بیانیه دانشجویان داروسازی کشور پیرامون آینده شغلی این رشته :ظرفیت‌های غیرمنطقی و رشته‌های نوظهور در حوزه داروسازی ساماندهی شود

خبر پارسی – بیش از دو هزار نفر از دانشجویان رشته داروسازی سراسری کشور در بیانیه‌ای خطاب به مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نسبت به واحدهای خودگردان، تأسیس دانشکده‌های سراسری و آزاد جدید، ظرفیت‌های غیر منطقی دانشکده‌های فعلی و پیدایش رشته‌های نوظهور ابراز نگرانی کرده‌اند.
در بخشی از این بیانیه که یک نسخه از آن در اختیار خبر پارسی قرار گرفته،آمده است:‌ در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ دانشجوی داروسازی در کشور مشغول به تحصیل هستند و حتی اگر ادعای متولیان داروسازی کشور در مورد ظرفیت‌های بالقوهٔ شغلی اعم از صنعت و بالین بالفعل شود و به ظرفیت شغلی تأسیس داروخانه افزوده شود، باز هم در بهترین حالت تنها ۴۰۰۰ فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان وجود خواهد داشت.
همچنین در ادامه این بیانیه تصریح شده است:‌ پیدایش رشته‌های نوظهور همچون نظارت بر امور دارویی در مقطع کارشناسی ارشد است که از یک سو اقدامی غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده و از دیگر سو با توجه به خیل عظیم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان داروسازی در کشور که تخصص لازم و کافی در همهٔ زمینه‌های مرتبط با امور دارویی را دارند، کاملاً غیر منطقی است.
به گزارش خبر پارسی متن کامل بیانیه دانشجویان داروسازی سراسر کشور به این شرح است:
بسمه‌تعالی
امروزه داروسازان در کشورهایی که از نظر شاخص‌های سلامت در وضعیت مطلوبی قرار دارند، نقش پررنگی ایفا می‌کنند و حلقه‌ای مهم و جدایی‌ناپذیر از چرخهٔ سلامت و درمان می‌باشند.
با وجود آن‌که در کشور ما، داروسازی روندی بالنده و روبه رشد داشته و داروسازان تلاشی خستگی‌ناپذیر در جهت بهبود وضعیت دارو و درمان و ارتقای سلامت جامعه داشته‌اند، اما متأسفانه همواره بی‌مهری‌هایی در حق داروسازان و حرفهٔ داروسازی روا داشته شده که موجب سرخوردگی اینان و به خطر افتادن سلامت جامعه شده است.
دانشجویان داروسازی همواره به عنوان قشری دغدغه‌مند و آرمان‌گرا، نسبت به سلامت جامعه، شأن و منزلت حرفهٔ داروسازی و آیندهٔ شغلی خود بی‌تفاوت نبوده و در مقاطعی که خدشه‌ای به کیان داروسازی وارد شده با تمام وجود و احساس مسئولیت، به ایفای نقش پرداخته‌اند.
معضلات و مشکلات گریبان گیر داروسازی بسیار متعدد است. در این بیانیه به موضوعی می‌پردازیم که موجب نگرانی خاطر شدید ما دانشجویان شده که همانا مسئلهٔ آیندهٔ شغلی است.
آمار نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش دانشکده‌های داروسازی کشور نسبت به سال ۸۲، بیش از سه برابر افزایش داشته است. در این مدت شاهد تأسیس دانشکده‌های سراسری جدید، راه‌اندازی غیر اصولی واحدهای بین الملل-که این روزها به واحد خودگردان تغییر نام داده‌اند- و دانشگاه آزاد بوده‌ایم که متأسفانه همگی این اقدامات غیر کارشناسی و فارغ از دوراندیشی بوده است. در این مدت بارها از سوی دانشجویان به این مسائل اعتراض شده اما متأسفانه شاهد هیچ‌گونه پاسخ‌گویی و اقدامی از سوی مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای رفع نگرانی دانشجویان نبوده‌ایم.
در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ دانشجوی داروسازی در کشور مشغول به تحصیل هستند و حتی اگر ادعای متولیان داروسازی کشور در مورد ظرفیت‌های بالقوهٔ شغلی اعم از صنعت و بالین بالفعل شود و به ظرفیت شغلی تأسیس داروخانه افزوده شود، باز هم در بهترین حالت تنها ۴۰۰۰ فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان وجود خواهد داشت. با روند کنونی، ظرف فرصت‌های شغلی که هم‌اکنون لبریز است، دیری نمی‌پاید که سرریز شود. آیا زمان آن فرا نرسیده است، مسئولانی که در شکل‌گیری وضعیت نابسامان کنونی نقش داشته‌اند و می‌بایست در قبال آیندهٔ شغلی عدهٔ قابل توجهی از نخبگان علمی این سرزمین پاسخگو باشند، سکوت و بی‌عملی خود را کنار نهاده، تصمیمات غیر کارشناسانهٔ خود را اصلاح کرده و نقطهٔ پایانی بر روند ناصحیح و نگران‌کنندهٔ فعلی بگذارند.
موضوع دیگری که به تازگی باعث نگرانی دانشجویان داروسازی کشور شده، پیدایش رشته‌های نوظهور همچون نظارت بر امور دارویی در مقطع کارشناسی ارشد است که از یک سو اقدامی غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده و از دیگر سو با توجه به خیل عظیم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان داروسازی در کشور که تخصص لازم و کافی در همهٔ زمینه‌های مرتبط با امور دارویی را دارند، کاملاً غیر منطقی است.
ما دانشجویان داروسازی سراسر کشور، ضمن ابراز تأسف و اعتراض شدید به روند ناصواب کنونی، اعلام می‌داریم که در صورت عدم پاسخگویی نسبت به مطالبات دانشجویان و عدم «اقدام عملی» مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و رفع نگرانی‌هایمان پیرامون واحدهای خودگردان، تأسیس دانشکده‌های سراسری و آزاد جدید، ظرفیت‌های غیر منطقی دانشکده‌های فعلی و پیدایش رشته‌های نوظهور هیچ‌گونه امیدی نسبت به آیندهٔ شغلی خویش نداشته و انگیزه‌ای برای حضور بر سر کلاس‌های درس نخواهیم داشت و مسئولیت هرگونه اقدام بعدی خود را متوجه مسئولین مربوطه و بی‌عملی ایشان می‌دانیم.
والسلام

رونوشت:
– دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

– دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

– دکتر رسول دیناروند ، رییس سازمان غذا و دارو

– دکتر حمید اکبری، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی

– دکتر سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران

– روسای دانشکده‌های داروسازی سراسر کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.