بررسی عملکرد یک استاندار؛افشانی توسعه فارس را در ترکیب مجلس آینده جستجو می‌کند

خبر پارسی – سعید نظری – منتشر شده در هفته نامه ماهرویان – استان فارس که در یک دهه گذشته با امواج متلاطم مدیریتی از تغییرات مکرر در سطح استانداری گرفته تا دستگیری برخی از مدیران دولت سابق به اتهام فساد مالی و رانت خواری روبرو بوده، در دولت روحانی نیز ناچار شد تغییر در سطح مدیریت ارشد را در همان دو سال اول تجربه کند.
طبقه ششم ساختمان استانداری فارس واقع در میدان امام حسین(ع) در حالی شاهد بی ثباتی مکرر در مدیریت این استان بوده که وضعیت آشفته و بهم ریخته همین میدان مرکزی شهر شیراز به خوبی بیانگر حال و روز مدیریت در این استان است.
«محمدعلی افشانی» پس از کش و قوس‌های مختلف و انتشار اخبار ضد و نقیض در حالی اوائل امسال جایگزین «سیدمحمد احمدی» در استان فارس شد که به اعتقاد برخی از حامیان دولت و نیز حسب بسیاری از رویدادهای سیاسی، احمدی نتوانسته بود به سیاست‎های دولت در این استان جامه عمل بپوشاند.
رویدادهایی همچون حمله به علی مطهری فرزند شهید مطهری در مسیر سخنرانی در دانشگاه شیراز، جلوگیری و ممانعت از سخنرانی برخی از معاونان و مشاوران رئیس جمهور، دخالت نزدیکان استاندار در انتصابات، تغییرات مکرر فرماندار شیراز، استمرار حضور فرمانداران حامی دولت سابق، شرکت در متینگ‎های سیاسی مخالفان سیاست خارجی دولت و ایجاد محدودیت برای فعالیت احزاب و رسانه های حامی دولت از جمله ضعف‎هایی بود که مخالفان احمدی برای برکناری آن لیست می‎کردند.
در این شرایط سیدمحمد احمدی برکنار و محمدعلی افشانی در روزهای آخر فصل بهار جانشین وی می‌شود با این امید که فضای مدیریت استان به نفع سیاست و حامیان دولت تدبیر و امید تغییر پیدا کند. اگرچه برکناری احمدی رنگ و بوی سیاسی داشت اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد که تغییرات در سطح مدیریت استان تابع برخی نارضایتی‌های اقتصادی در حوزه تولید و صنعت و اعتباری نیز هست.
افشانی بر خلاف سه استاندار قبل از خود استان را در فضای آرامی اداره می‌کند، هر چند به نظر می‌رسد ضعف جدی در حوزه مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل استانداری باعث شده که حوادث نامیمونی همچون گل‌های کنده شده از باغچه فرودگاه در مراسم استقبال از حجاج رقم بخورد و در عوض اخبار بسیاری از اقدامات انجام شده در استان به گوش مردم و حامیان دولت نرسد، اما در همین مدت استاندار اعتدالگرای استان با انتخاب «هادی پژوهش» از فعالان اصلاح طلب به سمت معاون سیاسی و امنیتی خود از شدت انتقادات از شیوه مدیریتی دولتمردان روحانی کاست.
حضور هادی پژوهش با شناختی که از وضعیت سیاسی استان فارس داشت، به برخی از تندروی‌ها در دو جناح سیاسی فعال خاتمه داد. وی مجوز فعالیت برای برخی از احزاب اصلاح طلب یا حامی دولت که تا پیش از این در فرمانداری شیراز یا نهادهای امنیتی مسکوت گذاشته شده بود، را صادر کرد. با نشست‌های سیاسی هر دو طیف با حضور سخنرانانی همچون مصطفی معین و علیرضا زاکانی موافقت کرد و با صاحب نظران سیاسی و اجتماعی فارس ملاقات‌های کاری برگزار کرد.
اگر چه افشانی و پژوهش در زمینه ترمیم چهره مدیریتی استان به خصوص در زمینه برکناری فرمانداران حامی دولت سابق و برخی از مدیران ادارات کل همچون «محمدهادی ایمانیه» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به جبهه پایداری نزدیک است، تا کنون موفق عمل نکرده‌اند، اما اظهار نظر آن دو نفر نشان می‌دهد که چندان از ترکیب مدیریتی استان راضی نیستند و به نظر می‌رسد برخی موانع همچون اصرار نمایندگان شهرستان‌ها برای حفظ فرمانداران فعلی و عدم تمایل مقامات عالی وزارت کشور، دستان استاندار و معاونش را برای ترمیم چهره مدیریت استان بسته است.
هرچند پس از برگزاری یکی دو نشست سیاسی با حضور چهره‌هایی چون مصطفی معین، یکی از سایت‎های حامی دولت در تیتر خود از «بازگشت نشاط سیاسی به فارس» خبر داده بود اما همه مشکلات و چالش‌های افشانی به برگزاری آزادانه و بدون دغدغه نشست‏های سیاسی و یا ترکیب چهره مدیریتی استان ختم نمی‎شود، بلکه فارس از چالش‌های اقتصادی گسترده‌ای رنج می برد که ضعف ساختار مدیریتی استان و فقدان فضای نقد آزادانه برای حامیان دولت و اصلاح طلبان می‌تواند از دلائل مهم آن باشد.
آمارها نشان می‌دهد فارس در جذب اعتبارات تملک دارایی و عمرانی در انتهای جدول بودجه کشور قرار دارد و بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان تعطیل شده یا اجرای آن به دلیل فقدان تامین اعتبارات تعویق افتاده است. روند جذب سرمایه گذاری در فارس امیدوارکننده نیست و نرخ بیکاری فارس بر خلاف استان‎های همترازی همچون اصفهان در بدترین وضع موجود یعنی رتبه ۲۷ استان‎های کشور قرار دارد.
فارس برای نخستین بار در ۲۵ سال گذشته جایگاه اول خود را در تولید محصول استراتژیک گندم از دست داد و خشکسالی به بلای جون تاریخی‌ترین استان کشور تبدیل شده است. صنایع بزرگ فارس همچون آزمایش و مخابراتی راه دور و … سالهاست تعطیل شده و بسیاری از شهرک‌های صنعتی این استان با ظرفیتی کمتر از ۳۰ درصد کار می‌کنند. پروژه‌های پتروشیمی ۱۴ گانه فارس و منطقه انرژی بر و صنایع آلومینیوم لامرد در غیاب سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی همچنان در کما هستند. این در حالیست که بنا به اعلام برخی از نمایندگان مجلس، بیش از ۸۰ درصد سپرده‌های مردمی توسط بانک‌ها به خارج از استان هدایت می‌شود و حتی فرهنگ کارآفرینی در بین مردم جای خود را به سپرده‎گذاری در بانک‎ها داده است.
در این میان اقتصاد گردشگری در پس سیاست‌های تنش زای دولت روحانی در عرصه بین المللی در حال رونق گرفتن است اما ظرفیت‌های زیرساختی فارس پاسخگوی نیاز گردشگران خارجی نیست و هنوز به بلوغ اقتصادی کامل نرسیده است که بتوان به درآمدهای مبتنی بر صنعت توریسم اتکا کرد.
همه آنچه گفته شد و بلکه ده‌ها موضوع اقتصادی دیگر چالش‌هایی است که هنوز استاندار فارس و تیم همراهش برای آنها برنامه‎ همه آنچه گفته شد و بلکه ده‌ها موضوع اقتصادی دیگر چالش‌هایی است که هنوز استاندار فارس و تیم همراهش برای آنها برنامه‎ای ارائه نکرده است. محمدعلی افشانی که در آخرین نشست ائمه جمعه فارس در اواسط آبان ماه در سخنانی که از تلویزیون فارس سانسور شد، اعلام کرد تمام توان خود را برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه ۹۴ بکار گرفته تا از دخالت هر نیروی خارج از اراده ملت جلوگیری کند، به خوبی می‌داند برای ماندگار شدن در لیست استانداران موفق فارس باید گام‌های بلندتری در حوزه توسعه پایدار اقتصادی و امنیت اجتماعی بردارد.
حتما محمدعلی افشانی و حامیان دولت در این استان به خوبی می‌دانند راه رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی و ارتقا امنیت اجتماعی در فارس را باید در انتخابات آتی مجلس و تغییر چهره مجلس از چهره‌ای تندرو و ضد توسعه به چهره‌ای اعتدالی و توسعه گرا و همسو با سیاست‌های دولت اعتدال و تدبیر جستجو کرد.

1 دیدگاه برای “بررسی عملکرد یک استاندار؛افشانی توسعه فارس را در ترکیب مجلس آینده جستجو می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.