توجه به فرهنگ مردم را با تاریخ آشتی می دهد؛سی راه و هزار راه نرفته

خبر پارسی – هر چند جشنواره هنر و میراث «سی راه» (ظاهرا این عنوان از نام قدیم شیراز گرفته شده) در یکی از محلات تاریخی شهر شیراز، به نام سنگ سیاه به مدت یک هفته و به‌مناسبت هفته شیراز و در غیاب مسئولین فرهنگی شهر، با استقبال گسترده مردم به اتمام رسید، اما این تجربه نشان داد که می‌توان با توجه ویژه به مقوله فرهنگ، مردم را با گذشته و تاریخ آشتی داد.

این در حالی‌است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مسایل اجتماعی، عدم توجه و رسیدگی به مسائل و موضوعات فرهنگی یکی از علت‌های ایجاد ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی فراوان در سطح جامعه می‌شود.

جشنوارهٔ «سی‌راه» گرچه به مناسبت روز و هفته شیراز، تنها در یک محله از این شهر برگزار شد، اما توانست تا اندازه‌ای روح زندگی و شادی و شادابی را به مردمانی که در بافت تاریخی سکونت دارند‌، هدیه کند.

سی راه سطری برای آغاز

گرچه به گفته مسئولان برگزاری این حرکت فرهنگی ، سطری بود برای آغاز حرکتی نو در مسیر احیاء و رونق بافت تاریخی، اما برگزاری این جشنواره در سالی انجام گرفت که دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسایل فرهنگی، درقالب نامگذاری سال ۹۳ نمودار شد.

تجربه سی راه ثابت کرد می‌توان از رغبت جوانان به آیین و سنن در مقابله با هجمه‌های فرهنگی بیگانه استفاده کرد.

در کنار تمام اتفاقات مثبتی که در جشنواره سی راه افتاد، عده‌ای با انتقاد از نوع برگزاری برخی از برنامه های آن، در مقابل برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها موضع‌گیری کردند، این در حالی‌است که دین مبین اسلام هیچ‌گاه مخالفتی با شادی نداشته است.

در واقع از دید اسلام هر چیزی که سبب سلامت روح و جسم انسان شود و منجر به خرسندی خود او و سایر انسان‌ها شود مورد حمایت و قبول است. از همین روی شادی سالم، که باعث احساس رضایتمندی و سلامتی جسم و جان انسان می‌شود بدون شک مورد موافقت اسلام است.

با قاطعیت می‌توان گفت نه تنها دین مخالف شادی نیست، بلکه حامی و پشتیبان آن نیز هست. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: مومن شادیش در چهره نمایان و اندوهش در دل پنهان است.

IMG_2638

این سخن ارزشمند اثبات می‌کند که مومن بودن و شادبودن، همانند دو طرف یک سکه هستند، چرا که حضرت علی (ع) نگفته حزن واندوه نمایان باشد، بلکه فرموده شادی در چهره مومن باید هویدا باشد. بنابراین، اگر گفته شود دین اسلام، دین شادی و نشاط و امید است سخن درستی است. همه دستورات دین زیبای اسلام، منطبق بر فطرت انسان و تامین کنندهٔ صلاح دنیا و آخرت او می‌باشد، فطرت هم به تحقیق مخالف شادی نیست. برای اینکه برای این فرضیه دلیلی بیشتر داشته باشیم چند مورد از سخنان بزرگان اسلام را ذکر می‌کنیم.

از دید پیشوایان دینی شادی و تبسم همیشگی نشانه اهل بهشت است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر کس دل مومنی را که غم و اندوه دارد، شاد کند خداوند دل او را در روز قیامت شاد می‌کند. همچنین امام صادق (ع) می‌فرمایند: خوشحال کردن قلب مومن از ۱۰ حج با فضیلت‌تر است.

آشتی مردم با بافت تاریخی

اما مجری جشنواره هنر و میراث «سی راه» با بیان اینکه این جشنواره به دنبال احیاء و معرفی آئین‌های سنتی قدیمی شیرازی، نمایش کاراکترهای قدیمی فرهنگ ایران نظیر تفنگچی، پستچی، سقا و… در سطح بین‌المللی و هچنین آشتی دادن مردم شهرشیراز با بافت تاریخی بود، از استقبال مجموعه استانداری فارس و همراهی و حمایت شهرداری شیراز، شرکت عمران و بهسازی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقهٔ بافت تاریخی شیراز از این جشنواره تقدیر کند و بگوید: دو هدف عمده برگزاری این جشنواره احیاء آیین‌های فرهنگی و ایجاد اشتغال بود.

مجتبی گواهی از مسئولین فرهنگی و برخی از اعضای شورای شهر به خاطر عدم توجه جدی به این جشنواره انتقاد می‌کند و معتقد است که نگاه برخی از نمایندگان شورای شهر به برگزاری اینگونه برنامه‌ها باید تغییر کند.

توجه به صحبت‌های مجتبی گواهی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره نشان می‌دهد که دو مقوله فرهنگ و اقتصاد در برگزاری این برنامه مورد نظر بوده است. دو مقوله‌ای که حاصل دغدغه رهبری در خصوص آن با نامگذاری سال ۹۳ بنام اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی عینیت پیدا کرده است.

نکته‌ای که باید باید به آن نوجه داشت این است که ملت‌ها برای داشتن پشتوانه اقتصادی قوی نیاز به فرهنگ غنی و پایدار دارند. اتفاقی که می‌توان بابرگزاری اینگونه برنامه ها به وقوع بپیوندد.

«سی راه» برگزار شد اما به ما آموخت که برای احیاءفرهنگ و تاریخ شهر فرهنگی مذهبی شیراز، هزار راه نرفته وجود دارد که می‌شود از آن‌ها عبورکرد و به مقصد دلخواه رسید.

124521_372

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.