باید منتظر شب نامه و قفل و زنجیر باشیم؟/آیا احمدی تابوی پشت کردن به سرمایه گذاری دراستان را می شکند؟

خبر پارسی – اوایل سال ۸۴ بود که  اقدام به ساخت پروژه تجاری مسکونی ۲۲ طبقه ای واقع در خیابان قصردشت شیراز موسوم به برج محمدپور مدت ها سوژه رسانه های محلی و ملی شد.

سوژه ای که پای بسیاری از رجل سیاسی وقت را به میان کشید و آگهی های تبلیغاتی برج های مرکز تجارت جهانی به سرعت جای خود را به تکذیبیه های رنگارنگ در رسانه هایی داد که ارتزاق خود را درموج سواری های بوجود آورده در شهر شیراز می دیدند.

دوسال از تصمیم مالک این پروژه مبنی بر ساخت پروژه ای موسوم به برج های محمد پور می گذشت که درتاریخ ۱۵/۲/۸۶ساعت ۳۰/۱۰ صبح مأمورین شهرداری منطقه یک شیراز و فرمانده کلانتری ۱۸ ولی عصر(عج) جهت جلوگیری از تخلف ساختمانی پلاک ثبتی ۸۸۹ و ۸۸۸ و ۲۷۰ و ۲۶۹ و ۸۹ و ۱/۱۳۶۸ واقع در نبش کوچه ۵۳ قصردشت مراجعه می کنند و علیرغم تأکید برآنچه آن روز لزوم  تعطیلی کار به علت نداشتن پروانه ساختمانی و تصرف معبرعمومی عنوان شد،مالک پروژه بر ادامه روند ساخت آن اصرار ورزید تا حامیان دولتی که بعدها بزرگترین پرونده های تخلف مالی آن سوژه داغ رسانه ها و البته پرونده های حجیم قضایی شد ، زیر لوای حمایت از محرومین و تلاش برای گسترش عدالت با استفاده از ادبیات و گفتمان خاص، مدت ها فضای شهر را تحت تاثیر قراردهند.

تکرار دوباره تاریخ

و اما امروز و تقریبا در هفتمین سالگرد غائله برج های مرکز تجارت جهانی، داستان برج ۲۵ طبقه بلوارکریمخان زند باردیگر در شهری که استاندارفارس آن را شبیه روستایی بزرگ شده می داند، سوژه داغ مطبوعات  و نقل محافل شده است .

برجی که  در شورای دوم، مالک آن مجوزی  مبنی بر اینکه در ۶۰ درصد از مساحت زمین در نظر گرفته شده اقدام به احداث برج کند و ۴۰ درصد باقی مانده را بابت ایجاد فضای سبز به شهرداری شیراز واگذار کند،دریافت کرده بود.

اما ظاهرا در سال ۸۲، طبق توافق صورت گرفته میان شورای وقت شهر شیراز و مالک زمین، مقرر می شود مالک ۶۶ درصد زمین را برای ایجاد فضای سبز به شهرداری واگذار کند و در ۳۳ درصد از مساحت باقی مانده برج احداث کند.

توافق صورت گرفته بین مالک زمین و شهرداری یک بند دیگر نیز داشت و آن هم اینکه با هدف متضرر نشدن مالک ، تعداد طبقات این برج  از ۱۳ طبقه به ۲۵ طبقه افزایش یابد.توافقی که در کمسیون ماده ۵ نیز به تصویب می رسد و مالک پروژه نیز عوارض مربوط به احداث پروژه که بالغ بر چند میلیارد تومان می شده است را به حساب شهرداری واریز می کند و بر اساس قانون، مجوزعملیات اجرایی پروژه خود را دریافت می کند.

مصوبه ننگین- استاندارحامی عمود سازی

حرکت های به ظاهرخودجوش،توزیع شبنامه،ارسال پیامک و… درتقبیح ساخت این پروژه ودرخواست برای ابطال مصوبه ای که برخی گروه ها آن را ننگین خوانده اند باعث شد تا استاندار فارس خود شخصا به این پرونده ورود کند و با حمایت تمام قد از عمود سازی در شهر شیراز،این شهر را آماده تبدیل شدن به یکی از بهترین شهرهای دنیا معرفی کند.

سید محمد احمدی با اظهار بی اطلاعی از منطق مخالفان این طرح می گوید: شهر یعنی ساختمان‌های مرتفع، شیراز یک روستا نیست که اجازه عمود سازی در آن وجود نداشته باشد.

وی می افزاید:  طول شیراز امروز به ۵۰ کیلومتر رسیده و بیشتر اراضی خوب و مرغوب اطراف شهر به ساختمان‌های کوتاه‌قامت بدل شده است، حال آنکه شهر باید عمودی رشد کند.

وی معتقد است که  امروز در مسیرهایی، شهر شیراز مانند یک شهر کوچک و دور افتاده است.

البته چالشی بنام  افزایش طولی کلان شهر شیراز از چشم پلیس نیز دور نمانده است و به گفته سردار سجادیان هزینه برقراری امنیت در یک شهر طویل به مراتب بیشتر از یک شهر بلند است.

درحالی که  بر اساس مصوبه شورای شهر، این پروژه دارای پیوست ترافیکی و فرهنگی است و ظاهرا درساخت این پروژه  برای حل معضل ترافیکی و فرهنگی آن، رویکرد شفاف و مشخصی وجوددارد،مخالفان احداث  این  برج ۲۵ طبقه ،بر این باورند  که دستان پلید مافیای قدرت و ثروت باردیگر  به نام سرمایه گذاری و با هدف سرمایه برداری با شگردهای کلاه برداری نوین زنگ خطر استحاله ی انقلاب اسلامی را به صدا در آورده است.باو رو تعریفی با استفاده از واژهای ثقیلی که شاید تاکنون از آنها برای تهاجم و شبیخون گسترده فرهنگی نیز از چنین ادبیاتی استفاده نشده است.

 توریست و هتل درمانی

درحالی که بر اساس مجوز صادر شده و توافقات انجام گرفته ۸ طبقه این برج می تواند ضمن تجمیع پزشکان شیراز در یک منطقه از بلوار زند به هتل درمانی و مبحث توریسم درمانی اختصاص یابد،استاندارفارس در بر لزوم توجه به صنعت توریسم تاکید می کند و با اشاره به نگاه خاص برخی کشورهای همسایه به این صنعت می افزاید: درشهری نظیر دبی، بیش از تمام ایران هتل‌های با کیفیت وجود دارد اما هنوز هم در این بخش شاهد فعالیت‌های جدید هستیم.

احمدی تعداد هتل های مرغوب کشور ترکیه را ۴۰۰ هتل عنوان می کند و می افزاید: اگر به‌دنبال رونق اقتصادی در بخش گردشگری هستیم باید ساخت و ساز در زیرساخت‌ها را هم دنبال کنیم.

تاکید مجدد بر بلند مرتبه سازی

ظاهرا”قرار است انتشار شب نامه ،ارسال پیامک و فشارهای تشکل ها و گروه های خاص بر تصمیم استاندارمبنی بر حمایت از سرمایه گذار و همچنین بلند مرتبه سازی تاثیری نگذارد چراکه سید محمد احمدی  در دومین حضور خود در صحن علنی شورای شهر شیراز باردیگر با انتقاد از برخی برخوردها با سرمایه گذاران و سرمایه گذاری ، گفت: طرفدار سرمایه و سرمایه گذار پاک است.

 وی با بیان این مطلب که  مدیریت اجرایی استان فارس ایجاد ساختمان های بلند مرتبه و ایجاد جاذبه های فرهنگی ، گردشگری، اقتصادی و… را با مقدسات مغایر نمی داند ،با یادآوری اقتصاد ناپاک دولت قبل افزود:  نمونه سرمایه گذاری ناپاک و رانتی پرونده ای با چندین میلیارد تومان پول سرگردان دولت، این است که فردی از طریق ارتباط با افراد خاص از محل فروش نفت کشورمان، رانت چندین میلیارد دلاری ایجاد می کند و اکنون نیز مشخص نیست با چه قانون و دستور العملی این شرایط ایجاد شده است.

نماینده دولت روحانی در استان فارس که گویی برای شکستن تابوی عدم ورود سرمایه گذار به فارس عزمش را جزم کرده، ساخت ساختمان های بلند را منافات با اسلام و دین نمی داند و معتقد است  دینی که برای مردم کشور خود عزت به ارمغان نیاورد کارآمد نیست.

احمدی ایجاد ساختمان های بلند مرتبه را از شناسه های شهر های برزگ و توسعه یافته امروزی می داند و معتقد است که با پرداختن به مسایل تئوریک نمی توان برای مردم بزرگی و عزت به ارمغان آورد بلکه باید پا به عرصه عمل گذاشت.

وی در عین حال با بیان این مطلب که احساسات پاک دانشجویان و همه آنانی که نگران شهر هستند را درک می کند،معتقد است که  وقتی کاری هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ  فنی شفاف است و تمام بررسی های لازم به عمل آمده است با بهانه جویی مکرر نمی توان  مانعی از مقابل عدم توسعه و سرمایه گذاری در شهر برداشته شود.

در حالی که در مقایسه بابرج های ساخته شده در  شهر مذهبی مشهد، ساخت این برج آنچنان هم که منتقدان آن به هیاهو می پردازند نمادی از عملکرد غیر فرهنگی و مذهبی مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر شهر و استان نیست ،باید منتظر ماند و دید که آیا احمدی بر خلاف چند استاندار پیشین فارس در مقابل موج هجمه های مدیریت شده توسط جریانی خاص در شهر شیرازمقاومت خواهد کرد و تابلو ورود ممنوع درمقابل سرمایه گذاردرفارس  را برمی دارد یا خیر؟و یا اینکه  با تکرار دوباره تاریخ باید منتظر شب نامه و قفل و زنجیر باشیم یا خیر؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.