برگزاری یادروز حافظ به رسم همه ساله در شیراز

خبرپارسی – مراسم یادروز حافظ همچون سالیان گذشته و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از مسئولان محلی و حافظ دوستان و حافظ پژوهان در جوار آرامگاه خواجه اهل راز در حالی برگزار شد که تفاوت چندانی نسبت به ادوار گذشته در مراسم احساس نمی شد  .

یادروز حافظ که برای اولین بار توسط کورش کمالی سروستانی پایه گذاری شد و می توانست به یک رویداد بین المللی تبدیل شود طی سالیان متمادی با فراز و نشیب های زیادی برگزار شده است،‌گاهی پررونق و اقبال بیشتر و با حضور رئیس جمهور و گاهی هم کم رمق و از سر رفع تکلیف .

حافظ شخصیتی بین المللی است که آوازه شهرتش به اقصا نقاط جهان کشیده شده است و ظرفیتی عظیم است که در صورت داشتن برنامه می توان برای هرچه بیشتر شناساندن و معرفی شیراز از آن بهره جست و یادروزش را به یکی از رویدادهای بین المللی تبدیل کرد که همه ساله سیل ادب دوستان و گردشگران خارجی و داخلی به سمت شیراز روانه شود .

با تغییر و تحولاتی که در مدیریت شهری و با انتخابات اخیر شورای شهر  رخ داد، شعار رویداد محوری شهر شیراز مطرح شد که با توجه به پتانسیل سترگ تاریخی، فرهنگی و ادبی شیراز  به نظر می رسید که چندان هم دور از دسترس نباشد اما در اولین سال مدیریت جدید هم نشانه ای از اقدامی در این راستا دیده نشد که امید می رود با توجه به رو حیه نیک اندیشی و فراخ اندیشی مدیریت جدید، شهرداری و شورای شهر در سالیان بعد بدین مهم همت گمارند .

توجه به حافظ و عشق به اندیشه او منحصر به تنها اهالی شعر و ادب و هنر نمی شود، و همانگونه است که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مراسم یادروز این ابر مرد شعر و ادب، هنر شاعری حافظ را زبانی برای بیان اندیشه‌های ناب و بدیع آن شاعر بلند آوازه دانست و افزود: غزل‌های حافظ راهی برای بیان اندیشه‌ها با زبانی تاثیرگذار بوده است.

علی اصغر مونسان اضافه کرد: هنر حافظ در غزل پیوند عینی جامعه و نوعی بدیع از معنا و لفظ در ادبیات فارسی به شمار می‌رود چراکه سخن او هم عاشقانه و هم عارفانه است، پس حافظ شعری نو آفرید.

او یادروز حافظ را فرصتی بی‌بدیل برای تامل در اندیشه‌های ژرف حافظ برشمرد و گفت: این فرصت و نشستن در میان حافظ‌پژوهان و حافظ‌شناسان به ما امکان می‌دهد تا دریچه عقل و دل را  بر تفکر حافظ بگشائیم و ریزه‌خوار سفره معرفت و عشق شویم .

مونسان با اشاره به ارادت گوته به حافظ افزود: گوته خود را مرهون حافظ می‌داند و می‌گوید که هرکس یک بار حافظ را بشناسد در کل زندگی از حافظ دست برنمی‌دارد چراکه حافظ، شاعری آزاداندیش و وارسته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اشعار حافظ از دل برآمده و بر دل می‌نشیند نه تنها بر دل مردم ایران بلکه بر دل همه اشعار جهان خوش نشسته است .

حافظ راه نجات را در عیب پوشیدن می داند
نماینده ولی فقیه نیز در بیست و دومین مراسم یادروز حافظ در شیراز گفت: گاهی انسان تصور می‌کند حافظ دنیایی را به خود مشغول کرده و سخنش به زبان‌های مختلف ترجمه شده، اما سئوال این است که حافظ برای انسان معاصر چه دارد؟ آیا این شخصیت ارزشمند ادبی ایران برای انسان روزگار ما تحفه ای دارد که به حل مشکلات امروزی او بینجامد؟

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: در یک نگاه کوتاه و گذرا متوجه می شویم که مسیری در چهار قرن اخیر در دنیا پیموده شد که نتیجه آن فروکاستن انسان بود .

امام جمعه شیراز ادامه داد: این فروکاهش انسان با رنسانس آغاز شده اما به این معنا نیست که پس از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب ما کار می کردند همان نقطه آغاز ایستاده باشند، بلکه حرکت به سوی باز شناسی انسان آغاز شده بود .

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: تا امروز که خود اروپایی ها دوباره به بازشناسی ساخت‌های جدید انسان پرداخته‌اند راه درازی آمده ایم که نهایت این مسیر و نتیجه تمام تحقیقات جامعع شناختی این شد که برای سلامت انسان علاوه بر ساحت جسمی و روانی دو ساحت دیگر قائل شده اند که انسان سالم انسانی است که سلامت اجتماعی و معنوی هم داشته باشد .

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه سلامت اجتماعی به معنای توانایی تعامل با انسان ها و محیط با هدف ایجاد ارتباط رضایت بخش بین فردی است، گفت: حافظ گرایش ها و چهره های مختلفی را به گرد خود آورده است .

آیت‌الله دژکام با قرائت مطلع غزلی از حافظ با این مضمون”منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن…” گفت: سلامت بخشی حافظ در این غزل مشخص است .

وی با تصریح بر اینکه حافظ راه نجات را در عیب پوشیدن می داند، گفت: جامعه امروز ما به امید نیاز دارد، که این امید با یاد خدا ایجاد می شود .

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حافظ در انتقاد از خود را باز کرده است، گفت: گاهی در همه ما یک معنویت کاذب ایجاد می شود در حالی که خود انتقادی عیبی ندارد

هنر حافظ، همساز کردن ناسازی هاست

استاندار فارس به عنوان یکی دیگر از سخنرانان مراسم یادروز حافظ با تاکید بر این که احیای آب رکنی شیراز به عنوان یادگاری از حافظ و با هدف ساماندهی این منطقه مد نظر قرار گیرد، گفت: حافظ گنجینه شعر، شعور، فرهنگ پویا و زنده ایرانی و آیینه تمام نمای تاریخ ایرانی و از بزرگترین نابغه ی نظم فارسی و جهان است .

وی با بیان اینکه شعرای نامدار جهان در برابر نبوغ حافظ سر تعظیم فرود می آورند، افزود: اگر تا امروز سلفی گری و ظاهر پرستی کسانی مثل ابن تیمیه چه بین شیعیان و چه اهل سنت رونق نگرفته باید دلیل آن را در دولت بی زوال شاعران از جمله حافظ جستجو کرد . است

استاندار فارس با بیان اینکه جهان مطلوب حافظ، جهان و دنیای رندانه ای است که اگر محقق شود هر آزاده ای به کام دل می رسد، خاطرنشان کرد: جامعه آرمانی حافظ خراب آبادی است که در آن خود پرستیدن و تحقیر دیگران نقش خرابی دارد .

تبادار ادامه داد: آرمان شهر حافظ، شهر عشق است که شهروندان آن همه عاشقانی خواهند بود که آزاد فکری را به عنوان دستاوردهای خطیر آفرینش برای همگان ضروری می بینند .

وی اضافه کرد: طبیعتا در چنین جایی از جنگ و ظلم خبری نیست و عدل و انصاف و مروت پیوسته مدنظر است و عشق به انسانیت چون مشعلی در سینه ها  زبانه می کشد .

استاندار فارس با بیان اینکه اگر کسانی می خواهند رمز دوری ایرانیان با خون ریزی را بفهمند باید با عالم حافظ آشنا شوند، خاطرنشان کرد: هنر حافظ، همساز کردن ناسازی هاست .

تبادار گفت: در مکتب تلفیقی عشق که به اعتقاد حافظ بر هر مکتبی رجحان است، صنم و صمد هر دو جمع شدنی است و عشق عاشق اکسیر و کیمیای حیات است که هر خارا سنگ نادلپذیری را حل می کند .

استاندار فارس خاطرنشان کرد که حافظ پرورش را بر آموزش مقدم می‌دانست به همین دلیل در آثارش بیش از آموزش، پرورشی و مکتب او نیز انسان‌سازی است.

منصور پایمرد، رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران حافظ نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر ساماندهی آب رکن آباد شیراز که از وجوه و نشانه‌های حضور حافظ و سعدی در این کلانشهر است، خواستار برپایی یک فرهنگسرا در موقعیت فعلی آب رکنی شد و گفت: علی‌رغم پیگیری‌ها اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.