انفجار در تورین

خبر پارسی – پیمان جوادی :شکست سنگین قهرمان یک لیگ به شدت نزول کرده در برابر قهرمان بهترین لیگ حال حاضر دنیا چیز عجیبی نیست.

 یونتوس در سری A بی رقیب است نه در اروپا. سری A در دهه ۹۰ تا اوایل قرن اخیر بهترین لیگ فوتبال اروپا به شمار می رفت که بهترین ستاره های فوتبال دنیا در آن پا به توپ بودند. سری A زمانی آرزوی هر فوتبالیستی بود اما به لیگ چهارم اروپا تنزل پیدا کرده و یونتوس در چنین لیگی یک تیم دست نیافتنی ست و بدون حضور رقبای قدرتمندش ۶بار پیاپی قهرمان می شود، اما از رئال ۴ گل می خورد. سری A سالهاست غرق در مشکلات بیشمار اقتصادی ست. اقتصاد ایتالیا بیمار است و چشمش به کمک های آلمان و اتحادیه اروپاست. دیگر از آن بریزبپاش های دهه ۸۰ و ۹۰ خبری نیست. میلان و اینتر فقط نامی از گذشته یدک می کشند و انقدر ناتوان از حل مشکلات مالی، که به چینی های تازه به دوران رسیده فروخته می شوند. رم به یک شیخ عرب. پارما ورشکست شده. فیورنتینا به زور روزش را به شب می رساند. لاتزیو عصا به دست در نیمه جدول روزگار می گذراند. دندان گرگ های تورین ریخته. دیگر از مردان میلیاردر ایتالیا و مافیایِ بی رقیب شان خبری نیست; برلوسکونی فقط صاحب ۵درصدر میلان است و ماسیمو موراتی اینتر را ارزان در اختیار بچه پولدارهای چینی گذاشته. تنها تیمی که از پس مخارجش برمی آید یونتوس است که به لطف کارخانه هنوز سرِپای “فیات”، هنوز می تواند سری توی سرها داشته باشد. زمانی دربی بزرگ شهر میلان چشم جهانیان را خیره می کرد اما چندسالی ست که کسی تره برایشان خرد نمی کند اخر این میلان و اینتر کجا آن تیم های پرستاره کجا؟ سری A دیگر ستاره ای ندارد جز بوفونِ خسته و به اخرِ خط رسیده. بیخود نیست که رمی ها برای خداحافظی دیرهنگام توتی آن همه اشک و اه ناله سر می دهند. آخر ستاره ای برایشان نمانده. همه رفتند و این یکی از آخرین هایشان بود.

سریA بد روزگاری را پشت سر می گذراند. و همه این مشکلات به تیم ملی ایتالیا نیز منتقل شده. زمانی تیم ملی بر پایه دو تیم میلانی بسته می شد و خیلی خوب هم نتیجه می گرفت ولی سالهاست شاکله ی تیم را یونتوسی ها شکل می دهند. یونتوس تیم خیلی خوبی ست اما رقیب ندارد و این یعنی نبودِ هیجان و انگیزه و انرژی لازم. شاید بازگشت احتمالی دو تیم میلانی به واسطه پول و ثروت صاحبان جدیدِ چشم بادامی شان در سالهای آینده، هیجان را بار دیگر به لیگ مرده ی سری A بازگرداند.

طبق آخرین آمار و امتیازات یوفا (که ورزشی نویس ها و مربیان به تیم ها می دهند) لالیگای اسپانیا برای پنجمین سال پیاپی در رده نخست قرار دارد. بوندس لیگای آلمان به لطف ورزشگاه های فوق العاده مدرن و گردش مالی بسیار خوب و استقبال ۱۰۰درصدی تماشاگران و همچنین پوشش فوق العاده تلویزیونی به رده ی دوم صعود کرده و لیگ جزیره جای بوندس لیگا را با تفاوت چند امتیاز در رده سوم اشغال کرده. سری A در رده چهارم این رده بندی قرار دارد و لوشامپیونه فرانسه نیز کماکان در رده پنجم قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.