژه بهره گرفته شود. مجدداً این مساله در زمانی مطرح شده که عده ای از همکاران دوره تخصصی را آغاز نموده اند و یا از آن بدتر، پروانه مطب را دریافت کرده اند و با هزینه های بسیار مطب را راه اندازی کرده اند. همانطور که مستحضر هستید، تجهیز مطب و تغییراتی که در مکان مطب جهت تطبیق آن با استاندارهای وزارت بهداشت باید انجام گیرد، بر خلاف مطبهای پزشکان متخصص، هزینه های بسیار سنگینی را به همکاران دندانپزشک تحمیل کرده است. این هزینه ها در کنار هزینه های استخدام چندین پرسنل برای هر مطب و عقد قراردادهای چند ساله برای اجاره مطبها، این سوال را در پی خواهد داشت که خسارات فراوان مادی و معنوی حاصل از این بخشنامه دستوری را چه کسی به جز دندانپزشکان متخصص قرار است متحمل شود؟ برای مثال برقراری یک مطب رادیولوژی فک وصورت هزینه ای حدود ۸۰۰ میلیون تومان دارد که البته همه همکاران با قبول بازپرداختهای ماهیانه سنگین و اخذ وام وارد این فرایند شدند. چگونه ممکن است کسی را که تعهد پرداختهای سنگین در سالهای پیش رو برای خود ایجاد کرده، ناگهان از فعالیت محروم کرد؟
• مساله دیگری که در این بخش می توان به آن اشاره کرد این است که اگر در آیین نامه آزمون دستیاری و در ابتدای دوره دستیاری، این مسأله عنوان شده بود، یقیناً کمتر کسی حاضر به قبول آن و ادامه تحصیل در این شرایط می شد. دستیار تخصصی را در نظر بگیرید که با محاسبه خود بعد از ۳ سال تحصیل در مقطع تخصص، موفق به راه اندازی مطب خواهد شد و به ناگاه و بعد از پایان دوره تحصیل به وی اطلاع می دهند که شما بعد از ۶ سال می توانید پروانه مطب دریافت کنید. طبیعتاً با این مثال عمق ظلمی که به این قشر وارد شده روشن به نظر می رسد.
• نکتع قابل ذکر دیگر این است که بسیاری از فارغ التحصیلان، در روز آزمون بورد تخصصی، مکان مورد نظرشان را بر این مبنا انتخاب کردند که حق مطب در آن مکان به رسمیت شناخته شده بود و گرنه انتخابشان شهرهای بزرگ (با کلینیک های ویژه مجهز و شناخته شده) و یا در نزدیک خانواده و مسافت کوتاهتر از شهر محل سکونتشان می بود. پیرو این اتفاق برخی از کسانی که با نمره خوب موفق به انتخاب شهرهایی شدند که حق برقراری مطب داشته باشند، اکنون بازنده و برخی از کسانی که با نمرات پایینتر در شهرهایی که حق مطب از ابتدا برای آنها وجود نداشته پذیرفته شده اند، برنده این تصمیم گیری جدید هستند و این عین بی عدالتی است.
• مورد دیگر این است که نداشتن حق مطب در شهرهای بزرگی که کلینیکهای ویژه مجهزی داشته اند، در سالیان قبل هم مطرح بوده و مخالفت قابل توجهی نیز با این مسأله وجود نداشته است، اما تعمیم این قانون به شهرهای کوچکی که حق برقراری مطب به دلیل نبودن کلینیک ویژه مجهز و همچنین ایجاد انگیزه برای عده ای از همکاران برای انتخاب این شهرها، در آن وجود داشته، به نظر غیرمنطقی می آید. طبیعتاً تا راه اندازی کلینیکهای ویژه در این شهرها، عمر دوره تعهد اکثر همکاران به سر خواهد آمد و این دوره بدون داشتن حق مطب و حق کار در کلینیک ویژه مناسب و کارآمد از دست خواهد رفت. البته پیرو بخشنامه اخیر وزارت محترم، دانشکده های سراسر کشور را ملزم به راه اندازی کلینیک ویژه تا پایان سال نموده است، که همانطور که ذکر شد تا کارامد و مجهز شدن کلینیکهایی که هنوز کلنگ آنها هم زده نشده، عمر دوره تعهد بسیاری از همکاران به پایان خواهد رسید.
• مسأله دیگری که ناعادلانه بودن بخشنامه اخیر را نشان می دهد، این است که در این بخشنامه به دانشگاهها تکلیف شده است که بعد از گذراندن معادل یک برابر مدت تحصیل از مدت زمان طرح، پروانه مطب با موافقت دانشگاه می تواند صادر شود. چطور ممکن است برای افراد مختلف با زمانهای متفاوت طرح و در شهرهای مختلف شرایط یکسانی درنظر گرفته شود؟! به طور مثال فردی که در زاهدان دوره خدمت ۳ ساله را می گذراند، بعد از گذشت یک برابر مدت تحصیل، دوره طرح وی خاتمه یافته و در هرصورت می تواند مطب برقرار کند، در حالی که برای فردی که تعهد ۷ ساله به سیستم دارد بازهم بعد از ۳ سال، پروانه مطب در نظر گرفته شده است. در این حالت به فردی که در منطقه محروم مشغول خدمت است ظلم مضاعفی صورت خواهد گرفت.
• تقاضایی که در این رابطه مطرح می باشد، این است که اگر وزارت محترم بهداشت، تمایل به تعطیلی مطبهای متعهدین دارد، این مساله را در آیین نامه آزمون دستیاری و قبل از شروع دوره دستیاری، مطرح کند و آن را در مورد کسانی که حاضر به پذیرش آن شده اند، اجرایی کند و نه برای کسانی که با شرایط قبل، این مسیر را انتخاب کرده اند.
بدون شک یکی از علل این نابسمانی و بی عدالتی، عدم حضور مؤثر اعضایی از جامعه دندانپزشکان و انجمنهای تخصصی مختلف در تصمیم گیریهای کلان وزارت خانه می باشد. امید است با درنظرگرفتن مشکلات فراوانی که اخیراً برای این قشر تحصیل کرده از جامعه بوجود آمده و همچنین این واقعیت که بسیاری از رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی نیز با نحوه اجرای این طرح مخالفتهایی دارند و در نظر گرفتن اصل “عطف نشدن قانون به ماسبق”، با تدبیری که از دولت محترم سراغ داریم، امید و انگیزه، جهت تحصیل در مقاطع بالا و همچنین فعالیت در مراکز آموزشی و درمانی را مجدداً به وجود آورید.
با تشکر
جمعی از دستیاران تخصصی و متعهدین ضریب K

ابراهیم عینی
ابوالفضل محمد صالحی
اتوسا باقری
احسان بهرام پور
احسان شفیعی
احسان شوهانی زاد
احسان عسکرى
احمد روحانیان
احمد ساجدی
ارزو دهبان
ارشاد همتی
ازیتا هدایتی
اسداله کاراژیان
اعظم معظم پور
افروز نخستین
افسانه رحمتی
افسانه ضرغامی
اکرم ظفربخش
اکرم لبیب زاده
امید قاسم زاده
امید مرتضائی
امیر خسرو محیطی
امیر کیاکجوری
امیر هوشنگ هاشمی
امین بهپو
امین رضایی
امین شیروانی
امین محمد بهلکه
امید توکل
اناهیتا خیام پور
انسیه نادران
اویس خاکباز
ایمان توکلی
ایمان سعیدی پویا
ایسان غزنوی
ایلناز پورنصیری
آذر اسلامی منوچهری
آرش آزادی
آرش طهماسبی
آرش محرابی
آرش یوسفی مرادی
آرمان سعیدی وحدت
آرمان صالحی
آرمیتا آروین
آزاد جامعی
آزاده رفیعی
آسیلا واعظى
آمنه شارقی
آمنه شارقی
آناهیتا پورهاشمی
آناهیتا شاهی
آناهیتا نوروزی فرد
آنیا امین زاده
آنیتا ابراهیمی
آیدا فرهادی
آیدین فاروقی
آیت پوزش
آیه اعتمادی
بنفشه ارضی
بنفشه سلیمانی
بهار جاوید
بهاره آقامحمدی آمقانی
بهاره شمس
بهاره عزیزى
بهاره قاسمی
بهزاد محمدی
بهزاد هادیزاده
پرستونامدار
پروانه گل فخرآبادی
پریسا پیروزمند
پریسا علیرضایی
پوریا محمدپرست
پویا اصلانی
ترانه ابراهیمی فرد
ثمره عباسی
حامد ابراهیم نژاد
حامد رحیمی
حامد زاهدی پور
حامد سیار
حامد صفری
حامد نظری
حامد نعمتی رضوانی
حامد وزیری
حامد وزین پور
حجت عاطف یکتا
حسام الدین اعتمادی
حسام الدین نظری
حسام الدین نظری
حسن ملّاحسنی
حسن نوروزی
حسین تقوی
حسین عصارزاده
حسین محمودی زاده
حمداله سعیدی
حمید بدریان
حمیدرضا فلاحی
حمیدسرلک
حمید حمدزاده
خالد کریمی
داراب غلامی
داوود نودهی
رامین مشرف
رحاب قویزی
رحمن نعمتی
رضا امیرزرگر
رضا جلودار
رضا محولاتی
روح اله اعتمادی فر
روح اله رزم دیده
روشنک منتظری هدشی
روشنک نایینی
رویا امیری دلوئی
ریحانه حسینی فر
ریحانه داجمر
ریحانه خالصی تویسرکانی
زهرا السادات حسینی نوده
زهرا بنی عامری
زهرا جلالی
زهرا حیاتی
زهرا سهرابی
زهرا شه مرادی
زهرا عبدالکریم پور
زهرا علیزاده
زهرا علیزاده طبری
زهرا نمازی
زهره رفیعی
زینب بیات
زینب کاظمی
زینب کاوندی
ساجده قربانزاده
سارا حاجتی
سارا‌ خاکی
سارا خالقی
سارا رمضانیان نیک
سارا سمیع زاده
سارا ضماهنى
سارا عاقل
سارا محمدی
سارا منصوری نژاد
سارا نورالعیونی
ساسان فکری
سامان محسنی توکلی
سامان محمد زاده
سپهر ترابی
سپیده امیری
سپیده سرورهمایون
سپیده سهیلی فر
سپیده عاقلی
سپیده محمدى
ستار کبیری
ستاره خسروی
سجاد پزشکی
سجاد یوسفی
سجادحسین زاده
سحر ایرانی
سریه صادقپور
سسعیده گله دار
سعادت روایى
سعید جوانمرد
سعید سبزواری
سعید سبزواری
سعید فروغی مقدم
سعیده ابراهیمی
سمانه دوست فاطمه
سمانه شهابی
سمانه عباسی سلیم کندی
سمانه معصومی
سمانه همتی قره بلاغ
سمیه رحمانیان
سمیه نقی نژاداحمدی
سمیرا بهراد
سمیرا مصطفی زاده
سمیه انوش
سمیه بابایی
سوسن رحیمیان
سوما عرب زاده مقدم
سونا مولایی
سهیلا بیاتی
سهیلا درمیانی
سهیل کوشایى
سید حجت شکیب
سید سجاد پیشوا
سید عمار بصری
سید مصطفی مرتضوی
سید نوید عسکری
سیداحمد موسوی گوگدرقی
سیده سعیده علوی کاخکی
سیده سمیه حسینی
سیده نغمه نیرومند
سیف اله همت
سیما جوکار
سینا محمدی صدر
سید علی رضا حسینی
سیده زینب افتخاری
سیده ساره هندى
سیده مریم طیاری
سیده مونا علیمحمدی
سیده نینا روزمه
سینا قانعان
سینا نقی زاده
شاداب صفرزاده خسروشاهی
شاداب قدس
شاهرخی
شاهین نوروزی
شبنم امیرپور
شکوفه نویهار
شکیبا افضلی نسب
شمس الدین احزن
شهاب هنر
شهرزاد جلالی
شیرین کلاهی
شیوا ایرانپور
شیوا زمانی نژاد
شیوا یارمحمدی
شیرین رضایی
شیما احمدی گرده
شیوا رفیع زاده
صادق حصارخانی
صدیقه قلیزاده
صفورا قدسى
ضحی صاحب نسق
طاهره ایمانی فولادی
طاهره صانعی
طوبی کاراگاه
طهورا اعتضادی
طیبه سجادى
عاطفه خوید
عاطفه رمضانی
عاطفه مستوی
عاطفه نادری
عذرا نیکنام
عذری محیطی اردکانی
عطیه صفایی
علی باقریان
علی بقالیان
علی حسینی
علی دهقانی
علی رضا معظمی
علی شکرانه
علی کنگرلو
علی ممبینی پور
علیرضا شیرزاده
علیرضا فرهادپور
علی کلشن
علیرضا رجائی
عیسی عبدی
غلامرضا حیدری
فاطره صمدی
فاطمه حاجی زاده
فاطمه حافظ ملکی
فاطمه خلفی نژاد
فاطمه رحمانی شهریاری
فاطمه رئوفی نژاد
فاطمه عظیمی
فاطمه غلامی
فاطمه فرحبخش
فاطمه کریمی
فاطمه کیخایی
فاطمه متین فر
فاطمه ملک الکتاب خیابانی
فاطمه مهندس
فاطمه میر
فاطمه نصر
فایزه ابوالقاسم زاده
فایزه قیصری
فرانک رحیمی
فرانک رزمجویی
فرزاد رضایی
فرشته حسینی قوام
فرشته رحمت
فرشته صادق
فرشید منافی باروق
فرناز سید مصطفایی
فرنود شریفی
ﻓﺮﻧﻮﺵ ﮔﻞ ﻣﺤﻤﺪﯼ
فروزان فرهبد
فروغ فرهی
فرهاد دباغ ستاری
فرهاد کوهکن
فهیمه عندلیب
کرم قاسمی
کیمیا نجفی
کاظم نجف پور
کوشا غلامرضایى
کیانا نیک اقبال
گلنار سادات هاشمی پور
لیلا جوکار
مانوشا امیری سیاوشانی
مانی آرش راد
مائده امینیان
مائده کاوه
مجتبی رمضانی
مجتبی نجاریان
مجید بشکار
مجید نصیری
مجید آرین
محبوبه احمدبیگی
محدثه ابوحیدری
محسن بهمنی
محسن کرباسی
محمد امین کاوسی
محمد باقری
محمد حدادیان
محمد حسین رازقی نژاد
محمد حسین سلطانی
محمد صالح براتی
محمد صالح خاقانى نژاد
محمد علی مقدم
محمد علی ناصری
محمد کوچک دزفولی
ﻣﺤﻤﺪﻛﺮﻳﻢ ﻻﻳﻖ ﻧﮋاﺩ
محمود پورغزنین
محمود رحمانی
مرتضی رجب زاده
مرتضی رحیمی
مرتضی گوران
مرتضی عشاق
مرتضی مینا
مرضیه جعفری
مریم دربندی
مریم رجبی
مریم فیروزمندی
مریم کشاورزی
مریم مجتهدی
مریم محمودی
مریم مهمدی کرتلایی
مریم نجفی
مریم وثوقی ششکلانی
مریم اسلامى منوچهرى
مریم جوهری
مریم رعایایی
مریم سعادت
مریم قمری
مریم کاظمی
مسعود اسماعیلی
مسعود امیری مقدم
مسعود بابایی جهرمی
مصطفی گودینی
مصطفی گواهی
معصومه امینی زاده
معصومه میرکشاورز
مقداد ذکاوتی اول
ملیحه لطفیان
منصوره دریجانی
مونا زمانپور
مهبد بابایی
مهتاب وکیلی
مهدی چوهدری
مهدی نقیبی
مهدیه عزیزنژاد
مهدیه نخعی
مهدی میرزایی
مهدیس محمدپور
مهرداد منشی
مهرناز علی خاصی
مهرناز محمدپور دهکردی
مهرنوش ده بزرگی
مهسا امیدی
مهسا صحرانشین سامانی
مهسا عباسی
مهسا منصوری
مهسا نجفی
مهنوش ممبینی
میترا همتی
میثم ملاحی
میثم ملک زاده
میرمهدی سیداشرفی
میلاد شامحمدی
میلاد علی کاظمی
الناز شفیق
نازنین سمیعى
ناهید نصرابادی
نجمه اجرتی
نجمه اخلاقی
نجمه جوهر
نجمه کرمانی
نجمه محمدی
نجمه موسوی
نجمه یزدانى
ندا اکبری
ندا پژوهی
ندا خدارحمی
ندا غلامی
ندا محمد پور
ندا یزدانی
ندابیرجندی
نرجس حکیمی
نرجس هوشیاری
نرگس سادات کاشی
نرگس ضیایی
نسترن دنیادیده
نسترن فرهادی
نسیم سیفی
نسیم مختاری
نسیم روحی نژاد
نعیم بریجانی
نگار خسروی فرد
نگار فیضى
نگین فرهمندپور
نوشین ارجمند
نوید نقدی
نیکو سمیع زاده
نیما حقیقت
نیلوفر کیانوش راد
نیما دهقانی
وحید دیوان پور
ویدا مسرت
هاجر دهقان
هاجر دهقان
هادی رنجزاد
هادی زارع
الهام افشاری پور
الهام سلطانی مهر
الهام شیدوش
الهام علیزاده مقدم
الهام قناطیر
الهام هرمزی
هانیه نوروزی
هاوش غارتی
ﻫﺪا ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ ﻣﺠﺪ
هدی السادات بنی هاشمی
هدی بهرامیان
هوشیار عباسی
الهه حبیبی
الهه سادات هاشمی
الهه سلطان محمدی بروجنی
الهه سید طبایی
الهه مقیم فاروجی
هیرش دوستکامی
هیلدا اقابابا
یونس نظری
رونوشت به:
-دکتر سید حسن هاشمی- وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
-دکتر سعید عسگری- دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی
-دکتر حسین‌علی شهریاری – رئیس کمیسسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

1 دیدگاه برای “جمعی از دستیاران دوره های تخصصی، متخصصین و اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی کشوردر نامه ای به رئیس جمهور:مدت طرح ضریب Kرا کاهش دهید

  1. با سلام ممنون هستم از انتشار اخبار مربوط به متخصصین دندانپزشکی. متاسفانه این قشر تحت استرس شدید عوض شدن روزانه قوانین هستن و حتی برای 1 سال آیندشون هم نمی تونن برنامه ریزی کنن. در حالی که قانون یک برابر مدت تحصیل رو به عنوان مدت طرح ضریب کا ذکر کرده متاسفانه وزارت بهداشت تا 8 سال این تعهد رو از متخصصین داره می گیره. امیدواریم که این روند هر چه زودتر اصلاح بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.