بیانیه انجمن امید دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در واکنش به سخنان وزیر بهداشت در روز داروساز: داروخانه های زنجیره ایی دکتر داروساز را کارمند عده ای سرمایه دار می کند /شان داروسازی به حق فنی وابسته است

خبر پارسی- انجمن امید دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اعتراض به مشخص نبودن مکانیزم خاصی برای تاسیس داروخانه های زنجیره ای از سوی قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم بیانیه صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه که یک نسخه از ان در اختیار خبر پارسی قرار گرفته،آمده است: داروخانه های زنجیره ایی که بناست به لابی های قدرت و ثروت بدل شود و دکتر داروساز را عملا کارمند عده ای سرمایه دار کند جز تلخ کامی چه ارمغانی می تواند به همراه داشته باشد؟!
متن کامل این بیانیه را بخوانید:
پشتیبان و محرک نیروی سلامت جامعه را می توان به وجود داروسازانی نسبت داد که دغدغه اصلی آنها تولید و عرضه داروهایی بوده که با بهترین کیفیت و کمترین هزینه در اختیار بیماران قرار بگیرد تا اینکه بیمار تنها نگرانیش طول درمان باشد نه نوع آن.
پنجم شهریور هم گذشت. روزی که بنام داروساز بود لیک به کامش نبود.
گوشه ای از سخنان وزیر محترم بهداشت در روز داروساز کاممان را تلخ کرد.
حرف های جناب وزیر به جای آنکه به تبیین جایگاه واقعی داروساز بپردازد، به جای آنکه علت ضریب k بسیار کم و غیر منصفانه و غیر کارشناسی در نظام سلامت که مورد اعتراض داروسازان است را بیان کند بیشتر نمک بر زخمشان پاشید.
داروخانه های زنجیره ایی که بناست به لابی های قدرت و ثروت بدل شود و دکتر داروساز را عملا کارمند عده ای سرمایه دار کند جز تلخ کامی چه ارمغانی می تواند به همراه داشته باشد؟!
آنجا که از ورود بخش خصوصی و تاسیس داروخانه های زنجیره ای گفت اما مکانیزمی برایش ترسیم نکرد و حال اینکه چرا مسوولین سازمان غذا و دارو از توضیح این مکانیزم طفره می روند پرسشی ست که پاسخ بدان چندان دشوار نیست
. آیا به دور از انصاف نیست که یک داروساز، که صادقانه ۱۸ سال عمر خویش را صرف تحصیل علم کرده و سختی های راه را به جان خویش خریده است، با تصویب یک طرح در جامعه زیردست کسانی شود که صرفا دارای سرمایه هستند و اطلاعات درستی از دانش داروسازی ندارند؟
آیا به راه انداختن طرح هایی پر ابهام مانند داروخانه زنجیره ای و واگذار کردن امتیاز داروخانه به دلالان دارو و سرمایه گذاران غیر داروساز توجیه پذیر است؟؟
ایشان در ادامه صحبت های خود از حق فنی به عنوان عامل سود آوری گفتند اما باز هم توجه نکردند که حق فنی پیش از آنکه منبع درآمد باشد عامل تمایز داروخانه و سوپر مارکت است. در واقع حق فنی مبلغ قابل توجهی نیست که عامل سودآوری باشد اما شان داروسازی بدان وابسته ست.
آیا حذف حق فنی مسوولان فنی داروخانه ها و برخورد با داروساز همچون پرسنل عادی داروخانه و حتی پایین تر از آن ظلم به این قشر ستم دیده نیست؟؟
اگر از جواب دادن به رهپویان این رشته سرباز میزنید جواب وجدان و خدایتان را چه میدهید؟؟
هرچند سخنانی ازین دست از سوی وزارت بهداشت و همراهی دانشگاه های علوم پزشکی با ایشان دور از انتظار نیست؛ سکوت سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو محل تامل است.
آیا بهتر نیست در راستای بهبود بخشی به نظام سلامت از دانش داروسازان در جامعه بیشتر استفاده شود نه این که مدام به فکر کمرنگ کردن و حتی حذف داروساز از سیستم بهداشت و درمان کشور باشیم؟
انجمن امید دانشجویان داروسازی علوم پزشکی شیراز با اعتراض به سخنان و اعمال اینچنینی ، دلسوزانه به مسوولان پزشک دوست وزارت بهداشت تذکر می دهد تبعات ناشی از عدم پاسخگویی شفاف و صریح به خواسته های به حق دانشجو از جمله بی انگیزگی و خالی شدن کلاسهای درس از دانشجو و همچنین تجمعات قانونی در آینده نزدیک را متوجه این وزارتخانه میداند.
والسلام
انجمن امید دانشجویان داروسازی شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.